Formatera skrivskyddad partition. Virus från HELVETET. Belöning utlovas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Eller så öppnar du kommandotolken vid installation;

Ctrl+F10 (Öppnar cmd)
Diskpart (öppnar Windows partitioneringsverktyg)
List volume (valbart, se nedan)
Select disk 0 (förutsätter att systendisken är den enda anslutna)
Clean (självförklarande)
Create partition primary (skapar ny partition med hla utrymmet. Alt; primary size=××××)
format fs=ntfs quick label=Windows (självförklarande

Passa att uppdatera bios/efi på en gång och clear cmos.

Fungerar inte? Hur ser disken ut i en annan dator? Använd kill disk bara..
Hur vet du att det är en kopia? Finns det virus som replikerar ett helt OS?

Fast shift+f10

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Eftersom jag är tjej kanske du inte vill ha mina tips eftersom jag inte borde göra något vid datorn?

Är inte det partitionen på USB-minnet?
Det ska du ju inte formatera för då försvinner ju installationsprogrammet.

Naturligtvis måste du ta bort (och formatera) C: som innehåller Windows. Det är ju den viktigaste partitionen att få bort när en dator är infekterad.

Windows-versionen av Killdisk ska installeras men om du gör det kan du inte skriva över hårddisken där Windows och Killdisk finns utan du måste boota datorn från ett USB-minne med en av Linux-varianterna med Killdisk. Med Killdisk får du en helt tom hårddisk, den ser ut som den just kom från fabriken och det är det allra säkraste när man fått in något som satt sig i MBR och liknande.

När du kör Killdisk och Windows-installation är det viktigt att alla andra datorer är avstängda (eller bortkopplade från nätverket), om det nu skulle vara något som sprids över nätverket. När du sen har installerat om en datorn måste du stänga av den datorn medan du fixar de andra datorerna en i taget för att inte riskera att någon av dem smittar en datorn som är ominstallerad.

Ta det nu lugnt, läs allt vi har skrivit flera gånger tills du har förstått (fråga om det behövs) och först efter det gör du något. Det blir inte bättre av att installera Windows på samma sätt flera gånger i rad.

Ja, lite ironiskt att att ett av de bästa tipsen kommer från en tjej, men nog fan är det dom som ställer till det oftast vad gäller datorer? Eller så är jag bara allmänt trött på att min tjej samt de jag känner hela tiden ställer till det med sina datorer och ringer mig. Om jag lyckades slänga ihop Gparted på ett usb och få det att fungera så ska det väl gå att få killdisk att fungera också för det är väl på ett liknande sätt. Självklart menade jag inte allvar med att tjejer inte har vid datorer att göra, men det är 90 % tjejer som ringer och behöver hjälp med datorn, och det kan vara de mest simpla problem som man ordnar med ett par klick.

Jag bifogar här bilder på dir X: disken. Är det några skumma filer eller är det något som faktiskt ska vara där? Om inte så blir det killdisk.

1

2

Vad är det där för filer egentligen och varför är partitionen skrivskyddad, då måste det vara något skumt, eller filer som datorn behöver? X: (boot) heter partitionen i alla fall.

Usel uppladdningstjänst tryck på bilden för större version. Som sagt det finns 1500 kr att hämta, höjer till 2000 kr till den som kan komma hit och fixa skiten. Lagom trött på det nu. Så trött att jag går och lägger mig.

Stort tack till alla för alla svar, trodde knappt jag skulle få några alls men har fått en hel del bra tips, supertacksam!

Permalänk
Medlem

X: ser ut som installationsprogrammet för Windows.

Tjejerna i din bekantskapskrets kanske har dåligt självförtroende när det gäller datorer och behöver hjälp till självhjälp i stället för att du gör allt åt dem. Sätt ner foten och lär dem hur man ominstallerar Windows i stället för att du fixar datorn åt dem.

Permalänk
Skrivet av delete_home_end:

När TS har löst det, kan han använda Bitlocker i Windows för att skydda sig om det skulle hända igen?
Sedan är min fråga om Windows och webbläsana är uppdaterade till senaste patchar?

Jag har ingen stor kunskap med UEFI men har råkat ut för att usb inte bootar om man inte stänger av secure boot och byter från UEFI till Leagisy (ursäkta stavningen) men kanske svårt om UEFI är ändrat. Ubuntu 14/15/16 funkar med UEFI. Själv använder jag ammatör-programmet EasyUEFI om jag tex har haft Linux på en disk och vill ta bort det valet i UEFI.

Har du provat med att hålla inne shift och sarta om. Välja avanserad start och sedan UEFI-alternativet. Kanske du kommer till orginalet. Bios kan vara smittat läste jag i ett inlägg innan. Är inte BIOS hårdkodat längre som förr (Read-only memory) och det vi kallade BIOS bara är ett lager över riktiga BIOS? Har moderkort numera electrically erasable programmable read-only memory, som med routrar?

Intressant tråd och man undrar hur det ska gå för dig. Tror också på gissningen att det är Routern som har smittats.

Har också tänkt tanken att ändra till legacy, ska testa det. Om routern smittats, undrar om det räcker med en reset, för även telefonen blev drabbad, det går inte fabriksåterställa den/hard reset, det kommer bara upp en fake reset, samma sak med safe mode, kommer upp ett fake safe mode, ska till någon affär och köpa den minsta stjärnskruvmejseln som finns, för det är vad som behövs för att öppna upp och komma åt batteriet vilket är det enda jag inte testat än, hörde något om att det kunde hjälpa. ALLT som var kopplat till WIFI blev smitttat, varesig det var påslaget eller inte. Detta är väl priset för 10+ år utan virus, åker på det värsta genom alla tider, sjukt frustrerande, man är ju så van vid quick fixes, ladda ner något program och sen är det fixat men här är det manuellt arbete dagarna i ända för att försöka få ordning på det hela.

Hade det inte varit för att jag varit tvungen att att ut med en jävla massa pengar på senaste hade jag bara köpt nytt av allting, men det går inte för tillfället, sen skulle jag inte bli förvånad om allt kom tillbaka på alla 6 nya datorer+mobil, det vore ju lagom kul.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

X: ser ut som installationsprogrammet för Windows.

Tjejerna i din bekantskapskrets kanske har dåligt självförtroende när det gäller datorer och behöver hjälp till självhjälp i stället för att du gör allt åt dem. Sätt ner foten och lär dem hur man ominstallerar Windows i stället för att du fixar datorn åt dem.

Ska jag vara ärlig så är killarna jag känner inte mycket bättre, det är den slappa curlig generationen. Trots att de vuxit upp med datorer så kan de i princip ingenting, en person visste inte ens vad Windows var, trots att att denna använder det dagligen.

Så du tror inte jag behöver oroa mig över X: disken? När jag väl installerat windows så ser jag inga processer som ser skumma ut, kanske har jag redan löst problemet när jag höll med med /FixMbr /FixBoot och allt det där, samt att jag fixade en del saker med diskpart, samt installerat om, samt återställt routern. Kanske jag bara inbillar mig. I alla fall vad det gäller 3 av datorerna, den stationära är dock helskum där verkar UEFI modifierat, för vilka ändringar man än gör så sparas dom inte. Och det ligger någon slags flashenhet som MBR som är omöjlig att ta bort. Får nog lämna in den datorn om inget pro är sugen på de där 2000 kr och kommer hit och hjälper mig, jag har pepparkakor och annat att bjuda på med.

Permalänk
Medlem

Many HP notebook computers have an emergency BIOS recovery feature that allows you to recover and install the last known good version of the BIOS from the hard drive http://support.hp.com/us-en/document/c02693833

Edit: Det är kanske BIOS recovery som ligger på hårddisken som heter X: (boot).

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Many HP notebook computers have an emergency BIOS recovery feature that allows you to recover and install the last known good version of the BIOS from the hard drive http://support.hp.com/us-en/document/c02693833

Edit: Det är kanske BIOS som ligger på hårddisken som heter X: (boot).

Tack, ska kolla på det när jag vaknar.

Återigen, tack för alla svar, jag känner mig mycket klokare och något lugnare. Lägger upp bilder på processerna i taskmanager i morgon så får ni gärna säga till om ni ser något skumt där.

Permalänk
Medlem

Hur såg du att telefonen var drabbad?
Android eller iPhone?
Jailbreakad eller liknande eller omodifierad standard?
För det är inte lätt att hacka en telefon med omodifierat operativsystem.

På vilket sätt har det synts att datorerna varit infekterade, förutom att de har fått en fast skrivbordsbakgrund som dolt det ordinarie utseendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av upgraded12:

Ja, lite ironiskt att att ett av de bästa tipsen kommer från en tjej, men nog fan är det dom som ställer till det oftast vad gäller datorer? Eller så är jag bara allmänt trött på att min tjej samt de jag känner hela tiden ställer till det med sina datorer och ringer mig. Om jag lyckades slänga ihop Gparted på ett usb och få det att fungera så ska det väl gå att få killdisk att fungera också för det är väl på ett liknande sätt. Självklart menade jag inte allvar med att tjejer inte har vid datorer att göra, men det är 90 % tjejer som ringer och behöver hjälp med datorn, och det kan vara de mest simpla problem som man ordnar med ett par klick.

Jag bifogar här bilder på dir X: disken. Är det några skumma filer eller är det något som faktiskt ska vara där? Om inte så blir det killdisk.

1

2

Vad är det där för filer egentligen och varför är partitionen skrivskyddad, då måste det vara något skumt, eller filer som datorn behöver? X: (boot) heter partitionen i alla fall.

Usel uppladdningstjänst tryck på bilden för större version. Som sagt det finns 1500 kr att hämta, höjer till 2000 kr till den som kan komma hit och fixa skiten. Lagom trött på det nu. Så trött att jag går och lägger mig.

Stort tack till alla för alla svar, trodde knappt jag skulle få några alls men har fått en hel del bra tips, supertacksam!

X: är monteringspunkten för Windows installationsmiljö och är skrivskyddad för att du inte ska pilla på något där. Det du hittar där finns på ditt installationsmedia, inte på någon av dina andra lagringsenheter. Det låter mer som att ditt installationsmedia är smittat. Är det en skiva eller USB-minne? Om du har skapat ditt egna installationsmedia, använde du en ISO från någon annan källa än MS själva?

Vad är det ens som får dig att tro att du har ett extremt lömskt virus gömt djupt ner i någonstans? Hur uppenbarar sig detta virus?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

X: är monteringspunkten för Windows installationsmiljö och är skrivskyddad för att du inte ska pilla på något där. Det du hittar där finns på ditt installationsmedia, inte på någon av dina andra lagringsenheter. Det låter mer som att ditt installationsmedia är smittat. Är det en skiva eller USB-minne? Om du har skapat ditt egna installationsmedia, använde du en ISO från någon annan källa än MS själva?

Vad är det ens som får dig att tro att du har ett extremt lömskt virus gömt djupt ner i någonstans? Hur uppenbarar sig detta virus?

Ja om X: (boot) ligger på installationsmedia, men kan det även ligga på hårddisken för Recovery partitionen?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Ja om X: (boot) ligger på installationsmedia, men kan det även ligga på hårddisken för Recovery partitionen?

Recoverypartition är också ett installationsmedia, men om TS använder det för att bli av med virus förstår jag att det inte går så bra.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av upgraded12:

Det vore intressant att veta hur du gör dina bootbara usbminnen, vilken dator använder du om alla dina enheter som ansluts i lanet är virussmittade ? Hur vet du i så fall att installationsmediet är rent ?
Om du har svåra problem med virus så är det få metoder som är bättre än att installera via en skiva som endera är pressad eller bränd i en helt annan datormiljö så att du vet att den är "ren".
För att säkra din router så flasha om den och använd helst en dator som körs via en livelinux för att göra det.
Har du (och i så fall hur) sökt igenom någon smittad dator så du vet vilken smitta det handlar om eller kan du förklara symptomen eller länka nån sida som identifierar viruset ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det hela låter väldigt osannalikt. Du har alltså fått in ett virus som smittat
router
windows
bios
mbr på diskarna
Och nu säger du även att din telefon är smittad

Du skriver "ALLT som var kopplat till WIFI blev smitttat, varesig det var påslaget eller inte"
Det är HELT omöjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Tjejerna i din bekantskapskrets kanske har dåligt självförtroende när det gäller datorer och behöver hjälp till självhjälp i stället för att du gör allt åt dem. Sätt ner foten och lär dem hur man ominstallerar Windows i stället för att du fixar datorn åt dem.

Amen sister

Håller helt med. Jag brukar ha denna taktik också, oavsett kvinna eller man. Desto mer de lär sig, desto mindre problem får jag som ska laga dem sen också.

@upgraded12 Tror du behöver ta en paus. Stäng av allt och ta en pepparkaka eller godbit. Är man stressad och orolig när man jagar fel, så hittar man lätt fel där man inte borde.

Vad är det för virus? Hur vet du att du har det? Vad gör det?

Om vi tittar på HDDn/BIOS så kan BIOS virus slå ut en dator, men de kan sällan sprida sig till andra datorer, utan det måste göras via nätverk/disk eller liknande.
HDDn kan ha sk "Hidden area" även kallat "Host Protected Area". Denna behöver du låsa upp och rensa också, och sen rensa hela HDDn, totalt.

Få inte panik över X: Boot utan försök lokalisera den först. Dvs vilken disk, vilken plats...

Att detta virus skulle vara kompatibelt med allt från router till telefon är osannolikt, men det mest troliga är att du kanske fått en DNS virus/trojan.
tex: http://www.wired.co.uk/article/dns-changer-check-and-fix

Permalänk
Sötast

Hela denna tråden skriker förvirrad och handhavande och sned kvinnosyn helt ärligt talat.

Ett virus som hamnar i bios, samt på disk, samt på telefon, mest troligt i router också

Är det skynet 0.4 vi snackar om här eller?
Tror inte TS har något att göra i närheten av datorer medans jag glatt välkomnar båda könen att använda datorer i övrigt

Edit: Ts som 'lånat' 6 datorer från en skola och nu försöker knäcka skrivfiltert tro? med tanke på att det "elaka viruset" verkar ladda OS från en skrivskyddad image eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hela denna tråden skriker förvirrad och handhavande och sned kvinnosyn helt ärligt talat.

Ett virus som hamnar i bios, samt på disk, samt på telefon, mest troligt i router också

Är det skynet 0.4 vi snackar om här eller?
Tror inte TS har något att göra i närheten av datorer medans jag glatt välkomnar båda könen att använda datorer i övrigt

Edit: Ts som 'lånat' 6 datorer från en skola och nu försöker knäcka skrivfiltert tro? med tanke på att det "elaka viruset" verkar ladda OS från en skrivskyddad image eller dylikt.

Trollvibbar lång väg ..

Skynet 1.0 final release snarare.. högst osanolikt att detta har hänt i den utsträckning TS hävdar..

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Hur såg du att telefonen var drabbad?
Android eller iPhone?
Jailbreakad eller liknande eller omodifierad standard?
För det är inte lätt att hacka en telefon med omodifierat operativsystem.

På vilket sätt har det synts att datorerna varit infekterade, förutom att de har fått en fast skrivbordsbakgrund som dolt det ordinarie utseendet?

Det var övertydligt. Ingenting fungerade längre, det var android 6.0 i den. Jag har inte moddat något alls med telefonen. Sjukt att de lyckas göra så att man inte ens kan göra en hard reset, man kan men det är en fakead version av det hela. Blir nog till att lämna in telefonen, telefoner är jag inte särskilt bra på alls.

Permalänk
Avstängd

DISKPART / SELECT DISK 1 / CLEAN /

skapa bootbar usbminne med programmet nedan

https://rufus.akeo.ie/

Permalänk
Medlem

Om du vill få bort allt på din disk kan du köra en sk nuke på den med hjälp av tex DBAN. Gör en bootbar usb från en dator du vet är ren så viruset inte smittar usbminnet.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Hela denna tråden skriker förvirrad och handhavande och sned kvinnosyn helt ärligt talat.

Ett virus som hamnar i bios, samt på disk, samt på telefon, mest troligt i router också

Är det skynet 0.4 vi snackar om här eller?
Tror inte TS har något att göra i närheten av datorer medans jag glatt välkomnar båda könen att använda datorer i övrigt

Edit: Ts som 'lånat' 6 datorer från en skola och nu försöker knäcka skrivfiltert tro? med tanke på att det "elaka viruset" verkar ladda OS från en skrivskyddad image eller dylikt.

Skrivet av Linus:

Trollvibbar lång väg ..

Skynet 1.0 final release snarare.. högst osanolikt att detta har hänt i den utsträckning TS hävdar..

Skrivet av Linus:

Trollvibbar lång väg ..

Skynet 1.0 final release snarare.. högst osanolikt att detta har hänt i den utsträckning TS hävdar..

Smått komiskt att mitt WIFI heter SKYNET, planen var är att byta det det SKYNET 2.0 när jag fått bort alla virus, så det ni skriver gör mig nästan paranoid.=P Har även dykt upp ett nätverk som heter "Cyberdyne" vilket väl också har med terminator att göra, mest troligt är det någon granne som driver med mitt SSID, SKYNET är ett väldigt vanligt val av namn på nätverk som jag sett flera använda, det har något storartat över sig. =P Men snack om SKYNET och olika versioner "final release", är det något meme jag inte förstår eller bara en slump att ni drar upp detta? Den här lilla texten lär dock inte minska era trollvibbar men ni är ändå fel ute, skriv inte i tråden om ni tror jag driver, vill ni se bilder på datorerna? Jag tror inte skolor kör med HP Envy laptops för 10-15 000 kr, om ni menar att jag skulle stulit dom, dock är inte alla HP Envy utan 4 st + en stationär samt en minilaptop från Asus.

Jag trollar inte, tråkigaste trolltråden någonsin i så fall? Kom hit och fixa allt och inkassera pengarna så får ni se om jag trollar eller inte. Jag sa EN nedvärderande sak om kvinnor med "^^" efter, vilket för de flesta blir uppenbart att det är sagt med glimten i ögat. Om ni tror det är en trolltråd så behöver ni inte läsa den som sagt, tycker det är märkligt att ni ens tror att jag sitter och trollar om en sån här grej.

Jag behöver fortfarande hjälp, även om det inte var så illa som jag trodde med den där X: partitionen. En sak som pekar på det är ju datumen på filerna. Men varför just dessa datum? Datorn jag använder mest har ca 24 dagar kvar på garantin så det var i början av förra året som jag köpte den. Men HP kan ju uppdaterat saker sedan dessa i och för sig.

Så jag behöver inte oroa mig över den där X: partitionen? I så fall återstår nog bara den stationära, men där är det verkligen någon som inte stämmer så frågan är om det inte är bättre att lämna in den eller går det att ordna ett nytt UEFI, för det som jag kommer åt nu uppträder väldigt märkligt.

Permalänk
Medlem

Telefoner kan krascha helt pga någon uppdatering eller installation, och det är mer osannolikt att det beror något skadligt program i en dator. Kontakta telefontillverkarens support för hjälp med ominstallation.

X-partitionen behöver du inte oroa dig för. Fildatumen är det datum när Windows 10 inkl. Anniversary Update blev färdig.

På vilket sätt beter sig datorn konstigt så att du tror att UEFI är hackat?

Permalänk
Medlem

om du plockat alla partitioner (någon nämnde exakt hur man gör vid installationen av windows F10 osv)
och viruset kommer tillbaka efter installation är det garanterat ditt usb minne som är infekterat
Skulle säga att det i princip är omöjligt att det skulle kunna vara kvar efter en sån procedur.

Som tidigare nämnt har jag svårt att tro att även mobilen vart drabbad av detta virus...

Permalänk
Medlem

Värsta troll-tråden.

Permalänk
Skrivet av hultron:

Värsta troll-tråden.

Men snälla varför? Hur många skratt skulle en tråd som denna generera för trollaren (mig) Vad skulle vara det roliga/syftet? Jag fattar det inte, visst jag kanske verkar lite förvirrad men jag är ingen expert. Var god peka ut de saker som du tycker indikerar att jag trollar. Du kan förstöra min tråd när du håller på så här, d.v.s. att jag erhåller trollsvar. Jag är 31 år gammal, senaste jag trollade var på aftonbladets chat år 99-2000 då jag var en liten fjortis.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Telefoner kan krascha helt pga någon uppdatering eller installation, och det är mer osannolikt att det beror något skadligt program i en dator. Kontakta telefontillverkarens support för hjälp med ominstallation.

X-partitionen behöver du inte oroa dig för. Fildatumen är det datum när Windows 10 inkl. Anniversary Update blev färdig.

På vilket sätt beter sig datorn konstigt så att du tror att UEFI är hackat?

Nej, jag garanterar, den är smittad, t.ex. så spelar den i kameran, så vart tvungen att svart tejp över, en gång lossnade den bit som satt på frontkameran utan att jag märkte det, den hade glidit av när jag hade den i jackfickan. Och i minnet kunde jag se inspelningar gjorda under den tid kameran inte var på. Varför skulle kameran börja spela in av sig själv? Det är uppenbarligen någon som snokar, och hoppades mobilen tillhörde min flickvän, när denne laddade ner inspelningarna så blev han nog rejält besviken. Kan ta gift på att mobilen är infekterad, det är en Huawei Mate 8, så den har sin egen version av android 6.0 om det spelar någon roll. Men de största indikationerna på att den är har något slags rootvirus är att det ju inte går att göra en hard reset, att det kommer upp en fakae:ad version av densamma, i en riktig hard reset så kan du inte tryckte på skärmen föra göra val utan du måste använda vol up/down och "power" för att stryra i menyerna, har gjort detta ett antal gången innan jag fick det här viruset, så jag vet hur det ska se ut, och att det tar minst 30 min, den här fake:ade varianten tar knappt 1 min, och när man väl är tillbaka i telefonen så kan man inte använda den förrän man avinstallerat och tagit bort behörigheter för en massa skumma appar och annat. Tro mig, telefonen är infekterat med något. Allt som var anslutet till WIFI:t blev drabbat på något sätt. En massa siffror och nummer är ändrade inne i telefonens EMUI (kanske bara är en sak Huawei kör med) senaste säkerhetsuppdateringen är från sep 2016, vilket inte är någon höjdare, och det går inte uppdatera den.

Permalänk
Medlem

Omoddade Android-telefoner är rätt väl skyddade och det är inte lätt att göra något utan att ha fysisk tillgång till telefonen. Men du kan ju fråga om den i ett bättre forum än Windows-forumet.

Men hur är det nu med datorn?
"På vilket sätt beter sig datorn konstigt så att du tror att UEFI är hackat?"

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Telefoner kan krascha helt pga någon uppdatering eller installation, och det är mer osannolikt att det beror något skadligt program i en dator. Kontakta telefontillverkarens support för hjälp med ominstallation.

X-partitionen behöver du inte oroa dig för. Fildatumen är det datum när Windows 10 inkl. Anniversary Update blev färdig.

På vilket sätt beter sig datorn konstigt så att du tror att UEFI är hackat?

Jag tror det eftersom vilka inställningar jag än gör så sparas dom inte, d.v.s. det verkar som det är moddat så att det alltid blir no när jag trycker på save changes and exit yes/no, det blir "no" vad jag är trycker. Men jag är ändå glad i dag då det verkar som mina andra laptops inte har virus trots allt, att den där X: (boot) partitionen verkar legitim. Jag ska iväg och fira lilla julafton nu men ikväll postar jag bilder på procersserna i taskmanager, så får ni gärna säga till om ni ser något skumt där. Och du CeciliaB har varit till stor hjälp, jag ber verkligen om ursäkt för det jag sa, det var omoget och dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upgraded12:

Nej, jag garanterar, den är smittad, t.ex. så spelar den i kameran, så vart tvungen att svart tejp över, en gång lossnade den bit som satt på frontkameran utan att jag märkte det, den hade glidit av när jag hade den i jackfickan. Och i minnet kunde jag se inspelningar gjorda under den tid kameran inte var på. Varför skulle kameran börja spela in av sig själv? Det är uppenbarligen någon som snokar, och hoppades mobilen tillhörde min flickvän, när denne laddade ner inspelningarna så blev han nog rejält besviken. Kan ta gift på att mobilen är infekterad, det är en Huawei Mate 8, så den har sin egen version av android 6.0 om det spelar någon roll. Men de största indikationerna på att den är har något slags rootvirus är att det ju inte går att göra en hard reset, att det kommer upp en fakae:ad version av densamma, i en riktig hard reset så kan du inte tryckte på skärmen föra göra val utan du måste använda vol up/down och "power" för att stryra i menyerna, har gjort detta ett antal gången innan jag fick det här viruset, så jag vet hur det ska se ut, och att det tar minst 30 min, den här fake:ade varianten tar knappt 1 min, och när man väl är tillbaka i telefonen så kan man inte använda den förrän man avinstallerat och tagit bort behörigheter för en massa skumma appar och annat. Tro mig, telefonen är infekterat med något. Allt som var anslutet till WIFI:t blev drabbat på något sätt. En massa siffror och nummer är ändrade inne i telefonens EMUI (kanske bara är en sak Huawei kör med) senaste säkerhetsuppdateringen är från sep 2016, vilket inte är någon höjdare, och det går inte uppdatera den.

Aldrig hör om virus som skapar fakeversioner av android. Att råka ut för ALLA dom virus som du påstår du råkat ut för samtidigt är HELT omöjligt.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Aldrig hör om virus som skapar fakeversioner av android. Att råka ut för ALLA dom virus som du påstår du råkat ut för samtidigt är HELT omöjligt.

Har inte påstått att det skapat en fakeversion av android? Bara att den är rootad på något sätt så att den inte fungerar normalt. Har inte påstått något annat, det står fortfarande att det är android 6.0 men det kan ju ha ett rootvirus för det?
För som sagt, det går inte hard reset, som sagt kan man inte styra med fingrarna i en riktig hard reset utan man navigerar med volym och power knapp, det är ju knappast normalt. Och googlar du så ser du att jag inte är ensam om rootvirus på mobilen, eller på modellen som jag har. Snälla, lägg ner snacket om trollande nu.

Edit. Jag tror du missförstod mig. Huawei har inte ett rent android 6.0, utan har en slags egen version som ser lite annorlunda ut, den kommer så från fabrik, så jag påstår inte att det lagts dit någon fake version av android.

Permalänk
Medlem

En helt ärligt ställd fråga: Har du tagit droger? Varit vaken för många dagar i sträck?
Inget går ju ihop och ärligt talat är det svårt att tro på det här. Du har alltså drabbats av ett virus som:

Modifierar UEFI/BIOS på datorn
Startar ett fejk-windows istället för ditt vanliga Windows med ett fejkskrivbord ovanpå det vanliga
Skapar fejkversioner av antivirusprogram
Spelar in dig på datorn
Raderar recovery-verktyg
Infekterar din telefon
spelar in dig på telefon
Startar en fejkad reset när du försöker återställa telefonen
Infekterar din router
Sprider sig till alla enheter du har inklusive avstängda enheter

Om du vill ha en dator helt ren får du sätta dig på en icke infekterad dator och göra ett USB minne med en OK BIOS och flasha om. Sen installera om windows med en skiva eller ett USB minne. Också det skapat på en icke infekterad dator.