Permalänk

Blev inte julen som ni tänkt er?

Tänker att jag inte kan vara den enda som får ändrade planer på julen och startar därför denna tråden så vi kan komma med tips och idéer åt varandra.
Är rädd för att vi här hemma bara har ett litet pissproblem egentligen om man tänker på de som varje år kanske sitter ensamma av olika anledningar
Tanken gör att man blir ledsen i ögat för julen är den enda traditionen/högtiden jag tycker om, är väl egentligen inget fan av fest och kalas från första början i och för sig...

Men i alla fall, denna julen blev ingen traditionsenlig jul för oss i alla fall (hoppas jag) i form av firande med släkt och familj.
Först var det tänkt att vara hos svärmor med familjen för att på juldagen åka till mina föräldrar.
Det sket sig redan natten mellan torsdag och fredag då vår lilla busunge bestämde sig för att +40C feber är väl mysigt på julen?!
Så nu går nog hela julen istället ut på att agera waterboy här hemma och kylen står tom med tanke på vad vi skulle ha gjort...

Permalänk

Jag förväntar mig ingenting och ändå blir jag besviken.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Tänker att jag inte kan vara den enda som får ändrade planer på julen och startar därför denna tråden så vi kan komma med tips och idéer åt varandra.
Är rädd för att vi här hemma bara har ett litet pissproblem egentligen om man tänker på de som varje år kanske sitter ensamma av olika anledningar
Tanken gör att man blir ledsen i ögat för julen är den enda traditionen/högtiden jag tycker om, är väl egentligen inget fan av fest och kalas från första början i och för sig...

Men i alla fall, denna julen blev ingen traditionsenlig jul för oss i alla fall (hoppas jag) i form av firande med släkt och familj.
Först var det tänkt att vara hos svärmor med familjen för att på juldagen åka till mina föräldrar.
Det sket sig redan natten mellan torsdag och fredag då vår lilla busunge bestämde sig för att +40C feber är väl mysigt på julen?!
Så nu går nog hela julen istället ut på att agera waterboy här hemma och kylen står tom med tanke på vad vi skulle ha gjort...

Våran 5 1/2 åring är lite lätt förkyld + att syrrans döttrar ska med deras pappa till sin farmor och farfar idag, så vi får fira julafton själva(jag och frugan + våra 2 söner(5 1/2 och 2 1/2) vilket är mysigt i sig. Dom får träffa sina kusiner(2st tjejer) som också är lite lätt förkylda och som är nästan jämngamla med våra söner på juldagen.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Deppigt Värre

Skrivet av 900-Mange:

Tänker att jag inte kan vara den enda som får ändrade planer på julen och startar därför denna tråden så vi kan komma med tips och idéer åt varandra.
Är rädd för att vi här hemma bara har ett litet pissproblem egentligen om man tänker på de som varje år kanske sitter ensamma av olika anledningar
Tanken gör att man blir ledsen i ögat för julen är den enda traditionen/högtiden jag tycker om, är väl egentligen inget fan av fest och kalas från första början i och för sig...

Men i alla fall, denna julen blev ingen traditionsenlig jul för oss i alla fall (hoppas jag) i form av firande med släkt och familj.
Först var det tänkt att vara hos svärmor med familjen för att på juldagen åka till mina föräldrar.
Det sket sig redan natten mellan torsdag och fredag då vår lilla busunge bestämde sig för att +40C feber är väl mysigt på julen?!
Så nu går nog hela julen istället ut på att agera waterboy här hemma och kylen står tom med tanke på vad vi skulle ha gjort...

Som sagt ! vrf så Deppig?

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem

Ska jobba 14 timmar både julafton och juldagen. Bryr mig inte så mycket.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Ju äldre man blir desto mindre det här med presenter ger den här längtan och öppna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Dell lyckades tappa bort den dator som skulle levererats till mig idag och som var en julklapp. Som tur är var den till mig själv så det drabbade ingen annan men lite snopet när man sitter hemma och väntar på leveransen och själv tvingas upptäcka på nätet att den inte som utlovat kommer levereras. Att Dell lyckas med en beställning är väl ung lika troligt som att Tomten finns...

Permalänk
Avstängd

Legat snuvig och febrig hela veckan. Missade jättemycket roligt på jobbet denna vecka.

Ska ta det lugnt idag den 24:e och imorgon ska jag träffa lite släkt.

Inget jultvång när man är singel. Har lite julmat och sånt hemma. Borde göra skinkan faktiskt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av improwise:

Att Dell lyckas med en beställning är väl ung lika troligt som att Tomten finns...

Dell har ju iofs inget med transporten att göra.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Jag älskar julen (samt alla födelsedagar och midsommar etc etc) men tycker det är lite jobbigt när så många är emot allt. Jag skiter nästan i allt annat förutom familjen lixom. En midsommar tex kan vara att man får över familj och släkt och äter lite pankakor lixom. Jag bryr mig inte så länge man får träffa familj och släkt.

Julen är jag nöjd bara vi sitter samlade och kollar Kalle Anka vid 15 och har fått upp en julgran. Bryr mig inte om maten eller klapparna så mkt, dock tycker JAG det är kul, så jag köper gärna mkt små klappar till alla.

Försöker alltid hålla humöret uppe och tagga upp familjen med julmusik och grejer. Älskar att gå runt i butiker långsamt och leta efter de perfekta julklapparna till alla, medan alla andra bara springer runt och skriker och tar någon James Bond shampoo present och springer mot kassan.

Julen blir aldrig som man har tänkt sig men sålänge man är med någon man älskar så tycker jag ändå att den är perfekt på något sätt iallafall!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

@Extremaz: Det där låter precis som mig, Älskar julen. Julmusik, glögg, mys, julklappar.

Bryr mig inte direkt om julklapparna jag får men att ge bort till folk är skitkul,

Har en klassisk jullåtslista som jag tvingar alla att lyssna på ;D

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Lapdance:

Som sagt ! vrf så Deppig?

Är inte direkt deppig, kanske var otydlig då ber jag om ursäkt.
Men tänker jag på det jag skrev angående att det finns de som kanske vill ha släkten runt sig men inte kan, kan i alla fall inte jag låta bli att bli lite sorgsen av mig.
Annars var jag ute efter vad man kan hitta på hemma i stugan utan all familj och släkt man annars varit med alla tidigare år och en trött liten sjukling på 10kg man ständigt oroar sig över.

Permalänk
Avstängd

Absolute Christmas 1994 @Hymer

Min favoritlåt är nog Chris Rea - Driving Home For Christmas

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Jag älskar julen (samt alla födelsedagar och midsommar etc etc) men tycker det är lite jobbigt när så många är emot allt. Jag skiter nästan i allt annat förutom familjen lixom. En midsommar tex kan vara att man får över familj och släkt och äter lite pankakor lixom. Jag bryr mig inte så länge man får träffa familj och släkt.

Julen är jag nöjd bara vi sitter samlade och kollar Kalle Anka vid 15 och har fått upp en julgran. Bryr mig inte om maten eller klapparna så mkt, dock tycker JAG det är kul, så jag köper gärna mkt små klappar till alla.

Försöker alltid hålla humöret uppe och tagga upp familjen med julmusik och grejer. Älskar att gå runt i butiker långsamt och leta efter de perfekta julklapparna till alla, medan alla andra bara springer runt och skriker och tar någon James Bond shampoo present och springer mot kassan.

Julen blir aldrig som man har tänkt sig men sålänge man är med någon man älskar så tycker jag ändå att den är perfekt på något sätt iallafall!

Ja så känner väl jag också (och långsamt går jag nästan jämt) , det är väl därför julen ligger så bra till hos mig.
Allt och alla har tid att sätta sig och umgås en hel dag, det är det bästa med julen och det som verkligen gör den till nr. 1 som högtid.
Själva presentandet går till barnen och en varsin person i släkten så det inte bara blir att man "byter pengar" med varandra eller köper massa onödigt som göms undan. Då kan man riktigt klura ut en bra sak istället. Sen skänker man samma summa till valfritt välgörande ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Ska jobba 14 timmar både julafton och juldagen. Bryr mig inte så mycket.

Jag ska jobba på julafton, men vi jobbar max 3 timmar så jag har så gott som hela julafton ledig då jag slutar senast 06:00. Min julklapp blir att vi har ledigt på måndag

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

@900-Mange: Se till att ungen får i sig vätska och ta tempen mellan jämna mellanrum för att se att febern inte stiger, du lär märka om det blir sämre, förmodligen är det bara ett virus, blev själv frisk för knappt några dagar sen, du blir förmodligen också smittad, mitt börja med att det klia i halsen, sen kom halsont, febern och en armé utav grönt slem. Se det positiva, om du blir sjuk nu är du frisk till nyår. God jul !

Permalänk
Medlem

Jag struntar i julen. Igen. I mina ögon är alla stora helger ( jul, nyår, midsommar...ja, ni fattar ) förknippat med alkohol, lite till och ännu mer alkohol. För mej som är nykter alkoholist sedan 5 år ( 5-årsdagen var nyligen ) är det inte ett alternativ; familjemedlemmar och vänner tycks inte kunna umgås längre utan att ha Systembolagets hela sortiment hemma och framme, gratis och i enorma mängder för alla närvarande.
Jag vet vad jag är, jag behöver inte bli påmind om det vid varje större helg. Då är jag hellre hemma ensam, jag mår bäst av det i längden.
Missuppfatta mej inte, avsikten är inte att totalsåga varken traditioner, helger eller det som brukar höra till ( drickat i någorlunda måttliga mängder ). Jag vill bara inte vara delaktig i det längre.

Men ett "God Jul" kan jag i alla fall kläcka ur mej till Er

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Skrivet av Techs:

...familjemedlemmar och vänner tycks inte kunna umgås längre utan att ha Systembolagets hela sortiment hemma och framme, gratis och i enorma mängder för alla närvarande...
...Då är jag hellre hemma ensam, jag mår bäst av det i längden.

Det är väl ändå en vettig inställning och anledning till att avstå från att "fira jul"?
Riktigt trist att det gått så långt dock. Vet inte vad mer man kan säga om det?
God Jul 🎄

Permalänk
Medlem

Ska jobba 9h både lördag o söndag.. Natten till idag började magen krångla, Så har sprungit på toa hela natten, Är iaf uppe nu o ska snart iväg till jobbet..
efter jobbet (ca 18 - 19) ska vi åka till sambons bror med familj o fira.. Eller, fira, Blir en sammankomst där vi dricker kaffe, pratar skit o barnen får öppna paket m.m.. Får dock hoppas att magen inte krånglar nåt..

(Har problem med magen lite till o från pga diabetes)

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

hade planer men sen blev både jag å sambon sjuka så det blir en lugn dag hemma med massa näsdukar

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Faktiskt första julhelgen jag jobbar 12h skift både idag julafton och juldagen. Första julen jag känner att det är lite skitsamma att jobba eller ej. Men det är en väldigt speciel jul för oss då vi firar denna jul utan vårann far som gick bort hastigt i början av året.
Annars är julafton en trevlig och mysig högtid enligt mig. Förknippar jul med trevligt sällskap och god mat!
Samma gäller nog nyår

Men som sagt. Jobba över julhelgen fungerar klockrent även de. Iaf detta år för min del!
God jul på er (:

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Ska jobba 14 timmar både julafton och juldagen. Bryr mig inte så mycket.

Samma här, dock jobbar jag 12½ timmar. Strax dags att gå, men hinner fira en kort stund ikväll dock.

Permalänk
Medlem

Firar inte jul längre o deltar inte heller vid julbordet.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv

Jobbar 8 timmar delad tur (08-12, 16-21). Men vi tjuvstartade allt igår vad julmat och julklappar heter

Permalänk
Medlem

Nej, jag och frugan är magsjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Jag struntar i julen. Igen. I mina ögon är alla stora helger ( jul, nyår, midsommar...ja, ni fattar ) förknippat med alkohol, lite till och ännu mer alkohol. För mej som är nykter alkoholist sedan 5 år ( 5-årsdagen var nyligen ) är det inte ett alternativ; familjemedlemmar och vänner tycks inte kunna umgås längre utan att ha Systembolagets hela sortiment hemma och framme, gratis och i enorma mängder för alla närvarande.
Jag vet vad jag är, jag behöver inte bli påmind om det vid varje större helg. Då är jag hellre hemma ensam, jag mår bäst av det i längden.
Missuppfatta mej inte, avsikten är inte att totalsåga varken traditioner, helger eller det som brukar höra till ( drickat i någorlunda måttliga mängder ). Jag vill bara inte vara delaktig i det längre.

Men ett "God Jul" kan jag i alla fall kläcka ur mej till Er

Hej,

Jag förstår dig. Men julen är så mycket mer än bara alkohol.

Jag länkar till Wikipedia och läs och kom ihåg att det är kristenhögtid.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Jag struntar i julen. Igen. I mina ögon är alla stora helger ( jul, nyår, midsommar...ja, ni fattar ) förknippat med alkohol, lite till och ännu mer alkohol. För mej som är nykter alkoholist sedan 5 år ( 5-årsdagen var nyligen ) är det inte ett alternativ; familjemedlemmar och vänner tycks inte kunna umgås längre utan att ha Systembolagets hela sortiment hemma och framme, gratis och i enorma mängder för alla närvarande.
Jag vet vad jag är, jag behöver inte bli påmind om det vid varje större helg. Då är jag hellre hemma ensam, jag mår bäst av det i längden.
Missuppfatta mej inte, avsikten är inte att totalsåga varken traditioner, helger eller det som brukar höra till ( drickat i någorlunda måttliga mängder ). Jag vill bara inte vara delaktig i det längre.

Men ett "God Jul" kan jag i alla fall kläcka ur mej till Er

järnspikar, dricker väldigt sällan själv, men farsan gav upp flaskan 10 år sedan, sen dess har det varit alkohol fria ledigheter med familjen

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Avstängd

Bra jobbat @Techs

Vi hade aldrig alkohol hemma när jag var liten men tyckte att det var trevligt med akvavit och lite julöl till julmaten här i Sverige. Kan föreställa mig hur det kan spåra ur för vissa. Är det ungar inblandade i julfesterna också?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Jag struntar i julen. Igen. I mina ögon är alla stora helger ( jul, nyår, midsommar...ja, ni fattar ) förknippat med alkohol, lite till och ännu mer alkohol. För mej som är nykter alkoholist sedan 5 år ( 5-årsdagen var nyligen ) är det inte ett alternativ; familjemedlemmar och vänner tycks inte kunna umgås längre utan att ha Systembolagets hela sortiment hemma och framme, gratis och i enorma mängder för alla närvarande.
Jag vet vad jag är, jag behöver inte bli påmind om det vid varje större helg. Då är jag hellre hemma ensam, jag mår bäst av det i längden.
Missuppfatta mej inte, avsikten är inte att totalsåga varken traditioner, helger eller det som brukar höra till ( drickat i någorlunda måttliga mängder ). Jag vill bara inte vara delaktig i det längre.

Men ett "God Jul" kan jag i alla fall kläcka ur mej till Er

Här håller vi alltid vit jul, har en tradition att köpa julmusten på bolaget, dock alkoholfri. God jul på er

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Inaktiv

Va finns det folk som inte arbetar på juldagen, inte konstigt att vissa då kan ha problem.
Mitt råd till er är att sätta igång och arbeta och ni slipper en massa problem med att umgås med släkt och vänner.