Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Om jag drar ut kablarna ur min ssd försvinner allt sparat då?

Permalänk

Om jag drar ut kablarna ur min ssd försvinner allt sparat då?

Om jag drar ut kablarna ur min ssd försvinner allt sparat då?

Permalänk
Medlem

om du inte kopplar in den igen på 1 år, så borde det kunna försvinna

Permalänk
Medlem

Nej, precis som flash minnen så försvinner inte data för att strömmen försvinner.

Permalänk
Medlem

Inte om du direkt lägger den i ett coca-cola bad.

För att vara seriös, nej din data kommer att vara kvar så länge strömmen är avslagen när du drar ur kablarna

Permalänk
Medlem

Stänger man av apparaten som har SSD innan du rycker sladdarna så kommer den att behålla datat intakt i några månader/halvår framöver. Rycker du ur den strömsatt och OS igång så riskerar man korrupt filsystem (precis som vanliga snurrdiskar), oftast kan räddas med diskcheck (startars automatiskt av windows när den upptäcker en icke rätt nedstängd filsystem) men ibland kan hamna i lägen att disken inte känns igen eller att filsystemet inte kan repareras. - undvik att plocka ur en SSD medans den används...

SSD är flashminne i en förpackning med alla interface anpassat för att emulera en snurrdisk i funktion fast lite snabbare.

Men som redan sagt - förvara man den strömlös mer än 6 -12 månader i sträck så kan man riskera att enstaka filer börja få läsfel (CRC-error) och ju längre tid man vänta desto mer omfattande blir felen och på allt fler filer...

Min Sandisk som har varit strömlös knappt ett år så var det 2 filer som hade fått fel på sig och försöker man läsa med tex. ddrescue med upprepande försök på dessa sektorer så hänger hela SSD:n men vaknar till liv igen efter en att ha gjort helt spänningslös och därefter slagits på igen (via diskdocka i det här fallet) - snurrdiskar som krånglar kan man ofta 'mjölka ut data' med upprepande läsning på de dåliga sektorerna dygn efter dygn med tex. ddrescue, men uppenbarligen inte SSD när de har hamnat i det här läget.

Kort sagt skall man spara undan filer längre tid utan att spänningssätta mediat - ha det på snurrdiskar och/eller bränn ned det på DVD/BR om det handlar om flera års förvaring utan kontroll eller strömsättning.

SSD/Flashdiskar är till för att användas så att man har omsättning på dess minnesceller och den vägen får uppfräschad data i cellerna med inte allt för långa mellanrum tidsmässigt.