ECRYPTFS_FNEK_ENCRYPTED tar 64 GB

Permalänk
Medlem

ECRYPTFS_FNEK_ENCRYPTED tar 64 GB

Hej, så jag har en dator som kör ubuntu 16.04 gnome versionen, på denna har jag självklart en krypterad /home/user mapp. Hur som helst så börja den klaga på att jag har bara 1.1 GB ledigt kvar på disken. Jag tänkte direkt detta är konstigt då jag en annan disk där allt lagras. Så jag öppnar upp disk usage analyser (dua) och kör df i terminal en. df säger (/home/user 99%). Öppnar med dua och ser att /home/.encryptfs/user/.Private/...../ECRYPTFS_FNEK_ENCRYPTED... har en storlekt på 64 GB medan /home/user använder totalt 2 GB. Så jag anvar det är /home/.encryptfs/user/.Private/...../ECRYPTFS_FNEK_ENCRYPTED... som gör att min 128 GB SSD använder 99%. Men nu undrar jag dock hur ska jag "ta hand" om detta? Då jag bara har 1.1 GB att röra mig på men tar jag bort 64 GB filen känns det som om att jag inte kommer komma åt min /home/user längre...

Någon som har några förslag till hur jag kan minska denne fils storlek? utan att paja krypteringen? Tack för svar!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Lita inte på GUI hur många GB din homefolder tar - visa inte dolda mappars data use.

Det visa sig att det var en Tomahawk (musikspelaren) som låg under ~/.local/share/Tomahawk/Tomahawk.log som var så otroligt stor så jag "tömde" logen. det visa sig att efter ca 8h så var logen på 1 GB igen (när jag tog bort den va den på 64). Jag skumma igenom den och det flesta sakerna var om att den hitta min musik på datorn sedan logga den varje gång jag pausea osv.. Men inga error's va jag kunde se.

Jag kontakt Tomahawk på IRC (BTW de svarar inte) då jag inte hitta något om detta på Internet de svara btw inte alls på deras "dedikerade" IRC kanaler på över 6h när de ändå var där inne. Så min "lösning" blev ett bash script som körs en gång per dygn via crontab:[code]
#! /bin/bash
cd ~/.local/share/Tomahawk
rm Tomahawk.log
echo " " >> Tomahawk.log
[code]

Jag tänkte för kompilera en egen version där jag tagit bort loggningen. Men upptäckte att deras dokumentation var för dålig så det hade tagit för lång tid.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfgh:

#! /bin/bash
cd ~/.local/share/Tomahawk
rm Tomahawk.log
echo " " >> Tomahawk.log

Att ta bort en fil som är öppen för skrivning kan i vissa tillfällen ställa till det beroende på hur "Tomahawk" hanterar filedescriptors. Föreslår att du istället trunkerar filen antingen med truncate -cs 0 ~/.local/share/Tomahawk/Tomahawk.log eller cat /dev/null > ~/.local/share/Tomahawk/Tomahawk.log i din crontab. Självklart är det en bra idé att bara exekvera utifall filen existerar.

#!/bin/bash if [ -f ~/.local/share/Tomahawk/Tomahawk.log ]; then /usr/bin/truncate -cs 0 ~/.local/share/Tomahawk/Tomahawk.log fi;

Permalänk
Medlem

ah okej, nice

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6