Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

begagnad macbook

hej!

köpte en begagnad macbook pro retina (late 2013) vi tradera,
nu när jag fått datorn och börjat kolla lite på den märker jag att de är en ljus fläck lite längre ner i displayen, mest synlig på ljus bakgrund.
inget säljaren uppgav i annonsen (han beskrev den som "fel fri")

hur kan jag gå tillväga med detta?

Permalänk
Medlem

@Palmsen
Vad vill du få ut av de, kontakta säljaren och förklara problemet och försök reda ut de.
Vad är det för fläck pixelfel eller vaddå?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: lite mer nyfiken om de finns konsumentregler när man köper ifrån privat person,
det är en yta på ca 3mm i diameter, vet inte om det är ett pixel fel eller vad de beror på.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det detta kända felet som börjat visa sig?

Annars kan det bli ljusa fläckar av vätskeskador.

Är det någon av dig sedan tidigare känd säljare? Annars handlar jag aldrig på Tradera längre, alldeles för många oärliga säljare. Speciellt inte begagnade datorprylar som är så känsliga.

Tradera gör absolut ingenting så om inte säljaren fixar problemet är du rökt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmsen:

@bärplockaren: lite mer nyfiken om de finns konsumentregler när man köper ifrån privat person

Japp köplagen: https://lagen.nu/1990:931

Dock har du en långtgående undersökningsplikt när det kommer till begagnade varor. Att han säger den är "felfri" räcker inte som en generell garanti.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

@MultiMan: inte riktigt som i bilderna du länka, så här typ

kanske jag som är lite väl känslig och jag förstår att de är en begagnad vara och hade inte haft några problem med det om säljaren hade nämt det i annonsen utan ist stod det "helt fel fri"

aldrig köpt från tradera tidigare, efter detta blir man lite skeptisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Japp köplagen: https://lagen.nu/1990:931

Dock har du en långtgående undersökningsplikt när det kommer till begagnade varor. Att han säger den är "felfri" räcker inte som en generell garanti.

efter som det var auktion hade jag ingen möjlighet att kolla på datorn och bilderna som fanns visar inte den delen av skärmen,
men samma sak borde väl han ha upplysningsplikt om det (vad jag förstod när jag skummat lite om det)

Permalänk
Medlem

Svår tolkning men säljaren kanske inte upplevde som ett fel eller "naturligt slitage"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Svår tolkning men säljaren kanske inte upplevde som ett fel eller "naturligt slitage"

Skickades från m.sweclockers.com

jo det är ju de, märkte först inte det men nu när man sätt det så kan man inte låta bli att inte tänka på det tyvärr.
ska kolla med säljaren imorgon tänkte jag och se om det går att lösa något,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmsen:

efter som det var auktion hade jag ingen möjlighet att kolla på datorn och bilderna som fanns visar inte den delen av skärmen,
men samma sak borde väl han ha upplysningsplikt om det (vad jag förstod när jag skummat lite om det)

Av den här orsaken införde man ångerrätten, så att konsumenter kan undersöka sin vara i efterhand vid distansköp. Men detta gäller bara konsumentköp från näringsidkare, något liknande finns inte för köp mellan konsumenter. Du har tyvärr inte någon lag som ger dig möjlighet att häva köpet i efterhand.

Du kan dock fortfarande snacka med personen.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Avstängd

Rätt väg, som sagt, är att kontakta säljaren och ta upp det. Sedan kanske det inte är så troligt att denne kommer att göra något åt saken. Det är ju inte ens säkert att säljaren uppmärksammat felet om det inte är speciellt markant.

Har du inte redan lämnat omdöme kan du ju alltid ge ett negativt omdöme om det inte löser sig. Har säljaren inte redan gett omdöme så kan du riskera att få ett negativt omdöme i retur dock.

Permalänk
Medlem

Kanske var särskrivningen medveten och säljaren faktiskt medgav att det är fel på datorn?

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Avstängd

Sedan måste man förstås förstå att det rör sig om en begagnad vara och att man inte kan förvänta sig att den är i nyskick. Gissar att den var något billigare än en ny maskin

Man kan heller inte förvänta sig att en säljare skall kunna identifiera alla eventuella fel/brister och att skriva att den är felfri betyder föstås inte att det inte kan finnas fel och brister, bara att säljaren inte observerat några sådana.

Något ansvar för "dolda" fel finns inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Något ansvar för "dolda" fel finns inte heller.

Det är just för dolda fel ansvar finns.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Det är just för dolda fel ansvar finns.

Nej, det finns det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nej, det finns det inte.

Jo, det finns det

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Jo, det finns det

Nej, om du inte menar rent moraliskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nej, om du inte menar rent moraliskt.

Nä, legalt. Har du googlat det?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Nä, legalt. Har du googlat det?

Då kan du ta och citera den texten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Då kan du ta och citera den texten!

Köplag 20§ - läs kommentaren.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

Köplag 20§ - läs kommentaren.

Paragraf 20 är inte tillämplig i detta fall då datorn såldes på auktion, se paragraf 19.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Paragraf 20 är inte tillämplig i detta fall då datorn såldes på auktion, se paragraf 19.

Ja, varan är såld "i befintligt skick". Detta påverkar vilket skick som kan anses vara ett fel. Vad som anses vara ett dolt fel har istället med undersökningsplikten att göra. Anses det inte vara ett fel så kan det inte heller vara ett dolt fel. Men dolda fel innebär alltid ansvar både inom köp och fastighetsköp om inte annat avtalats.

Ett fel kräver säljaransvar om det är dolt. Du talar om ifall det från början är ett fel eller inte.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Paragraf 20 är inte tillämplig i detta fall då datorn såldes på auktion, se paragraf 19.

Missade att det var på auktion.

20§ har dock inga undantag för auktioner. Såväl 19§ som 20§ gäller. Det enda som nämns om auktioner är 19§ 2st.

"19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

2 st. När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas till utropspriset."

"20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
1 st. Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
2 st. Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet."

I det aktuella fallet får nog 19§ punkt 1 ("1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet") anses vara den paragraf som kan appliceras på det aktuella felet, då den av säljaren uppgavs vara felfri.

Köparens undersökningsplikt kan knappast anses speciellt långtgående då fysisk tillgång till varan inte finns. Den information som köparen kan tillgodogöra sig är alltså den säljaren lämnat, exempelvis i text och bild. Fel utöver detta får nog anses som fel köparen inte haft möjlighet att känna till.

Oavsett om det anses som dolt eller ej är det dock så att ett fel, enligt 19§ punkt 1, föreligger.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Ni som påstår att säljaren inte har något ansvar är helt ute och cycklar.

Permalänk
Avstängd

De enda exempel som finns i länkarna som visats rör varor som fastigheter och bilar, det vill säga varor med högt värde. Jag skulle bli förvånad om det går att rota fram rättsfall där man behandlat "billiga" varor vad gäller sådant ansvar (dolt fel). Är helt övertygad om att det inte går att tillämpa på exempelvis en dator köpt på distans från privatperson. Inte bara är bevisläget extremt svagt utan frågan är om någon överhuvudtaget skulle vilja driva ett sådant fall (extrema rättshaverister eventuellt undantagna).

Vad man normalt kallar "dolt fel" anser jag inte vara tillämpbart i detta fall. Och generellt inte för "små-värden" i handel mellan privatpersoner.

@Lobocut: Vad anser du vara säljarens ansvar i detta fall?

@PeCe: §19, punkt 1 kan tyckas vara applicerbar men det är dock en tolkningfråga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

De enda exempel som finns i länkarna som visats rör varor som fastigheter och bilar, det vill säga varor med högt värde. Jag skulle bli förvånad om det går att rota fram rättsfall där man behandlat "billiga" varor vad gäller sådant ansvar (dolt fel). Är helt övertygad om att det inte går att tillämpa på exempelvis en dator köpt på distans från privatperson. Inte bara är bevisläget extremt svagt utan frågan är om någon överhuvudtaget skulle vilja driva ett sådant fall (extrema rättshaverister eventuellt undantagna).

Vad man normalt kallar "dolt fel" anser jag inte vara tillämpbart i detta fall. Och generellt inte för "små-värden" i handel mellan privatpersoner.

@Lobocut: Vad anser du vara säljarens ansvar i detta fall?

@PeCe: §19, punkt 1 kan tyckas vara applicerbar men det är dock en tolkningfråga.

Värdet har inget med saken att göra, det spelar ingen roll om det är en bil för 200 000kr eller en dator för 2000kr. Köplagen gör ingen skillnad på värdet.

Det handlar mer om folks okunskap om lagen och vad man kan göra om köparen vägrar göra rätt för sig. Bara att driva det som förenklat tvistemål med krav på rättegångskostnaderna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lobocut:

Värdet har inget med saken att göra, det spelar ingen roll om det är en bil för 200 000kr eller en dator för 2000kr. Köplagen gör ingen skillnad på värdet.

Det handlar mer om folks okunskap om lagen och vad man kan göra om köparen vägrar göra rätt för sig. Bara att driva det som förenklat tvistemål med krav på rättegångskostnaderna.

Det är mycket möjligt men då kan man själv åka på att betala den andra partens rättegångskostnader om man förlorar. Och huruvida man vinner eller förlorar är nog ganska osäkert i ett sådant här fall. Jag skulle nog vilja påstå att endast en "rättshaverist" eller någon med klent förstånd skulle välja att gå den vägen i ett fall liknande detta. Det är i alla fall min åsikt.

Har du några exempel på sådana fall, vore intressant att se

Dessutom: vad var svaret på min direkta fråga?

Permalänk

Har varit i tvist med en bil angående liknande grej. Om inte säljaren erkänner att felet fanns när han skickade datorn är du körd.

EDIT: För i rättegång ska du bevisa att felet fanns och säljaren visste om det, vilket blir svårt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd

@videopac: Läs paragraf 17 och 18. https://lagen.nu/1990:931
Du har även flera olika rättsfall på sidan som belyser ansvaret som säljaren har efter köpet.

Förenklat tvistemål har ett tak på vad du kan ev få betala motparten om du förlorar, det ligger på ca 2000kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Har varit i tvist med en bil angående liknande grej. Om inte säljaren erkänner att felet fanns när han skickade datorn är du körd.

EDIT: För i rättegång ska du bevisa att felet fanns och säljaren visste om det, vilket blir svårt.

Stämmer inte, det rätten tittar på är om du har gjort ditt jobb som köpare att undersöka bilen innan köp.

https://www.google.se/amp/blogg.swiftcourt.se/kopa-en-bil-i-b...

Källa http://www.dagensjuridik.se/2013/10/befintligt-skick-pa-begag...