Intel Core i7-7700K och i5-7600K "Kaby Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

@Jacob @JonasT @Kenneth : Vilka minnen använde ni för Kaby Lake processorerna? Står nämligen inget om vilka minnen som användes med Kaby Lake samtidigt som skillnaden i speltesterna vid samma klockfrekvens tillskrivs högre minneshastigheter för Kaby Lake jämtemot Skylake?

Borde inte Kaby Lake processerna testats med minnen med högre frekvens än dem som testades med Skylake (2133 MHz)? Samtdigt ser jag att ni inte har skrivit specifikt vilka minnen ni testade med Sandy- , Ivy Bridge, Haswell och Broadwell processorerna med.

Om man söker runt på nätet så visar flertalet tester att höga minnes frekvenser har liten påverkan på prestandan.

https://www.extremetech.com/extreme/198894-raming-speed-does-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Lite OT, men någon mer än jag som reagerar över hur fint 1100t presterade vid 2,8 ghz?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

6 kärnor och 12 trådar är lite roligt, ja.

7700K är så vanilla det kan bli.

Håller dock med om SLI och CF.

Vad är det som är roligt? Vad ska du med det till?
Det kostar ju så pass mycket mer för ett sådant system. Där det enda du får ut är mer prestanda vid rena arbetslaster, inte något i spel.

Som entusiast är det kul att pilla på ja, men du har lika roligt med 1151. Det är ju ingen skillnad i hantering längre, du har bara lite fler trådar i aktivitetshanteraren. Man kanske får lite mer att skryta med?

Skrivet av Gambit_2K:

Och även 1080 tycker jag är en tråkig klockare, jag tyckte det var roligare förr helt enkelt.

Javisst, jag håller med att det var/är kul. Men som tillverkningsprocesserna och arkitekturerna ser ut nu så lär den perioden aldrig komma tillbaka.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

...Vilekt är precis det som gör mig förvånad av reaktionerna att man förväntar sig enorma prestandavinster i spel. Det kommer inte hända på länge och det är absolut inget Ryzen kommer ändra på heller.

Kikar man på andra arbetslaster är det tydlig skillnad och det är där förbättringarna kommer märkas.

Tror det handlar mer om att IPC-vinsterna är obefintliga. Ska man hosta upp 4-4,5K förväntar man sig nog lite mer än en liten frekvensökning och nya klistermärken.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Om du tänker så... köp en AAMD FX eller en Sandybridge, och du har 5Ghz där med.
Håller med att överklocknings potentialen är bra... men det är inget mer än en OCad Skylake, som kostar som fan.

Den jag fortfarande skrattar åt är:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12463?key=cce333dbb18e04f650c5c6ccf79d5302

Den DDR3 drivna 5775c som ingen ville ha, fortfarande ligger i toppen OCH den är på 65W, samt "Intel Core i7-5775C (3,3–3,7 GHz)" Mao... 30W lägre och nästan 1Ghz lägre frekvens, och ändå top klass spelprestanda.

@chipw00t:

Fast vem bryr sig om hur 5775C presterar i stock när den knappt kan överklockas?!
5775C är som sagt en bra CPU om strömförbrukningen är av absolut högsta prioritet men det är det inte många som bryr sig om och när både en i7 7700K/5775C är överklockade så vinner en i7 7700K med hästlängder.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, det väl inte riktigt det som var poängen i mitt meddelande.

Men tittar man på övriga tester utom iGPU är det ganska bra skillnad mellan de två.

Det finns inte många anledningar för mig som har mer och mer gått över till att bara spela på min dator att välja något annat än 7700K. Min överklockade 5960X får ju stryk i allt vad spel heter så varför skulle man välja X99?
(Det gör redan min 6700K)

kolla noga så ser du att flerkärniga cpuerna kan pressa 1080it lite högre å få lite bättre fps än 7700k även när det kör i 5ghz.
Har du ett titan x(p) eller nått maffigare graffe som säkerligen kommer under 2017 så kommer du få ut mer prestanda av det. Går att se det redan nu i Swecs egna speltester.

4c tillhör det förgånga, detta e nog sista sucken.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oceanic:

Om man söker runt på nätet så visar flertalet tester att höga minnes frekvenser har liten påverkan på prestandan.

https://www.extremetech.com/extreme/198894-raming-speed-does-...

Fast det stämmer ju inte riktigt helt. Kika in DigitalFoundrys videor.

https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4

https://www.youtube.com/watch?v=qksXthUcbiQ

https://www.youtube.com/watch?v=2ZxZiksWtRQ

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Serzarian:

@chipw00t:

Fast vem bryr sig om hur 5775C presterar i stock när den knappt kan överklockas?!
5775C är som sagt en bra CPU om strömförbrukningen är av absolut högsta prioritet men det är det inte många som bryr sig om och när både en i7 7700K/5775C är överklockade så vinner en i7 7700K med hästlängder.

Omg 5GHz är inte allt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Entusiast
Skrivet av chipw00t:

Omg 5GHz är inte allt.

Det är väldigt bra med tanke på IPC'n och en överklockad i7 7700K vinner över en överklockad i7 5775C.
i7 7700K är en toppklass-CPU, snipp snapp snut så var sagan slut.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

kolla noga så ser du att flerkärniga cpuerna kan pressa 1080it lite högre å få lite bättre fps än 7700k även när det kör i 5ghz.
Har du ett titan x(p) eller nått maffigare graffe som säkerligen kommer under 2017 så kommer du få ut mer prestanda av det. Går att se det redan nu i Swecs egna speltester.

4c tillhör det förgånga, detta e nog sista sucken.

Fast resultaten som ligger inom 1-2 FPS är ju uppenbarligen inom felmarginalen i deras tester.

De flerkärniga får ju däremot storstryk i Fallout 4, Total War: Warhammer och Civ 6?

Vi har långt kvar innan flerkärniga processorer blir riktigt relevanta i spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

GamerNexus test tyckte jag var väldigt intressant att läsa. Nu är dock bifogad bild med stock frekvenser för de äldre modellerna, men jag tycker det är en intressant jämförelse i ett CPU tungt spel. Är väl medveten om att detta inte speglar MP-upplevelse, men ger ändå en glims in i hur det kan vara att gå från 2600K till en nyare plattform.

0.1%LOW och 1% LOW i deras test så ökar 7700K från 87,3->104,3 och 105,3->114,8 respektive mot en 6700K. Detta tycker jag ändå kan ses som en rimlig ökning. Jämför man sen mot en 2600K så blir resultaten ännu mer påtagligare. Sen så visst, har man en 2600K uppskrämmd i höga frekvenser så blir resultaten annorlunda, men ändå en bra boost.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av chipw00t:

Ville bara påpeka att du hade fel @Yoshman men det kan du antagligen inte ta till dig.

Har haft fel flera gånger, så är inte omöjligt att jag har fel denna gång också. Men du får gärna peka på vari felet ligger nu.

i7-5775C är väldigt bra på ett specifikt fall: spelprestanda när man av någon anledning vill hålla ner TDP. Är därför nöjd med min för den sitter i en mini-ITX dator som enbart används till spel.

i7-7700K är i absoluta tal snabbare i princip allt, men den drar mer ström.

eDRAM implementationen i Haswell/Broadwell är en typisk 1.0, d.v.s. den fungerar men har nackdelar. I detta fall är nackdelen att L3-cache är dels 2 MB mindre (detta utrymme används som cache-taggar för L4) samt man har något högre latens mot RAM än modeller utan eDRAM.

Just nu är det bara Xeon E3 som kan erbjuda eDRAM för desktop i Skylake smak. Fördelen här är att eDRAM inte längre är en L4-cache, det är i stället något Intel kallar "memory side cache". Vilket betyder att eDRAM är "osynlig" för CPU-delen. Något som har tre väldigt viktiga implikationer

1. det påverkar inte L3-cachen negativt

2. den håra kopplingen till L3 i Haswell/Broadwell resulterade också i att storleken på L4 dikterades av antal kärnor. Med 4-kärnor kunde man inte få något annat än 128 MB, Skylake/Kaby Lake eDRAM är helt frikopplat och Intel har sagt att det ska komma långt fler modeller med eDRAM framöver

3. då eDRAM nu är en del av minnesbussen i stället för en del av L3-cache kan det användas av alla enheter som använder RAM, d.v.s. allt som gör DMA (disk, nätverkskort etc)

Tittar man på testerna utanför spel så betyder uppenbarligen förlust av 2 MB L3 samt lite högre latens mot RAM (den nackdelen kvarstår även i Skylake/Kaby Lake, fler cachenivåer har alltid nackdelen att latens för en miss ökar) mer än vinsten CPU-delen får av L4-cachen. Så i7-5775C är inget bra val som arbetshäst. Finns nämligen andra sätt att få 65 W TDP som ger bättre prestanda i "vanliga" program, ett exempel är i7-6700/7700 (d.v.s. varianten utan "K").

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av frekish:

GamerNexus test tyckte jag var väldigt intressant att läsa. Nu är dock bifogad bild med stock frekvenser för de äldre modellerna, men jag tycker det är en intressant jämförelse i ett CPU tungt spel. Är väl medveten om att detta inte speglar MP-upplevelse, men ger ändå en glims in i hur det kan vara att gå från 2600K till en nyare plattform.

0.1%LOW och 1% LOW i deras test så ökar 7700K från 87,3->104,3 och 105,3->114,8 respektive mot en 6700K. Detta tycker jag ändå kan ses som en rimlig ökning. Jämför man sen mot en 2600K så blir resultaten ännu mer påtagligare. Sen så visst, har man en 2600K uppskrämmd i höga frekvenser så blir resultaten annorlunda, men ändå en bra boost.

https://s29.postimg.org/qwv1n7mdz/intel_7700k_bf1_benchmark.png

Det är synd att de inte benchmarkar med målet att nå 120FPS som åtminstone 0.1% LOW.
Själv sänker jag alltid grafikinställningarna i FPS-spel så att jag får väldigt nära 120FPS hela tiden utan drops och det man ser i den där benchmarken är ju en tydlig GPU bottleneck som börjar vid 4790K.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Undrar jag med faktiskt.

Stavas personkult 😱😁. Dock lite roligt ändå. Jag som hade tänkt komma köpa en ny dator och äntligen uppgradera från min first gen C2D får vänta ett tag till.... Ryzen och det Intel släpper efter det kommer vara så mycket mef prisvärt är min gissning.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Serzarian:

Det är väldigt bra med tanke på IPC'n och en överklockad i7 7700K vinner över en överklockad i7 5775C.
i7 7700K är en toppklass-CPU, snipp snapp snut så var sagan slut.

Inte riktigt. Vet du vad min processor kostade? 1000kr mindre. Den har dessutom Iris Pro 6200 och eDRAM. Den är dyrare att tillverka.

Svårt att flaska singelkort. Har du ett 980ti liggande så kan vi testa sen när du har din 7700K. Tror det blir jämnt men det är lite svårt att veta.

Skulle vi testa två stycken 1080 i SLI så skulle en 6800K vinna.

7700K är bra men lite tråkig bara. Inte prisvärd heller.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk

Vem lirar spel i 1280x720 med ett 1080 samt nyaste processeron 2017?
Kanske Sweclockers ska höja ribban lite med en högre upplösning.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Det var ju precis som väntat.
Minimal skillnad mellan 6700k och 7700k.
Högre pris
Mer strömförbrukning än 6700k
i 1080p på andra sidor o sweclockers så är det ju typ oftast någon enstaka fps i skillnad.
Inte direkt värt prisskillnad på 700kr då det fortfarande heller inte ingår någon kylare.
Sedan kommer moderkorten i början vara dyrare då det är en ny lansering.

Förstår som vanligt inte sweclockers betyg på saker o ting. Så länge en tillverkare verkar släppa en produkt som är 1% bättre så får den fortfarande toppbetyg. Kanske dags o se över utmärkelserna o kanske ha en skala på 1-10 eller nåt. Känns som att det behöver ses över i vilket fall som helst.

Läsvärt: http://www.anandtech.com/show/10968/the-intel-core-i7-7700k-9...
Även att 7700k använder mindre volt så verkar temperaturen bli mycket högre än 6700k

Permalänk
Entusiast
Skrivet av chipw00t:

Inte riktigt. Vet du vad min processor kostade? 1000kr mindre. Den har dessutom Iris Pro 6200 och eDRAM. Den är dyrare att tillverka.

Det fetstilta: Varför spelar det roll för en konsument?

Angående priset så är 7700K precis släppt, priset kommer gå ner precis som med 6700K till strax över 3K i sinom tid.
i7 5775C kostade ju definitivt inte 3.2K vid release.

Skrivet av chipw00t:

Svårt att flaska singelkort. Har du ett 980ti liggande så kan vi testa sen när du har din 7700K. Tror det blir jämnt men det är lite svårt att veta.

Skulle vi testa två stycken 1080 i SLI så skulle en 6800K vinna.

7700K är bra men lite tråkig bara. Inte prisvärd heller.

I 60FPS, absolut.

Prova att sänka grafikinställningarna till Medium i valfritt spel med en eller två GTX 1080 och uppnå 144/165FPS.
Börja med GTA V till exempel, eller varför inte ARMA 3? (Edit: Crysis 3 var lite mer lättdrivet för CPU'n än jag mindes)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast resultaten som ligger inom 1-2 FPS är ju uppenbarligen inom felmarginalen i deras tester.

De flerkärniga får ju däremot storstryk i Fallout 4, Total War: Warhammer och Civ 6?

Du kunde kollat på de resultaten med lägre upplösning, eftersom i 1080 e det ju mer gpu intesivt men ändå så blir det bättre resultat med 8c+ än med 4c.
Sen e det inte bara 1 fps, i bf1 var det rätt större skillnad i lägsta fps oxå.

Det jag vill säga e att en cpu med mer kärnor kan pressa kortet lite till, hade varit större skillnader med ett snabbare graffe lixom.
Visst det e i princip i några få titlar just nu, men det går ju ditåt. Så vänta bara, blir precis som med lilla sketna i3 7350k@överklock får spö av vanliga i5/i7 i stock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Synd jag inte har min gamla 3770k som gick stabilt i 5ghz o benchat mot 7700k i 5ghz med samma gpu för att se skillnaden i spel. Ett antal år emellan dessa cpu och tror inte prestandan skiljer överdrivet mycket.

Jag är nöjd med min 6700k och kommer hoppa denna generationen då pris/prestanda är likvärdigt vad min 6700k pressar ut. Iaf för mina behov.

Trevligt med ny hårdvara dock , ska bli kul o se amd kommande produkter.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

PS @Yoshman ingen förutom du kör excel hela dagen på max CPU last.... något jag försökte påpeka för dig tidigare men du vägrar höra det.

Jag kör inte speciellt avancerade saker i Excel, men finns absolut en hel del som gör detta.

Har Stockholmsregionens vanligaste yrke, programutvecklare. i7-7700K (och även 4790K/6700K) är i extremt nära 100 % av fallen snabbare än i7-5775C för detta och finns många fall som är CPU-bundna för oss kodknackare. (Och kan bara tala för mig, men gör själv rätt mycket som är CPU-bundet och har rätt bra koll på "load-average" på allt jag gör så vet hur många CPU-trådar min last maximalt skalar till).

På SweClockers finns antagligen rätt mycket gamers som skiter i om det är 65 W TDP eller 100 W TDP, vilken CPU är den bästa för den gruppen?

Även om man ställer i7-7700K mot t.ex. i7-6900K kommer den förra vara snabbare i majoriteten av fallen för programmerare. Inte ens saker som kompilering skalar perfekt med kärnor då det som de flesta saker har vissa delar som är seriella (länkning, delar av I/O, etc).

Då i7-7700K har 30-35 % högre enkeltrådprestanda jämfört med i7-6900K dikterar Ahmdals lag att den förra garanterat är snabbare om den andel som kan köras parallellt understiger 85 %.

Nu är Ahmdals lag en abstraktion av verkligheten, det man får ut är teoretisk maximala ökning av prestanda från ett visst antal kärnor. Det är alltså ett hårt tak, i praktiken finns ofta begränsningar som abstraktionen inte tar hänsyn till så effekten man får av att öka antalet CPU-kärnor är lika med eller mindre än vad Ahmdals lag säger.

Det sagt: finns absolut fall när både i7-5775C och E-serien är bättre val, men sett till stora bilden är i7-7700K i genomsnitt (påpekar igen, finns alltså undantag) den snabbaste CPU man idag kan skaffa på skrivbordet. Det innan man ens blandar in prislappen.

Surmulekommentarerna om hur kass i7-7700K blir mot bakgrund av det lite..., surmulna

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Serzarian:

Det fetstilta: Varför spelar det roll för en konsument?

Angående priset så är 7700K precis släppt, priset kommer gå ner precis som med 6700K till strax över 3K i sinom tid.
i7 5775C kostade ju definitivt inte 3.2K vid release.

I 60FPS, absolut.

Prova att sänka grafikinställningarna till Medium i valfritt spel med en eller två GTX 1080 och uppnå 144/165FPS.
Börja med GTA V till exempel, eller varför inte ARMA 3? (Edit: Crysis 3 var lite mer lättdrivet för CPU'n än jag mindes)

Vet inte ens vad du skriver om nu. Kör själv på 144Hz och mitt 980ti har klarat allt riktigt fint hittills. GTA V snurrar på fint. Tror folk missförstår 144Hz lite. Tanken är inte att vara klistrad på 144fps utan tanken är att slippa tearing. Om man nu inte spelar CS.

1080 fixar 4k @ 60 FPS.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Avstängd

Vilket jävla pris för en i5 menar va fan gav jag runt 1600kr nått när jag köpte 4690k förut och egentligen är det helt störda priser även på 6600k som praktiskt taget är samshit som 7600k som må klocka bra men ändå 2800 kr för en sketen i5 så ska dom då fan klocka med

Sägs även amd klarar 5ghz enligt test som var på en kärna pga klena vrm på moderkortet och får hoppas det funkar med alla så intel kan få sig en riktig jävla känga för det kan behövas med deras priser

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12486?key=6d46f03c3e505d8dd79737852a101cbf

Poängen är ju att testa processorn och inte grafikkortet. Med låga inställningar och upplösning flyttar man flaskhalsen från grafikkort till processor.
SweClockers testar ju även i 1080p och där ser man att skillnaderna minskar eftersom grafikkortet begränsar.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Överlag kommer såklart "gammeldags-tänket" (några få trådar) finnas kvar länge, men nyutvecklade spel håller på att använda fler trådar. Overwatch använder upp till sex trådar, exempelvis. Och när vi sedan får >4-kärniga processorer med högre klockhastighet (i sommar?) så blir livet skojigt om man vill köra hög FPS.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Du kunde kollat på de resultaten med lägre upplösning, eftersom i 1080 e det ju mer gpu intesivt men ändå så blir det bättre resultat med 8c+ än med 4c.
Sen e det inte bara 1 fps, i bf1 var det rätt större skillnad i lägsta fps oxå.

Det jag vill säga e att en cpu med mer kärnor kan pressa kortet lite till, hade varit större skillnader med ett snabbare graffe lixom.
Visst det e i princip i några få titlar just nu, men det går ju ditåt. Så vänta bara, blir precis som med lilla sketna i3 7350k@överklock får spö av vanliga i5/i7 i stock.

Varför ska man kolla i lägre upplösning? Det blir inte mer GPU intensivt då, utan CPU-intensivt. Det är självklart där är en skillnad där, men det är ingen realistisk belastning utan är bara en måttstock där man kan se skillnad. Ju högre upplösning desto mer belastning läggs på grafikkortet vilket gör det ännu mer orelevant.

BF1 är fortfarande sämre med exempelvis 6900K om du nu räknar så få FPS (som är rena tillfälligheter).

Som sagt, min 5960X får storspö av min 6700K i spel och det är jag medveten om. Det var inte därför jag skaffade denna processorn.

Skrivet av zetruz:

Överlag kommer såklart "gammeldags-tänket" (några få trådar) finnas kvar länge, men nyutvecklade spel håller på att använda fler trådar. Overwatch använder upp till sex trådar, exempelvis. Och när vi sedan får >4-kärniga processorer med högre klockhastighet (i sommar?) så blir livet skojigt om man vill köra hög FPS.

Ja det är ju bra, men det hindrar inte att 6700K presterar betydligt bättre.

http://www.techspot.com/review/1180-overwatch-benchmarks/page...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Gör inte suget på en 7700K uppdatering mindre direkt.
Blev lite förvånad dock över att min 2600K fortfarande hänger med så pass bra ändå.

Ja den generationens processorer är ta mig fan legendstatus på vid det här laget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12486?key=6d46f03c3e505d8dd79737852a101cbf

Är för att exkludera GPU som flaskhals.

Fin överklockare. 5GHz med under 1.35v, inte illa pinkat.

Visa signatur

W10 Pro N | i7-6700K @ 4.8 GHz | NH-D15 | RTX 3060 Ti | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000MHz CL15 | M.2 2TB | EVGA 750W G2 | Fractal Design Define S | Logitech G502 X | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz »

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Ja, men 7700K går ju upp i 5GHz!!!!!!!!!!!!!!

Vad sker om man knuffar upp en 5775C med 600MHz och eDRAM med ~200MHz?

7700K är bra men inte alls prisvärd. Skulle jag vara på väg att uppgradera skulle jag ta en 6800K istället. Går nog att hitta för snarlik peng. Den klockar inte till 5GHz men den har 6 kärnor och HT.

Nu bygger ju inte jag tre datorer eller mer och köper så smart det går så man får se det ur den synvinkeln.

Om du desperat vill ha 5Ghz, så okej... jag förstår dig

Skrivet av Jonssown:

Till min vetskap så var/är den CPU:n eftertraktad av just "gamers" med Z97-plattformen, men eftersom att processorn är halvt omöjlig att få tag på så lägger folk hellre slantarna på annat håll. Sen att den är urtråkig att överklocka är en annan diskussion, vi är trots allt på SweClockers.

Nja, omöjlig är väl lite att ta i... men inte lätt, nej.
Jag hade tur när jag hitta en för typ 3500kr... kommer sitta i VR maskinen tillsvidare, då det är där jag behöver bra min fps.

Sen okej... den klockar till typ 4,3Ghz, som är rätt lågt rent frekvensmässigt, men det är ändå Skylake spöande i den frekvensen i spelen.

Skrivet av Serzarian:

@chipw00t:

& @Jonssown

Om vi tittar på följande:

Det enda test som är relativt lika på båda, även om 7700 har:
Snabbare RAM (DDR4 2400Mhz Kaby Lake vs 1 600 MHz DDR3 för Broadwell)
Snabbare GPU (Nvidia 1080 vs Nvidia 980Ti)
Nyare Chipset med 2 generationer.
Samt nyare drivare...

@Serzarian vilka hästlängder??
Du har nästan samma min FPS, men högre snitt, med snabbare GPU som gör rätt stor skillnad även här. Detta trots 4,3Ghz vs 5.0Ghz...

Om vi tittar på oklocka prestanda med samma GPU, för att få en baslinje att jämföra de tidigare 6700k ovan, samt dagens vs då på 5775c:

Så har en oklockad 5775c dvs 3,3-3,7Ghz, 2 fps lägre snitt än en 5.0Ghz 7700k.... var är hästlängderna? "I call that a FAIL".

@Jonssown Hade varit kul i se tillägg på bara 5775c @ 4,3Ghz (kanske tom med snabbare RAM) med just det spelet, i samma inställningar och GPU som 7700k. För tittar man på nivåerna ovan lär den typ tangera, troligen slå den. Snälla?

Dock håller jag med att om du vill ha den högre IPCn och ska använda icke spel prestanda, så är 6700k bättre... 7700k dock är inte värt sina pengar oavsett hur du vänder det (förutom @chipw00t 5Ghz e-peen dvs).

Med det sagt... köper du nytt system idag, klart du ska titta på Skylake/Kaby Lake (eller AMD RyZen om den nu levererar), men sitter du på en liten i5a på ditt Z97/Z87 moderkort... så är 5775c verkligen en uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Varför ska man kolla i lägre upplösning? Det blir inte mer GPU intensivt då, utan CPU-intensivt. Det är självklart där är en skillnad där, men det är ingen realistisk belastning utan är bara en måttstock där man kan se skillnad. Ju högre upplösning desto mer belastning läggs på grafikkortet vilket gör det ännu mer orelevant.

BF1 är fortfarande sämre med exempelvis 6900K om du nu räknar så få FPS (som är rena tillfälligheter).

Som sagt, min 5960X får storspö av min 6700K i spel och det är jag medveten om. Det var inte därför jag skaffade denna processorn.

Ja det är ju bra, men det hindrar inte att 6700K presterar betydligt bättre.

har redan påpekats innan i denna tråd varför man testar i lägre upplösning.
Samt att i 1080p så lyckas flerkärniga spotta ut lite fler rutor än fyrkärniga.

kolla ex på jämförelsen i 2.8ghz, det är en bra fingervisning som talar om att fler kärnor redan kommer till nytta.
Hade det inte varit fallet så hade ju x99 cpuperna presterat sämre pga sämre ipc jue.

Visa signatur