Behörighet till enbart vissa program

Permalänk
Medlem

Behörighet till enbart vissa program

Hej. Har en dator med 2 inlogg. Ett för mina grabbar (standardkonto) och ett för mej som admin. Har den som musikstudio och hade ett tjorv som nu e löst. grabbarnas konto kunde öppna cubase (musikinspelningsprogrammet) men de rätta asio drivrutinerna gick inte att ladda förrän man kör programmet som admin. Så jag undrar om det finns nåt sett jag kan ge dom behörighet för ex. cubase utan att ge dom lösen till admin liksom. Dom ska kunna ha sitt konto och spela in musik med cubase men vill inte att dom ska härja fritt och installera massa skit mm

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr väldigt begränsat och en stor nackdel när programtillverkare inte tar hänsyn till användarrättigheter (inte behörigheter, märk ord), och åtkomst till drivrutiner på ett korrekt sätt. Är det installerat på en server har du mittimellangruppen "server operators" men på en workstation/klient så är det administrativa rättigheter som krävs för att pilla på drivrutinerna.

Fungerar det med "runas" (inloggad som ett icke behöright konto men startar just den processen som ex, admin?)
https://en.wikipedia.org/wiki/Runas

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T