AMD Ryzen blir alla upplåsta och styrkretsen X370 får specifikationer

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ürkel:

RyZen ''Ryssen'' ser bara mer och mer lovande ut!

Skrivet av Bael:

Visst sa han "ryssen" flera ggr? En Putin propp?

Skrivet av Mr. Bravo:

Ja det var första gången jag hör någon uttala Ryzen "ryssen" också. Det är okej att använda engelska ord och uttal SweC!

I vilket fall så har jag stora förhoppningar på en comeback för AMD de närmaste månaderna, och det ser riktigt ljust ut så här långt! Lär ej byta ut min Skylake på ett tag, men grafikkort är verkligen dags.

Det är faktiskt AMD själva som säger att "Ryssen" gäller snarare än "Rajsen".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är. Eftersom att den 8-kärniga som är ungefär som en 6900k den information jag inte har hittat ännu är hur många PCI-E 3.0-kanaler kommer den att ha? 40 som 6900k?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Har i7 920
Om Inte det varit för "Ryssen" så skulle jag redan skaffat ett 6800K system.
Men tänker se om detta kan ge mer för pengarna.
Dock saknar Ryzen "Quad-channel RAM", vilket jag tror skulle ge en del under rendering.
Men å andra sidan har den fler Processorkärnor.

Permalänk
Medlem

Eftersom det engelska ordet Risen uttalas "Rissen" och inte "rajsen" så är det väl fullt normalt att de säger "Ryssen" när det är Risen + Zen de leker med i Ryzen.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk

Hur kan alla ha missat hur namnet ska uttalas?!
Det är Rye-Zen. Inte Ri-Sen!

https://youtu.be/RWzjl7Imhqw

Det vill säga; Rajsen! Icke ryssen. Jesus christ..

AMD själva har sagt det tidigare. Sweklåpers verkar ha missat detta..
http://arstechnica.com/gadgets/2016/12/amd-zen-performance-de...
The AMD Zen CPU architecture is now called Ryzen (pronounced rye-zen, not rizen)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det jag undrar är. Eftersom att den 8-kärniga som är ungefär som en 6900k den information jag inte har hittat ännu är hur många PCI-E 3.0-kanaler kommer den att ha? 40 som 6900k?

Den kommer ha 24 stycken har jag hört, 4 för NVME och resten för allt annat.

Visa signatur

En dator

Permalänk

Ryssen kommer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av THB:

Don't believe the hype.
Kommer att bli samma lika som varje ny release från AMD, de lovar guld och gröna skogar, massa buzzwords osv för att sedan inte vara i närheten av konkurrenterna eller av vad de sagt.

Tror inte att dina förhoppningar kommer att infrias.
Mycket talar för att Ryzen kommer att bli riktigt bra.
Kommer den att krossa Intel? knappast.
Kommer den att bli ett väldigt prisvärt alternativ? högst troligt.

edit Tycker ni AMD:s reklam är fjantig?
https://inetimg.se/img/banner/main_large/banner_3319.jpg

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Tror inte att dina förhoppningar kommer att infrias.
Mycket talar för att Ryzen kommer att bli riktigt bra.
Kommer den att krossa Intel? knappast.
Kommer den att bli ett väldigt prisvärt alternativ? högst troligt.

edit Tycker ni AMD:s reklam är fjantig?
https://www.inet.se/kampanj/3319/intel-kaby-lake?utm_source=s...

THB fyller sin roll som anti-AMD kampanjare.
Snart sa lar han val fa sin stora paycheck fran Intel och Nvidia..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

The AMD Zen CPU architecture is now called Ryzen (pronounced rye-zen, not rizen)

Skrivet av emilakered:

Det är faktiskt AMD själva som säger att "Ryssen" gäller snarare än "Rajsen".

So... which is it?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Kanske blir en AMD igen för första gången på 17-18 år.
Min 930 rullar fortfarande helt ok, men den är gammal!

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

So... which is it?

Man får väl lita på att CEO på AMD uttalar det rätt enligt videon i länken, alltså Rye-zen.

Permalänk
Medlem

Deras röda... och för massan reklam med grafik , nu också "Ryssen" för cpu.

Nu ska vi alla fixa "CCCP" tema på datorerna...

När ska vi dra ut med fanor och sjunga för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

I singeltrådad prestanda kommer väl denna troligen inte knappt matcha en 3770K. Varför är folk så upphetsade?

Även om vi vet att ryzen kommer prestera ungefär som gamla broadwell i enkeltrådad prestanda så hoppas vi på att AMD konkurrerar med lägre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Den mest intressanta för mig är Proppen som går upp mot i7 6900K som satt i Doom datorn. 3.6 Base clock och 3.9 ghz Turbo med 8 trådar och 16 med hyperthreading.

Ska bli spännande om dessa presterar och kommer till ett okej pris

Än mer intressant är det att i7-6900K var bestyckad med 32GB ram på 4 st minneskanaler, mot Ryzen med 16 GB ram på dess 2 st minneskanaler.
Sen så var den Ryzen ES på 3.6/3.9 GHz en rev F3, när redan rev F4 är ute och ska klara över 4 GHz i turbo, så nog ser det lovande ut

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hmm...
Vad skriver SweC och bilder?

Tänk sen att Intel's inte är SoC som AMD Ryzen, vilket förklarar skilnaden i antal PCI-E

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Avstängd

Ska bli väldigt intressant,Och hoppas verkligen att amd kommer bli en storsäljare.
Men vi har ju läst hur länge som helst om detta nu.
Sån sjukt lång tid o få fram grejorna i butik.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haoko:

Har i7 920
Om Inte det varit för "Ryssen" så skulle jag redan skaffat ett 6800K system.
Men tänker se om detta kan ge mer för pengarna.
Dock saknar Ryzen "Quad-channel RAM", vilket jag tror skulle ge en del under rendering.
Men å andra sidan har den fler Processorkärnor.

Läs citat nedan

Skrivet av Bengt-Arne:

Än mer intressant är det att i7-6900K var bestyckad med 32GB ram på 4 st minneskanaler, mot Ryzen med 16 GB ram på dess 2 st minneskanaler.
Sen så var den Ryzen ES på 3.6/3.9 GHz en rev F3, när redan rev F4 är ute och ska klara över 4 GHz i turbo, så nog ser det lovande ut

---

Skrivet av Mange43:

Ska bli väldigt intressant,Och hoppas verkligen att amd kommer bli en storsäljare.
Men vi har ju läst hur länge som helst om detta nu.
Sån sjukt lång tid o få fram grejorna i butik.

Allt går helt enligt ursprunglig plan 2017 var sagt från början. I maj 2015 sade AMD att de skulle pusha för slutet av 2016 vilket de sen fick ta tillbaka. 4,5 års utveckling från scratch tycker jag är en väldigt bra tid med tanke på hur borta de varit och allt som ska klaffa.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

Finns det någon info om IOMMU/AMD-Vi för ryzen?

Skulle jag också vilja veta, min FX-8350 med 990FX chipset har varit riktigt bra på den fronten. Perfekt IOMMU separering av enheter, går ex. att dela ut varje par av USB portar till en VM. Den sketna Skylaken jag köpte nyligen är inte i närheten med sin buggiga IOMMU.
Risken är väl att AMD tar chepo vägen med Ryzen då dom verkar siktat in sig på att konkurrera med Intels gamingplattform 67xx/77xx och då har väl inte detta högsta prioritet. Får dom däremot till det bra är Ryzen ett givet köp för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Skulle jag också vilja veta, min FX-8350 med 990FX chipset har varit riktigt bra på den fronten. Perfekt IOMMU separering av enheter, går ex. att dela ut varje par av USB portar till en VM. Den sketna Skylaken jag köpte nyligen är inte i närheten med sin buggiga IOMMU.
Risken är väl att AMD tar chepo vägen med Ryzen då dom verkar siktat in sig på att konkurrera med Intels gamingplattform 67xx/77xx och då har väl inte detta högsta prioritet. Får dom däremot till det bra är Ryzen ett givet köp för mig.

Ser det som en av kraven att IOMMU ska vara likvärdig eller bättre, då Ryzen även kommer på serversidan och då i konfiguration av x2, x4 och kanske x3 = flera Ryzen i en kapsel (SiP) som då ger 16 core 32 trådar, 32 core 64 trådar och möjligen 24 core 48 trådar..

Vore inte IOMMU kraftfull så borde det sänka funktionaliteten på serversidan, ja kanske även ge problem.

Men har ännu inte sett någon information om IOMMU.

Edit: Det finns lite, men säger inte så mycket:
Linux 4.10 Is Hopefully In Good Shape For AMD Zen / Ryzen Processors
Dom nämner "multi-IOMMU support" för Family 17h = Ryzen
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=AMD-Zen-Ry...
Senaste doc om IOMMU jag hittade hos AMD är från December 2016 (pdf):
http://support.amd.com/TechDocs/48882_IOMMU.pdf

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer någon vettig X300 bräda, har ingen lust att byta chassi.
Verkar ganska oklart vad som gäller för X300.
Är fortfarande pessimistisk att de kan få upp HZn tillräckligt till ett vettigt pris, att ge Intel en match även där 16 trådar inte kan utnyttjas .

Hoppas AMD kan nå ända fram, IPCn VS priset kan bli ett problem och mitt största moln om det blir AMD eller Intel.

Permalänk
Medlem

Nu vill jag se lite tester!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ser det som en av kraven att IOMMU ska vara likvärdig eller bättre, då Ryzen även kommer på serversidan och då i konfiguration av x2, x4 och kanske x3 = flera Ryzen i en kapsel (SiP) som då ger 16 core 32 trådar, 32 core 64 trådar och möjligen 24 core 48 trådar..

Vore inte IOMMU kraftfull så borde det sänka funktionaliteten på serversidan, ja kanske även ge problem.

Men har ännu inte sett någon information om IOMMU.

Edit: Det finns lite, men säger inte så mycket:
Linux 4.10 Is Hopefully In Good Shape For AMD Zen / Ryzen Processors
Dom nämner "multi-IOMMU support" för Family 17h = Ryzen
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=AMD-Zen-Ry...
Senaste doc om IOMMU jag hittade hos AMD är från December 2016 (pdf):
http://support.amd.com/TechDocs/48882_IOMMU.pdf

Hoppas kan man, Intel är ju kass på detta område om man inte går på workstation/serverkort med socket 2011 och Xeon E5 eller vissa i7:or
Skall bli intressant om det även kommer nån "workstation" CPU baserad på Ryzen, eller om det bara är servergrejor för 2 eller fler socklar. Kan ju fantisera om en 8-kärnig med ECC stöd, lite fler PCI-lanes och sånt, men bara för en socket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

I singeltrådad prestanda kommer väl denna troligen inte knappt matcha en 3770K. Varför är folk så upphetsade?

Därför det verkar som AMD kommer släppa en bra allround-processor för ett helt okej pris som en hel del människor vill ha, på så vis sänks processorer från Intel som folk vill ha och alla är nöjda. Men sen kanske det är lika bra att AMD lägger ner eftersom allt som kommer från dom är värdelöst så kan Intel istället släppa processorer med 3-10% bättre prestanda i medelklassen där en processor går av för härliga 8k som du har så längtat efter! Själv tar jag fram popcornen och ser på hela spektaklet med ett flin medans jag lägger ner PC och börjar med konsol istället

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd

Det är ju ändå intressant att hela tråden börjat handla om hur man uttalar Ryzen istället för vad det brukar handla om.. alltså antingen prestanda och frågor angående detta eller rent fanboykrig. Även om vissa Intel fanboys verkar ha hittat hit.

Skrivet av Sisyfos:

Bra att verkligen samtliga processorer blir upplåsta.
Det är lite tråkigt att behöva byta en processor efter några år i onödan för att man hade glömt köpa en K-processor från Intel :/

Framförallt så slipper man punga upp ett omotiverat prispåslag för att få en upplåst processor.

Skrivet av alfonsg00:

Fett sant! Synd att de inte har kommit ut med priserna.....

Brukar inte göra det. Kolla bara på Kaby Lake från Intel. Mindre än en månad innan lansering så kommer priserna ut.

Skrivet av Ozzed:

Åh! Underbart ju!!!

Dock lite surt med kylarna... Hoppas NZXT Kraken X62 är kompatibel, eller att de skickar ut gratis monteringskit.

AMD ger dock en väldigt trovärdig orsak till att man byter ut hela sockeln. Sockeln har ju hängt med sedan 939 dagar och det var på tiden att den byts ut. Framförallt när man hoppat ganska rejält när det gäller antal anslutningspunkter. Vill minnas att man lagt till nästan 200 extra pinnar och då behövs det ses över saker och ting.

Skrivet av edda123:

Kanske byta ut sin gamla 2500k? Tycker AMD borde ha satsat på att ge AM4 sockeln 1337 pins (istället för 1331), hade kunnat blivit en kul meme.

Göra en Intel och lägga till ett par onödiga Pins?

Vill minnas att de gjorde det under en generation där vissa pinnar var kvarlevor från en gammal generation.

Skrivet av THB:

Don't believe the hype.
Kommer att bli samma lika som varje ny release från AMD, de lovar guld och gröna skogar, massa buzzwords osv för att sedan inte vara i närheten av konkurrenterna eller av vad de sagt.

Intressant. Nog för att en viss form av skepticism bara är positivt men ditt påpekande bara skriker fanboy. Att det faktum att det fanns bokstavligen bevis på CES verkar du helt missat? För du vet väl att det fanns en färdigutvecklad Ryzen CPU som höll jämna takter med 6900 från Intel va?

Skrivet av anon114264:

Vad mer såg du i din spåkula? Ska man ignorera att AMD på CES hade bokstavligen en Ryzen som gick upp emot 6900 från Intel och höll jämna steg med dessa? Kom igen nu..

Skrivet av Vangen:

Linustechtips sa att den kommer att ha 24 banor varav 4 är till för diverse och 20 är till för PCI-lanes. Vilket ger i praktiken X16 och X4 för PCI-E 3.0 och resten går till NVME, USB 3.0, Nätverk etc.

Skrivet av ramlösa:

Hoppas det kommer någon vettig X300 bräda, har ingen lust att byta chassi.
Verkar ganska oklart vad som gäller för X300.
Är fortfarande pessimistisk att de kan få upp HZn tillräckligt till ett vettigt pris, att ge Intel en match även där 16 trådar inte kan utnyttjas .

Hoppas AMD kan nå ända fram, IPCn VS priset kan bli ett problem och mitt största moln om det blir AMD eller Intel.

Nu betalar man inte per Hz så priset kommer inte att skilja oberoende om man går på 3,4 GHz eller att CPUn kommer klockad i 4,5 GHz.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

@Ratatosk: hahah den där reklamen En blå Hulk/Trondräkt och den dräpande texten "28% högre prestanda än en tre år gammal dator".
Det var en produktiv lunchrast, ser det ut som

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Nja, det vi ser fram emot är att.den verkar matcha en 3770k i IPC, med en kvalificerad gissning av yoshman att den är bättre på SMT än Ivy bridge. Det skulle innebära att en 4-kärnig ryzen klockan till 3,5GHz skulle vara lika snabb som en 3770k i enkeltrådad prestanda och snabbare i multitrådad. Fast (min) förväntan är nog att basklock på en 4-käring ligger på 4 GHz...

Skrivet av Ytbehandlad:

Nog måste vi ha svenska namn på dessa mannicker? Inte pratar.vi om i7 som [aj Sevven], utan som just i7, så jag tycker att ryssen låter alldeles utmärkt på svenska. Antingen det eller Riesen😁

Permalänk
Medlem

Det känns ganska förtroendegivande att partnertillverkarna verkar gå in med samma uppställning moderkort som till Intel.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Det beror på att de som blir så upphetsade kör mer än Wordpad och Kalkylatorn samtidigt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon114264:

AMD påstår själva att IPC är förbättrad med c:a 40%. Med tanke på de bra resultaten och den låga klockfrekvensen på de Engineering Samples som körts på demo så är det ju inte helt osannolikt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt