Permalänk
Medlem

Ett bygge i min smak, följer!

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@ggalaxyy Hur går det?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Också nyfiken på hur det går här

Följer sällan byggen, men detta är ett jag följt som klistrad hittills! Ser fram emot att se slutresultatet

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1080 SC | 32GB Corsair Vengeance White LED 3466 MHz | ASUS Maximus IX Hero | Samsung 840 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 500GB | Corsair HX750W | Fractal Define S | Acer XB270HU | Corsair K70 RGB Rapidfire | Razer Deathadder Chroma | Sennheiser PC360

Permalänk
Medlem

Hallå allihop! Vart tyst i några dagar här och det är enbart för att jag fortfarande väntar på min pump och reservoir combo som jag beställt från Inet. Jag mailade dom i dag och bad om en förklaring till varför jag fått vänta i över 2 veckor nu på denna artikel. Inväntar svar...

I dag har jag även städat i ordning varenda liten skruv i min "verkstad" och sorterat upp allt som behöver sorteras. Bygget är redo att fortskrida! Är stört pepp på att fortskrida detta så fort som möjligt!

Jag fick paket idag också! Se mer i spoilern nedan.

Så här står datorn och chillar när jag inväntar min pump och reservoir.....

Men fick hem lite fittings 90 graders dual 14mm OD fitting! Beställde ett gäng av dessa. Men behöver bara en till bygget just nu
!

the internals just nu.

Så här kommer det se ut med fläkt på plats också.

Här kommer 90 graders fittingen sitta sen

Bonus! En liten bit av min uppgraderade stash för Xbox 360/Xbox One kontroller tillbehör och reservdelar.

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Behövs 2x45 adaptern där på cpu-blocket, går det inte att bara köra den rakt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Behövs 2x45 adaptern där på cpu-blocket, går det inte att bara köra den rakt ut?

Tyvärr inte då det både var Y och X axeln som behövde justeras för att dom skulle joina. Detta blev lösningen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

FormulaMod du har beställt Barrows ifrån?

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

FormulaMod du har beställt Barrows ifrån?

Bland annat. Har handlat från en del andra affärer också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Waddap people. Fick lite nyheter äntligen i dag i från Inet. Dom har ett nytt preliminärt datum då dom ska få in pump/res combon jag väntar på.... 7 dagar kvar...

orkar inte... Har väntar i en månad by then!!! Vad händer Inet??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Waddap people. Fick lite nyheter äntligen i dag i från Inet. Dom har ett nytt preliminärt datum då dom ska få in pump/res combon jag väntar på.... 7 dagar kvar...

orkar inte... Har väntar i en månad by then!!! Vad händer Inet??

Undviker i största möjlighet att handla vattenkylning från inet, köper från caseking istället. Billigare och fortfarande helt okej snabb frakt på en dag eller två!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd

Jag undviker dem också för dyrare grejer, främst för att jag tycker de är ganska primitva när det kommer till det, men de haft bra service för mindre grejer om man hänvisar till reklamerbjudandet om fri frakt.
Men, ny datordelar från custom, njet. Det händer inte igen.
Tycker de haft extremt primitiv service.

Nå, åter till ämnet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag undviker dem också för dyrare grejer, främst för att jag tycker de är ganska primitva när det kommer till det, men de haft bra service för mindre grejer om man hänvisar till reklamerbjudandet om fri frakt.
Men, ny datordelar från custom, njet. Det händer inte igen.
Tycker de haft extremt primitiv service.

Nå, åter till ämnet.

Inet har krympt i mina ögon på senaste :/ synd med sant. Mailade deras kund support chef och klagade lite på dålig respons. Dom skyllde på personalbrist just nu. Aja så är det

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ok, jag beställde (av mig löst hopplockade) delar till en ny dator hos dem för några år sedan jag var inte helt nöjd med deras service, därav mina ord.

Men kylpastan kom som den skulle.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Äntligen har jag gjort något jag velat göra väldigt länge...

Kan även meddela att jag igår äntligen fått hem min pump/res !!! Kommer bilder och mer information om bygget väldigt snart

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

http://imgur.com/w1j9Hf8.png

Kan även meddela att jag igår äntligen fått hem min pump/res !!! Kommer bilder och mer information om bygget väldigt snart

Död åt mekaniska diskar, har själv kört enbart SSD lagring de senaste 3 åren, otroligt skönt.
Sen kör jag ju alla backups och långtidslagring på min nas

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

http://imgur.com/w1j9Hf8.png

Ingen M.2 disk? Nej, men vanliga SSDs är grymma men en Samsung 960 Pro 512GB för OS hade ju inte suttit fel

Ser ut att bli ett grymt bygge! Lycka till med allt och hoppas att det är inte allt för mycket trubbel

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davisho:

Ingen M.2 disk? Nej, men vanliga SSDs är grymma men en Samsung 960 Pro 512GB för OS hade ju inte suttit fel

Ser ut att bli ett grymt bygge! Lycka till med allt och hoppas att det är inte allt för mycket trubbel

Inte just nu i alla fall, kör med en 1TB SSD så länge för att enbart slippa hårddiskar men ändå få rum med dom spelen jag tycker om att ha installerade samtidigt på samma disk Sen har jag planer på m.2.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av ggalaxyy:

http://imgur.com/w1j9Hf8.png"]http://imgur.com/w1j9Hf8.png

Är det Piriform? Ser kanonbra ut än så länge, roligt med en M1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Är det Piriform? Ser kanonbra ut än så länge, roligt med en M1.

Ah men man får tacka Bygget fortskrider senare i nästa vecka! Håll er uppdaterade

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mini-update

Ett tag sen nu en större uppdatering kom, jag vet! Men det finns en bra anledning. Jag ligger inte på latsidan Det är totalt KAOS hemma hos mig just nu, bygger 4 speldatorer just nu som jag fortfarande väntar delar på. Bor i en etta....

Det fullkomligt KLIAR i fingrarna på mig att börja jobba igen på bygget och bli klar. Har satt en deadline i början av bygget att bli klar innan årets slut och har en måndag på mig! Räknar med att ha klart i alla fall 2 datorer väldigt snart, då ska jag börja borra hål för min nya reservoir! Är så sugen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Det är totalt KAOS hemma hos mig just nu, bygger 4 speldatorer just nu som jag fortfarande väntar delar på. Bor i en etta....

Organiserat kaos med andra ord

Permalänk
Medlem

när kommer nästa update?? ser sjukt bra ut än så länge! och just det! kan du inkludera några bilder på systemet i phanteks enthoo pro m acrylic chassit då jag går i tankarna om att köpa ett!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d - Gigabyte AORUS x570 PRO - RTX 4070 SUPER - 32gb 3200mhz CL15 - Fractal Design Lumen s24 - Fractal Design North (Svart TG)
Topping DX3 Pro Plus - Hifiman Edition XS - Sennheiser HD650 - Audeze Maxwell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bult:

när kommer nästa update?? ser sjukt bra ut än så länge! och just det! kan du inkludera några bilder på systemet i phanteks enthoo pro m acrylic chassit då jag går i tankarna om att köpa ett!

Har just nu ett luftkylt system i Phanteks Enthoo Pro M chassit, som just nu är mer eller mindre helt nedplockat med stockkylare och hela köret hahah, så det är nog inget att se Här hittade jag dock nån bild på systemet.

Föreslår att du håller utkik här inom det snaraste då jag plockat upp bygget igen lite smått Kommer posta en update med bilder och hela köret i morgon! En liten teaser så länge nedan:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Update! Bilder och information i spoilern nedan!

Började igår kväll med att lösa ett mindre problem. Tanken med bygget är att använda många fittings - men kan jag slopa några på vägen som sitter i onödan gör jag självklart det. Här är första boven.

Denna lilla krabat kan lätt ersättas av en fitting istället för två.

En grövre nedmontering senare och stället ser redan ut som ett bombnedslag, precis som det skall vara!

Nu börjar arbetet med att skära och fila ned PETG-rören som skall husa i bygget.

Började med att mäta ut en bit rör som kommer platsa mellan GPU-block och CPU-block. Sjukt nog gjorde jag en bra bit på första försöket men misstänker att jag kommer göra nya fräscha rör sen till slutbyggnationen!

Nästa bit efter det blev naturligt resterande rör på GPU-CPU sträckan, denna bit var väldigt svår att få plats. Många böjer sina rör och komponenter aningen för att kunna skjuta in röret ordentligt i fittingen i sig - detta är extremt svårt och påfrestande pga den yta som finns att jobba på. Men till slut satt den.

För er som undrar varför jag inte drog röret raka vägen från GPU-CPU utan satte en fitting på CPU blocket så är det för att CPU blocket är off-center med bara några millimeter och hela den biten rör/fitting hade då blivit sne - något jag inte kommer tolerera i bygget! Denna bild visar hur mycket off-center CPU blocket är från GPU- blocket.

Nästa bit ser man inte så mycket av, den sitter i fronten i 240mm radiatorn. Ett gäng fittings placerade i rätt ordning möjliggjorde en passning med enbart 1 millimeter differens. Helt otroligt.

Tyvärr såg man inte mycket av röret som platsar här alls på denna bild, men det var det bästa jag fick med mig hemifrån innan jag drog till jobbet idag, haha. Mer bilder kommer självklart på passformen här också. Röret var väldigt svårt att sätta dit och krävde att alla andra rör och fittings monterades bort. Det hela börjar lika en stor Rubik's Cube. I love it!

Tog även en skitdålig bild på hur reservoaren ska monteras sen, mer om det i texten efter spoilern

Dold text

Bygget står absolut inte stilla! Har haft en break i några veckor där jag pysslat med ett sidoprojekt som genererat så pass mycket pengar nu så hela detta bygge mer eller mindre är betalt! Så det var väl värt det. Nu börjar en period igen där bygget skall sammanställas, fyllas och förhoppningsvis köras så sen! Mycket kvar att göra, bland annat en del rör kvar, plus att jag inte fäst reservoaren än på sin plats. Dock har jag mätt ut en perfekt plats och t.om lyckats hitta ett perfekt ställe att sätta drain-valven på - mer om det + bilder kommer inom en snar framtid! Edit: Glömde lägga till att jag planerar att ta ned antalet fittings aningen på sina ställen också, mer om det senare.

Kommentera gärna och skriv vad ni tycker än så länge! Jätteroligt att läsa och svara på både positiv och konstruktiv kritik!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Update! Bilder och information i spoilern nedan!

Började igår kväll med att lösa ett mindre problem. Tanken med bygget är att använda många fittings - men kan jag slopa några på vägen som sitter i onödan gör jag självklart det. Här är första boven.
http://imgur.com/n8hSGL1.png

Denna lilla krabat kan lätt ersättas av en fitting istället för två.
http://imgur.com/283byaz.png

En grövre nedmontering senare och stället ser redan ut som ett bombnedslag, precis som det skall vara!
http://imgur.com/KGESfKs.png

Nu börjar arbetet med att skära och fila ned PETG-rören som skall husa i bygget.
http://imgur.com/KWdIEci.png

Började med att mäta ut en bit rör som kommer platsa mellan GPU-block och CPU-block. Sjukt nog gjorde jag en bra bit på första försöket men misstänker att jag kommer göra nya fräscha rör sen till slutbyggnationen!
http://imgur.com/nU0eOmW.png

Nästa bit efter det blev naturligt resterande rör på GPU-CPU sträckan, denna bit var väldigt svår att få plats. Många böjer sina rör och komponenter aningen för att kunna skjuta in röret ordentligt i fittingen i sig - detta är extremt svårt och påfrestande pga den yta som finns att jobba på. Men till slut satt den.
http://imgur.com/9NoOxTy.png

För er som undrar varför jag inte drog röret raka vägen från GPU-CPU utan satte en fitting på CPU blocket så är det för att CPU blocket är off-center med bara några millimeter och hela den biten rör/fitting hade då blivit sne - något jag inte kommer tolerera i bygget! Denna bild visar hur mycket off-center CPU blocket är från GPU- blocket.
http://imgur.com/PPG8QmR.png

Nästa bit ser man inte så mycket av, den sitter i fronten i 240mm radiatorn. Ett gäng fittings placerade i rätt ordning möjliggjorde en passning med enbart 1 millimeter differens. Helt otroligt.
http://imgur.com/b1UcUJR.png

http://imgur.com/3HmPWv9.png

Tyvärr såg man inte mycket av röret som platsar här alls på denna bild, men det var det bästa jag fick med mig hemifrån innan jag drog till jobbet idag, haha. Mer bilder kommer självklart på passformen här också. Röret var väldigt svårt att sätta dit och krävde att alla andra rör och fittings monterades bort. Det hela börjar lika en stor Rubik's Cube. I love it!
http://imgur.com/5oozjxc.png

Tog även en skitdålig bild på hur reservoaren ska monteras sen, mer om det i texten efter spoilern
http://imgur.com/jeQKaCw.png

Dold text

Bygget står absolut inte stilla! Har haft en break i några veckor där jag pysslat med ett sidoprojekt som genererat så pass mycket pengar nu så hela detta bygge mer eller mindre är betalt! Så det var väl värt det. Nu börjar en period igen där bygget skall sammanställas, fyllas och förhoppningsvis köras så sen! Mycket kvar att göra, bland annat en del rör kvar, plus att jag inte fäst reservoaren än på sin plats. Dock har jag mätt ut en perfekt plats och t.om lyckats hitta ett perfekt ställe att sätta drain-valven på - mer om det + bilder kommer inom en snar framtid!

Kommentera gärna och skriv vad ni tycker än så länge! Jätteroligt att läsa och svara på både positiv och konstruktiv kritik!

Det var då fasen på tiden, jobba på nu!
Ser bra ut so far (även om jag personligen tycker det blir lite väl många rör och fittings fram och tillbaka)

Visa signatur

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Det var då fasen på tiden, jobba på nu!
Ser bra ut so far (även om jag personligen tycker det blir lite väl många rör och fittings fram och tillbaka)

Jobbar så fort jag kan! Har ett heltidsjobb också som tar upp mycket av min tid

Ja det kommer bli ett sånt jävla virrvarr med rör så det är inte sant!

Exakt som planerat

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Amen va fan vi kör en update till Bilder + information i spoilern nedan.

Upptäckte igår att jag var tvungen att justera längden på outlet från pumpen innan jag hittar vart den skall monteras i chassit.

Så där, mycket bättre.

Dags att klippa lite PETG rör igen, använder det här smidiga verktyget för kapningen - fungerar riktigt bra faktiskt!

Det är denna bit som ska passas in. En väldigt lite bit rör men bättre än lösningen jag hade innan med fittings hela vägen från CPU-blocket runt hörnet.

En bild från en annan vinkel. Lyckades fixa till den biten på första försöket!

Lämnar den där för tillfället. Dom två sista långa rörbitarna kommer på plats efter att jag monterat fast reservoaren ordentligt i chassit.

Mer byggnation blir det nog i kväll! Så räkna med mer uppdateringar inom kort.

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Administrativ avgift

Följer med spänning blir antagligen ett liknande projekt i min burk som kommer ^^

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Ser mycket trevligt ut!

Permalänk
Medlem

Bröder. Uppdatering!

Jag har både glada och dåliga nyheter den här gången! Dom tråkiga nyheterna är att jag fått ändra lite i planerna kring bygget. Hade som en del vet tänkt köra "straight tubes" med PETG-rör i hela chassit, men efter många många timmar har jag och min kompis som vart med och byggt en del också kommit underfull tillsammans att det är fysiskt omöjligt att färdigställa loopen med enbart PETG-rör i den konfigurationen.

Anledningen är att det inte går fästa ett rör på så liten yta - det blir alldeles för mycket stress på komponenterna - dom få tillfällen som ges där det går är en leverage-point där en eller fler fittings går att flytta och t.om då är det extremt svårt och stressar komponenterna till sitt yttersta. För att undvika några skador har vi valt att undvika PETG till och från pumpen och kör där istället soft-tubing (dock fortfarande raka rör!! )

Goda nyheterna är att detta möjliggjorde att vi kunde sluta loopen för första gången någonsin!!!!!!!! Är så glad! Ni anar inte hur många timmar jag bara suttit ner och stirrat ner i datorn och testat olika saker för att få det att fungera. Detta medförde att jag lärde mig en väldigt viktig läxa som jag tvivlar på att jag kunnat lära mig utan att ha testat - ska man bygga i ett så här litet chassi och samtidigt ha rum med så mycket komponenter är det helt omöjligt att färdigställa loopen då stressen på komponenterna med raka rör är skyhög och då utan att ens vara nära resultat. Fysikens lagar sätter stopp helt enkelt.

Haha, min polare tog en bild precis när jag kommit underfull med den bittra sanningen efter flera timmars trail-and-error. Vi måste överge PETG-only idén trots att det vart denna jag kämpat så hårt efter. Tog emot men jag tror det finns en anledning till att ingen lyckats färdiställa en straigt-tubes build i denna storlek innan. Det finns helt enkelt ingen leverage-point för dom korta rören.

[b]Inget att gråta över! Vi satte igång genast med ny energi och meka med soft-tubing rör och lekte med några olika idér. Till slut kom vi överens om att pumpens in/outlet fick bli leverage-point för soft-tubingen. Fullkomligt organiserat kaos!

Testade en 45 graders fitting från pumpens inlet men genast upptäckte vi att ett enda rör som inte är rakt och hela builden ser skev ut... Här får vi tänka om... Detta är tjocka rör som gärna inte böjer sig om man inte tvingar dom!

Framsteg! Vi hittade en lösning att fästa soft-tubing rören så att dom hamnar "rakt" jämtemot PETG rören i alla fall!

Man tager vad man haver! TV dosan fick agera stöd medans vi sysslade med rörskärning.

Och äntligen... Efter alla dessa timmar, efter all nackont av att stirra ner i ett chassi dag ut och dag in. Äntligen efter så mycket blod svett och tårar lyckades vi äntligen sluta loopen... Ni förstår inte hur glad jag var av att se detta.

Som ni ser är det ganska tydligt från vissa vinklar att rören är soft-tubing. Delvis pga tjockleken men naturligtvis på att dom böjs aningen. Detta beror delvis på att pumpen inte är fäst ännu i chassiplåten så den "hänger" fritt. Håller man fast den i sin rätta position så är rören mer eller mindre spikraka! Så nice!

Det är verkligen SKITSVÅRT att ta bilder i detta chassi då allt är svart eller reflekterar ljus och jag har väldigt många spotlights som gärna syns på alla bilder. Bilder gör absolut inte bygget rättvisa. Men detta kommer inte bli något problem sen då jag anlitat en proffesionell fotograf och studio där bilder skall tas när bygget är klart!

En sista halvtaskig bild innan jag lämnar datorn för i dag. Jag är medveten om att jag inte har några hattar på softtube-fittingsen men blev så glad när jag hittade en lösning att jag sket i dom haha.

bonus .gif !!

Jag känner verkligen att jag kommit loss lite nu i bygget. Loopen är äntligen sluten och nu saknas bara lite smådetaljer sen kan den fyllas och testas Hoppas ingen blev jättebesviken på att jag övergav min originalidé att enbart köra "straigt PETG tubes" men hade verkligen inget annat val. Har säkert lagt 40 timmar nu av enbart brainstorming och tester av olika lösningar innan vi kom till detta beslut. Är lättad över att se loopen komplett och ser fram emot fortsättningen av byggnationen nu!

Dold text
Visa signatur