Permalänk
Medlem

Det börjar dra ihop sig! Ser fram emot slutresultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bmawn:

Det börjar dra ihop sig! Ser fram emot slutresultatet.

Ah verkligen! Är också superpepp på att fylla datorn nu och börja lira på den på riktigt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Update nedan!

En mindre uppdatering idag. Stod i går kväll och mekade som fan med datorn. Försökte hitta ett bra sätt att dra kablaget från nätaggregatet till alla komponenter. I fas 1 av bygget uppstod det snabbt problem då det helt enkelt inte fanns någon plats för kablar. Lyckades till slut lösa det men vill gärna ha en bättre lösning denna gång. Började med att trassla ur kablaget från PSU och sätta kardborreband runt - viken succé! Inte nog med att ATX sladden tar mindre plats nu så trycker den inte emot minnesmodulerna längre. Började med Fractal Designs gråa kardborreband men övergick sen till en svart N/A modell.

En del av rören som suttit i under tiden jag jobbat med projektet har lte skavanker så passade på att skära til och sätta dit nya på vissa ställen. Här ser ni den största och sista biten som ska i datorn sen har jag en komplett loop. Spenderade säkert 3 timmar på kabeldragningen sen. Finns inte så mycket bilder på det dock.

Och här har vi den kompletta loopen med alla "hattar" på alla anslutningar. Ser riktigt nice ut enligt mig och har nu alltså lyckats fästa "raka rör" i hela bygget. Trodde det var omöjligt men bevisade mig själv fel.

Haha jag stör mig som fan på att det ligger grön vätska kvar i vissa rör och block men det ska ut snart! Vad tycker ni om loopen?

Ok håll i er nu haha. Jag köpte nyligen ett gäng klistermärken i två olika storlekar. Drog in dom snabbt i photoshop för att se hur det skulle se ut på datorn. Är fortfarande lite osäker på om jag ens ska använda dom överhuvudtaget. Vad tycker ni? Har en annan storlken också som är ungefär 50% av den på bilden. Skratta inte åt mina PS- skills hhaha.

Här är datorn med alla paneler på också. Det var mycket lättare att smälla på panelerna nu efter jag fixar om kablaget i datorn. Saknar fortfarande en molex kabel som ska gå till pumpen men tro det eller ej så har jag faktiskt t.om plats över!

Just det btw! beställde ny vätska också då jag inte litar på Phobyas vätska längre. Tänkte testa EKWB's nya CryoFuel vätska

Dold text

Lämna gärna en kommentar om vad ni tycker, speciellt om klistermärkena.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Härligt att det rör sig framåt!
Klistermärkena kan du kasta, ush. Sminka en gris eller styla en volvo istället

Sa ju att det skulle gå att få till helt raka rör i loopen bara du hade rätt fittings!
Loopen ser lite "rörig" ut (höhöhö), för min del personligen känns det som att det går lite väl mycket fram och tillbaka men det är klart du måste göra så om du vill ha massa raka rör, ser mycket bättre ut än innan med blandat slang och rör iallafall
Om det är möjligt så tror jag det skulle vara snyggare ifall du lyckades klämma in den där spännande böjen på mitten av röret mellan pump och lilla radden vid pumpen istället och då få ett helt rakt rör hela vägen till radden men det kanske blir för långt med alla fittings innan de slår i GPUn?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Härligt att det rör sig framåt!
Klistermärkena kan du kasta, ush. Sminka en gris eller styla en volvo istället

Sa ju att det skulle gå att få till helt raka rör i loopen bara du hade rätt fittings!
Loopen ser lite "rörig" ut (höhöhö), för min del personligen känns det som att det går lite väl mycket fram och tillbaka men det är klart du måste göra så om du vill ha massa raka rör, ser mycket bättre ut än innan med blandat slang och rör iallafall
Om det är möjligt så tror jag det skulle vara snyggare ifall du lyckades klämma in den där spännande böjen på mitten av röret mellan pump och lilla radden vid pumpen istället och då få ett helt rakt rör hela vägen till radden men det kanske blir för långt med alla fittings innan de slår i GPUn?

Tack för feedback. Hade den inställningen också först men klistermärkena är av väldigt hög kvalité och tror inte det skulle se helt galet ut ändå. Men som sagt, detta tåls att tänka över..

Ja precis! Den enda anledningen till att det gick nu är pga en del justeringar jag fått göra så att man kan böja in rören rätt. Men tro mig när jag säger att det är precis på gränsen att hela datorn sprängs i småbitar när jag trycker fast dom haha.

Jag vet precis vilken du menar! Hade det så först ett tag faktiskt, och det går sätta det så också. Ändrade tillbaka mest för att det redan går ett långt rakt rör i samma våglängd precis precis från 92mm rad -> 240mm rad.

En sak jag märkt är att bygget ser mycket bättre ut och mer "städat" IRL än på bild. Man får inte djupet i datorn på bild tyvärr Kommer ta med datorn i sommar på Dreamhack för alla intresserade som vill se bygget IRL!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser läckert ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Tack för feedback. Hade den inställningen också först men klistermärkena är av väldigt hög kvalité och tror inte det skulle se helt galet ut ändå. Men som sagt, detta tåls att tänka över..

Ja precis! Den enda anledningen till att det gick nu är pga en del justeringar jag fått göra så att man kan böja in rören rätt. Men tro mig när jag säger att det är precis på gränsen att hela datorn sprängs i småbitar när jag trycker fast dom haha.

Jag vet precis vilken du menar! Hade det så först ett tag faktiskt, och det går sätta det så också. Ändrade tillbaka mest för att det redan går ett långt rakt rör i samma våglängd precis precis från 92mm rad -> 240mm rad.

En sak jag märkt är att bygget ser mycket bättre ut och mer "städat" IRL än på bild. Man får inte djupet i datorn på bild tyvärr Kommer ta med datorn i sommar på Dreamhack för alla intresserade som vill se bygget IRL!

Förstår vad du menar när det känns som att den ska explodera ^^
Härligt att du löste det, blev bra mycket snyggare!

Jag tror att det skulle se bättre ut med två raka rör brevid varandra, just nu känns det som att den där fitting-kombon sticker lite i ögonen.
Det första man ser är ju de tre rören som går parallelt över grafikkortet och att då ha tre rör som är "rena" skulle nog se bäst ut imo

Ja jag tvekar inte en sekund på att det ser renare ut IRL, ens byggen har ju en tendens att se lite "messy" ut på bild!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Förstår vad du menar när det känns som att den ska explodera ^^
Härligt att du löste det, blev bra mycket snyggare!

Jag tror att det skulle se bättre ut med två raka rör brevid varandra, just nu känns det som att den där fitting-kombon sticker lite i ögonen.
Det första man ser är ju de tre rören som går parallelt över grafikkortet och att då ha tre rör som är "rena" skulle nog se bäst ut imo

Ja jag tvekar inte en sekund på att det ser renare ut IRL, ens byggen har ju en tendens att se lite "messy" ut på bild!

Haha varje rör är svettigt som fan att få dit! Brukar stå i kalsongerna och jobba!

Ah körde så först men både jag om min kompis tyckte det rörets anslutningar hamnade för nära flowmetern, bl.a därav skiftningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdaterat första inlägget. Nu på Engelska som introduktion till alla som hittar hit. Kommer hålla resten av byggloggen på Svenska.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdatering nedan! SO CLOSE NOW!

Var på posten för en stund sen och hämtade hem lite prylar! Check these babes out. Här har vi alltså destillerat vatten från Alphacool plus färgen "Lime Opaque" CryoFuel från EKWB. Är bra sugen på att hälla i det omedelbart men kommer vänta tills i morgon då en kompis ville vara med! Kommer självfallet ta bilder och kanske t.om någon video eller två på fyllningen/färgningen.

Köpte tre stycken CryoFuel mest för att ha lite back-up vätska i fall att jag behöver tömma loopen någon gång. Rent hypotetiskt skall två flaskor räcka gott och väl till den här loopen som knappt sväljer 2 liter vätska.

Det är dags att montera den sistas komponenten i bygget. Är allt lite skakis på hand med tanke på bakgrunden till det här bygget... Började med en tanke, en idé... Har alltid varit en sån person som har svårt att avklara ett projekt men nu står jag här och ska sätta i min SSD i datorn. Fyllningen sker i morgon. Trodde knappt den här dagen skulle komma. Visst - jag har fyllt den innan och haft igång den, men det känns mer på riktigt nu av någon anledning!

Detta är trots mitt yrke och långa erfarenhet av datorbygge enbart den 3:e M.2 SSDn jag monterar så är extra försiktig och varsam med att se till att den sitter som den skall utan att stressas. För dom som hoppar in i loggen just nu är detta disken jag använder.

Men ta mig fan att den satt som den skulle! Jag hoppas innerligt att det inte blir för varmt här bakom under hög drift. Men kommer se till att vara noggrann med att dubbelkolla tempsen runt baksidan under load vid stresstest.

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Administrativ avgift

@ggalaxyy: Me want temps

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@ggalaxyy: Me want temps

Kan ju sneakpeaka lite temps då jag faktiskt haft igång systemet med Pastel innan Kan vara kul att jämföra lite med också nu sen när jag bytt till CryoFuel. Idle runt 30-40 grader, load runt 75~ grader. (stock). Det skiftade rätt mycket ärligt talat men tror mest det hade med mina fläktkurvor att göra. Väldigt instabila just då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har stött på problem med bygget så om någon vill hjälpa till så finns det en tråd om problemet här.

Fyllde loopen igår utan några som helst problem!! Det blev svinbra! Men har inte tid att lägga upp några bilder just nu. Men här är en teaser med klar vätska i loopen precis innan färgning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fyllning nedan

Jag fyllde loopen här om dagen! Det var relativt simpelt med få hinder på vägen!

Så fort loopen var fylld med destillerat vatten lossnade all gammal grön Pastel från exempelvis CPU blocket och skapade den här ganska så intressanta färgen. Planen här i från är att tömma loopen sakta och fylla den med nytt destillerat hela tiden tills det blir klart vatten.

Efter bara en halv flaska har färgen redan spätt ut sig rejält!

Här bestämde jag mig för att loopen är klar nog att fyllas med cryofuel.

Räckte med bara några få droppar så blev loopen klart skinande grön! Hade hoppats på en mer gulaktig färg men nu när jag ser denna så ångrar jag mig inte!!

Luften börjar komma ut och färgen börjar jämna ut sig!

Och här är loopen idag. Färgen är fantastisk! Väldigt nöjd. Tyvärr stötte jag på en del problem under dagarna som gått. Hade ett mindre läkage från reservoiren som lätt fixades till! däremot så har min flowmeter lagt av och snurrar bara ibland Okänd anledning men den kommer åka bort (tyvärr). Vet inte riktigt vad jag ska ersätta den med / göra där istället. Har också kvar samma problem som innan med min M.2 disk. Om någon vill hjälpa till så finns det en tråd här! Därav SATA kablen som sticker ut i från datorn.

Dold text

Vad tycker ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser riktigt giftigt ut! Grymt jobbat hela vägen igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bmawn:

Ser riktigt giftigt ut! Grymt jobbat hela vägen igenom.

Tackar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Vad tycker ni?

Blev riktigt nice, bra jobbat! Segt med flödesmätaren, vad tänkte du ersätta med?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Blev riktigt nice, bra jobbat! Segt med flödesmätaren, vad tänkte du ersätta med?

Tackar! Ah riktigt surt. Den snurrar på 50% av gångerna jag startar datorn nu. Känns ju rätt fattigt! Har kollat på lite alternativ men inget som lockar just nu ärligt talat. Kanske istället integrerar en temperaturmätare med display och skiter i flödesmätare helt! Nu när pumpen kör på 40% av full power så ser man vätskan röra sig i reservoaren så tekniskt sätt behövs inte ens flödesmätaren längre.

Visa signatur
Permalänk
Administrativ avgift

Väntar med spänning på riktiga temps och ljudnivå

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Projektet är nu färdigt!

Jag bestämmer härmed att det här projektet är avklarat! Jag har nått mina mål och har en fungerande stabil dator! Jag hade lovat mig lite småsaker som inte kom med i denna revision så som custom side panel window mod och 100% sleevade kablar. Men det här bygget har varit väldigt påfrestande och tidskrävande för mig pga storleken på bygget. Är helt nöjd med slutresultatet och nedan är lite bilder och information.

Stock idle: 35~°C Stock load: 75~°C, ingen OC än. Väldigt låg ljudnivå. Det jag hör mest är nästan pumpen och t.om den är väldigt tyst på 30%. Idle tempsen i chassit är runt 30°C vilket är förvånansvärt högt! Har inte hunnit göra några ordentliga benchmarks än men har spelat med datorn en hel del och den presterar väldigt bra!!

Älskade vänner tack för allt erat stöd och support genom det här bygget! Har skapat massor med nya vänner och kontakter och lärt mig mer än jag någonsin trodde jag skulle gjort! Tack åter igen! Som vanligt lämna gärna en kommentar eller feedback på bygget så ses vi i Galleriet! Länk nedan

http://www.sweclockers.com/galleri/14208-ultrakompakt-vattenk...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt! Faktiskt lite imponerad över hur allt fick plats. Dock skulle jag tagit bort flödesmätaren om den ändå inte fungerar för ett ännu renare utseende

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Väldigt snyggt! Faktiskt lite imponerad över hur allt fick plats. Dock skulle jag tagit bort flödesmätaren om den ändå inte fungerar för ett ännu renare utseende

Tackar! Den ska definitivt bort! Skall ersättas med något annat

Visa signatur
Permalänk

Har följt bygget lite till och från då jag ett tag gick i samma tankar men brann inte tillräckligt för chassit, till skillnad från dig.
Härligt att äntligen se det färdigt!

Hoppas också på att flödesmätaren försvinner, less is more, i ncase.
Skulle nog även ge ett bättre intryck om man hade en svart fläkt så ögat fokuserar på bygget o inte den bruna fläkten.

Permalänk

Temperaturer och ljudnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Har följt bygget lite till och från då jag ett tag gick i samma tankar men brann inte tillräckligt för chassit, till skillnad från dig.
Härligt att äntligen se det färdigt!

Hoppas också på att flödesmätaren försvinner, less is more, i ncase.
Skulle nog även ge ett bättre intryck om man hade en svart fläkt så ögat fokuserar på bygget o inte den bruna fläkten.

Det är en risk att börja vattenkyla i det här chassit. Det är en hel vetskap bakom vad som passar och inte. Ett otroligt mekigt bygge men värt besväret! Lärde mig extremt mycket under detta bygge.

Flödesmätaren gör sig bra i bygget enligt mig men nu i efterhand hade jag aldrig plockat denna modellen. Nästa bygge kommer definitivt inte att ha en i detta stuk åtminstone. Har gått i tankarna att måla fläkten många gånger men är faktiskt nöjd med slutresultatet. Det get bygget lite personlighet på något sätt.

Skrivet av werter123456789:

Temperaturer och ljudnivå?

#16801052

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta projekt är avklarat och kan hittas i galleriet. Tack för allt stöd.

Vill bara avsluta denna bygglogg med en liten mindre teaser på mitt nästa projekt som startar i Juni när jag fått hem chassit!

Visa signatur