Permalänk
Medlem

Riktigt fint det här kan bli, följer med spänning och väntar ivrigt på nya updates

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem

Dags för en liten uppdatering Jätteroligt att så många följer bygget! Har stått still nu i några dagar då jag inväntar komponenter på posten/UPS. Men har precis fått hem lite roliga prylar, och i kväll ska jag försöka montera lite saker också! Mer i spoilern nedan:

Okej så måste erkänna en sak först... Berättade här att jag ville köra en 92mm radiator i bakänden på bygget, lite för estetikens skull men även naturligtvis för att få bättre kylning. Slopade sedan idén då den 92mm radiatorn jag ville använda var för bred. Gjorde en djupforskning i ämnet och upptäckte att en annan kille i USA lyckats klämma in den i sitt NCASE M1. WHAT!!! ... Så beställde en direkt...

Och här är den! Är superglad om jag lyckas få den på plats utan problem. Svaret kommer i nästa uppdatering. Så länge får ni en teaser.

Beställde ju även en Noctua Redux 92mm fläkt att ha i bakänden då jag skulle köra utan radiator.

Meeeen i och med att jag faktiskt fick plats med radiatorn så beställde jag också den här... Denna skall målas svart för att inte sticka ut för mycket. Har egentligen inget emot Noctuas färger. Använder själv 7x Noctua fläktar i mitt nuvarande bygge. Men detta skall bli pedantiskt snyggt och då går det inte ha bruna fläktar.

Beställde ju även hem ett CPU-block från EK. Har lyckats slitet upp det ut förpackningen redan och fått i det i datorn! Ser ruggigt bra ut och kan inte vänta på att få i vätska i rackarn!

Här är reservoiren/pumpen som jag kommer använda. Magicool DCP240. Denna skall stresstestas lite i kväll.

Tänkte platsa den i fronten på det här viset, kan bli klurigt att få fast den utan att modda chassit. Men med tanke på hur jävla snyggt det kommer bli så skiter jag fullständigt i om jag måste sätta ett borrhål eller två i någon plåt

Har faktiskt också fått hem mina PETG rör, men har inte hunnit ta någon bild på dom än. Kanske inte superkul att se heller. Två stycken 60~cm rör. Som ni kanske läst redan i tidigare posts så kommer jag köra "raka rör" vilket innebär att jag inte kommer böja några rör, utan köra fittings i mellan så gott det går. En rejäl utmaning i detta chassi. Har inte sett någon gjort det innan så kan bli först i världen med det.

Det som saknas är GPU-blocket som kommer i morgon! ÄR SÅ JÄVLA PEPP!!! Mer bilder kommer så fort alla komponenter är på plats och bygget kan påbörjas på allvar! Vad tycker ni än så länge?

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är när man ser sånthär man undrar varför man skaffade fru o barn som suger ut alla pengar......

Såå.. När du är klar så läcker ett vattenrör och allting kortsluts? skämt åsido, Ser fram emot slutresultatet!

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Waddap bois. Vi kör en liten uppdatering till! Jag satt med en kompis igår och försökte planera ut en loop (utan GPU block) vilket visade sig vara väldigt svårt, så bestämde oss för att testa något annat istället... Mer i spoilern nedan! (Plus bonus!)

Så vi bestämde oss för att helt enkelt göra en lite test-loop med fittingsen, flow-indicatorn, en radiator och pump/res combon, kolla eventuella läckage från fittings, se hur pumpen beter sig / låter och titta om allt fungerar som det skall. Så här ser vår testrigg ut! Köpte även lite Kemetyl-T på ICA som vätska i test-loopen.

Ännu en bild i annan vinkel. Och ja det står en 50cl mariestad i bakgrunden. Man blir törstig av allt vattenkylande!

WOW!! Pumpen är helt knäpptyst! Allt fungerade så jävla bra. Hade ett mindre läckage på en fitting men det var helt och hållet pga att vi råkade skruva av den lite i processen när vi flyttade riggen. Vattnen flöt på riktigt fint. En mindre tickande ljud från flow-indicatorn hördes, men kommer åtgärdas!

Här ser ni läckaget som uppstod under förflyttningen. Inga problem med Barrow fittingsen dock! Är helnöjd med vårt experiment. Som ni ser också har jag kopplat test-loopen med soft-tubing bara för att testa. Självklart kommer det vara PETG-rör i bygget sen.

Bonus! En liten skakig .gif på loopen i sig

Får hem min sista komponent i dag med lite lotto. GPU vattenblocket. LÄNGTAR till posten! Mer bilder kommmmeeer! Kommentera gärna och skriv vad du tycker/känner Ha det gött i helgen.

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mini-update! Fick hem något jag väntat på väldigt länge i går

Look at this beauty! Äntligen har jag fått hem mitt GPU vattenblock till mitt GTX 1080! Har väntat i en månad nu på leverans och i dag påbörjas äntligen stage-1 på bygget! Är nästan lite nervös!

Har smugit lite med bilder på datorn i sig som ni kanske märkt, men det finns en anledning. Det finns inget att se än! Har väntat på komponenter nu i 2 månader i sträck och äntligen har jag allting på plats (förutom några få fittings som kommer väldigt snart!)

Nu påbörjas bygget på allvar. Ska smälla på GPU-blocket på mitt 1080 nu i eftermiddag och sen platsa allt i chassit. Därefter kommer jag planera loopen ordentligt. Skulle något fucka så måste jag åtgärda det i detta steg. Därefter kommer jag montera bort alla komponenter och de-branda moderkortet och fixa lite småsaker! Ska te.x montera pump/res combon och kolla lite kabeldragningsmöjligheter.

När dessa steg är avklarade kommer jag kapa och passa PETG rören och fixa detaljer. Kommer antagligen färdigställa bygget helt innan jag börjar sleeva kablage då det är extremt tidskrävande. Sen ska loopen fyllas!

Hoppas ni inte tycker jag svamlar för mycket. Kul att se att så många följer bygget! Mer bilder kommer nog senare i dag

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Mini-update! Fick hem något jag väntat på väldigt länge i går

Look at this beauty! Äntligen har jag fått hem mitt GPU vattenblock till mitt GTX 1080! Har väntat i en månad nu på leverans och i dag påbörjas äntligen stage-1 på bygget! Är nästan lite nervös!
http://imgur.com/uUvC8P7.png

http://imgur.com/bERsdk0.png

http://imgur.com/oi32Tl3.png

Har smugit lite med bilder på datorn i sig som ni kanske märkt, men det finns en anledning. Det finns inget att se än! Har väntat på komponenter nu i 2 månader i sträck och äntligen har jag allting på plats (förutom några få fittings som kommer väldigt snart!)

Nu påbörjas bygget på allvar. Ska smälla på GPU-blocket på mitt 1080 nu i eftermiddag och sen platsa allt i chassit. Därefter kommer jag planera loopen ordentligt. Skulle något fucka så måste jag åtgärda det i detta steg. Därefter kommer jag montera bort alla komponenter och de-branda moderkortet och fixa lite småsaker! Ska te.x montera pump/res combon och kolla lite kabeldragningsmöjligheter.

När dessa steg är avklarade kommer jag kapa och passa PETG rören och fixa detaljer. Kommer antagligen färdigställa bygget helt innan jag börjar sleeva kablage då det är extremt tidskrävande. Sen ska loopen fyllas!

Hoppas ni inte tycker jag svamlar för mycket. Kul att se att så många följer bygget! Mer bilder kommer nog senare i dag

Dold text

Yeah, skoj att du fick det nu i helgen så du kanske har lite mer tid att pilla Vad ser du som den största utmaningen för att få projektet så som du har tänkt och vill?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Yeah, skoj att du fick det nu i helgen så du kanske har lite mer tid att pilla Vad ser du som den största utmaningen för att få projektet så som du har tänkt och vill?

Ja verkligen! Hade hoppats på att få det i Fredags och min önskas gick i uppfyllelse

Den största utmaningen är utan tvekan att dra raka PETG-rör med mycket fittings på så liten yta. Satt och experimenterade för några dagar sen över hur loopen kommer bli i slutändan och stötte på småproblem hela tiden som jag var tvungen att arbeta runt. Självklart är det lite självtortyr att dra raka rör i ett så litet chassi. Men bygget kommer bli helt unikt och verkligen sätta en standard för vad som är möjligt i detta chassi.

För er som inte har så stor koll på vad "Raka rör" innebär inom detta område så kommer lite bilder nedan på byggen med "raka rör". Raka rör innebär helt enkelt att använda bitar av akryl/glas eller PETG-rör mellan fittings. Alltså är alla vinklar byggda med fittings. Detta ger en unik, nästan lite industriell känsla. Det ska nämnas att diagonala rör är tillåtet i mina regler, men självklart är även dessa rör raka.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Det tar sig... skoj

Permalänk
Avstängd

Är alla kablagehållare och liknande custombyggen?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Det tar sig... skoj

Riktigt kuk!

edit: HAHA KUL

Skrivet av Mizzarrogh:

Är alla kablagehållare och liknande custombyggen?

Är lite osäker på vad du refererar till nu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag gillar småbyggen, är lite trött på miditowers och alla kompromisser med storleken. Ju mindre box desto gulligare!

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggalaxyy:

Riktigt kuk!

ok... haha

Permalänk
Avstängd

@ggalaxyy:

Jag menar tex dedär blåaktiga plasthållarna som kablaget till grafik korten verkar gå genom, samt framför allt dedär byglarna på andra bilden som ser ut att vara av aluminium och dedär svarta man kan skymta under aluminium (?) bryggorna som klämmer fast de vita kablarna, och liknande konstruktioner.

Ruskigt snyggt var det i allafall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mizzarrogh:

@ggalaxyy:

Jag menar tex dedär blåaktiga plasthållarna som kablaget till grafik korten verkar gå genom, samt framför allt dedär byglarna på andra bilden som ser ut att vara av aluminium och dedär svarta man kan skymta under aluminium (?) bryggorna som klämmer fast de vita kablarna, och liknande konstruktioner.

http://www.hex-gear.com/product/hex-gear-cable-combs/

De i metall på andra bilden skulle jag gissa är custom

Permalänk
Avstängd

Ah, där var de i plast...
Dock skulle de i metall passa bättre till mitt bygge.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag gillar småbyggen, är lite trött på miditowers och alla kompromisser med storleken. Ju mindre box desto gulligare!

Samma här. Har haft ATX chassi nu i 15 år och kände att det var dags att testa något nytt!

Skrivet av Zpnk:

ok... haha

omg hahahah.

Skrivet av Mizzarrogh:

aaa nu är jag med. Det kan nog finnas i både metall och plast. Kör plasthållare i mitt nuvarande bygge och känner på mig att det blir plast i nya med

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En liten teaser av vad jag och en polare styrt med i kväll...

oj oj oj oj oj det bliiiir braaaaa! Vi är INTE klara med loopen som ni ser, men en bra bit på vägen. Mer information och mycket mer bilder kommer i morgon.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det blir sjukt bra!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

I går kväll byggde vi ihop delar av loopen som skall bo i mitt NCASE M1. Men även lite annat smått och gott! Följ processen nedan i spoilern!

Fick ju hem mitt GPU vattenblock här om dagen så tänkte att det var dags att montera fast den badboyen på PCB kortet. Här är precis efter jag applicerat kylpasta och passat PCB'et över kylaren.

Satte även på Backplaten. Tog en hel timme för mig att lokalisera skruvarna som skulle vara till plåten. Visade sig att dom låg i ett hemligt fack i lådan den kom i. Och med hemligt menar jag top-top secret.

Så där! Grafikkortet på plats. Helt stört tight. Trodde först inte det skulle gå...

Det här är ju bara löjligt. Stötte t.om på ett problem här...

Som ni ser går det inte fästa några fittings alls i radiatorn här utan att plocka bort hela front panelen Blev lite ledsen först och trodde jag skulle få köpa en nya radiator då jag verkligen vill behålla frontpanelen. MEN jag lyckades komma runt problemet på ett annat unikt sätt...

Här är lösningen! Jag flyttade fram hela radiatorn och skar ut ett hål i plasten på hållaren för kablaget till frontpanelen! På så sätt kan kablen gå upp istället för rakt ut i radiatorn. En ganska dålig bild. Men har anlitat folk från Dreamworks och Pixar som här kunde märka ut med avancerad teknik var jag gjort snittet

Och som ni ser kan nu två fittings få plats här utan större problem!

Nu börjar jobbet med att kolla ut var alla fittings rör och kablage ska gå. Började med att försöka få plats med Flow-Indicatorn någonstans. Den här platsen är optimal i bygget men stötte på problem hela tiden hur jag än försökte fästa denna. Jag och min polare stod i säkert 3 timmar totalt enbart för att platsa denna korrekt.

Det slutade med att jag fick sätta den på detta viset. Efter vi fått fast den rullade resten av bygget på ganska smärtfritt. För det otränade ögat ser kanske det relativt lätt ut att bygga upp fittings till den höjden och sen fästa Flow-Indicatorn. Men satan vad problem man stöter på på vägen. Verkligen största utmaningen hittills men nu sitter den!!

Alright dags att testa PETG-rören. Skar ut en bit som passade, filade ner den till optimal längd och platsade den mellan compression-fittingsen. Aningen läskigt till en början men släppte sen och röret passade perfekt!

Där sitter den!

Fick off-setta fittingsen från bottenradiatorn aningen för att få plats med kablaget från PSUn.

Här är ett rejält hopp i bygget. Efter några timmar är alla fittings på plats. Jag och min polare testade så, såå många olika vägar och sätt att dra rören/fittings på men detta är det optimala sättet för att få plats med allt. Ser riktigt bra ut i mina ögon

Så här ser pump/reservoir lösningen ut. Kommer fästa den med brackets på baksidan. Har ännu inte hittat en lösning på hur exakt jag ska fästa skiten, men kommer sitta och pilla med det i dag.

Och så här kommer det se ut sen när den är på plats! Flödet går alltså i från Pump>CPU>GPU>240rad>92rad>Reservoir>Pump

Hoppas ni gillade denna uppdateringen! Riktigt mycket slit med detta bygget, hjärnan blir till mos av att tänka så här mycket på passform hit och dit men nu är äntligen loop planingen avklarad. Har planer på att ha med ett drainvalve också i builden men kommer planera ut det vid ett senare tillfälle, men innan PETG rören åker in.

Jag nådde mitt mål! Jag lyckades köra enbart raka rör i bygget Det ni ser i denna uppdatering tog ca 11 timmar att utföra. Så det här bygget är extremt tidskrävande. Vad tycker ni? kritik? för mycket text i byggloggen? Kommentera gärna!

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Över två år sedan jag byggde min egna dator, det är inte utan att man blir "lite" sugen att bygga när man ser dina fina bilder på alla problem som du betar av.
Följer med stort intresse!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något!
Skippar du FrozenQ ressen ändå?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Över två år sedan jag byggde min egna dator, det är inte utan att man blir "lite" sugen att bygga när man ser dina fina bilder på alla problem som du betar av.
Följer med stort intresse!

haha tack, det är bara att köra igång! Väldigt skoj att bygga i denna formfaktorn så rekommenderar ett mITX i så fall

Skrivet av lowngcawt:

Nu börjar det likna något!
Skippar du FrozenQ ressen ändå?

yesss blev ju så! Får inte plats med den! haha.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Hahaha ja skruvarna till backplaten. Jag blev tokig när jag inte hittade dem. Men när jag skakade till kartongen så kände jag nåt... tog mig iaf en kvart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

yesss blev ju så! Får inte plats med den! haha.

Ja, du vet vart jag finns om du vill bli av med den
Längtar tills Zen och Vega så jag kan få bygga i ett Ncase jag med!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

haha tack, det är bara att köra igång! Väldigt skoj att bygga i denna formfaktorn så rekommenderar ett mITX i så fall

Funderat ett tag nu, på att bygga en "mediaplayer" i en Node 605.
Med cpu/gpu vattenkylda givetvis. Med en extern radiator, gärna passivt kyld
Med datorn i "TV-bänken" under skärmen. Då det är ett stängt utrymme (med dörr), tänkte jag man kan ha radiatorn någon annanstans. Tanken är inte riktigt färdig utveklad ännu. Men det närmar sig.
Närmar sig snabbare när man följer ditt bygge!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jäkligt läckert, snyggt byggt!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Kan meddela till er som följer att jag stött på problem med min Pump/res från Magicool. Jag och en polare stod i flera timmar i dag och försökte få den på plats. Det låter ganska lätt men det är omöjligt med den konfigurationen jag valt. Helt omöjligt. Så kommer nu att beställa en annan pump/res combo, antagligen från EK. Lite tråkigt men hade väntat mig krångel med denna och se på fan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Ja verkligen! Hade hoppats på att få det i Fredags och min önskas gick i uppfyllelse

Den största utmaningen är utan tvekan att dra raka PETG-rör med mycket fittings på så liten yta. Satt och experimenterade för några dagar sen över hur loopen kommer bli i slutändan och stötte på småproblem hela tiden som jag var tvungen att arbeta runt. Självklart är det lite självtortyr att dra raka rör i ett så litet chassi. Men bygget kommer bli helt unikt och verkligen sätta en standard för vad som är möjligt i detta chassi.

För er som inte har så stor koll på vad "Raka rör" innebär inom detta område så kommer lite bilder nedan på byggen med "raka rör". Raka rör innebär helt enkelt att använda bitar av akryl/glas eller PETG-rör mellan fittings. Alltså är alla vinklar byggda med fittings. Detta ger en unik, nästan lite industriell känsla. Det ska nämnas att diagonala rör är tillåtet i mina regler, men självklart är även dessa rör raka.

https://i.imgur.com/fz8ragN.jpg

https://i.imgur.com/Zjek746.jpg

https://i.imgur.com/ftTnOBA.jpg

Finns inget som är så porrigt som raka rör, just för att det krävs det där lilla extra av en byggare att få till det.

ADMIN!!!!?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Finns inget som är så porrigt som raka rör, just för att det krävs det där lilla extra av en byggare att få till det.

ADMIN!!!!?

True story. Är svag för raka rör också just för att det sätter den där prägeln på bygget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

som jag tidigare nämnde var jag tvungen att leta upp en annan pump/res combo och det slutade med att jag faktiskt klickade hem en EK-XRES 100 DDC 3.2 Elite. Det är en av dom få pump/res combos som faktiskt har en fästlösning i bottnen, något jag måste ha. Det är bara be till dom högre makterna att den inte är för bred. Men tvivlar på det

Visa signatur