Windows Defender for Windows 10. Bad or Good?

Permalänk
Medlem

En till anekdot när vi är inne på det ämnet.

Jag hjälpte en granne för ett tag sedan som hade problem med sin dator. Gissa vad, han hade tre stycken antivirus. De jagade säkert många virus - kanske Sveriges mest skyddade dator just då. Men den var seg som sirap. Jag tog bort allt detta, Windows Defender startade och så blev den snabb igen.

Bäst av allt är att Microsoft har fixat problemet nu, sådant supportjobb ska inte vara nödvändigt längre.

Fabian: Win AU and EMIS Clarification Needed.

Microsoft does not want users to run more than one anti-virus applications. That is why they asked their AV partners to implement a certain switch that all AVs that want to be listed as compatible to Windows 10 AU need to adhere to. If you enable Windows Defender, EAM turns off. If you enable EAM, Windows Defender turns off. If you run Kaspersky and EAM for example, once Kaspersky updated to be fully Windows 10 AU compliant, Kaspersky will turn off the moment you turn on EAM and vice versa. That's all. --Fabian Wosar

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75: Ja Torbjörn, det är nog många som har liknande eller helt annorlunda upplevelser. Det är ju alltid roligt att höra såhär efteråt när allt ordnat upp sig. När man är mitt inne i likanande situationer är det inte så upplyftande.

Hoppas alla som läser denna tråd går till omröstningen som finns i det första inlägget
Vad anser du om Windows Defender?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1457217-windows-defende...

Tills nu så är det klar favör till "WD"... väldigt intressant utveckling med tanke på tidigare och andra trådar i detta forum och andra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

För ca 6-7 år sedan hjälpte jag en god vän att byta från F-secure till nod32 i sin laptop. Man kan förstå att han behövde hjälp till detta då F-secure hade gjort det nästan omöjligt för en vanlig användare att utföra detta. Döm om min förvåning när jag efter sökningar och eftersforskning fick reda på att man var tvungen att installera en särskild mjukvara för att kunna utföra detta. Att den sedan var väl gömd långt ner på deras hemsida nästan omöjlig att hitta, så blev man ju förbannad.
När jag sedan kollade upp andra AV program... bla Norton, så hade de också denna metod. Man blev ju mörkrädd.
Är det något AV program som fortfarande måste avinstalleras med annan mjukvara än Windows eget verktyg för att hantera installerade program? Någon som vet?
Till ESET:s fördel skall man säga att de aldrig använt sig av dessa gangstermetoder. Hoppas verkligen att det skett en förändring här.

Provade Norton, Avira, Avast, Bitdefender, Panda för typ 2 månader sedan, ingen av dom hade något sådant. Bara avinstallera som vanligt utan problem.
Det finns väll dock något verktyg som förhindrar detta, där man behöver något speciellt. Detta för att virus etc inte ska kunna avinstallera skyddet för att komma förbi vissa spärrar etc. Men inget jag märkte av default på något av dessa iaf.

Vet inte varför du spammar den där omröstningen i varje post heller, säger inte direkt mycket med 70 random folk på Sweclockers
Faktum är att många sitter med defender på Swec. Du kan lika gärna fråga agda 70 typ, ungefär samma slutsats av denna omröstning.
Men jag hjälpte det på traven med rösta mycket bra, max godkänt hade nog varit ett mer verkligt betyg i mina ögon.

FAST DET ÄR BRA ATT SKRIVA MED CAPSLOCK, DÅ FÅR MAN FRAM ALLT MAN VILL :P:P:PI:I:I:));(/()(^^:^:^)=

Permalänk
Medlem

@JimmieSan: Bättre så?
Tycker inte att det kan kallas spam mer "Promo" Just det du skriver är ju anledningen "säger inte direkt mycket med 70 random folk på Sweclockers" Det är ju mer intressant att få spridning. Så måste man ju göra för att omröstningen skall bli mer intressant.

Permalänk
Medlem

Fina ord av Peter Norton - som skapade Norton Antivirus

Kom över denna artikel när jag surfade runt lite. Kopierar in avslutningen men om ni är intresserade så finns länken under.

“Anti-virus is no good” – discuss.

... The truth is that no-one in computer security, except perhaps the crooks themselves, can predict what tomorrow’s malware, tomorrow’s dodgy domain names, tomorrow’s botnet command and control servers, or tomorrow’s illegal money-making scams are going to be.
But we can guess what tomorrow’s cybercriminality will be like, if we are well-informed about what has happened so far. (The fancy name for this is “heuristics”.)
This, paradoxically, is why the rate of appearance of new malware is increasing.
Not because the crooks are getting smarter, but because today’s anti-virus products are making life harder for them.
The cybersecurity glass is not half-empty, as some might like you to think. It is at least half-full, and filling.
We’ll fill the glass even faster if the various subsects of the computer security industry stop pointing fingers at each other, and writing off each others’ technologies as “no good” without fair cause.
We have a common enemy. Let’s stand together and fight that enemy, not each other!
Peter Norton

https://nakedsecurity.sophos.com/anti-virus-is-no-good-discus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

"The cybersecurity glass is not half-empty, as some might like you to think. It is at least half-full, and filling."
(Peter Norton)

Jag tänkte precis komma till det här med hälften. De siffror jag har sett ligger på ca 20–45 procent. Kanske sanningen ligger någonstans mittemellan, vi kan säga att antivirusprogrammen upptäcker ca hälften av alla hot som kompromiss. Bra eller dåligt kan diskuteras, men precis som Microsoft sa är ett antivirusprogram inte tillräckligt.

Det är antagligen en anledning till att ransomware är lukrativt. Inte ens de som kör Windows Defender går säkra här. Även om det stod något i en annan tråd om att dess Block at first sight ska vara hyfsat effektiv #16560156.

Attackvektorn – det är du!

Men kom ihåg att antivirus bara blockerar ungefär 40% av hoten, nämligen de vi redan känner till.

Symantec dödförklarar antivirusprogrammen

Antivirusprogrammen upptäcker bara 45 procent av attackerna ...

Why are Independant lab results unreliable?

antivirus software blocks about 20% of the malware out there, considering that the other 80% are more advanced threats.
--Kiwimike

Permalänk
Medlem

Senaste nytt om Windows Defender

Samt lite intressant historik:
"Windows 10 Windows 10 - Microsoft has shared some MAJOR news about virus, malware on your PC
MICROSOFT has shared its latest Security Intelligence Report, which shows a jump in the number of users with up-to-date anti-virus software – thanks to the introduction of Windows Defender and other security improvements bundled in Windows 10.- Microsoft has shared some MAJOR news about virus, malware on your PC
MICROSOFT has shared its latest Security Intelligence Report, which shows a jump in the number of users with up-to-date anti-virus software – thanks to the introduction of Windows Defender and other security improvements bundled in Windows 10.

Microsoft has shared its latest Security Intelligence Report.
The research shows that almost all Windows 10 PCs are now running anti-virus software, thanks to the in-built Windows Defender app that's switched on automatically – unless an alternative anti-virus app is installed by the user.
Thanks to the inclusion of the Windows Defender app, the "unprotected rate" of users has plummeted to a meagre 3 per cent of PCs that Microsoft updates.
Historically, Microsoft has always been a little reluctant to build-in protection for its users, partly because of anti-trust threats from the software companies behind anti-virus apps.
Back in 2006 – when half of all PCs were unprotected – McAfee and Symantec both threatened anti-trust lawsuits when news of Microsoft's plan to include Kernel PatchGuard in Windows Vista."

Läs hela artikeln här: http://www.express.co.uk/life-style/science-technology/746089...

Det är ju faktiskt ganska bra effekt att man genom att ha Windows Defender som standard AV i OS:et, har man sett till att fler Windows pc är skyddade. Nu är ju detta Microsofts egen undersökning, men lite sanning ligger det i det...

Var med i omröstningen (Poll): "Vad anser du om Windows Defender?" i det första inlägget i denna tråd

Permalänk
Medlem

@Ecuaman: Tackar för informationen om det positiva utfallet och historielektionen. Alltid intressant att se reaktionerna när något inmutat står på spel.

Att Microsofts antivirus är inkluderat i operativsystemet hotar säkert tredjeparts antivirusföretagen, men är man ett seriöst säkerhetsföretag får man nog se förbi pengarna och uppskatta att datorsäkerheten blir bättre. Det är ändå den marknaden de verkar på så det som är viktigast.

Sedan vet jag inte vad som föranledde förändringen, om Microsoft mopsat upp sig och inte är rädd för stämningar längre eller något hänt med konkurrensreglerna:

Tavis Ormandy Criticizes Meaningless Antivirus Excellence Awards #51709701

The obvious difference between Win7 and Win8 in this regard is that when Win7 came out, MS was still under some anti-trust restrictions against bundling software that competed with commercial offerings (and anti-virus would definitely count). Those restrictions expired before Win8 was released, so they could bundle the full scanner instead of requiring that people go seek it out on their own. --cbhacking

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har citerat Kiwimike tänkte jag ta upp ett annat bra inlägg från honom.

Han säger att han har jobbat på AVG och gissa vad. Jag tycker nog att det ser ut som att han rekommenderar Windows Defender. Det är både säkrare, stabilare och föredömligt integrerat. Läs hans reaktion på Tavis Ormandys forskning och bedöm själv.

Feliz Navidad

Google security expert criticizes meaningless antivirus excellence awards

I think Antiviruses suck too, I think they are insecure as hell. After working for AVG for a few years I have gained a bunch of knowledge of not only antivirus software but also that antiviruses kind of stink. [...] You're better off patching your system, using a good firewall (Windows Firewall) and keeping Windows Defender.

Windows Defender has some significant improvements, if you want to use a companion scanner but seriously, Windows Defender protects a lot better some a lot of antiviruses currently when you go in depth. It integrates with Secure Boot for example. so right after the OS is verified Windows Defender boots, this is a great feature and not only that but having an antivirus integrated into the OS makes it much more stable, secure and allows it to integrate with actual Microsoft Techologies.
--Kiwimike

Permalänk
Medlem

Här är ett exemel i raden på varför jag tycker att Windows Defender är bättre än andra antivirus. Det kladdar inte ner systemet med fulhack som bara gör det mindre säkert. Avast, Eset och Kaspersky får ställa sig i skamvrån och skämmas den här gången. They conduct a man-in-the-middle (MITM) attack...

Antivirus Software Weakens HTTPS Security: Researcher

The researcher [Hanno Böck] noted that while modern web browsers handle TLS connections properly, the use of these antivirus applications actually lowers HTTPS security.

Se även en av Tavis Ormandys senare tweets:

Nothing annoys me more than security products weakening SSL. Kaspersky reduce all SSL certs to just 32bits (!!!), advisory on the way. Sigh.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant och viktigt att veta

Skrivet av torbjorn_75:

Här är ett exemel i raden på varför jag tycker att Windows Defender är bättre än andra antivirus. Det kladdar inte ner systemet med fulhack som bara gör det mindre säkert. Avast, Eset och Kaspersky får ställa sig i skamvrån och skämmas den här gången. They conduct a man-in-the-middle (MITM) attack...

Antivirus Software Weakens HTTPS Security: Researcher

The researcher [Hanno Böck] noted that while modern web browsers handle TLS connections properly, the use of these antivirus applications actually lowers HTTPS security.

Se även en av Tavis Ormandys senare tweets:

Nothing annoys me more than security products weakening SSL. Kaspersky reduce all SSL certs to just 32bits (!!!), advisory on the way. Sigh.

Ja Torbjörn, vad skall man säga...? Intressant läsning som ju inte kan ignoreras av de "bättre vetande" i denna tråd
Har nu kört "WD" i en laptop med Win 10 i 7 månader. 1 stationär hemma med Win 10 i 2 månader samt en stationär på jobbet med Win 10 i ca 3 veckor. Jag är så nöjd. Har dubbelkollat för virus och skadlig kod, samt att jag kört den nya funktionen sedan "aniversary update" som heter: Windows Defender Offline (Sök igenom offline) Verkar vara ett mycket stabilt verktyg.
Alla datorer fungerar perfekt, smidigt och snabbt. Märker inte av "Defender"

Permalänk
Medlem

Windows Defender POLL Bra eller dåligt

Det är ju ganska tydligt hur de som är intresserade av "AV" ämnet tycker här på Sweclockers. Tendensen går ju hela tiden åt detta håll.

Ställningen idag den 2016-12-28

Man kan ju förtydliga siffrorna lite, staplarna talar ju för sig.

Vi slår ihop stapeln Odugligt och Inte så bra och kallar den:
Dåligt = 24%

Sedan slår vi ihop Godkänt och Mycket bra och kallar den:
Bra = 65%

Sedan neutralt, de som inte har erfarenhet av Windows Defender = 11%

Tycker att detta resultat än så länge kan vara en bra vägledare till de som går i tankarna att skaffa ett dyrt AV. Det finns faktiskt ett riktigt bra redan installerat i Windows 10. Smart att börja med detta, det är riktigt bra.

För dig som inte röstat ännu... gå till första inlägget i denna tråd:

God fortsättning och Gott Nytt År alla Sweclockare

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att vi kan titta mer på varför just tredjeparts antivirus är fulla med sårbarheter, förutom att säkerhetsforskare och Google Chromes säkerhetschef säger det, #16551589.

Man kan till exempel undra, om Tavis Ormandy har rapporterat det han har hittat är väl buggarna fixade nu. Eller varför inte Windows Defender har lika många säkerhetshål. En ledtråd ges i Ormandys bloggpost som vi pratade om tidigare i tråden, Security Software Certification. Där skriver han att han inte har tillgång till källkoden utan bara plockar "low hanging fruit":

Unfortunately, I’m not doing a thorough job. I don't have access to source code, developer documentation, symbols, and I can’t ask the developers questions about their code. A competent security consultancy bought on-site by the vendor could do a much better job. Still, I’m trying to clean up some of the low hanging fruit that is endangering billions of users worldwide. I don’t think the antivirus industry is going to make even a token effort at resolving these issues unless their hand is forced.

Vi har också en artikel där Joxean Koret är med, Antivirus software could make your company more vulnerable. Han konstaterar att de upptäckta sårbarheterna gör det uppenbart att tredjeparts antivirustillverkarna aldrig har låtit säkerhetsgranska sina produkter:

Even worse, evidence suggests that many antivirus products are not even properly audited for security flaws, Koret said. "For example, looking at the vulnerabilities discovered by Tavis Ormandy, it's absolutely clear that they never audited the software at all because such vulnerabilities would be detected by an auditor during the first assessment in, probably, one week."

Nu är det kanske mer klart. Det som händer om man säkerhetsgranskar en produkt är att man hittar många sårbarheter och fixar dem. Ett exempel är Veracrypt 1.18. Den granskningen uppdagade 26 sårbarheter, vara 8 klassades som allvarliga. Därefter uppmanades användarna att uppdatera till version 1.19. Rapporten konstaterar att säkerhetsgranskningar måste göras regelbundet.

Massor av allvarliga säkerhetshål i krypteringsverktyget Veracrypt
VeraCrypt 1.18 Security Assessment (pdf)

The results shows that evaluations at regular intervals of such difficult security projects are not an option.

Till skillnad från tredjeparts antivirustillverkare låter Microsoft säkerhetsgranska sitt antivirusprogram. Som jag tolkar det varje månad internt, och varje kvartal externt. Windows Defender vinner alltså på walkover. Ingen mjukvara är perfekt, men Microsofts antivirus är det enda antivirus som regelbundet säkerhetsgranskas:

Although the code of big companies, such as Microsoft, Google, IBM, and Oracle, is frequently inspected by third-party auditors, a lot of antivirus software is never audited. Yes, that's right: never. [...] Unfortunately, most antivirus vendors never audit their products, not even during the development cycle.
--The Antivirus Hacker's Handbook, sidan 338 (Current Trends and Recommendations)

Koret on Twitter: The Microsoft's AV is heavily audited. All the others are not.
Koret on Twitter: tell me AVs that are audited in house every month + audited by 3rd parties per quarter. Or simply audited.
Koret on Twitter: Microsoft wins with no doubt to the whole AV industry when talking about code securitu.

Permalänk
Avstängd

Trots att man har automatiska uppdateringar aktiverade så uppdateras aldrig "Definitionerna för Windows Defender" förrän jag kör en manuell sökning i Windows Update.

Det känns inte speciellt säkert tycker jag?

Windows Defender är bra att köra på testdatorerna då det inte alls bryr sig om "suspekt mjukvara", utan tillåter detta utan notifiering.

Permalänk
Medlem

Mystiskt...

Skrivet av Kaine_Uro:

Trots att man har automatiska uppdateringar aktiverade så uppdateras aldrig "Definitionerna för Windows Defender" förrän jag kör en manuell sökning i Windows Update.

Det känns inte speciellt säkert tycker jag?

Windows Defender är bra att köra på testdatorerna då det inte alls bryr sig om "suspekt mjukvara", utan tillåter detta utan notifiering.

Hej Kaine Uro. Känner inte igen mig i det du nämner, ser ofta att virusdefinitionerna uppdateras samtidigt med de vanliga automatiska uppdateringarna, samt ofta bara virusdefinitioner. Måste ha något med inställningarna att göra. Använder du Windows 10 med aniversary upgrade?? Efter denna uppgradering blev "WD" betydligt bättre.
Vad det gäller "då det inte alls bryr sig om suspekt mjukvara", så kan det vara intressant att höra från någon mer erfaren angående detta. Samma där för mig... tycker att det skyddar bra. Men då är ju jag en ganska försiktig användare. Jag använder bara mjukvaror från betrodda säkra leverantörer, samt laddar ner från deras egna säkra sajter.
Men ska man tro på de säkerhetsproffs som vi haft en hel del "citat" från tidigare i tråden så ska ju "WD" vara väldigt bra framme när det gäller att skydda mot skadlig kod och mjukvara. För min egen del har jag nog inte varit i kontakt med något av dessa, de stoppas nog redan i brandväggen.
Kollade "WD" statusen och det såg ut såhär, så jag tror inte det är något problem med uppdateringsfrekvensen:

Saludos

Permalänk
Medlem

Personlig åsikt: Anti-virus år 2016/17 är förlegat, det hörde hemma i en tid då alla enheter inte var uppkopplade jämt.

Dagens attacker mer sofistikerade, sker mest via sårbarheter i program ex. flash-player, Adobe Reader, Internet Explorer m.fl. som behöver patchas väldigt ofta eller via direkta riktade attacker.

Andra varianter kommer via trojaner som du råkar installera själv då du eventuellt laddar ner filer från osäkra källor.

Windows store är i princip det vettigaste "anti-virus" programmet i den bemärkelsen för Windows användare.

Så anti-virus enl. mig år 2016 är enbart en falsk säkerhet som gör att personer lever med tron om att det faktiskt skyddar mot något, det är bara det att hoten inte är utformade så längre.
Det traditionella virusmakeriet är i princip dött. Numera satsar man på att angripa viktiga processer i system som ej blivit patchade eller via Zero-day exploits som det inte finns några patchar tillgängliga för.
Angrips en process kan oftast anti-virusprogrammet inte göra ett dugg eftersom processerna som angrips kan vara system-kritiska.

I ärlighetens namn tror jag att en väl konfigurerad brandvägg skulle erbjuda en bättre säkerhet i dagsläget.

Det mest skrattretande brukar vara när folk motsätter sig patchning av vanliga desktop klienter så till den milda grad att MS tvångsinstallerar patcharna numera, likaså när folk stänger av antivirus samt brandvägg i hopp om att det skall bidra till något bättre prestanda eller tillgänglighet (-det sista är dock sant, men det gäller tyvärr även för ev. angripare)

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Visst är antivirus mest falsk säkerhet.

Känner man att man måste ha antivirus för att skydda sig är man nog i praktiken redan ägd – bara en tidsfråga innan en sådan person klickar snett i något mejl och datorn blir infekterad då. Första och andra mejlet går kanske bra, men sedan är det nästan garanterat kört. Eftersom antivirus bara upptäcker ca hälften av alla hot #16562309.

Här är en artikel där Trend Micro verkar tycka att hela konceptet med antivirus är ett enda stort misslyckande:

Trend Micro's CEO says 'AV industry sucks'

Chen was also fast to criticise her peers in the anti-virus game: “For me for the last three years I’ve been feeling that the anti-virus industry sucks. If you have 5.5 million new viruses out there how can you claim this industry is doing the right job?”

Permalänk
Medlem

Instämmer...

@torbjorn_75: Instämmer till viss del, men tror själv att (som även andra nämnt) har man router, brandvägg, AV samt en portion med sunt förnuft så kommer man ganska långt. Förutsatt att man inte sätter funktionerna i dessa ur spel genom att öppna en massa portar etc för olika spel och ptp program. Sen kan man ju också säga att alla sk gamla virus och skadliga koder som det finns definitioner för har ju inte försvunnit bara för att man vet om dem. Det är nog bra att vara skyddad mot dessa framöver också

Permalänk
Medlem

Delvis medhåll är bra. Jag håller med Krigelkorren också i hans andra del om vikten av patchning. Riktig säkerhet uppnår man genom att röka ut säkerhetshål, liksom att inte introducera nya sådana genom att installera ett amatörmässigt programmerat tredjeparts antivirusprogram. Här är en gammal artikel på det temat, aktuell än i dag:

Antivirusprogram kan utgöra en säkerhetsrisk

Antivirusprogrammen öppnar och analyserar hundratals eller tusentals olika filtyper, och om ett sådant program skulle innehålla en bugg som öppnar upp dem för attacker, så innebär det enligt Thierry Zoller att en hackare mer eller mindre får öppen gata in i datorn.

Sedan har vi en favorit från Av-test, den borde alla Windowsanvändare rama in och hänga upp hemma i vardagsrummet:

Self-Protection for Antivirus Software

Windows has been unjustly discredited as a system with many vulnerabilities. The fact is, however, that almost always it is an installed third-party software that tears gaps in a Windows system.

Permalänk
Medlem

2 liknande händelser denna vecka...

Under denna vecka som varit har två kollegor kommit till mig med usb sticks som inte fungerade i deras datorer. De lästes helt enkelt inte in. Vi båda tillfällena så testade jag dem i min Windows 10 dator med endast Windows Defender som skydd. Vid båda tillfällena varnade WD direkt att det var en "trojan" på usb:n. WD gav rådet och valmöjligheten att radera viruset. Gjordes och usb:na fungerar perfekt igen i deras datorer med.
Ytterligare ett bevis att Window Defender gör bra ifrån sig. Båda kollegorna hade "Avast" installerat i sina maskiner, men jag tog bort det så nu kör även de Windows Defender. Fungerar bra och vet ni...? De påstår att datorerna har blivit dubbelt så snabba...
Trevlig helg alla

Permalänk
Medlem

Windows Defender gör generellt bättre ifrån sig än antivirustester ger sken av.

Runt 2013 ändrade Microsoft filosofi 180 grader när det gäller testandet. Innan försökte Microsoft få bra resultat i antivirustester som alla andra, men sedan ändrade de prioritet. Från att försöka hitta skadliga program i testlabben till skadliga program som man, med hjälp av telemetri, ser finns ute i verkligheten och hotar kundernas datorer på allvar.

För de som vill veta mer om detta finns det tre stycken länkar från den tiden som man brukar dela med sig av. Den första utannonserar Microsofts prioritet (prevalence and impact). Den andra deklarerar att man nu starkt rekommenderar sina antivirusprodukter. Och den tredje diskuterar några skillnader mellan ett typiskt labbtest och verkligheten.

God fortsättning

Customer-focused prioritization
Our commitment to Microsoft antimalware
Key lessons learned from the latest test results

We realize that the way we prioritize our protection may not always align with how the independent anti-virus product testers measure our effectiveness. We believe that adhering to a customer-focused prioritization process allows us to protect and keep our customers safe.

We are proud of the protection capabilities we provide for well over 150 million computers worldwide with our real-time antimalware products. We believe in Microsoft antimalware products and strongly recommend them to our customers, to our friends, and to our families.

We choose to meet that challenge by prioritizing our protection work based on prevalence and customer impact measures [...] It is also difficult for independent antimalware testing organizations to devise tests that are consistent with the real-world conditions that customers live in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Under denna vecka som varit har två kollegor kommit till mig med usb sticks som inte fungerade i deras datorer. De lästes helt enkelt inte in. Vi båda tillfällena så testade jag dem i min Windows 10 dator med endast Windows Defender som skydd. Vid båda tillfällena varnade WD direkt att det var en "trojan" på usb:n. WD gav rådet och valmöjligheten att radera viruset. Gjordes och usb:na fungerar perfekt igen i deras datorer med.
Ytterligare ett bevis att Window Defender gör bra ifrån sig. Båda kollegorna hade "Avast" installerat i sina maskiner, men jag tog bort det så nu kör även de Windows Defender. Fungerar bra och vet ni...? De påstår att datorerna har blivit dubbelt så snabba...
Trevlig helg alla

Weird, jag har haft avast, avira etc. Min dator har då aldrig blivit dubbelt så snabb när jag kört defender mot andra AV, inte ens lite snabbare
Synd vore ju nice med 50% mer power för ta bort ett AV

Kör WD nu på andra burken för inte orkat installera Eset.
Jag bryr mig inte direkt om AV då det är mest BS, inte haft något AV senaste 10 åren som hittat något, förutom lol false positives.
Sen kan ju vad som helst hända, men inte en enda find av något AV på 10 år så ye, chansen är nog rätt liten. Drabbas man drabbas man väl ändå av något inget AV kan göra ett skit åt ändå

Dina kollegor kan man ju undra vad dom varit på för sidor om BÅDA har haft usb sticks med trojaner, kanske dags o kolla deras search history

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Weird, jag har haft avast, avira etc. Min dator har då aldrig blivit dubbelt så snabb när jag kört defender mot andra AV, inte ens lite snabbare
Synd vore ju nice med 50% mer power för ta bort ett AV

Kör WD nu på andra burken för inte orkat installera Eset.
Jag bryr mig inte direkt om AV då det är mest BS, inte haft något AV senaste 10 åren som hittat något, förutom lol false positives.
Sen kan ju vad som helst hända, men inte en enda find av något AV på 10 år så ye, chansen är nog rätt liten. Drabbas man drabbas man väl ändå av något inget AV kan göra ett skit åt ändå

Dina kollegor kan man ju undra vad dom varit på för sidor om BÅDA har haft usb sticks med trojaner, kanske dags o kolla deras search history

Har ej heller denna erfarenhet själv... och de som jag hjälpte (Ecuadorianer) har en annan tidsuppfattning än oss svenskar Men helt klart så försöker de förmedla att deras datorer fungerar smidigare nu. Förmodligen hade de gratisvarianterna av de AV som var tidigare och dessa brukar ha blotware mm som segar till os:et.
Vad de är ute på för sidor... ja det kan man undra? Men tror nog att de mesta de använt dessa usb till var musik som de tog med i bilen, så de har väl laddat från lite mindre nogräknade sajter. Men poängen var att WD upptäckte dessa trojaner, men inte AVAST!!
Jag är av uppfattningen att Windows Defender är klart bättre än alla gratis AV, ur flera synpunkter.

Saludos

Permalänk
Medlem

Det bästa viruset skyddet är dig själv, visserligen ska man börja tanka vad som helst utan som helst koll och börja klicka på alla skumma epost och så vidare får man ju skylla sig själv.

Är man bara lite extra safe players så behövs ju inget märkvärdigt.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Det bästa viruset skyddet är dig själv, visserligen ska man börja tanka vad som helst utan som helst koll och börja klicka på alla skumma epost och så vidare får man ju skylla sig själv.

Är man bara lite extra safe players så behövs ju inget märkvärdigt.

Det där är både en väldigt farlig och osund inställning...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pollen Lever - fortsätt rösta

Jaha då har det varit jul och nyår...några till har röstat. När vi nått upp över 100 deltagare så är det fortfarande klar fördel till Windows Defender.

Lägg din röst i det första inlägget i denna tråd:

Permalänk
Medlem

Tyckte nog defender var helt okej då man körde utan tredjepartslösning.

Det är klart att man märkte lite skillnad med några av branschens största tredjepartslösningar, men samtidigt är det så att i det är användaren själv som (ofta veterligen) tar in riskabel mjukvara i datorn. Virus malware och skit får man i 9 fall av 10 bara om man ägnar sig åt massa piratkopierade mjukvaror, surfar runt ibland nätets slumkvarter, hämtar hem osäkert material osv. Dom som säger annorlunda brukar vara dom mer paranoida personligheterna som hatar övervakning o staten överlag, ogillar att använda nätet utan VPN o dyl.

Om man inte sysslar med riskbeteenden, då håller defender helt okej såvitt jag kan bedöma. Absolut hellre med defender än att köra helt naket.

Men ägnar man sig åt massa riskbeteenden, så kan defender misslyckas med dom nyaste/svåraste malware-grejorna. Det har jag sett ett par gånger. Men det kan även tredjeparts-lösningar också. Jämför man med Nortons grejor t.ex. så har Norton en tendens att vara övernitisk, tycker allt möjligt i datorn är 'misstänkt'. Alla filer som har "keygen" i filnamnet raderas direkt t.ex. Så med Norton på datorn är risken att missa något kanske lite mindre?

Man får göra en bedömning av hur sträng 'vakt' man behöver, mest beroende på ens egna dator-beteende. I mitt dator-beteende tycker ja nog jag har märkt att tredjepartslösningar känts som- och uppvisat ett lite mer förtroligt resultat överlag.

Kom också ihåg att ju strängare systemvakt, desto mer omständigt blir det att använda datorn. Finns inget som är både säkert och enkelt på samma gång. Det är motsatser.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Nya defender som kommer i Creators update, riktigt snygg och förbättrad.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av TomKe:

...som hatar övervakning o staten överlag

Dessa behöver inte slås ihop i ett. Man kan ogilla övervakning utan att vara någon slags "rebell" som försöker göra uppror mot "staten".

Skrivet av TomKe:

Finns inget som är både säkert och enkelt på samma gång. Det är motsatser.

Det där stämmer inte heller så bra. Det finns inget hundraprocentigt skydd, men det finns självklart bra skydd som är enkelt. Det går ju mer och mer mot att göra det ännu enklare för användaren, med hjälp av mer och mer avancerad maskininlärning och molnberäkningar.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Dessa behöver inte slås ihop i ett. Man kan ogilla övervakning utan att vara någon slags "rebell" som försöker göra uppror mot "staten".

Tycker nog det låter som staten som får 95% av anklagelserna. Företag som kör med tracing cookies, ip-loggning för intresseprofilering, rekla-mail osv, det tycker jag ses mer som 'ett nödvändigt ont' för att dom ska kunna tjäna pengar. Staten däremot sägs bara vara ondskefull och 'big brother'.

Skrivet av Dunder:

Det där stämmer inte heller så bra. Det finns inget hundraprocentigt skydd, men det finns självklart bra skydd som är enkelt. Det går ju mer och mer mot att göra det ännu enklare för användaren, med hjälp av mer och mer avancerad maskininlärning och molnberäkningar.

Mja ...
Om jag stänger av funktionen 'hantera brandväggen automatiskt' (har tredjeparts), så får jag 20st förfrågningar från brandväggen på bara några sekunder här. Det är alla möjliga processer i Windows som jag inte har en aning om vad det är, eller processer som går igenom svchost, och alla vill ut på nätet eller ta emot från nätet. Jag har inte mycket koll på vad som händer om jag nekar vissa och jakar andra, vilka som är nödvändig kommunikation och vilka som är domedagsvirus. Jag måste förlita mig i relativt hög grad på att brandväggen gör det jag hoppas den ska göra. Det är ju enklare så, men säkerheten får jag svårt att bedöma.

Det finns det gamla talesättet "Assumption is the mother of all fuckups". För att göra det säkrare för mig skulle jag behöva känna till de allra flesta processerna och rutinerna i Windows, och avgöra varenda brandväggsförfrågning för sig. Men det till priset av att jag måste ägna några veckor åt att etablera fasta regler i brandväggen som inte besvärar mig var 5e sekund i längden, utan bara varje timme kanske. Det blir teoretiskt sett mycket säkrare, och besvärligare, för mig än om jag bara installerar, sätter på 'auto' och hoppas på det bästa.

Lite så tänker jag om det.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre