Bostadspriser 2017 och framåt.

Permalänk
Medlem

Ok, så logiken blir då att nu bygger man dyrt för att det är där mest pengar finns att tjäna. Fick man sätta hyror ovanför en presumtionsnivå så kan man få större lönsamhet genom att sänka byggkostnaden mer än vad intäkterna minskar då man riktar sig mot de som inte klarar boendekostnader på 15-20 kkr i månaden.

Om man/ni tänker på att bygga som idag fast i hyresrättsform så borde det vara tal om marginaleffekter. Det som saknas är ju som bore69 skriver bostäder för vanligt folk.

Skrivet av videopac:

De får bosätta sig på mindre attraktiva adresser helt enkelt.

Ja, det är ju marknads-"lösningen" just nu. Mindre resursstarka får sänka sina krav på boendestandard och yta medan de som är inne och spelar på fastighetsmarknaden haussar lönsamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

De får bosätta sig på mindre attraktiva adresser helt enkelt.

Problemet är ju att den adressen är "låda 57 på åkern". Det är ju de bostäderna som inte byggs idag.

Skrivet av Json_81:

Det var inte frågan. En anledning till att bolagen väljer att bygga bostadsrätter är att det är mer lönsamt med bostadsrätter, det tar för lång tid att få den avkastning de vill eftersom hyran är reglerad.
Du frågade efter logiken vilket jag svarade på, jag lägger ingen värdering i det.

Om man bygger en hyresrätt så är det nyproduktion och om man bygger en bostadsrätt så är det... ? Påståendet var att det skulle öppna för nyproduktion. Klart det blir lönsammare att bygga hyresrätter. Men bygger man samtidigt färre bostadsrätter blir det inte fler bostäder. Dessutom så ligger presumtionshyran väldigt nära det man kan förvänta sig marknadshyran skulle ligga på så argumentet haltar redan där. Ingen värdering här heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

Om man bygger en hyresrätt så är det nyproduktion och om man bygger en bostadsrätt så är det... ? Påståendet var att det skulle öppna för nyproduktion. Klart det blir lönsammare att bygga hyresrätter. Men bygger man samtidigt färre bostadsrätter blir det inte fler bostäder. Dessutom så ligger presumtionshyran väldigt nära det man kan förvänta sig marknadshyran skulle ligga på så argumentet haltar redan där. Ingen värdering här heller.

Är du säker på att det skulle byggas färre bostadsrätter pga det?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81:

Skrivet av Json_81:

...att bolagen väljer att bygga bostadsrätter är att det är mer lönsamt med bostadsrätter...

Du sa det själv. Företagen väljer att bygga det som är mest lönsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

Du sa det själv. Företagen väljer att bygga det som är mest lönsamt.

Jag tror inte det är riktigt så enkelt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skäggig legend

Det är idag nästan omöjligt att få förstahandskontrakt utan att göra sig olaglig och köpa det på svarta marknaden. Det är billigare för de som kan att köpa en lgh istället för att hyra, + med amorteringskraven sparar de även pengar då man "ofta" gör en bra affär på bostäder/lokaler, de andra som inte har möjligheten måste bo hemma tills de är 30+ eller skaffar sig bra med kassa innan de kan göra något. När detta uppstår inser jag att en bubbla inte finns, Utbud och efterfråga tom när kommunerna är med på budgivningarna... Det som dock slår emot att det matas in nya digitalt genererade pengar i form av lån. Jag ser mig själv i en jävligt bra sits som köpte lgh för 4 år sedan, 1,65mnkr, idag värderad till 2,75mnkr med lån på totalt 650tkr. Kanon, en tvåa som alltid är rullning. Jobbigare är det med ett fläskig 3 vånings slott ala 350 kvm.

Jag har en bekant som frilansar som grafiker, 30 år och får inte tag i en lgh här i Sthlm/närheten så han for "från" (inte jättelångt) sina vänner till Gävle, lättare men fortfarande rätt svårt.

Det jag menar är att marknaden i Sverige ser helt sjuk ut.

En ingenjör från Haparanda som behövs till Sthlm kan inte flytta hit med familjen p.g.a. bostadspriserna - utan att få hjälp av arbetet han ska flytta till, eller säg att han vill göra karriär men inte lyckas för det jag nämnde innan? Inavel.

Sluta ta in folk från hela världen (var tvungen att komma in här) som även de till slut ska jaga på bostadsmarknaden, innan de gör det gör kommunen det åt dem, i mindre märkvärdiga fall, men har förekommit många gånger. Vi har också en enoooorm bostadsbrist varav detta argument kommer till. Vi har bara säg, 50 lgh, som 4 bekvämt kan bo i... 200st totalt. Säg att 80 familjer börjar budgivningen (bara 50 kommer få, resterande 30 kommer inte lyckas. Staten vet detta trots att de tar in 900 pers från andra länder i vetskapen om att de inte kan bo någonstans. Den jobbiga bostadsmarknaden blev genast mycket jobbigare när ytligare säg 300 familjer ska slåss om priset, i annat fall hoppar respektive kommun in och slänger upp en summa. Tyskland är bostadsmarknaden annorlunda, även den lite ansträngd men inget slår Sverige. BananSverigeÄrBästPåAttVaraSämst.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Sluta ta in folk från hela världen (var tvungen att komma in här) som även de till slut ska jaga på bostadsmarknaden, innan de gör det gör kommunen det åt dem, i mindre märkvärdiga fall, men har förekommit många gånger. Vi har också en enoooorm bostadsbrist varav detta argument kommer till. Vi har bara säg, 50 lgh, som 4 bekvämt kan bo i... 200st totalt. Säg att 80 familjer börjar budgivningen (bara 50 kommer få, resterande 30 kommer inte lyckas. Staten vet detta trots att de tar in 900 pers från andra länder i vetskapen om att de inte kan bo någonstans. Den jobbiga bostadsmarknaden blev genast mycket jobbigare när ytligare säg 300 familjer ska slåss om priset, i annat fall hoppar respektive kommun in och slänger upp en summa. Tyskland är bostadsmarknaden annorlunda, även den lite ansträngd men inget slår Sverige. BananSverigeÄrBästPåAttVaraSämst.

Jodå, nog konkurrerar de ut igenjörer till höger och vänster, djupa fickor som de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jobbigare är det med ett fläskig 3 vånings slott ala 350 kvm.

Jobbigt? Ne, ja må gott här ute i de fria, bra bit ifrån all idioti me dess jävulskap.
Sen att jag har några mil gör det enklare med larm/nycklar m.fl då dessa står på vid gavel.
Men återigen som ni säger, marknadspris ska vara de som styr bostadspriser, det är ju alla mer eller mindre överens om.
Men om så vore hur stämmer det då in med

Citat:

En ingenjör från Haparanda som behövs till Sthlm kan inte flytta hit med familjen p.g.a. bostadspriserna

Ni vet själva att ska ni in så är priset för högt, men har ni och vill sälja så vill ni maximera priset å mår skitgott över era % på %.
Är det värt allt besvär att få bo i "storstan"? Känns det som att ni får mervärde av livet med denna "kvalité"
Tänk lite mer sunt. Ett samhälle är som kedjan, inte kraftigare än den svagaste länken.
Är det slut på bostäder så är det, å att trissa priser uppåt i spekulation gynnar ingen.
De fakto att % har stagnerat delvis i landet talar sitt tydliga språk att denna spekulation är på topp.
Jag håller bara tummarna att familjerna/barnen klarar sig från "vuxna"´s girighet.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

@Json_81: Du sa det själv. Företagen väljer att bygga det som är mest lönsamt.

Båda är ju lönsamma, men den ena först på längre sikt (HR), BR är ju din förtjänst intagen vid försäljningen till föreningen. Det är en betydligt kortare kedja att ta hänsyn till.

Skrivet av Bloopy:

Jobbigt? Ne, ja må gott här ute i de fria, bra bit ifrån all idioti me dess jävulskap.
Sen att jag har några mil gör det enklare med larm/nycklar m.fl då dessa står på vid gavel.
Men återigen som ni säger, marknadspris ska vara de som styr bostadspriser, det är ju alla mer eller mindre överens om.
Men om så vore hur stämmer det då in med
Ni vet själva att ska ni in så är priset för högt, men har ni och vill sälja så vill ni maximera priset å mår skitgott över era % på %.
Är det värt allt besvär att få bo i "storstan"? Känns det som att ni får mervärde av livet med denna "kvalité"
Tänk lite mer sunt. Ett samhälle är som kedjan, inte kraftigare än den svagaste länken.
Är det slut på bostäder så är det, å att trissa priser uppåt i spekulation gynnar ingen.
De fakto att % har stagnerat delvis i landet talar sitt tydliga språk att denna spekulation är på topp.
Jag håller bara tummarna att familjerna/barnen klarar sig från "vuxna"´s girighet.

Marknadspris är vi ju till vissa delar i, dvs en bostadsrätt får ju det pris "någon" är beredd att betala. Sen kan man alltid diskutera om det priset är rimligt, men det är trots allt marknadens värdering. Sen finns det ju en starkt försvårande faktor, det byggs alldeles för lite bostäder generellt i landets kommuner, men allra främst är problemet sådant i Stockholm.

Varför man vill bo i "storstan"?
Kort/ingen pendling till arbetet
Stort utbud av kultur/nöjen
Närhet till olika aktiviteter
Lägre skattesatser

Fördelen med mindre ort?
Lägre boendekostnader (i många fall, men långt ifrån alla), när bostadspriserna för en två i en stad med 60 000 invånare är 2 miljoner så får du själv göra en värdering?

Allmänt: Belåningsgraden av en BR (+föreningen), vilken räntenivå klarar man?

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Båda är ju lönsamma, men den ena först på längre sikt (HR), BR är ju din förtjänst intagen vid försäljningen till föreningen. Det är en betydligt kortare kedja att ta hänsyn till.

Ingen har påstått något annat. Påståendet var att fri hyressättning skulle öppna för nyproduktion. Om det redan är lönsamt så faller ju det påståendet. Eller hur?

Det brukar alltid finns ett sätt som är lite mer lönsamt än andra och företag tenderar att välja det sättet. Det är konstigt eller fel i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det skulle öppna upp för mer nyproduktion.

"öppna upp" implicerar att dagens hyror hindrar folk att bygga, är det så? eller menar du bara att det kommer byggas hyresrätter och inte bara bostadsrätter, men antalet nya lägenheter förblir ungefär det samma?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skäggig legend

Jag pratade med min mäklare idag, hon sa att det visserligen inte har startat upp än efter jul, men att det håller på att stabiliseras något, dock inte lika mycket många hade hoppats på, och att det borde skett tidigare. Hon sa även att fler som innan ville flytta till "dyrare" kommuner, nu väljer att köpa smart, lite längre ut. Hon tycker det är väldigt dumt att köpa så dyrt när man kan tänka sig säg, 10 min längre bort med tåget och spara in 400k, renovera upp och invänta stigningen av den sämre kommuner som växer. Spännande att hon säger så, hon borde ju säga annat då hon tjänar på det... Kanske vill vara schysst?

Typ det jag känt.

Några andra som pratar med sina mäklare?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Server:

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag pratade med min mäklare idag, hon sa att det visserligen inte har startat upp än efter jul, men att det håller på att stabiliseras något, dock inte lika mycket många hade hoppats på, och att det borde skett tidigare. Hon sa även att fler som innan ville flytta till "dyrare" kommuner, nu väljer att köpa smart, lite längre ut. Hon tycker det är väldigt dumt att köpa så dyrt när man kan tänka sig säg, 10 min längre bort med tåget och spara in 400k, renovera upp och invänta stigningen av den sämre kommuner som växer. Spännande att hon säger så, hon borde ju säga annat då hon tjänar på det... Kanske vill vara schysst?

Typ det jag känt.

Några andra som pratar med sina mäklare?

Mäklare är säljare.

"Din" mäklare kanske noterat att du varit avvaktande i budgivningen och kanske då försöker få dig att köpa ett billigare objekt långt ut i förorten för det är "smart".

Om du har ett nuvarande boende så hoppas ju mäklaren att du hittar ett nytt och vill sälja ditt gamla. Rotation är bra för mäklare.

Mäklarna tjänar mest om de får rätt kunder till rätt obejekt. Att ha folk med en handpenning på 300 000 rännandes åå östermalmslägenhetsvisningar är ju bara till besvär. Bättre om dessa individer går på visningar på "smarta" lägenheter i nynäshamn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av PlogarN97:

Mäklare är säljare.

"Din" mäklare kanske noterat att du varit avvaktande i budgivningen och kanske då försöker få dig att köpa ett billigare objekt långt ut i förorten för det är "smart".

Om du har ett nuvarande boende så hoppas ju mäklaren att du hittar ett nytt och vill sälja ditt gamla. Rotation är bra för mäklare.

Mäklarna tjänar mest om de får rätt kunder till rätt obejekt. Att ha folk med en handpenning på 300 000 rännandes åå östermalmslägenhetsvisningar är ju bara till besvär. Bättre om dessa individer går på visningar på "smarta" lägenheter i nynäshamn.

Jo fast min mäklare är vän till familjen och inser att hennes ord är mer värt än andra mäklare. Utöver vänskapen har hon har sålt 2 bostadsrätter och 2 villor i familjen, litar rätt bra på na'. Än så länge har inget kaos hänt under affärerna, inga skott har blivit avfyrade! x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Server:

Permalänk
Avstängd

Nu har vi köpt hus för drygt ett år sen men när vi letade så var vi på en visning. Vi var lite intresserade och frågade om bud och liknande så klämde hon ur sig det som fick oss att sluta titta på hus där hon var ansvarig mäklare.
"Ägarna hade fått ett bud på utgångspriset men de skulle inta ta detta då de ville ha mer".
Hon hade alltså satt ett lockpris som inte ens ägarna var villiga att sälja för, vi pratade om att anmäla henne men blev aldrig gjort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Lyssnade halvt på dagens morgonpasset i p3 och det lät intressant. Ska själv lyssna igenom hela gästens snack om bankerna i Sverige, "Vad banker faktiskt gör".
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/849106?programid=4765

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu har vi köpt hus för drygt ett år sen men när vi letade så var vi på en visning. Vi var lite intresserade och frågade om bud och liknande så klämde hon ur sig det som fick oss att sluta titta på hus där hon var ansvarig mäklare.
"Ägarna hade fått ett bud på utgångspriset men de skulle inta ta detta då de ville ha mer".
Hon hade alltså satt ett lockpris som inte ens ägarna var villiga att sälja för, vi pratade om att anmäla henne men blev aldrig gjort.

Behöver inte vara något fel med det. Säg att utgångsbudet är 4 miljoner vilket även säljarna kan tänka sig sälja för. De för ett bud för 4 miljoner, detta bud får de några dagar innan visning. Samtidigt som mäklaren meddelar budet så säger mäklaren att intresset är väldigt stort för huset och de behöver nog anordna en visning till. Då hade jag själv haft is i magen och tackat nej till första budet trots att det är ett bud som jag normalt hade accepterat.

Om ett utgångsbud är på samma nivå som ett accepterat pris så innebär inte det att man automatiskt måste godkänna det. Om du däremot är den enda budgivaren du lägger 4 miljoner och ingen annan bjuder högre. Säljaren väljer att inte sälja då de vill ha mer, ja då har du rätt att vara förbannad.

Permalänk
Medlem

$ kommer stagnera, det kommer skapa negativt tryck på börserna.
Vi i Sverige har redan pressat läge så här kommer det slå hårdare.
Vi här utöver bostadsmarknaden som är klart överhettad även klart ansträngd stadskassa som idag kräver ökning av marknaden/börsen så även detta kommer slå tillbaka.
Samt kommande ökning av kommunalskatt.
Utöver så måste de tilläggas det generella behovet av stagnering av löner som än mer kommer bli påtagligt framöver.
Dec 2016 gick bostads marknaden back på div områden vilket var klar indikation på vad komma skall.
Men nu under Jan 2017 så sveper alla problemen under mattan å snackar om utrikespolitiska icke relevanta saker.... Varför inte bara peta ut ögonen istället?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

$ kommer stagnera, det kommer skapa negativt tryck på börserna.
Vi i Sverige har redan pressat läge så här kommer det slå hårdare.
Vi här utöver bostadsmarknaden som är klart överhettad även klart ansträngd stadskassa som idag kräver ökning av marknaden/börsen så även detta kommer slå tillbaka.
Samt kommande ökning av kommunalskatt.
Utöver så måste de tilläggas det generella behovet av stagnering av löner som än mer kommer bli påtagligt framöver.
Dec 2016 gick bostads marknaden back på div områden vilket var klar indikation på vad komma skall.
Men nu under Jan 2017 så sveper alla problemen under mattan å snackar om utrikespolitiska icke relevanta saker.... Varför inte bara peta ut ögonen istället?

Ser idag lägenheter på 670k utrop på 1,15m bud, dvs 1or i halvstora städer.

Dollarn kommer nog tappa inte bara stanna av. Trump själv sa att dollarn var för stark så han kommer väl antagligen försöka försvaga den gissar jag på.

Vad säger ni andra har bostadsmarknaden stannat av eller ökar värdet på bostäderna fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Dollarn kommer nog tappa inte bara stanna av. Trump själv sa att dollarn var för stark så han kommer väl antagligen försöka försvaga den gissar jag på.

Vad säger ni andra har bostadsmarknaden stannat av eller ökar värdet på bostäderna fortfarande?

Här i Borås ses inga tecken på nedgång eller avmattning. Köpte för 900 000 - en 3a semi-centralt 2015. Samma lägenheter kostar runt 1,2-1,3 idag. Finns otroligt få objekt till salu, ofta mer nybyggt än begagnat vilket driver på priserna ytterligare

Permalänk
Medlem

Jag kan svara för villor i Halland (Min åsikt)
Märker att bostadspriserna rör sig som en våg från dom större städerna.
Priserna börjar stanna av närmare t.ex Halmstad men växer mer och mer längre från Halmstad.

Tror på en liknande effekt i resten av sverige, stannar det av i storstäderna blir det bara dyrare utanför storstäderna osv.

Permalänk
Avstängd

Vissa tyckte det hade stannat av förra året (2016).
Nu tycker jag fortfarande det går uppåt.

Även om det är en stor bubbla så finns det nog mycket mer luft att blåsa in i den

Permalänk
Medlem

Mäklarstatistik släppte ny statistik i tisdags, så det är bara att kolla där om man vill ha mer än anekdotisk bevisföring i fråga om prisernas uppgång eller fall.

En sak jag reagerade på bara:
Skulle vi införa marknadshyror skulle bostadsbyggandet stanna helt i Sverige. Skälen är flera, men enkla:
1. Vi har sedan en tid tillbaka byggt enligt svensk byggnorm. BBR. Den uppdateras ungefär en gång om året och vi är nu inne på BBR23, BBR24 kommer i April. De huvudsakliga skillnaderna är att man nu stramar upp kraven kring energieffektivitet. Varför är detta viktigt? Jo, för varje BBR har, i 24 iterationer, stramat upp kraven en byggare måste möta för att kunna bygga. Det är helt enkelt omöjligt att bygga billigt idag.
2. Vilken mark finns tillgänglig? Det finns 2 typer av mark tillgänglig. Antingen förtätar man i centrum, men det tenderar att kräva speciallösningar och bli dyrt, men här finns det i alla fall efterfrågan. Dock finns det inte så mycket mark. Den andra typen är i staden ytterområden, men problemet här är att ingen vill bo där om det inte är billigt.

Skulle vi låta marknadskrafterna styra helt så skulle ingen vilja bo i det som byggs och det som byggs skulle bli för dyrt för någon att bo i:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Här i Umeå har priserna börjat sticka lite från och med oktober förra året, låg mer eller mindre stilla under året fram tills dess. Snittpriserna för lägenheter är nu för första gången uppe över 30'/kvm. Bra sida för att följa utvecklingen: http://www.maklarstatistik.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vissa tyckte det hade stannat av förra året (2016).
Nu tycker jag fortfarande det går uppåt.

Även om det är en stor bubbla så finns det nog mycket mer luft att blåsa in i den

Ja ingen kan säga när det smäller och hur långt det är kvar dit då det egentligen inte beror direkt på bostadspriserna i sig.
Priserna "kan" stiga 100% till. Allt beror på när bankens utlåningstakt avstannar. Då kommer korrigeringen. Fallhöjden beror på många faktorer sedan.
Jag personligen tror att vi har den största ekonomiska kollapsen i världshistorien som stundar. Men det får stå för mig.

När sedelpressarna stannar kommer smällen och den kommer snabbt. Sker detta innan räntehöjning, kommer det bli dramatik.
Om det nu kommer en räntehöjning inom överskådlig tid. Ett klassiskt moment 22 läge som stundar nu.
Men vem vet vad FED har för lösningar. Enda lösningen jag egentligen ser snart är att de säger "Hörni, vi har fuckat upp. Big time. Vi måste justera om hela ekonomiska valutan pga våra misstag. För det här går ej att ta sig ur."

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyntaX:

Ja ingen kan säga när det smäller och hur långt det är kvar dit då det egentligen inte beror direkt på bostadspriserna i sig.
Priserna "kan" stiga 100% till. Allt beror på när bankens utlåningstakt avstannar. Då kommer korrigeringen. Fallhöjden beror på många faktorer sedan.
Jag personligen tror att vi har den största ekonomiska kollapsen i världshistorien som stundar. Men det får stå för mig.

När sedelpressarna stannar kommer smällen och den kommer snabbt. Sker detta innan räntehöjning, kommer det bli dramatik.
Om det nu kommer en räntehöjning inom överskådlig tid. Ett klassiskt moment 22 läge som stundar nu.
Men vem vet vad FED har för lösningar. Enda lösningen jag egentligen ser snart är att de säger "Hörni, vi har fuckat upp. Big time. Vi måste justera om hela ekonomiska valutan pga våra misstag. För det här går ej att ta sig ur."

Kan säkert bero på andra saker t.ex om folk förlorar jobben eller om vi börjar bygga mer eller slutar med invandring etc.

Billiga lån,extrem bostadsbrist är anledningen till denna situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Anledningen är också ganska enkel att förstå. Löneutvecklingen är ungefär 2% per år. Ökningen på bolån är 8-10% per år.
Dra ett diagram på det här och visa en person som säger "Det kan bara öka"

Detta är egentligen allt som behöver sägas. Samt möjligen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Exponentialfunktion

Stäng tråden!

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Detta är egentligen allt som behöver sägas. Samt möjligen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Exponentialfunktion

Stäng tråden!

Att bopriserna inte kan öka 10% år ut och år in för all evighet, utan att inkomsterna ökar i samma takt kan vi nog hålla med om. Men det finns mycket att diskutera. Exempelvis hur år kan vi se en ökning på exempelvis 10%? Hur mycket ökning kommer vi se sen? När kommer det stagnera? eller när tror vi att en minskning kommer ske.

Men de låga räntorna vi har nu så finns det utrymme att låna större summor, nu för tiden pratas det om normal räntor på 5% för i tiden var detta 8% eller till och med 12%. Det är först när räntorna börjar öka som en bromseffekt kommer ske. Om inte ett hårdare skuldkvotstak införs, vilket kommer framförallt slå i Stockholm och Göteborg för de central områdena.

Sen så har vi även andra saker att ta hänsyn till, att priserna i centrala stan kanske inte ökar i samma hastighet som de en bit utanför, utan de andra börjar istället komma ikapp priserna nära stan. Detta blir allt vanligare i Stockholm och i Göteborg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Att bopriserna inte kan öka 10% år ut och år in för all evighet, utan att inkomsterna ökar i samma takt kan vi nog hålla med om. Men det finns mycket att diskutera. Exempelvis hur år kan vi se en ökning på exempelvis 10%? Hur mycket ökning kommer vi se sen? När kommer det stagnera? eller när tror vi att en minskning kommer ske.

Men de låga räntorna vi har nu så finns det utrymme att låna större summor, nu för tiden pratas det om normal räntor på 5% för i tiden var detta 8% eller till och med 12%. Det är först när räntorna börjar öka som en bromseffekt kommer ske. Om inte ett hårdare skuldkvotstak införs, vilket kommer framförallt slå i Stockholm och Göteborg för de central områdena.

Sen så har vi även andra saker att ta hänsyn till, att priserna i centrala stan kanske inte ökar i samma hastighet som de en bit utanför, utan de andra börjar istället komma ikapp priserna nära stan. Detta blir allt vanligare i Stockholm och i Göteborg.

Det tragiska är att förklaringen är enkel.
Vad gör att priserna ökar? Att det finns mer pengar. Hur finns det mer pengar? För att bankerna tillverkar dem i extrem och vansinnig takt.
Hur länge kan det fortsätta? Precis så länge som bankerna tillverkar mer nya pengar för samma vara. Kan vara 50% till upp likaväl.
Hur länge kan bankerna tillverka nya pengar?
Här blir det krångligare. Vi befinner oss just nu i en ekonomisk masspsykos världen över. Minusränta är ett hysteriskt försök för att hålla korthuset uppe och hoppas att kollapsen slår hårdare någon annanstans. Tex Grekland.
Höjda räntor är vanligtvis i en stabil ekonomi en bromsklots. Men i en extremt överbelånad bubbla, då är det krasch, inte inbromsning.
Höjd ränta blir en garanterad sättning, så mycket förstår alla. (utom många Stockholmare då som kopplat bort hjärnan, "allt kan bara gå upp"). Omfattningen och fallhöjden beror på så mycket faktorer och timing.
Men vi kan salta på i en hypotes.
Grexit. Kommer att hända. När det blir vet vi inte heller. EU:s vara eller inte vara även för Sverige kommer lyftas och alla ekonomiska oroligheter runt det. Notan för Sveriges massinvandring kommer börja knacka på dörren. Vi har en regering som bara ser en lösning på allt och det är höjda skatter. Vilket vi kommer att få. Minskade ränteavdrag och mindre lön kvar pga högre skatter i kombination med höjd ränta och rekordbelånade människor.
Och för att inte bara salta så kan man peppra också. När det går åt helvete så är det med skattepengar vi får rädda bankerna.

Att ökningen är mycket större utanför centrum just nu är också fullt logiskt. Smärtgränsen börjar nog nås centralt, för tillfället. Dvs utbudet och efterfrågan börjar nå klimax. Och då pratar jag inte om utbud/efterfrågan på lägenheterna, utan utbud för kredit att köpa lägenheterna. (Priserna kan aldrig öka mer än vad bankerna tillåter dem att göra. Folk glömmer det.)
Folk tittar längre ut och blir peppade av vilka vinster som görs istället för att se risken i att köpa långt utanför stan för lika mycket pengar som en central lägenhet kostade för 3 år sedan centralt.
Minnet är kort när man befinner sig i stimulerad bubbelfabrik.
Total masspsykos som kommer att kosta många.
Samma folk som idag endast funderar på vilken ny bil dom ska köpa genom att låna upp på sin bostad, kommer gapande sitta och undra, "Vad hände?".

En sak är säker. Stefan Ingves kommer att vara en av Sveriges mest hatade män när korthuset rasat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det vi ser på bostadsmarknaden är i grund och botten en korrigering av läget, något som borde ha skett under de senaste 25 åren, inte de senaste 10. Jämfört med 1992 så är folkmängden idag 25% och BNP är 50% högre per kapita. Sammantaget innebär det att ekonomin är nästan dubbelt så stor idag jämfört med 1992. Men ändå fanns det 2012-12-31 (sista datum i SCBs statistik) endast 12,5% fler bostäder i Sverige än 1991.

Visst finns det skäl att tro att de prisnivåer vi ser idag är uppblåsta av att det är för billigt att låna, men det är lika mycket ett resultat av den tidigare lågskattepolitiken. Titta bara på när första jobbskatteavdraget kom. Över en natt gick priserna i Stockholm upp med 500 000:-/arbetande vuxen person i hushållet, det värde där den ökade räntekostnaden på lånet motsvarade jobbskatteavdragets storlek.

Högre disponibla inkomster och låga kostnad att låna är ju också skolboksexemplet på när konsumtionen ökar. Det är bara det att nu har den svenska materiella standarden blivit så hög att det vi vill konsumera är boende. Och här är det Politikerna som bär ansvaret, inte Ingves. Det är rabatt på att låna pengar i Sverige. Lika intelligent som att jänkarna har rabatt på bensin.

Stefan Ingves är lika bakbunden som oss andra i den här frågan. Hans uppdrag är skrivet i lag (grundlag, om jag inte missminner mig) och han kan bara hoppas att de som har möjlighet att påverka (skatte)lagen tar mod till sig och genomför ändringar som i alla fall tar bort ränterabatten (vilket iofs kommer sänka den långsiktigt hållbara räntan ytterligare). Men så mycket mod har varit svårt att uppbringa bland våra politiker sedan Palmes dagar...