Permalänk
Medlem

Surfdator utan GPU, max ca 9k

Hej

Håller på att hjälpa far min att köpa en ny dator. Han har inga planer på att spela spel, därav behövs inte ett grafikkort utan datorn kommer användas till surf och filmtittande vad jag vet.

Ett krav han har är att datorn ska vara så tyst det bara går, därav har jag när jag plockade ihop detta paket kollat på ljuddämpat chassi, passivt nätagg och tyst kylare. Komponenterna är inte alltid de billigaste men med tanke på att han satt på sin senaste dator i över 10 år kan jag inte tänka mig att han vill byta inom några år för att uppdateringar och liknande gör att prestandan inte räcker.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10100870/

Jag tittade efter mindre chassin men inget mATX eller mITX var ljuddämpat och hade plats för en intern DVD-brännare vilket också är ett krav.

Nätagget är på mycket högre effekt än vad som behövs men som sagt, passivt och EVGA har jag fått för mig gör hållbara nätagg.

Några synpunkter eller nåt som kan förbättras?

Tack

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2#specs
Bara 46 kronor dyrare
"7.9 dBA, till 17,6 dBA" istället för "25.1 dB, vid 100% load"
Kompatibel med Intel 1151.
"Höjd över moderkort 125mm" - på ditt chassi står det "Max höjd CPU-kylare 150mm"

Edit: ingen aning om det är någon skillnad på "dBA" vs "dB" though

Permalänk
Medlem

Jag hade snålat in på CPU-kylaren helt och kört på den som man får med. Så hemsk är den inte enligt mig att man måste ha en tredjeparts.

Behöver han en extra lagringsdisk?

Överväg att köpa retail istället för OEM av Windows. Lite dyrare, men den går att flytta till andra moderkort i framtiden. Även om han ska ha denna dator i många är så är ju Windows 10 sagt att vara den sista versionen. (men det kan ju såklart ändras)

Edit: Såg nu att Inet skulle bygga ihop åt dig, tror man måste ha OEM versionen då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Måste han ha en hårddisk? Kanske lägga dom pengarna på en större SSD istället?
Dessutom kan du ta ett typ 400W nätagg, datorn kommer inte i närheten av det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Jag hade snålat in på CPU-kylaren helt och kört på den som man får med. Så hemsk är den inte enligt mig att man måste ha en tredjeparts.

Behöver han en extra lagringsdisk?

Överväg att köpa retail istället för OEM av Windows. Lite dyrare, men den går att flytta till andra moderkort i framtiden. Även om han ska ha denna dator i många är så är ju Windows 10 sagt att vara den sista versionen. (men det kan ju såklart ändras)

Edit: Såg nu att Inet skulle bygga ihop åt dig, tror man måste ha OEM versionen då.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast stockkylaren är ju inte tyst alls. Han tar till och med en fläktlös psu för att den inte sa låta nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Fast stockkylaren är ju inte tyst alls. Han tar till och med en fläktlös psu för att den inte sa låta nått.

Det beror på vilka krav man har på tysthet. Har ju dock inte koll på just denna CPU, bara gissade att alla sky lake hade liknande. Men jo, du kanske har rätt.

PSU:n är förresten semi-passiv, dock lär nog inte fläkten starta till denna dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: dB är det faktiska ljudtrycket, dBa är som jag förstår det, det upplevda ljudet och förhållandet mellan dessa två varierar beroende på vilken Hz som mäts vilket gör det svårt att jämföra för mig.

@Glyph, @anon42512: Gubben är väldigt ljudkänslig och vill ha så tyst som möjligt, därav en tyst tredjepartkylare då stock inte är kända för att hålla en låg ljudnivå. Samma anledning att nätagget är på tok för hög effekt egentligen men det är viktigt att det är semi-passivt utan att vara ett budgetagg.

Och ja, en lagringsdisk var önskad utöver SSDn. Detta för att kunna spara material på annan disk än systemdisken.

edit: ja, OEM krävs för att inet ska montera den om jag har förstått det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Le John:

Och ja, en lagringsdisk var önskad utöver SSDn. Detta för att kunna spara material på annan disk än systemdisken.

Då har jag inte så mycket mer att säga. Kanske en mindre SSD går bra då ifall filerna ska lagras någon annanstans? Fast det är bara om man vill komma undan billigare, inget fel på den som du har valt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

här är mitt strå till stacken

Tankegång
cpu:6100an är en trevlig cpu som är strömsnål och behöver inte extra kylning då orginal är helt tyst även om man kör spel så den går fullt ut och extra kylning är helt onödig för den är tyst på riktigt och jag hade bytt asap om det inte var så

Moderkort: du kan ha vilket som helst till så enkel dator och är bara onödigt att betala extra för flera pci portar o.s.v då jag antar han inte kör dubbla grafikkort och sadlar om till spel dator

Minne: 8gb duger bra low latency för extra respons

Nätagg: billigt och tyst datorn kanske drar 50-60w eller nått så behöver inget specielt alls sub 1000rpm vilket är ok

Disk: dubbla ssd en för system en för lagring då ssd är snabbare strömsnålare och en mekanisk disk är det som kommer låta mest i datorn även om dom är av tyst modell så dual ssd

Chassie: oviktigaste delen för en dator så högg billigaste och kommer inte påverkar ljudnivå eller värme vilket man än tar så handlar mer om vad man gillar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för intel Nuc. Liten, tyst och smidig. Haft min i 2år och kör bara film och surf på den. Om man inte spela är de riktigt trevliga!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tipset för att få en riktigt tyst kontorsdator att välja ett tyst chassi, psu och fläktar. Och hellre många stora fläktar på lågt varv än få små som jobbar mycket. Jag tycker den kylare du valde såg bra ut. Vet inte hur Intels stockkylare är nu för tiden. De var hemska förr i alla fall.

Men som kontorsdator med den budgeten kan du köpa en Mac mini och ändå spara flera tusen. Liten, behändig och riktigt tyst. Windows går att köra via boot camp. Det ska även gå att blåsa den helt och köra Windows direkt. Finns andra färdiga PC som är väldigt tysta och fungerar bra för surf och film och till betydligt mindre pengar än 9000. Ofta har de typ 1TB lagring redan, men det finns pengar över till en gömd NAS eller en router med extern hårddisk. Då kan du köra automatiskt backup. Med NAS kan du dessutom köra driftsäkrare RAID om det är ett behov.

Permalänk
Medlem

Tror en nuc skulle passa väldigt bra in här, speciellt om spel inte är prio.
Tyst, liten och energisnål, vilket iofs också kan sägas om dom flesta systemen som läggs upp som förslag här inne.
Budget behöver ju inte uppgå till 9000:- om det finns billigare alternativ.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Tror en nuc skulle passa väldigt bra in här, speciellt om spel inte är prio.
Tyst, liten och energisnål, vilket iofs också kan sägas om dom flesta systemen som läggs upp som förslag här inne.
Budget behöver ju inte uppgå till 9000:- om det finns billigare alternativ.

Det har du ju helt rätt i faktiskt.
T ex denna: https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/barebo...
Verkar som det går att sätta i både en M.2-disk och en 2,5" disk, så då blir det både en SSD och en 2,5" disk för lagring (jag hade tagit en SSD där med).
Lägg till RAM också.
Så här nånting?

EDIT: Eller kanske sån här SSD om mer utrymme är viktigt. Ska ändå vara inom budgeten.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det har du ju helt rätt i faktiskt.
T ex denna: https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/barebo...
Verkar som det går att sätta i både en M.2-disk och en 2,5" disk, så då blir det både en SSD och en 2,5" disk för lagring (jag hade tagit en SSD där med).
Lägg till RAM också.
Så här nånting?
http://piclair.com/data/jyiqw.jpg

EDIT: Eller kanske sån här SSD om mer utrymme är viktigt. Ska ändå vara inom budgeten.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Om vanliga surfvanor är det som det ska användas till skulle jag säga mer ram, beror ju iofs också på om han tänkt spara mycket, filer osv....men då finns ju externa HD.
Den du länkar till skulle nog vara ypperlig för jobbet

Edit. Såg inte platsen för 2.5" disk, vet tja om det går att uppdatera minnet och sätta i en disk?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag skummade igenom tråden lite snabbt men ser ingen som har föreslagit en fläktlös-setup...?

Citat:

Ett krav han har är att datorn ska vara så tyst det bara går

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Om vanliga surfvanor är det som det ska användas till skulle jag säga mer ram, beror ju iofs också på om han tänkt spara mycket, filer osv....men då finns ju externa HD.
Den du länkar till skulle nog vara ypperlig för jobbet

Edit. Såg inte platsen för 2.5" disk, vet tja om det går att uppdatera minnet och sätta i en disk?
Skickades från m.sweclockers.com

8GB duger alldeles utmärkt...fast i samma mening pratar du om lagring? oO
Det är en M.2-disk och en 2,5"-disk i paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

8GB duger alldeles utmärkt...fast i samma mening pratar du om lagring? oO
Det är en M.2-disk och en 2,5"-disk i paketet.

Ah ok. Missade att en m2 disk var med i paketet.
8gb räcker, jag missuppfattade ditt förra inlägg, jag trodde du ville utöka minnet ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag föreslog en NUC men det gick inte hem. En fläktlös setup som någon nämnde vore det optimala. Som jag skrev tidigare så är priset en aning högt för en sån här setup och skulle gärna ha det lägre men har försökt få till så tyst jag kan.

Permalänk
Medlem

@Le John: För fanless borde det här fungera men Windows tillkommer och spräcker budgeten. Inte med så mycket om du köper från typ Kinguin. Om du bygger den själv eller tar hjälp av någon nära dig kan du handla på olika ställen och kapa lite kostnader.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10113266/

Man betalar rätt mycket för tystnaden. Tror det varit bättre med en större disk och externa backup, men jag vet det är svårt att övertala en äldre man med bestämda åsikter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Le John:

Jag föreslog en NUC men det gick inte hem. En fläktlös setup som någon nämnde vore det optimala. Som jag skrev tidigare så är priset en aning högt för en sån här setup och skulle gärna ha det lägre men har försökt få till så tyst jag kan.

Varför gick det inte hem? Verkar ju optimalt för honom oO

Permalänk
Medlem

@anon42512: Som den stenåldersmänniska min far är vill han ha en "vanlig stationär dator med cd-läsare". Han efterfrågade till och med en floppy-enhet men det fick han ge sig på

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10115341/

Så ser paketet ut för stunden iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Le John:

@Loxus: Som den stenåldersmänniska min far är vill han ha en "vanlig stationär dator med cd-läsare". Han efterfrågade till och med en floppy-enhet men det fick han ge sig på

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10115341/

Så ser paketet ut för stunden iaf

Hur ljudkänslig kan han egentligen vara om han vill ha en mekanisk disk?
Kan det vara så att hans "tyst" är vad många här skulle kalla " inte jättehögljudd"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Le John:

@Loxus: Som den stenåldersmänniska min far är vill han ha en "vanlig stationär dator med cd-läsare". Han efterfrågade till och med en floppy-enhet men det fick han ge sig på

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10115341/

Så ser paketet ut för stunden iaf

En NUC med extern CD-läsare är rätt svar då.
Köpte en Intel NUC NUC6i5SYK i5-6260U till min far som surfdator, han blev extremt nöjd.

Att rata en NUC pga att det inte är en vanligt stationer dator, är som att rata en modern smartphone med att säga att det inte är en mobiltelefon.

Personligen hade jag även sätt över behovet av en mekaniskhårddisk om behovet är en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Jag gav det förslaget med extern läsare men det ratades också just eftersom det inte var en "vanlig stationär". En annan anledning var också att han ändå vill ha möjligheten att sätta i ett grafikkort om det skulle behövas.

Ifråga om ljudkänslighet så beror det på en hörselnedsättning där vissa ljud gör att han inte hör andra. Bland annat vanligt tal från radio och tv påverkas vet jag och där kan det bli väldigt hög volym om andra ljud stör. Jag förstår inte heller grejen varför just fläktar stör men inte hårddisk men tydligen låter de som jetmotorer medan en mekanisk hårddisk inte gör något.

Som sagt, jag förstår mig inte riktigt på det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Le John:

@Loxus: Som den stenåldersmänniska min far är vill han ha en "vanlig stationär dator med cd-läsare". Han efterfrågade till och med en floppy-enhet men det fick han ge sig på

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10115341/

Så ser paketet ut för stunden iaf

För snabba minnen, inet monterar inte snabbare minnen än 2133mhz.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

För snabba minnen, inet monterar inte snabbare minnen än 2133mhz.

Enligt inet själva gör de det. De har bara inte uppdaterat beskrivningen i samband med lanseringen av kaby lake

Permalänk
Medlem

För surf och filmtittande, samt vara tyst..
Finns ju bara en som är oslagbar

Raspberry 3 ... Som hittat, du kan tom köpa till en extern hårddisk utan att det märks i börsen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför gick det inte hem? Verkar ju optimalt för honom oO

Jag skulle inte rekommendera NUC, de har väl fortfarande fläkt i sig?

Jag köpte en i7 modell till min far och den är allt annat än tyst.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nudel:

Jag skulle inte rekommendera NUC, de har väl fortfarande fläkt i sig?

Jag köpte en i7 modell till min far och den är allt annat än tyst.

Vet inte hur BIOS gränssnittet är uppbyggt i en NUC, men borde väl gå att anpassa med fläktkurvor etc. Att sedan ändra Energialternativ/power options kan hjälpa, vid t.ex surfande räcker Energisparläget/Power Saver.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwildor:

För surf och filmtittande, samt vara tyst..
Finns ju bara en som är oslagbar

Raspberry 3 ... Som hittat, du kan tom köpa till en extern hårddisk utan att det märks i börsen..

Skrivet av Nudel:

Jag skulle inte rekommendera NUC, de har väl fortfarande fläkt i sig?

Jag köpte en i7 modell till min far och den är allt annat än tyst.

En Raspberry 3 är fortfarande för klen för vad som efterfrågas, men det finns ju fläktlösa datorer, chassit agerar kylflens, med laptop-cpuer (i3-6100U, i5-6200U, i5-6300U) på ebay/aliexpress/etc för runt $250 utan ram eller ssd.

Dessa är då fullständigt ljudlösa, men man får då acceptera en extern ansluten dvd-brännare.