Vad ska man ha på SSD?

Permalänk

Vad ska man ha på SSD?

Ska strax bygga ny dator och använda mig av en SSD för första gången. Hade tänkt ha windows på den då jag har hört att datorn ska starta upp snabbare, och undrar vad jag ska ha mer?

Ska ha en 250GB disk så det räcker ett tag till spel etc, men är det bara spel man ska ha? Eller är det värt att lägga program som photoshop och premiere på den också?

Skulle också vara bra att veta hur mycket plats windows 10 pro tar.

Tack i förväg.

Permalänk
Medlem

~250gb för windows och program samt en ytterligare för spel är väl att föredra.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Alla program eller de man använder mest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Vad har du för program på din dator, har själv bara en 80GB till Windows och program och den är inte ens halvfull.

Så till TS, börja du med en 250GB så kan du ju alltid skaffa en till när behovet uppstår av att du får dåligt med plats.
Använder min till alla OS och alla program (samt allt annat som man vill ha åtkomst till snabbt). Övriga filer (bilder/videos/musik/etc.) ligger på en vanlig HDD.

Permalänk
Medlem

De program du använder ofta.

SSD diskar har mycket snabbare accesstider och därmed lägre laddtider.

Det är ju också en avvägning om utrymme/användning. Använder du ett 100GB spel/program dagligen är det värt, använder du det då och då är det kanske mindre värt. Startar det med datorn eller är väldigt litet så är det definitivt värt.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

250GB är väll bra att börja med om du inte har budgeten för större.

Du installerar windows på den som du säger, sen är de bara installera alla program som vanligt, vanliga program tar inte mycket.

Kör OS+Office+Adobe paketet + en hel del annat och tar inte alls mycket.
Spelen är det som tar plats och du lär få välja vilka du vill installera på SSDn och vilka du kan installera på HDD (iaf om du spelar nyare större spel)

Men helt klart ska du köra på SSD i vilket fall som

Permalänk
Medlem

Operativsystemet och alla program installerar du på SSDn, och sen om det är något spel som du spelar väldigt mycket/ofta och som är tungladdat så kan man lägga det på SSDn också.

250GB räcker till en hel del.

Visa signatur

i7-13700K / Arctic Liquid Freezer III - 360mm * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att 250gb räcker bra till windows, chrome och lite spel. Själv har satsat lite hårdare på ssd för att lägga så många spel som möjlig där. Laddar ju kartorna på till exempel Battlefield väldigt fort. Men som föregående har sagt, beror lite på hur du använder datorn.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Ett program som Premiere är definitivt värt att ha på ssd:n. Det är också bra om du har lite plats över på ssd:n för att rendera filmerna dit, det gör ganska stor skillnad i renderingstid.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Nuförtiden har man väl allt på SSD, förutom filer t.ex. bilder och annat man lagrar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar The Great M8:

Skulle också vara bra att veta hur mycket plats windows 10 pro tar.

Min windowskatalog tar ca 18 GB jämfört med W8 som tog 30 GB.

Permalänk

Ok, så om jag har förstått rätt så lägger jag Windows, alla program och de spelen jag spelar allra mest på SSDn? Tack för alla svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Nuförtiden har man väl allt på SSD, förutom filer t.ex. bilder och annat man lagrar.

Exakt. Har själv skaffat mig allt fler SSDs under åren som gått. HDDn är endast för lagring av bilder och filmer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Gör vad du vill med din SSD. Spelar ingen roll vad man lagrar. Förstår inte varför personer skapar dessa trådar.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

@loefet:
Motfråga.. varför snåla?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Gör vad du vill med din SSD. Spelar ingen roll vad man lagrar. Förstår inte varför personer skapar dessa trådar.

Fan va häftig du va nu. Det är väl en väldigt relevant fråga om man inte vet. Bättre att inte skriva något alls nästa gång.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Om du spelar skyrim eller andra spel med långa laddningstider ska du definitivt lägga dessa på din ssd. Skillnaden är enorm.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

@Fenix: Mycket hänger ju på budgeten man har från början. Skulle själv hellre lägga de extra pengarna på bättre prestanda/nätaggregat/kylning och sen skaffa en till när behovet uppstår istället.
För priset av en 250GB SSD så kan du ju gå upp ett steg i prestanda av grafikkortet, CPU, etc.

Blir ju billigare att köpa en till SSD istället för att uppgradera t.ex. grafikkortet sen.

Permalänk
Medlem

Något som kan vara värt att tänka på som jag sett en hel del trådar om (FYI, har ej egen erfarenhet av det) är att när du ska installera windows så bör du bara ha SSDn inkopplad, annars verkar det finnas risk att OS sprider sina filer över flera hårddiskar istället för att lägga allt på den. Detta kan orsaka problem senare om du vill byta ut/formatera någon disk.

Permalänk
Medlem

man får också en tyst dator! riktigt trevligt, kör :

128 för Windows och program
256 för spel
512 för spel

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

SSD är till för de program/spel du använder dagligen

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Fenix: Mycket hänger ju på budgeten man har från början. Skulle själv hellre lägga de extra pengarna på bättre prestanda/nätaggregat/kylning och sen skaffa en till när behovet uppstår istället.
För priset av en 250GB SSD så kan du ju gå upp ett steg i prestanda av grafikkortet, CPU, etc.

Blir ju billigare att köpa en till SSD istället för att uppgradera t.ex. grafikkortet sen.

Så dyrt är det inte med ssd. Jag gör på mitt sätt.. tycker du inte om det? jag bryr mig inte.
Ångrade bittert att jag köpte för liten ssd till windows i första läget.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!

Permalänk
Medlem

Själv har jag 3st , en till windows , en till spel och en till program.

Permalänk
Medlem

@Fenix: Visst får du göra som du vill.
Men har man en budget att följa så finns det ju annat att prioritera först.

Permalänk
Medlem

Lagra allt på SSD! För två, tre år sedan avskaffade jag alla snurrande diskar från min PC till min NAS och vilken jäkla skillnad det gjorde. Nu har jag en Intel 750 SSD NVMe PCI-e 400GB för OS och resten ligger på två Samsung 840 Evo (en 250 GB och en 750 GB).

Har du råd, avskaffa alla mekaniska diskar från din dator!

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Lagra allt på SSD! För två, tre år sedan avskaffade jag alla snurrande diskar från min PC till min NAS och vilken jäkla skillnad det gjorde. Nu har jag en Intel 750 SSD NVMe PCI-e 400GB för OS och resten ligger på två Samsung 840 Evo (en 250 GB och en 750 GB).

Har du råd, avskaffa alla mekaniska diskar från din dator!

Bilder och sådant som är viktigt ska du ha på en vanlig HD då det är betydligt mer sällan som dessa går sönder. (sedan går det att få tillbaka info på en skadad HD det går inte på en SSD)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Bilder och sådant som är viktigt ska du ha på en vanlig HD då det är betydligt mer sällan som dessa går sönder. (sedan går det att få tillbaka info på en skadad HD det går inte på en SSD)

Alla mina bilder och allt annat viktigt ligger på min NAS som kör 5st mekaniska diskar i RAID 5 och är dessutom backupade till 2st externa USB-anslutna hårddiskar.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Alla mina bilder och allt annat viktigt ligger på min NAS som kör 5st mekaniska diskar i RAID 5 och är dessutom backupade till 2st externa USB-anslutna hårddiskar.

Kör liknande med endast program/spel i datorn och SSD, övrigt på NAS men nöjer mej med 2 mekaniska lågvarvare i RAID 1 samt speglar automatiskt allt innehåll på separat HD en gång i månaden, därtil extra kopia på fristående extern som uppdateras då och då. Om man är riktigt rädd om datan kan man skifta mellan två hårddiskar varav den ena sparas hos någon betrodd som skydd mot stöld/brand etc (litar inte på molntjänster).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

ok DÅ HAR DU KOLL PÅ LÄGET

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har allt på min Dock 1TB..

Filmer, bilder, musik osv spar jag på externa hdds.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR