Vad ska man ha på SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ok DÅ HAR DU KOLL PÅ LÄGET

Yepp, DET HAR JAG

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Kör liknande med endast program/spel i datorn och SSD, övrigt på NAS men nöjer mej med 2 mekaniska lågvarvare i RAID 1 samt speglar automatiskt allt innehåll på separat HD en gång i månaden, därtil extra kopia på fristående extern som uppdateras då och då. Om man är riktigt rädd om datan kan man skifta mellan två hårddiskar varav den ena sparas hos någon betrodd som skydd mot stöld/brand etc (litar inte på molntjänster).

Skickades från m.sweclockers.com

Kör faktiskt med två molntjänster i fall lägenheten skulle brinna upp. Använder OneDrive (har Office 365) för mina bilder och dokument/lösenord (allt krypterat för att undvika spionerande från MS). Sedan kör jag även med Tresorit som antagligen är den säkraste molntjänsten som existerar för mina dokument/lösenord.

Både livrem och hängslen med andra ord. Mina dokument/lösenord finns alltså på fem olika ställen, min gamingdator, min NAS, min backup till NASen, OneDrive och Tresorit. Ska mycket till om detta upplägget ska fallera. Även det värsta krypteringsviruset lär knappast rå på Tresorit.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Ångrade bittert att jag köpte för liten ssd till windows i första läget.

Detta är nog den enda riktiga sanningen med SSDer. Man kommer (nästan) alltid ha för lite plats på dem, och det enda egentligen som åldras är deras storlek. 60GB SSD kostade typ 1500-2000kr typ 2010, och idag är det nästan omöjligt att använda.

Men 250GB som kostade typ 1500-2000kr slutet på 2012, är även idag fullt användbara. Imorgon dock kommer även de kännas små, när alla sitter på 500-1000GB SSDer.

Så det eviga rådet att större är alltid bättre, gäller än.

Skrivet av Oscar The Great M8:

Om sen din ekonomi säger stopp vid 250GB, så får du prioritera där efter. Windows bör vara det första som du lägger där. Efter det är spel och program som du känner att du använder ofta och speciellt är stora och långsamma att ladda.

Steam Mover är ett bra hjälpmedel för att flytta spel/till och från SSDn.

Tänk på att flytta saker du lagrar, som Musik/Film/Bilder mappar från din användare mapp till en HDD, om du inte vill att de ska ta SSD utrymme. Finns sätt att göra inbyggt i Windows själv. Bara gå in till C:\användare\"Ditt användarnamn"\
I den ligger dessa mappar, högerklicka, välj egenskaper. I fliken "Plats" kan du sen flytta dem till en lämplig mapp på din HDD.

Det är dock helt upp till dig vad du vill flytta. Prestandamässigt är allt bäst på SSDn, men man får prioritera om man inte har plats för allt bara.

Sista jag vill upplysa är, tänk på att försöka ha ca 20-25% ledigt utrymme på SSDn. Om du går över denna nivå så kommer prestandan gå ner och slitaget (WAf) på SSDn gå upp rätt fort. Når du 90%+ blir det rätt kraftig försämring. Det kommer inte "döda SSDn" om du råkar göra det en dag, men det är inte bra i långa loppet.

Permalänk

@Paddanx: Ok, tack för info. Då jag redan köpt en 250GB SSD på rea kan jag inte ändra mig och köpa större. Jag tänker att jag lägger i princip alla program förutom spel på SSDn, och har spel på en vanlig HDD, och så kanske jag köper till en större SSD i framtiden som bara ska vara till för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejma:

Min windowskatalog tar ca 18 GB jämfört med W8 som tog 30 GB.

Min tar 61 GB, då har jag bara räknat in windows, inte programs/programdata/växlings/hibernation/ eller liknande...

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska välja storlek på Ssd efter behov. Ssd:n ska ha OS och samtliga spel och program du använder. Snurrdisken är för filmer, musik, bilder och dokument etc

Och 250 gig lär räcka ett tag. Sen köper du en till bara

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jag har en 128GB för OS, program osv. För spelen så har jag en 500GB där Steam/Uplay/Origin med tillhörande spel ligger.

Visa signatur

12600KF 5GHz - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 1980MHz @ 0.975v - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"