Fast det gör man ju, inser du hur mycket mörkerseende som försvinner när någon slår på helljus rakt i ögonen på dig? Samt hur svårt det är att se under sekunden efter. Det är mycket mer störande än de som kör med dimljusen på och mycket farligare då en hel drös med människor som kör i andra filen helt plötsligt bländas.
Just därför som det är så svårt att fatta att vissa inte förstår att dimljusen bländar. Inte alla dimljus bländar och olika personer upplever uppenbarligen det olika. Sen om blinket eller dimljusen stör mer är en bedömningsfråga. Om dimljusen bländar mycket (felställda?) så bländar dom ju i princip alla som personen möter.
Ni som ljustutar, gör ni det endast om det bara är en enda bil inom synhåll? Märkt att en del ljustutar på bilar som ligger en bit framför mig, guess what? Det bländar mig med, samt alla andra i närheten.. Så helt plötsligt har de höjt risken för krasch för 3-4 bilar för att de ville "ge igen".
Personligen blinkar jag på bilar som bländar mig, oavsett om det är helljus, halvljus eller dimljus. Jag blinkar också på folk som kör utan belysning om jag ser, kommer ihåg och bedömer det som lämpligt. Jag blinkar då ibland även om det "drabbar" flera bilar. Det är helt enkelt en bedömningsfråga från fall till fall.
Det värsta i trafiken är nog dock de som inte slår av helljusen innan de ser min bil, samt slår på dem halvsekunden för tidigt. Brukar vara samma individer då det verkar kräva för mycket tankekraft för dem att slå av helljusen när de ser mitt strålkastarljus (som jag gör mot dem) utan de väntar tills de ser hela min bil (då jag redan bländats i flera sekunder). Då förstår jag att det är svårt att inse när man har passerat den andra bilen. Dessa individer verkar också ha på helljusen när de ligger bakom en bil, fram tills de börjar närma sig, trots att helljus bländar så fort du kan se den andra bilen.
Har för mig att det förr snackades om att man skulle slå på lite innan man möttes för att ha helljus direkt när man var bredvid varandra. Själv tyckte jag mest det var skitsnack eftersom risken är uppenbar för att man slår på för tidigt. Håller dock med om att det är irriterande.
Vad det gäller att blända av så blev jag lärd att man ska blända av när antingen man själv blir bländad av mötande bil eller när den mötande bilen bländar av. Jag misstänker att den metoden måste modifieras lite om man kör en bil med extralysen.
Över krön, etc, så släcker iaf jag helljuset innan krönet om jag uppfattar att jag har möte. Ser jag inte deras "ljuskrona" släckas så händer det att jag blinkar några gånger så att dom ska uppfatta att dom får möte straxt.
Vad det gäller helljus bakom en annan bil; om man bländar av så fort man ser framförvarande bils baklyktor så bländar man av alldeles för tidigt. Jag kör med helljusen på tills jag tycker jag har lagom avstånd (lite längre ifrån än vad jag själv upplever som jobbigt när jag har en bil med helljusen bakom) och förutsätter att personen framför använder avbländningsfunktionen på innerbackspegeln och har ställt in ytterspeglarna på ett bra sätt.
Användandet av ljustutar är ju blivit så urvattnat eftersom folk ljustutar över vad som helt (t.ex. att bilen 5 bilar fram har dimljus på) så det är ju inte förknippat med fara längre. Om folk använde det endast för att varna om fara typ djur på vägen eller annat som är direkt farligt så skulle det vara effektivare. Nu vet man ju inte om folk ljustutar för någon haft dimljus på eller om de bara tyckt att xenonlamporna bländade lite eller om det faktiskt är djur på vägen.
Tycker tvärtom att det är färre som använder ljustutan nu än när jag tog körkort, t.ex. nästan inga som blinkar för trasigt ljus.
"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"