Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det gör man ju, inser du hur mycket mörkerseende som försvinner när någon slår på helljus rakt i ögonen på dig? Samt hur svårt det är att se under sekunden efter. Det är mycket mer störande än de som kör med dimljusen på och mycket farligare då en hel drös med människor som kör i andra filen helt plötsligt bländas.

Just därför som det är så svårt att fatta att vissa inte förstår att dimljusen bländar. Inte alla dimljus bländar och olika personer upplever uppenbarligen det olika. Sen om blinket eller dimljusen stör mer är en bedömningsfråga. Om dimljusen bländar mycket (felställda?) så bländar dom ju i princip alla som personen möter.

Skrivet av Aktsu:

Ni som ljustutar, gör ni det endast om det bara är en enda bil inom synhåll? Märkt att en del ljustutar på bilar som ligger en bit framför mig, guess what? Det bländar mig med, samt alla andra i närheten.. Så helt plötsligt har de höjt risken för krasch för 3-4 bilar för att de ville "ge igen".

Personligen blinkar jag på bilar som bländar mig, oavsett om det är helljus, halvljus eller dimljus. Jag blinkar också på folk som kör utan belysning om jag ser, kommer ihåg och bedömer det som lämpligt. Jag blinkar då ibland även om det "drabbar" flera bilar. Det är helt enkelt en bedömningsfråga från fall till fall.

Skrivet av Aktsu:

Det värsta i trafiken är nog dock de som inte slår av helljusen innan de ser min bil, samt slår på dem halvsekunden för tidigt. Brukar vara samma individer då det verkar kräva för mycket tankekraft för dem att slå av helljusen när de ser mitt strålkastarljus (som jag gör mot dem) utan de väntar tills de ser hela min bil (då jag redan bländats i flera sekunder). Då förstår jag att det är svårt att inse när man har passerat den andra bilen. Dessa individer verkar också ha på helljusen när de ligger bakom en bil, fram tills de börjar närma sig, trots att helljus bländar så fort du kan se den andra bilen.

Har för mig att det förr snackades om att man skulle slå på lite innan man möttes för att ha helljus direkt när man var bredvid varandra. Själv tyckte jag mest det var skitsnack eftersom risken är uppenbar för att man slår på för tidigt. Håller dock med om att det är irriterande.

Vad det gäller att blända av så blev jag lärd att man ska blända av när antingen man själv blir bländad av mötande bil eller när den mötande bilen bländar av. Jag misstänker att den metoden måste modifieras lite om man kör en bil med extralysen.

Över krön, etc, så släcker iaf jag helljuset innan krönet om jag uppfattar att jag har möte. Ser jag inte deras "ljuskrona" släckas så händer det att jag blinkar några gånger så att dom ska uppfatta att dom får möte straxt.

Vad det gäller helljus bakom en annan bil; om man bländar av så fort man ser framförvarande bils baklyktor så bländar man av alldeles för tidigt. Jag kör med helljusen på tills jag tycker jag har lagom avstånd (lite längre ifrån än vad jag själv upplever som jobbigt när jag har en bil med helljusen bakom) och förutsätter att personen framför använder avbländningsfunktionen på innerbackspegeln och har ställt in ytterspeglarna på ett bra sätt.

Skrivet av Aktsu:

Användandet av ljustutar är ju blivit så urvattnat eftersom folk ljustutar över vad som helt (t.ex. att bilen 5 bilar fram har dimljus på) så det är ju inte förknippat med fara längre. Om folk använde det endast för att varna om fara typ djur på vägen eller annat som är direkt farligt så skulle det vara effektivare. Nu vet man ju inte om folk ljustutar för någon haft dimljus på eller om de bara tyckt att xenonlamporna bländade lite eller om det faktiskt är djur på vägen.

Tycker tvärtom att det är färre som använder ljustutan nu än när jag tog körkort, t.ex. nästan inga som blinkar för trasigt ljus.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Personligen blinkar jag på bilar som bländar mig, oavsett om det är helljus, halvljus eller dimljus. Jag blinkar också på folk som kör utan belysning om jag ser, kommer ihåg och bedömer det som lämpligt. Jag blinkar då ibland även om det "drabbar" flera bilar. Det är helt enkelt en bedömningsfråga från fall till fall.

Så du säger alltså att du medvetet utsätter folk för fara trots att de inte gjort något annat än att vara nära en bil som du tycker bländar dig. Bara för att du skall få känna att du fått "ge igen" eftersom du blev bländad, väldigt moget i så fall. Värre blir det ju av att du säger att du kan göra det även om du bländas av någons halvljus som teoretiskt sett kan vara helt lagliga men ändå vara bländande i vissa situationer.

Skrivet av Hurtigbullen:

Har för mig att det förr snackades om att man skulle slå på lite innan man möttes för att ha helljus direkt när man var bredvid varandra. Själv tyckte jag mest det var skitsnack eftersom risken är uppenbar för att man slår på för tidigt. Håller dock med om att det är irriterande.

Vad det gäller att blända av så blev jag lärd att man ska blända av när antingen man själv blir bländad av mötande bil eller när den mötande bilen bländar av. Jag misstänker att den metoden måste modifieras lite om man kör en bil med extralysen.

Anledningen till att folk gör det spelar ingen roll, det är som med allt annat här i världen, resultaten som räknas.

Skrivet av Hurtigbullen:

Vad det gäller helljus bakom en annan bil; om man bländar av så fort man ser framförvarande bils baklyktor så bländar man av alldeles för tidigt. Jag kör med helljusen på tills jag tycker jag har lagom avstånd (lite längre ifrån än vad jag själv upplever som jobbigt när jag har en bil med helljusen bakom) och förutsätter att personen framför använder avbländningsfunktionen på innerbackspegeln och har ställt in ytterspeglarna på ett bra sätt.

Beror ju helt på vad för typ av vägar det är, är det slingriga skogsvägar kommer man blända folk väldigt tidigt om man ligger bakom dem medan de svänger även om det är relativt långt bort eftersom de då får ljuset rakt in genom sidofönstret.

Skrivet av Hurtigbullen:

Tycker tvärtom att det är färre som använder ljustutan nu än när jag tog körkort, t.ex. nästan inga som blinkar för trasigt ljus.

Tycker folk ljustutar väldigt mycket om man kör på mörka landsvägar, trots att det inte finns någon direkt fara som djur/hinder på vägen.

Permalänk
Skrivet av Svaniis:

Möter jag dimljus och halvljus och de inte har någon bakom sig slår jag på helljus och låter det vara igång. Man brukar se hur de blinkar i panik.

http://i.imgur.com/CG76PKE.jpg

Vet inte om någon annan har frågat, men vart sitter din nummer plåt fram? (är även inte det ett krav, att den ska vara synlig och lättläst?)

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Fast det gör man ju, inser du hur mycket mörkerseende som försvinner när någon slår på helljus rakt i ögonen på dig? Samt hur svårt det är att se under sekunden efter. Det är mycket mer störande än de som kör med dimljusen på och mycket farligare då en hel drös med människor som kör i andra filen helt plötsligt bländas.

Ni som ljustutar, gör ni det endast om det bara är en enda bil inom synhåll? Märkt att en del ljustutar på bilar som ligger en bit framför mig, guess what? Det bländar mig med, samt alla andra i närheten.. Så helt plötsligt har de höjt risken för krasch för 3-4 bilar för att de ville "ge igen".

Wow, på riktigt?

En ljustut varar i del av en sekund, om man nu gör den som man bör göra den. En dutt med spaken. Förutsatt att man inte har extraljus, så tänds en 55W glödtråd, om man kör halogen, som blinkar till. Det är exakt lika mycket effekt som det är i halvljuslampan.

En bil som kör över en ojämnhet i vägen upplevs momentant blända mötande trafik, även om den bara har halvljus tänt, då ljusbilden från halvljuset gungar med bilen och troligen svingar upp mot mötande trafik. Halvljuslampan är, även den, 55W. Oftast. Det är lika mycket belysning som i en ljustut, så att säga.

Eller en mötande bil som letar sig över ett krön, mot dig, kommer också att blända, men under flera sekunder. Ändå händer det inte olyckor där folk skyllt på att de blivit bländade.

Jag tycker att det är svårt märkligt att folk här drar i så stora växlar och beskyller andra för att vara "moralpoliser" som "ger igen". Och att ljustutning är något som skickar jorden i kollisionskurs med Jupiter. Kontext och proportionalitetsprincip, någon?

Skrivet av Aktsu:

Det värsta i trafiken är nog dock de som inte slår av helljusen innan de ser min bil, samt slår på dem halvsekunden för tidigt. Brukar vara samma individer då det verkar kräva för mycket tankekraft för dem att slå av helljusen när de ser mitt strålkastarljus (som jag gör mot dem) utan de väntar tills de ser hela min bil (då jag redan bländats i flera sekunder). Då förstår jag att det är svårt att inse när man har passerat den andra bilen. Dessa individer verkar också ha på helljusen när de ligger bakom en bil, fram tills de börjar närma sig, trots att helljus bländar så fort du kan se den andra bilen.

Har man lite is i magen och inte bländar av en halv evighet före mötet kommer ske slipper man oftast detta problem.

Skrivet av Aktsu:

Användandet av ljustutar är ju blivit så urvattnat eftersom folk ljustutar över vad som helt (t.ex. att bilen 5 bilar fram har dimljus på) så det är ju inte förknippat med fara längre. Om folk använde det endast för att varna om fara typ djur på vägen eller annat som är direkt farligt så skulle det vara effektivare. Nu vet man ju inte om folk ljustutar för någon haft dimljus på eller om de bara tyckt att xenonlamporna bländade lite eller om det faktiskt är djur på vägen.

Ja, för det är ju jobbigt och onödigt att vara lite extra uppmärksam och försiktig när man kör bil?

Citat:

Beror ju helt på vad för typ av vägar det är, är det slingriga skogsvägar kommer man blända folk väldigt tidigt om man ligger bakom dem medan de svänger även om det är relativt långt bort eftersom de då får ljuset rakt in genom sidofönstret.

För det är en fullt rimlig tanke att en bakomliggande bil med helljus kastar in ljus i framförvarande fordon, som svänger, genom sidorutan. Och i sådana fall är det fullt rimligt att den bilens förare behöver titta ut genom sidorutan för att köra sin bil, mörkertid. Eller hur var det nu igen.

Tumregel jag fick från körskolan är att när man ligger bakom någon och funderar på när det är lämpligt att blända av, är det ungefär när ens eget helljus belyser regplåten på bilen framför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Möter jag dimljus och halvljus och de inte har någon bakom sig slår jag på helljus och låter det vara igång. Man brukar se hur de blinkar i panik.

http://i.imgur.com/CG76PKE.jpg

Jävlar! Fick du mängdrabatt eller?

För övrigt får man inte köra med både halvljus och dimljus som du gör på bilden

Skrivet av Kaine_Uro:

Vad jag vet så använder folk dimljusen samtidigt som halvljusen endast för att de tycker det ser snyggt ut. Vilket är beroende på bilmodell. Tar man som exempel en gammal Volvo 940 så sitter dimljusen där i samma höjd som halv-/helljus.

Du tänker på varselljus, även kallat DRL.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Jävlar! Fick du mängdrabatt eller?

För övrigt får man inte köra med både halvljus och dimljus som du gör på bilden

Du tänker på varselljus, även kallat DRL.

DRL - på 940? Really?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker folk ljustutar väldigt mycket om man kör på mörka landsvägar, trots att det inte finns någon direkt fara som djur/hinder på vägen.

På nyare bilar så funkar helljuset per automatik, de är inget sånt du upplever då?
Dvs att sensorerna inte hinner känna av i tid och där med uppleves de som en ljustuta.

En sak till med detta är och att de mesta i bilen sköts av sig och man som förare inte behöver bry sig om ljusbehandlingen på samma sätt.

Dessa DRL/varselljus är också grym starka idag vilket kan bli bländande.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

DRL - på 940? Really?

Aye. Really.

Googla "varselljus på engelska" och se vad översättnignen är.
Det heter Daytime Running Lights. Gissa vad det blir för förkortning.... DRL är inte bara fancy led-lampor på moderna bilar.

Permalänk
Avstängd

Enda gången jag använder ljustutan är för att varna för polis kontroller så folk slipper åka fast för fortkörning men om nån bländar när jag kör halvljus så kör jag helljus till dom stänger av

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Snälla, sluta upp med det direkt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Enda gången jag använder ljustutan är för att varna för polis kontroller så folk slipper åka fast för fortkörning men om nån bländar när jag kör halvljus så kör jag helljus till dom stänger av

Ge fan i att varna för poliskontroller, nästa gång du gör det så kanske personen som saktar ner drograttfull och kör ihjäl din dotter/son/föräldrar/partner.

Har kollat lite extra denna vecka när jag kört när det är mörkt, att kolla hur mycket detta stör.
Tycker inte att jag har störts mer av dimljus+halvljus än enbart halvljus, men det ser förjävla fult ut och ser ingen mening med detta.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Enda gången jag använder ljustutan är för att varna för polis kontroller så folk slipper åka fast för fortkörning

Du är medveten om att det inte bara är fortkörning man tittar på vid poliskontroller, va?
Jag har aldrig förstått vad logiken i att hjälpa andra trafikanter hålla vägarna osäkra är.

Stor och rungande minus till dig

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Enda gången jag använder ljustutan är för att varna för polis kontroller så folk slipper åka fast för fortkörning men om nån bländar när jag kör halvljus så kör jag helljus till dom stänger av

samma här, endast för att varna eller att någon annan kör med helljus eller det är kol-svart ute för lite extra belysning

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

2 x 180w led ramper i bakrutan på kombin som man slår på när nån med sin "tuffa" bil som blir ännu tuffare med dimljus tända lägger sig 3m bakom en.. sen kan han ju försöka hävda att det inte är tillåtet att blända folk så... man kan ju ha galet starka ramper riktade framåt också om man nu får ha dom ifred..allt på bilen skall ju sitta med 3 komponent eller bultade fast med mega bult för att man skall få ha kvar sina grejer.. tills vidare kör jag med mina 2 x 180 som sitter inne i bilen riktade utåt..då får jag iallafall ha dom ifred..

Permalänk
Avstängd

Kan moderatorerna flytta över denna tråd till Flashback? Börjar se fler och fler Flashback trådar på detta teknik forum

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Aye. Really.

Googla "varselljus på engelska" och se vad översättnignen är.
Det heter Daytime Running Lights. Gissa vad det blir för förkortning.... DRL är inte bara fancy led-lampor på moderna bilar.

Ja fast att slänga sig med uttrycket DRL är ju extremt brett. Kortfattat är det väl alla lösningar att ha belysning framåt aktiverad, förutom vanligt halvljus. Exempelvis vanliga dimljus + posljus, då faller det inom begreppet DRL. Eller neddimmade halvljus, också DRL. Det blev rätt märklig kontext att slänga in den "moderna" etiketten ihop med den gamla sosseburken bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så du säger alltså att du medvetet utsätter folk för fara trots att de inte gjort något annat än att vara nära en bil som du tycker bländar dig. Bara för att du skall få känna att du fått "ge igen" eftersom du blev bländad, väldigt moget i så fall. Värre blir det ju av att du säger att du kan göra det även om du bländas av någons halvljus som teoretiskt sett kan vara helt lagliga men ändå vara bländande i vissa situationer.

Du tolkar det jag skrev som fan tolkar bibeln.

Jag blinkar inte för att ge igen som du uttrycker det, utan jag skrev att jag blinkar, dvs duttar på ljustutan en bråkdels sekund, när någon bländar mig. Syftet är att få dom att förstå att dom bländar och för att få dom att åtgärda det. Ville jag ge igen hade jag ju knappast duttat på ljustutan, utan snarare tänt helljuset en längre stund när den mötande är tillräckligt nära.

Sen delar jag inte din uppfattning om det är farligt att ljustuta om det är mer än en mötande bil. Jag menar att en korrekt utförd ljustutning knappast bländar så att man upplever sig bländad och inte heller är speciellt farlig. Fast, visst, den försämrar mötandes mörkerseende något i någon sekund, så precis som det mesta här i livet är det en bedömningsfråga.

Exempel på när jag anser att det är befogat att använda ljustutan vid möte med flera bilar är om den mötande bilen inte bländar av. Säg att 2-3 mötande får något försämrat mörkerseende i någon sekund. Jämför det med att jag inte ser ett skit förrän den mötande bländar av (om denne nu gör det alls) och dessutom har tvärkasst mörkerseende i 20-30 sekunder efteråt. Lägg sen till att jag kanske har ett par bilar bakom mig som inte heller ser ett skit.

Lagliga halvljus som är rätt ställda på en hel bil, som framförs korrekt, kan blända i vissa situationer ja. Man brukar lära sig känna igen de situationerna, den bländningen är mer kortvarig/blinkande. Jag skulle påstå att det är en del av normal bilkörning och jag tror inte att folk använder ljustutan speciellt ofta i dessa situationer. Jag gör det iaf inte och när jag skriver att någon "bländar mig" så är det inte dessa situationer jag avser.

Skrivet av Aktsu:

Beror ju helt på vad för typ av vägar det är, är det slingriga skogsvägar kommer man blända folk väldigt tidigt om man ligger bakom dem medan de svänger även om det är relativt långt bort eftersom de då får ljuset rakt in genom sidofönstret.

Menar du att du blir bländad av bakomliggande när du svänger fastän du inte var bländad när dom var rakt bakom? Det är inte något jag upplevt. Fast det är klart, det kan blända genom sidorutorna om man t.ex. står på en sidoväg och väntar på att köra ut på en större väg, om de på den större vägen inte bländar av. Så jag kan tänka mig att det finns fall där helljus bländar framförvarande om det svänger skarpt och är öppet landskap.

Skrivet av Aktsu:

Tycker folk ljustutar väldigt mycket om man kör på mörka landsvägar, trots att det inte finns någon direkt fara som djur/hinder på vägen.

Du kanske har något fel på bilen? Får något år sen var det en period där folk ofta blinkade mot mig. Hittade först inga fel, ljusinställningen var korrekt och jag hade fullt lagliga lampor i, men det visade sig att jag faktiskt hade ett fel som gjorde att ena halvlyset ibland tittade lite uppåt. Efter att jag åtgärdade det så sjönk antalet blinkningar markant.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Har man lite is i magen och inte bländar av en halv evighet före mötet kommer ske slipper man oftast detta problem.

Finns en lång flygraka jag kör på dagligen, typ 3-4 km lång. Folk, mig inräknat, bländar nästan ofelbart av för tidigt där och sen känns det som det tar en kvart innan man möts. Inte heller känns det helt ok att tända helljusen igen, även om man kanske borde göra det.

Skrivet av Broder Truck:

Tumregel jag fick från körskolan är att när man ligger bakom någon och funderar på när det är lämpligt att blända av, är det ungefär när ens eget helljus belyser regplåten på bilen framför.

Då bländar jag av alldeles för tidigt. Tackar för tipset, hade inte hört den tumregeln förut.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

@lord_vasagos: Snälla, sluta upp med det direkt.

Skrivet av moonblase:

Ge fan i att varna för poliskontroller, nästa gång du gör det så kanske personen som saktar ner drograttfull och kör ihjäl din dotter/son/föräldrar/partner.

Har kollat lite extra denna vecka när jag kört när det är mörkt, att kolla hur mycket detta stör.
Tycker inte att jag har störts mer av dimljus+halvljus än enbart halvljus, men det ser förjävla fult ut och ser ingen mening med detta.

Skrivet av Läkarn:

Du är medveten om att det inte bara är fortkörning man tittar på vid poliskontroller, va?
Jag har aldrig förstått vad logiken i att hjälpa andra trafikanter hålla vägarna osäkra är.

Stor och rungande minus till dig

Ja och Breivik hade kunnat stoppas om folk inte blinkade vid poliskontroller och kanske skulle fokusera mer av poliserna som kollar trafik mot knarkspaning och lösa problemet på riktigt men man tjänar väll inte lika mycket pengar på det och är inte annat än moralpolisernas julafton ...God jul

Skrivet av Selmalagerlöf:

samma här, endast för att varna eller att någon annan kör med helljus eller det är kol-svart ute för lite extra belysning

Ja ibland händer det och har varnat när nån älg halkat runt på vägen som kunde vara fara för andra men annars brukar jag inte slita på den i onödan

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Snubblade in i denna tråden av en slump

Jag tillhör de som ofta blir bländad av kombinationen halvljus och dimljus... Under mörkerkörning såklart. Kan även säga att jag föredrar att möta bilar med hult ljus framör vitt. Vissa halvljus upplever jag nästan som helljus...

Angående en annan sak som någon tog upp; de som ligger uppe i bakluckan på en. Det är rakt av olagligt att inte hålla avståndet, så antingen ser man till att köra om (vilket man ändå ska påbörja innan man är så nära...), eller så lägger man sig någon meter längre bak.

Råkade ut för folk som både smög upp i kofferten på en och tutade irriterat när man inte var 'snabb nog' ut ur en korsning när jag övningskörde, med bilskolan till och med... Tala om avsaknad om omdömme...

Om en bakomvarande visar tydligt att de vill om, dvs blinkar med vänster blinkers, då underlättar jag gärna, om de däremot lägger sig apnära anser jag inte det vara ett tecken på att de vill köra om, utan visar bara att de är puckon...

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Wow, på riktigt?

En ljustut varar i del av en sekund, om man nu gör den som man bör göra den. En dutt med spaken. Förutsatt att man inte har extraljus, så tänds en 55W glödtråd, om man kör halogen, som blinkar till. Det är exakt lika mycket effekt som det är i halvljuslampan.

En bil som kör över en ojämnhet i vägen upplevs momentant blända mötande trafik, även om den bara har halvljus tänt, då ljusbilden från halvljuset gungar med bilen och troligen svingar upp mot mötande trafik. Halvljuslampan är, även den, 55W. Oftast. Det är lika mycket belysning som i en ljustut, så att säga.

Eller en mötande bil som letar sig över ett krön, mot dig, kommer också att blända, men under flera sekunder. Ändå händer det inte olyckor där folk skyllt på att de blivit bländade.

Om folk kunde använda helljusen rätt så skulle vi knappt behöva helljus. Folk verkar dock tro att det är det viktigaste i världen att använda, ser ju folk använda dem i skymning trots att man kan se till horisonten helt utan lampor alls.

Skrivet av Broder Truck:

Jag tycker att det är svårt märkligt att folk här drar i så stora växlar och beskyller andra för att vara "moralpoliser" som "ger igen". Och att ljustutning är något som skickar jorden i kollisionskurs med Jupiter. Kontext och proportionalitetsprincip, någon?

För att det är ett helt onödigt moment som inte tjänar speciellt mycket till mer än att den som gör det får en varm känsla i magen men att risken för en olycka ökar.

Skrivet av Broder Truck:

För det är en fullt rimlig tanke att en bakomliggande bil med helljus kastar in ljus i framförvarande fordon, som svänger, genom sidorutan. Och i sådana fall är det fullt rimligt att den bilens förare behöver titta ut genom sidorutan för att köra sin bil, mörkertid. Eller hur var det nu igen.

Ja? Om vägen svänger 90 grader måste du titta snett åt det hållet du svänger för att ha full uppsikt över körbanan, kommer då någon med helljus bakom kommer detta slängas rätt i ögonen på dig.

Skrivet av bärplockaren:

På nyare bilar så funkar helljuset per automatik, de är inget sånt du upplever då?
Dvs att sensorerna inte hinner känna av i tid och där med uppleves de som en ljustuta.

En sak till med detta är och att de mesta i bilen sköts av sig och man som förare inte behöver bry sig om ljusbehandlingen på samma sätt.

Dessa DRL/varselljus är också grym starka idag vilket kan bli bländande.

Kan mycket väl vara det faktiskt, själv testat sådant och de brukar fungera sådär.

Skrivet av Hurtigbullen:

Du tolkar det jag skrev som fan tolkar bibeln.

Jag tolkar det du skriver, menar du något annat så skriv det.

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag blinkar inte för att ge igen som du uttrycker det, utan jag skrev att jag blinkar, dvs duttar på ljustutan en bråkdels sekund, när någon bländar mig. Syftet är att få dom att förstå att dom bländar och för att få dom att åtgärda det. Ville jag ge igen hade jag ju knappast duttat på ljustutan, utan snarare tänt helljuset en längre stund när den mötande är tillräckligt nära.

Sen delar jag inte din uppfattning om det är farligt att ljustuta om det är mer än en mötande bil. Jag menar att en korrekt utförd ljustutning knappast bländar så att man upplever sig bländad och inte heller är speciellt farlig. Fast, visst, den försämrar mötandes mörkerseende något i någon sekund, så precis som det mesta här i livet är det en bedömningsfråga.

Exempel på när jag anser att det är befogat att använda ljustutan vid möte med flera bilar är om den mötande bilen inte bländar av. Säg att 2-3 mötande får något försämrat mörkerseende i någon sekund. Jämför det med att jag inte ser ett skit förrän den mötande bländar av (om denne nu gör det alls) och dessutom har tvärkasst mörkerseende i 20-30 sekunder efteråt. Lägg sen till att jag kanske har ett par bilar bakom mig som inte heller ser ett skit.

Den bör försämra mörkerseendet rätt kraftigt i flera sekunder. Har man inte tittat in i starka ljuskäller på ett tag (halvljus av mötande lyser inte i ansiktet) så har man väldigt bra mörkerseende, det kommer försämras en längre stund av ett starkt sken i ansiktet. Det kan ju vara så att de jag möter inte gör en korrekt ljustutning men det brukar blända rätt rejält. Nästa gång jag är ensam i bilen kan jag uppmärksamma dem på att det bländar genom att snabbt vingla till mot deras körfält, bara så att de skall förstå att det bländar. De lär skita på sig i så fall.

Skrivet av Hurtigbullen:

Menar du att du blir bländad av bakomliggande när du svänger fastän du inte var bländad när dom var rakt bakom? Det är inte något jag upplevt. Fast det är klart, det kan blända genom sidorutorna om man t.ex. står på en sidoväg och väntar på att köra ut på en större väg, om de på den större vägen inte bländar av. Så jag kan tänka mig att det finns fall där helljus bländar framförvarande om det svänger skarpt och är öppet landskap.

Är de rakt bakom så bländar speglarna av, är de från sidan så faller helljuset in genom sidofönstret. Det är ju egentligen bara på de små skogsvägarna som ofta svänger mycket man behöver använda helljus, om man nu inte tappat mörkerseende totalt av någon som lyser helljuset rakt i ansiktet.

Skrivet av Hurtigbullen:

Du kanske har något fel på bilen? Får något år sen var det en period där folk ofta blinkade mot mig. Hittade först inga fel, ljusinställningen var korrekt och jag hade fullt lagliga lampor i, men det visade sig att jag faktiskt hade ett fel som gjorde att ena halvlyset ibland tittade lite uppåt. Efter att jag åtgärdade det så sjönk antalet blinkningar markant.

Det betvivlar jag. Gissningsvis är de bara idioter som tycker att xenonlamporna bländat dem på de ojämna vägarna där bilen hoppar upp och ner. Rent statistiskt är det det mest troliga scenariot.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: De är alltså idioter för att de blir bländade? Xenonljus lyser ofta mycket starkare än halogen (och bländar mer), så om någon blinkar tror de nog att du glömt helljuset på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För att det är ett helt onödigt moment som inte tjänar speciellt mycket till mer än att den som gör det får en varm känsla i magen men att risken för en olycka ökar.

Det där är vad du tror. Jag har precis berättat för dig varför jag blinkar, men tydligen tycker du att du vet bättre än jag om varför jag blinkar. Inte speciellt trovärdigt.

Skrivet av Aktsu:

Ja? Om vägen svänger 90 grader måste du titta snett åt det hållet du svänger för att ha full uppsikt över körbanan, kommer då någon med helljus bakom kommer detta slängas rätt i ögonen på dig.

Du får nog bättre beskriva hur du menar att bakomvarandes helljus bländar dig genom sidofönstret när du svänger på en skogsväg. För det är väl fortfarande det exemplet du pratar om?

Skrivet av Aktsu:

Jag tolkar det du skriver, menar du något annat så skriv det.

Jag skrev precis det jag menade, men du valde att tolka det på ditt sätt och värdera olika delar enligt ditt synsätt.

Skrivet av Aktsu:

Den bör försämra mörkerseendet rätt kraftigt i flera sekunder. Har man inte tittat in i starka ljuskäller på ett tag (halvljus av mötande lyser inte i ansiktet) så har man väldigt bra mörkerseende, det kommer försämras en längre stund av ett starkt sken i ansiktet. Det kan ju vara så att de jag möter inte gör en korrekt ljustutning men det brukar blända rätt rejält.

Precis som dina ljusstarka Xenonlampor gör på guppig väg, dvs lyser folk rätt i ansiktet. Mina ljusblink bländar betydligt mindre eftersom mina H4 är betydligt ljussvagare och dessutom är det ett blink och inte flera under en relativt kort tidsrymd.

Därmed inte sagt att man ska blinka på dig bara för att du har Xenonlampor.

Skrivet av Aktsu:

Nästa gång jag är ensam i bilen kan jag uppmärksamma dem på att det bländar genom att snabbt vingla till mot deras körfält, bara så att de skall förstå att det bländar. De lär skita på sig i så fall.

Alldeles nyss anklagade mig för att vara omogen som utsatte andra för fara för att jag använde ljustutan och nu ska du låtsas kollidera med dom? För vad, att du ska känna att du gett igen och få en varm känsla i magen?

Skrivet av Aktsu:

Det betvivlar jag. Gissningsvis är de bara idioter som tycker att xenonlamporna bländat dem på de ojämna vägarna där bilen hoppar upp och ner. Rent statistiskt är det det mest troliga scenariot.

Där skiljer vi oss åt. Om det blinkas mycket på mig så funderar jag på om jag gör nåt fel eller om det är nåt fel på bilen och kollar om jag kan göra nåt åt det. Du utgår istället från att folk gör det för jävlas och ge igen och för få en varm känsla i magen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@Aktsu: De är alltså idioter för att de blir bländade? Xenonljus lyser ofta mycket starkare än halogen (och bländar mer), så om någon blinkar tror de nog att du glömt helljuset på.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, de är idioter och anledningen till varför de tror jag har helljusen på är för att de är idioter. Meningen kunde egentligen stannat vid att de är idioter, resten följer av det förstnämnda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Du får nog bättre beskriva hur du menar att bakomvarandes helljus bländar dig genom sidofönstret när du svänger på en skogsväg. För det är väl fortfarande det exemplet du pratar om?

Bil bakom kör rakt fram, skogsväg svänger 90 grader för mig medan bilen bakom fortfarande kör rakt, hur faller ljuskonen från helljusen då? Den kommer träffa sidan på bilen.

Skrivet av Hurtigbullen:

Precis som dina ljusstarka Xenonlampor gör på guppig väg, dvs lyser folk rätt i ansiktet. Mina ljusblink bländar betydligt mindre eftersom mina H4 är betydligt ljussvagare och dessutom är det ett blink och inte flera under en relativt kort tidsrymd.

Därmed inte sagt att man ska blinka på dig bara för att du har Xenonlampor.

Skillnaden är att jag inte försöker att blända folk. Har man lagliga halvljus så bländar de inte speciellt mycket ens vid guppande.

Skrivet av Hurtigbullen:

Alldeles nyss anklagade mig för att vara omogen som utsatte andra för fara för att jag använde ljustutan och nu ska du låtsas kollidera med dom? För vad, att du ska känna att du gett igen och få en varm känsla i magen?

Samma anledning som du ljustutar, göra dem uppmärksamma på att de bländar mig och att det kan resultera i en olycka.

Skrivet av Hurtigbullen:

Där skiljer vi oss åt. Om det blinkas mycket på mig så funderar jag på om jag gör nåt fel eller om det är nåt fel på bilen och kollar om jag kan göra nåt åt det. Du utgår istället från att folk gör det för jävlas och ge igen och för få en varm känsla i magen.

Nej jag utgår från att de inte har en aning om speciellt mycket då de uppenbarligen trott att något är fel trots att det inte är det. Och det blinkas inte jättemycket på mig, däremot blinkas det mycket totalt där de kan blinka på någon framför mig eller dylikt.

Permalänk
Avstängd

Händer ibland att man blir blinkad på då vissa tror att man har helljuset på (har xenon) brukar då blinka tillbaka så kan idioterna skämmas lite när dom passerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Enda gången jag använder ljustutan är för att varna för polis kontroller så folk slipper åka fast för fortkörning men om nån bländar när jag kör halvljus så kör jag helljus till dom stänger av

Kör med Waze i telefonen istället....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Bil bakom kör rakt fram, skogsväg svänger 90 grader för mig medan bilen bakom fortfarande kör rakt, hur faller ljuskonen från helljusen då? Den kommer träffa sidan på bilen.

Hela diskussionen är ju pinsam. Du hittar ju bara på, man blir svårligen bländad från sidan om man inte vänder på huvudet och aktivt försöker stirra in i en ljuskon. Och hur fan ser vägen ut som svänger 90 grader i en så snäv radius att bilen framför fortfarande är inne i den ljusare delen av ljuskonen inom bländavstånd? Händer ju inte ens i en korsning.

Skrivet av Aktsu:

Skillnaden är att jag inte försöker att blända folk. Har man lagliga halvljus så bländar de inte speciellt mycket ens vid guppande.

Nu anklagar du honom för att försöka blända. Vilket han inte gör. Ej heller bländar en ljusblinkning. Det hittar du bara på. Ljustutar man så försöker man inte blända, eftersom det inte bländar. Och jo, Xenonljus är snäppet mer koncentrerade i sin ljuskon vid halvljus än vad de är i helljus. Den har dessutom en skarp gräns i höjdled. Befinner man sig därmed med den starka delen av en halvljuskon i sitt synfält så blir man minst lika bländad som man blir av att titta in i ett helljus motsvarande tid. Därför kan man bli bländad om en bil kör över ett gupp, vilket vanligtvis sker under mycket längre tid än en korrekt ljustutning.

Skrivet av Aktsu:

Samma anledning som du ljustutar, göra dem uppmärksamma på att de bländar mig och att det kan resultera i en olycka.

Nej det där är rent svinigt beteende. Man uppmärksammar inte någon på det viset. Man skrämmer dem medvetet. Och något som faktiskt ÄR farligt är när man får någon att göra en plötslig undanmanöver eller rycker till. Fullkomlig galenskap och ser polisen det så behöver du inte bekymra dig om bilkörning på ett tag.

Förövrigt SKA man ljustuta för att påkalla uppmärksamhet om fara. Läs en körkortsbok. Något man ALDRIG ska göra är att skrämma mötande genom att gira mot dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skillnaden är att jag inte försöker att blända folk. Har man lagliga halvljus så bländar de inte speciellt mycket ens vid guppande.

Återigen, ljustuteblinket ett inte försök till att blända dig, utan ett försök att få dig, eller någon annan, att sluta blända. Jag har väldigt svårt att se att du skulle bli mer bländad av det än t.ex. guppande halvljus.

Skrivet av Aktsu:

Samma anledning som du ljustutar, göra dem uppmärksamma på att de bländar mig och att det kan resultera i en olycka.

Skillnaden är att det jag gör både är lagligt och är tämligen säkert, medan det du tänker dig göra både är olagligt och medför en hög risk för en olycka. Dessutom är det rätt oklart hur du menar att det du föreslår förebygger eller avvärjer fara.

Jag hoppas verkligen att detta är mest snack och att du inte tänker genomföra det. Att medvetet styra ut mot en mötande bil är förenat med stor risk både för dig och andra.

Skrivet av Aktsu:

Nej jag utgår från att de inte har en aning om speciellt mycket då de uppenbarligen trott att något är fel trots att det inte är det. Och det blinkas inte jättemycket på mig, däremot blinkas det mycket totalt där de kan blinka på någon framför mig eller dylikt.

Hur vet du att något inte är fel om du inte kollat upp det? Ett tips om du upplever problem med att det blinkas en massa som du upplever inte är riktade till dig; håll längre avstånd till bilen framför så torde problemen bli mindre.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Kör med Waze i telefonen istället....

Slängde in det och verkar kunna vara riktigt bra tacka för tipset

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w