Permalänk
Medlem

Åsikter om denna dator?

Som rubriken leder gott folk så behöver jag er expertis angående denna dator. Är det yay eller nay?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/258940-w...

Intel® Core i7-7700K Processor (8M Cache, up to 4.50 GHz)

ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING (STRIX-GTX1080-A8G-GAMING)

Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2A2666C16

Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB (MZ-75E500B/EU)

Seagate Intern Hårddisk Desktop HDD 1TB (Cache 64MB / 7200RPM / Sata 6Gb/s) ST1000DM003

ASUS STRIX Z270H GAMING ATX / Z270

Cryorig H5 Ultimate CPU Kylare

EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA G3 650W Gold Rated

Fractal Design Define S - Svart

DVD/BD: Har ej plats för DVD läsare

WiFi: Ingår ej

Windows 10 Home 64-bit DVD Swedish OEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEdrud:

Som rubriken leder gott folk så behöver jag er expertis angående denna dator. Är det yay eller nay?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/258940-w...

Intel® Core i7-7700K Processor (8M Cache, up to 4.50 GHz)

ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING (STRIX-GTX1080-A8G-GAMING)

Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2A2666C16

Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB (MZ-75E500B/EU)

Seagate Intern Hårddisk Desktop HDD 1TB (Cache 64MB / 7200RPM / Sata 6Gb/s) ST1000DM003

ASUS STRIX Z270H GAMING ATX / Z270

Cryorig H5 Ultimate CPU Kylare

EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA G3 650W Gold Rated

Fractal Design Define S - Svart

DVD/BD: Har ej plats för DVD läsare

WiFi: Ingår ej

Windows 10 Home 64-bit DVD Swedish OEM

Den ser bra ut tycker jag! Här är alla delar om du skulle köpa det löst på inet och då ingår inte installation eller montering.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10125521/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Staz: Tack för riktigt snabbt svar. Jag kommer nog köpa denna då! Denna kommer fungera perfekt för streaming och spel ?

Permalänk
Medlem

Det är en kanondator. Du kommer kunna spela och streama alla spel. Vilken upplösning ska du spela i på din skärm?

Permalänk
Skrivet av DEdrud:

Som rubriken leder gott folk så behöver jag er expertis angående denna dator. Är det yay eller nay?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/258940-w...

Intel® Core i7-7700K Processor (8M Cache, up to 4.50 GHz)

ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING (STRIX-GTX1080-A8G-GAMING)

Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2A2666C16

Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB (MZ-75E500B/EU)

Seagate Intern Hårddisk Desktop HDD 1TB (Cache 64MB / 7200RPM / Sata 6Gb/s) ST1000DM003

ASUS STRIX Z270H GAMING ATX / Z270

Cryorig H5 Ultimate CPU Kylare

EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA G3 650W Gold Rated

Fractal Design Define S - Svart

DVD/BD: Har ej plats för DVD läsare

WiFi: Ingår ej

Windows 10 Home 64-bit DVD Swedish OEM

Om du vill spela och streama samtidigt hade jag rekommenderat en i7 5820k vilket skulle ge dig 8 kärnor och hyperthreading (8+8virtuella kärnor). Denna skulle ge dig ungefär samma prestanda samtidigt. För övrigt är det ett mycket bra val av nätdel då mkt människer har på senaste tiden fått för sig att man behöver många hundra watt för alla datorer. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Travhäst:

Om du vill spela och streama samtidigt hade jag rekommenderat en i7 5820k vilket skulle ge dig 8 kärnor och hyperthreading (8+8virtuella kärnor). Denna skulle ge dig ungefär samma prestanda samtidigt. För övrigt är det ett mycket bra val av nätdel då mkt människer har på senaste tiden fått för sig att man behöver många hundra watt för alla datorer. Lycka till!

Det finns inte heller någon som helst anledning att gå med 16 gig ram.

Permalänk
Medlem

@Zipparn: 1920 tror jag det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Om du vill spela och streama samtidigt hade jag rekommenderat en i7 5820k vilket skulle ge dig 8 kärnor och hyperthreading (8+8virtuella kärnor). Denna skulle ge dig ungefär samma prestanda samtidigt. För övrigt är det ett mycket bra val av nätdel då mkt människer har på senaste tiden fått för sig att man behöver många hundra watt för alla datorer. Lycka till!

I7 5820k har bara 6 kärnor. Och moderkorten är dyrare och har äldre teknik än z270.

Skrivet av Travhäst:

Det finns inte heller någon som helst anledning att gå med 16 gig ram.

Vad menar du?

Visa signatur

Lite go musik att njuta av medans du sitter och slö surfar :)
https://www.youtube.com/watch?v=KnX1QXroAss

Permalänk
Medlem

hmm tack för era åsikter. Jag är ny på datorer. Så uppskattar all hjälp

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med om @Travhäst kommentarer.

På ämnet: Så 1920x1080 är din upplösning. Du kommer inte ha några problem att spela allting på Ultra och Streama med högsta kvalité. Prestanda-taket är mycket högt på denna maskin.

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Tack så mycket för informationen. Jag uppskattar verkligen det och det är denna datorn jag kommer gå efter.

Permalänk
Skrivet av Jan Cogo:

I7 5820k har bara 6 kärnor. Och moderkorten är dyrare och har äldre teknik än z270.
Vad menar du?

1. Jag är medveten om att den bara har 6 kärnor, men har den inte hyper threading? Alltså 12 virtuella+fysiska kärnor?
2. Vad menar du uppgraderingen från haswell-refresh till kaby lake skulle vara?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut

Glöm inte det här http://asus-promotion.eu/kl/ ca 130 euro cashback på det du köper.

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Skaffa snabbare minnen! 2666mhz-minnen kommer bli en flaskhals. Gå på minst 3000mhz minnen. De kostar ungefär lika mycket.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

1. Jag är medveten om att den bara har 6 kärnor, men har den inte hyper threading? Alltså 12 virtuella+fysiska kärnor?
2. Vad menar du uppgraderingen från haswell-refresh till kaby lake skulle vara?

5820 är inte haswell refresh. Det är Broadwell-E

Du skrev 8 + 8 innan.

Med ett grafikkort i 1920 är det helt meningslöst att köra på socket 2011 emot 1151 Kabylake

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Skaffa snabbare minnen! 2666mhz-minnen kommer bli en flaskhals. Gå på minst 3000mhz minnen. De kostar ungefär lika mycket.

http://techbuyersguru.com/gaming-ddr4-memory-2133-vs-26663200...

Håller inte med.

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Skrivet av AkUs:

5820 är inte haswell refresh. Det är Broadwell-E

Du skrev 8 + 8 innan.

Med ett grafikkort i 1920 är det helt meningslöst att köra på socket 2011 emot 1151 Kabylake

Ber om ursäkt för mitt misstag gällande 5820k. Kan du förklara lite djupare varför 2011 skulle vara sämre på 1080p?

Permalänk
Medlem

Enligt digitalfoundry så verkar det göra stor skillnad, 2133mhz med i7 7700k på 4.8GHz får sämre fps än med stock i7 7700k med 3000mhz ram minnen.

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Ber om ursäkt för mitt misstag gällande 5820k. Kan du förklara lite djupare varför 2011 skulle vara sämre på 1080p?

Sämmre sa jag inte. Meningslöst sa jag.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Hej!

Så vad tycker ni borde jag uppgradera till snabbare minnen eller räcker dem? Webhallen byter inte själva va? Man måste bygga ihop den exakta datorn och sen köpa till att dem bygger ihop den åt mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEdrud:

Hej!

Så vad tycker ni borde jag uppgradera till snabbare minnen eller räcker dem? Webhallen byter inte själva va? Man måste bygga ihop den exakta datorn och sen köpa till att dem bygger ihop den åt mig?

Kör på den datorn och minnena behöver du inte alls bry dig om. En överklockning mellan 2666 och 3000 MHz så är skillnaden näst intill icke existerande på prestandan i spel och andra saker. Du kommer enbart få högre poäng i benchmarks för att minnena opererar i en högre klockhastighet.

Även ifall det hade varit en skillnad, så är kanske skillnade på FPS mellan 1-3 fps. Och du sitter på ett 1080 som är overkill mot en 1920x1080p skärm. Du kan spela allting på ULTRA utan alpha spel som verkar hett idag.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

@Hakeemzo: Ja okej, tack för tipset. Då kör jag på dem minnena.

Ska man överklocka den datorn eller ska man låta den vara? Om man nu ska överklocka har ni någon bra guide och program så jag inte går in i blindo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEdrud:

@Hakeemzo: Ja okej, tack för tipset. Då kör jag på dem minnena.

Ska man överklocka den datorn eller ska man låta den vara? Om man nu ska överklocka har ni någon bra guide och program så jag inte går in i blindo?

Det gör du som du vill. Skulle jag ha varit i din sits skulle jag bara ha låtit det vara. Hade jag sedan märkt att CPU:n får det kämpigt i vissa situationer så hade jag överklockat. Det är redan så bra spec att jag tvivlar på att du ens behöver överklocka.

Permalänk
Medlem

@ackwell: Okej, tack så mycket. Jag låter den vara i början så får jag se. Vill inte göra något dumt

Finns det något bra program så man kan hålla koll på CPUn? Jag är helt ny på datorer och verkligen behöver er expertise.

Permalänk

@AkUs: Okej, bara ur mitt inkompetenta perspektiv, varför skulle det vara meningslöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

@AkUs: Okej, bara ur mitt inkompetenta perspektiv, varför skulle det vara meningslöst?

Har inte sagt du är inkompetent.

Skall man köpa en dator. För att bruka för spel primärt och ha dom ideér/krav som TS har
så är det meningslöst att gå på socket 2011 jämtemot 1151.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Har inte sagt du är inkompetent.

Skall man köpa en dator. För att bruka för spel primärt och ha dom ideér/krav som TS har
så är det meningslöst att gå på socket 2011 jämtemot 1151.

Okej då förstår jag. Tack för din förklaring. (jag kände mig lite okunnig då jag inte förstod)

Permalänk
Medlem

En 2011 socket CPU är samma som en 1151. Skillnaden är att den har flera PCI-E banor och högre minnes bandbredd. Något som ger mycket lite i en spelrigg med ett grafikkort. I förhållande till priset en socket 2011 setup kostar så blir det ett sämmre val.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEdrud:

@ackwell: Okej, tack så mycket. Jag låter den vara i början så får jag se. Vill inte göra något dumt

Finns det något bra program så man kan hålla koll på CPUn? Jag är helt ny på datorer och verkligen behöver er expertise.

Jag tycker att Open Hardware Monitor är ett bra verktyg för att få översikt på belastningsgrad, temperatur, hur tungt fläktar jobbar, osv...

Permalänk

@DEdrud: Jag har beställt samma dator från Webhallen och kommer att hämta upp den snart, så kan tyvärr inte ge en recension av den i nuläget, men det verkade vara en bra config. Jag hoppas bara på att den inte låter som ett tröskverk.

@RaxXeZ Tipsade också trevligt nog om Asus Cashback promotion vilket kan vara något att skicka in i februari, men då skulle man köpt produkten innan 31:a januari i år för att kunna uppvisa kvittot.

Om du funderar på att uppgradera minnen eller installera andra komponenter i produkten så kan det vara bra att kolla med Webhallen hur deras garanti står sig mot det. Sweclockers gjorde ett test av Webhallens tidigare Config och hade då ställt frågor till Webhallen om just detta: http://www.sweclockers.com/testpilot/22580-testpilot-webhalle...

Citat:

Överklockning – Din garanti bryts ej om du överklockar ditt grafikkort eller din processor såvida det inte går att härleda eventuella fel till just överdriven eller felaktig överklockning.

Uppgraderingar – Din garanti bryts ej av att du installerar extra hårdvara såvida det inte går att härleda eventuella fel till installationen eller kompatibilitetsproblem. Dina extra komponenter täcks inte av vår utökade 3 års garanti.
För detta hänvisar vi till tillverkarens egna produktgaranti.

Firmware/BIOS – Din garanti bryts om du installerar föröverklockade eller på andra sätt modifierade BIOS eller firmwares till komponenterna i datorn.