Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

letar för närvarande bra DDR4 erbjudanden, ngt tips? tyvärr sitter ja på ett DDR3 system så lär ju sälja minnena.

Nja, inga erbjudanden då. Men vad gäller tillverkare och märken så bör det mesta från Kingston/HyperX fungera fint och Corsairs Vengeance LPX verkar ha rätt bra stöd med. Var sånna jag valde då dessa var riktigt prisvärda när jag köpte delar nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

...
RDIMM har lite högre latens än UDIMM när man har en DIMM per kanal. Dock är latensen konstant för RDIMM när man adderar DIMMs till en kanal medan den ökar för UDIMM. Så vid två DIMMs per kanal har UDIMM högre latens än RDIMM, kanske är ännu en orsak (utöver stabilitet) till att gränsen för UDIMM är två per kanal.
...

Med tanke på det Jag skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd om Socket AM4, SP4 & SP3 (som för övrigt inte fick några svar på ) så har jag nu ytterligare en fundering gällande RAM typer efter dina inlägg om Zen och dess RDIMM/UDIMM/ECC minnen.
Gamla inlägget nedan.

Skrivet av SolidReactor:

Tror ni att Naples på socket SP4 kommer vara den som konkurrerar mot intel-E processorerna?

Som jag har förstått det så kommer det 3 olika Zen sockets.

AM4 är Ryzen, desktop/mainstream som konkurrerar mot intel 1151.
SP4 Naples (Opteron?), Server/WS singel socket med 8, 12 & 16 kärnor.
SP3 Naples (Opteron?), Server dual(/single?) socket med 16, 24 & 32 kärnor.

Skillnaden mellan Naples och Ryzen är att Naples kommer upp till 32 kärnor (sp3), storleken på L3 Cache (512MB för 32 kärniga), dubbla DDR4 kanaler samt fler PCIe kanaler (32/64 per cpu?).

Skillnaden mellan Napels socket SP3 och SP4 är flera kärnor och upp till dubbla cpu slots på SP3 men högre frekvenser på SP4.

Så jag tror att:
Naples SP4 blir konkurrent mot 2011-3 (eller efterträdaren "2011-4") alltså intel "E" och single slot Xeon.
Naples SP3 konkurrerar mot Xeon WS och Server dual(/singel?)-slot segmentet.

Har ni kanske mer tydlig info om detta eller kvalificerade gissningar?

Kan det vara så att AM4 som desktop konsument förblir UDIMM som är med eller kanske utan ECC, där SP4 & SP3 däremot får RDIMM och ev. dubbla antalet kanaler?

För att förtydliga mitt gamla inlägg om skillnaden mellan Naples och Ryzen angående ha "dubbla DDR4 kanaler", då menade jag dubbelt så mer än Ryzen, alltså att SP4 & SP3 kan få 4st DDR4 kanaler.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SolidReactor:

"Don't mistake a clear view for a short distance"

När det väl kommer så tror jag att det blir en stark transaktion, det som kommer behövas först tror jag är att datorspelare går över till Linux.
Jag tror att om Vulkan blir en succé så blir det vad som (åtminstone jag) skulle kalla för "killer app" eller snöbollseffekten, den händelse som får Linux att komma över tröskeln.
Därefter kommer marknaden att naturligt tillgodose Linuxplattformen i övrigt och då kan "vanliga" desktop användare och företag gå successivt över.

Spekulationer... vi får helt enkelt se

Skrivet av anon5930:

Frågan är vad som skulle få något sådant att ske. Den dagen alla spel går att spela på Linux? Tveksamt, folk vill nog fortfarande spela genom Windows efter att de insett hur mycket ansvar som faktiskt läggs på användaren.

Egentligen tror jag inte "ansvaret" i Linux skulle vara det svåra då jag personligen inte ser något extra sådant med valfri GUI, CLI är en annan sak men det behöver man ju inte använda.
Man har en package manager där man kan installera program ännu lättare än på Windows (med undantag för Store som såklart har vissa applikationer) och "sudo apt update" följt av "sudo apt upgrade" löser alla sina uppdaterings-behov utan omstarter eller buggiga uppdateringar (jämfört med Windows).

Men hur trivialt det än låter så är det största hindret för Linux framgång att den genomsnittlige gamern/användaren inte kan/vill installera ett operativsystem över huvud taget vilket är någonting vi här på Sweclockers tar för givet.
Windows fungerar helt enkelt bra nog, folk är vana vid det och p.g.a den stora marknadsandelen som Windows har för desktops så utvecklas också spel/program mest för Windows.
Med andra ord är det en väldigt jobbig situation av "hönan och ägget" precis som det alltid varit med Windows Phone och som till slut sänkte operativsystemet.

Jag har tyvärr inget hopp för Linux på desktop framöver.
Linus Torvalds egna tankar: https://www.youtube.com/watch?v=KFKxlYNfT_o&feature=youtu.be

När vi ändå är inne på operativsystem: Kommer jag ihåg rätt om att AMD Ryzen endast officiellt skulle fungera med Windows 10 och inte föregående OS?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Egentligen tror jag inte "ansvaret" i Linux skulle vara det svåra då jag personligen inte ser något extra sådant med valfri GUI, CLI är en annan sak men det behöver man ju inte använda.
Man har en package manager där man kan installera program ännu lättare än på Windows (med undantag för Store som såklart har vissa applikationer) och "sudo apt update" följt av "sudo apt upgrade" löser alla sina uppdaterings-behov utan omstarter eller buggiga uppdateringar (jämfört med Windows).

Men hur trivialt det än låter så är det största hindret för Linux framgång att den genomsnittlige gamern/användaren inte kan/vill installera ett operativsystem över huvud taget vilket är någonting vi här på Sweclockers tar för givet.
Windows fungerar helt enkelt bra nog, folk är vana vid det och p.g.a den stora marknadsandelen som Windows har för desktops så utvecklas också spel/program mest för Windows.
Med andra ord är det en väldigt jobbig situation av "hönan och ägget" precis som det alltid varit med Windows Phone och som till slut sänkte operativsystemet.

Linus Torvalds egna tankar: https://www.youtube.com/watch?v=KFKxlYNfT_o&feature=youtu.be

När vi ändå är inne på operativsystem: Kommer jag ihåg rätt om att AMD Ryzen endast officiellt skulle fungera med Windows 10 och inte föregående OS?

Processorer har inga drivrutiner så varför skulle det inte göra det?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AMD-FX:

Processorer har inga drivrutiner så varför skulle det inte göra det?

Det vet jag men http://www.pcworld.com/article/3112663/software/microsoft-mad...
Undrar därför om det fortfarande stämmer.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det vet jag men http://www.pcworld.com/article/3112663/software/microsoft-mad...
Undrar därför om det fortfarande stämmer.

Om det stämmer så är det nog kört med en ny dator. Men Linux kanske funkar att använda istället för Windows 10

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Men hur trivialt det än låter så är det största hindret för Linux framgång att den genomsnittlige gamern/användare inte kan/vill installera ett operativsystem över huvud taget vilket är någonting vi här på Sweclockers tar för givet.

Så länge GUI't kan hantera alla problem och inte lämnar användaren vid en CLI-prompt. Då kan det bli svårt. Exakt hur dagens vettigare och större distros mognat på detta område är jag osäker på. I Windows har vi inte riktigt samma problem, användaren kan ofta fortsätta använda systemet tills någon kan ta en titt på datorn.

Pakethanteraren och hur den hanteras via CLI är något jag alltid saknat sedan jag återvände till Windows, för nästan tio år sedan. När det blev klart att Windows 10 fick bash var detta vad jag hoppades på, apt eller något liknande för att hantera systemet. Men icke.
Nu är inte apt och liknande pakethanteringssystem perfekta, jag har själv fått hantera diverse problem som uppstått tack vare detta. Men det är ett smidigt system när det fungerar och inte krånglar.

Jag vet inte om jag håller med om hans syn på installation av operativsystem. Det är en ganska trivial sak idag, som generellt sköter sig själv. Men få vill nog installera ett OS som skiljer sig från vad man redan kör med förstås.
Experimenten med att sälja Linux-datorer har inte gått speciellt bra och Steammachine floppade tyvärr rätt hårt. SteamOS och framförallt Linux-klienten för Steam har varit förhållandevis lyckade. Jag hoppas verkligen att satsningen på främst den sistnämnda fortsätter länge.

Hehe just ja, är ju den där föreläsningen där "Fuck Nvidia"-memen uppstod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AMD-FX:

Om det stämmer så är det nog kört med en ny dator. Men Linux kanske funkar att använda istället för Windows 10

So som jag förstått det så skall dock Linux fungera, men inte specifikt Microsofts äldre OS av någon outgrundlig anledning.

Hittade dock den här videon precis och Kaby Lake verkar kunna installera Windows 8.1 utan problem: https://www.youtube.com/watch?v=WMd3amc9UoQ
Men Ars Technica verka som han i videon nämner säga att Microsoft skall "fixa" det här med en framtida patch... det återstår väl att se

Skrivet av anon5930:

Jag vet inte om jag håller med om hans syn på installation av operativsystem. Det är en ganska trivial sak idag, som generellt sköter sig själv. Men få vill nog installera ett OS som skiljer sig från vad man redan kör med förstås.
Experimenten med att sälja Linux-datorer har inte gått speciellt bra och Steammachine floppade tyvärr rätt hårt. SteamOS och framförallt Linux-klienten för Steam har varit förhållandevis lyckade. Jag hoppas verkligen att satsningen på främst den sistnämnda fortsätter länge.

Det är sant att installationen av ett operativsystem inte är mycket svårare än installationen av ett lite mera avancerat program på datorn, men det vet ju inte gemene man tyvärr.
De tror säkert att det är lika svårt som att installera Arch Linux från scratch (vilket är ungefär vad jag trodde för sex år sedan), men så är ju inte fallet.

Det är lite samma sak som att folk betalar tusenlappar för en sådan simpel sak som ett oljebyte på en bil.
Du kan lätt leta upp en guide på det på Youtube och göra det helt gratis på 10 minuter men folk vågar inte och betalar istället hutlösa pengar för att få det gjort av ett "proffs".
Skillnaden här är att oljan måste bytas då och då men inte en användares operativsystem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grejen med det med windows 10 är väl att vissa funktioner är låsta till 10 angående windows versioner men linux ska inte vara några problem-

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

So som jag förstått det så skall dock Linux fungera, men inte specifikt Microsofts äldre OS av någon outgrundlig anledning.

Hittade dock den här videon precis och Kaby Lake verkar kunna installera Windows 8.1 utan problem: https://www.youtube.com/watch?v=WMd3amc9UoQ
Men Ars Technica verka som han i videon nämner säga att Microsoft skall "fixa" det här med en framtida patch... det återstår väl att se

Det är sant att installationen av ett operativsystem inte är mycket svårare än installationen av ett lite mera avancerat program på datorn, men det vet ju inte gemene man tyvärr.
De tror säkert att det är lika svårt som att installera Arch Linux från scratch (vilket är ungefär vad jag trodde för sex år sedan), men så är ju inte fallet.

Det är lite samma sak som att folk betalar tusenlappar för en sådan simpel sak som ett oljebyte på en bil.
Du kan lätt leta upp en guide på det på Youtube och göra det helt gratis på 10 minuter men folk vågar inte och betalar istället hutlösa pengar för att få det gjort av ett "proffs".
Skillnaden här är att oljan måste bytas då och då men inte en användares operativsystem

MS fick backa och kaby ska vara sista CPUn som har stöd bakåt (vet ej om det är löst). Frågan hur det funkar sen med nyare CPUer på gammalt system.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Då Kaby Lake är en Skylake med nytt namn så bör stödet vara lika. Nästa "generation" kanske har några relevanta skillnader och där kan stödet för äldre Windows-operativsystem också försvinna.

De flesta med en smartphone har installerat ett nytt operativsystem. Sker med ett knapptryck. Det behöver ju inte vara svårare än så. Men från scratch är det nog svårare, men även exempelvis Windows är ju rätt enkel idag. Är ett minimalt antal knapptryck så är man klar.

Med tanke på hur dyra bilar många ändå har skaffat så kan det säkert finnas bra anledningar att ha servicehistorik på den. Bilägandet är rent allmänt rätt dyrt och så gott som alltid en förlustaffär, iofs beroende på hur man ser fördelen i form av att få ta sig vart man vill, när man vill. Eller ja, något åt det hållet, finns ju alltid en del måsten som blockerar eventuell frihet.

Vad gäller Windows och spel och liknande så är min nuvarande, och nästa RyZen-baserade byggda för att jag, om jag så vill och känner för det, ska kunna köra Linux i grunden och sedan virtualisera en Windows-speldator för att få tillgång till spel men även annan icke-Linux mjukvara. ESXi-varianten lockar fortfarande mest men denna lösning är ju förstås enklare att använda.
Personligen är jag överlag riktigt nöjd med Windows 10, mitt favorit Windows OS hitills, men skulle läget försämras så vill jag gärna ha Linux och virtualiserade spel som plan B.

Permalänk
Medlem

frågade om ryzen idag på min lokala datorbutik. Dom hade inte ens koll på att den är på väg. Snacka om dålig kunskap.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det är omöjligt enligt termodynamikens första huvudsats att få ut mer energi än vi stoppar in.

Fast du tänker bara på TDP-värdet som står i specifikationen antar jag? I verkligheten så varierar TDP beroende på last, spänning och frekvens. Värdet du läser av i specifikationerna för en CPU är bara ett maxvärde. Belastar du processorn fullt så kommer du dock nå upp till, eller iallafall komma nära detta värde, såvida inte tillverkaren har avrundat rejält uppåt vilket vi har sett några exempel på.

TDP kan alltså enligt termodynamikens första huvudsats aldrig vara högre än den effekten vi stoppar in i processorn. Däremot kan den vara något lägre eftersom kylaren inte tar upp all energi vi stoppar in. Den energi kylaren inte tar upp går delvis ut som värme i sockeln och PCB'n, och en liten del blir också elektromagnetisk strålning.

Ja, med mobila CPU'er och så låga effekter blir TDP missvisande i hänsyn till ren strömförbrukning. Med så låg effekt så behövs inte så kraftig kylare, och mycket av värmen kan tas upp direkt utav PCB'n.

Du verkar ha missuppfattat vad TDP faktiskt är. TDP är inte beroende på last, spänning eller frekvens, TDP specificerar hur mycket kylaren måste kunna avleda för att kretsen ska fungera som det är tänkt. Det är alltså ungefär ett mått på hur mycket ström en processor drar i ett worst case scenario under en längre tidsperiod. I vanliga fall (typ slösurf, gaming, word/excel-arbetande osv) drar en processor långt mycket mindre än det specificerade TDP-värdet.

Om du inte tror mig kan du igen läsa här, vilket har blivit länkat tidigare till dig från någon annan: (länk), speciellt detta stycket:

”- Because TDP is a worst case value when running a “worst case” application, most processors, when running a more “typical” workload, will dissipate power that is less than the rated TDP value; how much less will depend on the application and the specific part being tested. This is true not only for the processor, but for every electrical component in a server.”

Som Yoshman redan har påpekat kan en processor dra både mer eller mindre ström än det specificerade TDP-värdet. Mindre ström drar den vid till exempel idle och mer ström under en kort period vid hög load så länge till exempel temperaturen inte drar iväg alldeles för mycket.

Permalänk
Medlem

@SectionX2: inte överraskat för att var ärligt. är ju trots allt säljare. dem komma någ inte veta om det förrans det börja säljas och har man otur kommer dem väl ändå bara sprida vidare "äh ska du spela köp intel/nvidia istället" dem bryr sig inte om marknaden, endast vad som säljs lättast till genomsnitts Svensson.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@SectionX2: inte överraskat för att var ärligt. är ju trots allt säljare. dem komma någ inte veta om det förrans det börja säljas och har man otur kommer dem väl ändå bara sprida vidare "äh ska du spela köp intel/nvidia istället" dem bryr sig inte om marknaden, endast vad som säljs lättast till genomsnitts Svensson.

killen i butiken ville inte ens sälja den till mig verkade det som. Jaha den kommer i feb/mars? Ja men då får vi in den ett halvår senare. ehhh bra service. Inte undra på att butikerna inte överlever.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PatrickP:

Du verkar ha missuppfattat vad TDP faktiskt är. TDP är inte beroende på last, spänning eller frekvens, TDP specificerar hur mycket kylaren måste kunna avleda för att kretsen ska fungera som det är tänkt. Det är alltså ungefär ett mått på hur mycket ström en processor drar i ett worst case scenario under en längre tidsperiod. I vanliga fall (typ slösurf, gaming, word/excel-arbetande osv) drar en processor långt mycket mindre än det specificerade TDP-värdet.

Jag tror att både du och jag förstår var TDP är, men att du inte tog in texten i mitt förra inlägg exakt så som jag hade tänkt det. Jag kanske var otydlig på något sätt, men jag ville framhäva att det TDP man läser ut ur specifikationen är ett maxvärde som bara kan uppnås under vissa specifika omständigheter, vilket du också påstår.

Känns som att vi kommit en bit från min ursprungliga poäng, men jag håller fast vid att:
TDP ≈ strömförbrukning vid maxlast, men
TDP ≠ strömförbrukning

Detta är en approximation som duger för vanliga konsumenter. Vi kan sitta här hela natten och hacka ut varenda minsta detalj för att reda ut den exakta strömförbrukningen hos en integrerad krets, men för en vanlig Svensson som sätter ihop en dator från färdiga delar är det meningslöst. De behöver veta mellan tummen och pekfingret, och det är allt de behöver veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

bara för att dra igång lite småsnack. för dem som har redan bestämmt sig att köpa RyZen, har ni bestämmt er att bara bygga in det i erat nuvarande system eller kommer ni göra ett helt nytt bygge för RyZen?

Själv har jag bestämmt mig att gör nåt helt nytt och har nu beställt redan chassi och kylaren för detta bygget.

I stort sett nytt som ska in i ett Dan a4. Kanske åker en gammal SSD in i det också. Och Vega när det kommer!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Såg att det hade släppts ett super litet mobo med h110chipset. Allt som saknas är typ en pci-e 16 kontakt. Skulle vara sweet om AMD släppt nått likande. Mini-itx mobosar e ju föööör stora å när AMD nu har så "bara" å simpla mobos så borde de ju passa på anser man:

http://www.axiomtek.com/Default.aspx?MenuId=Products&Function...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

Såg att det hade släppts ett super litet mobo med h110chipset. Allt som saknas är typ en pci-e 16 kontakt. Skulle vara sweet om AMD släppt nått likande. Mini-itx mobosar e ju föööör stora å när AMD nu har så "bara" å simpla mobos så borde de ju passa på anser man:

http://us.axiomtek.com/Download/Photo/capa500.jpg

http://www.axiomtek.com/Default.aspx?MenuId=Products&Function...

Känns som om det vore aktuellt för deras nya APU'er med Ryzen

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

kanske, jag tänker mer på att man skulle kunna sätta ihop "top of the line" system helt själv dvs ej kompletta märkes datorer som kan göras mindre än vad ex Dan a4 sfx erbjuder idag.

Kolla ex in Gigabytes Brix med gtx 1060. mobo/graffe verkar vara i typ denna storleken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Då Kaby Lake är en Skylake med nytt namn så bör stödet vara lika. Nästa "generation" kanske har några relevanta skillnader och där kan stödet för äldre Windows-operativsystem också försvinna.

De flesta med en smartphone har installerat ett nytt operativsystem. Sker med ett knapptryck. Det behöver ju inte vara svårare än så. Men från scratch är det nog svårare, men även exempelvis Windows är ju rätt enkel idag. Är ett minimalt antal knapptryck så är man klar.

Med tanke på hur dyra bilar många ändå har skaffat så kan det säkert finnas bra anledningar att ha servicehistorik på den. Bilägandet är rent allmänt rätt dyrt och så gott som alltid en förlustaffär, iofs beroende på hur man ser fördelen i form av att få ta sig vart man vill, när man vill. Eller ja, något åt det hållet, finns ju alltid en del måsten som blockerar eventuell frihet.

Vad gäller Windows och spel och liknande så är min nuvarande, och nästa RyZen-baserade byggda för att jag, om jag så vill och känner för det, ska kunna köra Linux i grunden och sedan virtualisera en Windows-speldator för att få tillgång till spel men även annan icke-Linux mjukvara. ESXi-varianten lockar fortfarande mest men denna lösning är ju förstås enklare att använda.
Personligen är jag överlag riktigt nöjd med Windows 10, mitt favorit Windows OS hitills, men skulle läget försämras så vill jag gärna ha Linux och virtualiserade spel som plan B.

MS tänkte nästan inte ge skylake stöd, kaby lake låg också i farozonen, men även där ändrade sig MS. Så man får se om det är sista CPUn med stöd, rätt trist för win8.1 är ju ändå inte så gamalt (märkts tydligt dom vill att man ska ha 10:an kosta vad det vill).

Fixa buggar fungerar riktigt dåligt i alla fall och att släppa uppdateringar med medvetna fel är fult.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@SolidReactor: Sägs SP3/SP4 ska få upp till 8st DDR4 kanaler

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

frågade om ryzen idag på min lokala datorbutik. Dom hade inte ens koll på att den är på väg. Snacka om dålig kunskap.

Skrivet av Bernd_P1:

Skrivet av SectionX2:

killen i butiken ville inte ens sälja den till mig verkade det som. Jaha den kommer i feb/mars? Ja men då får vi in den ett halvår senare. ehhh bra service. Inte undra på att butikerna inte överlever.

Har pratat med flera om Ryzen, varav tre seriösa gamers. Ingen av dem hade hört talas om Ryzen, och bara en av dem om AMD...

Seriösa gamers?! Ja, men inga hårdvarukillar direkt.

Mitt intryck är att de får hjälp av andra när de skall köpa något, för de vet aldrig hur mycket RAM de har osv.

Jag tror kategorin "okunniga samt ointresserade" är vanligare än vad man som läsare här vill tro eller veta.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Har pratat med flera om Ryzen, varav tre seriösa gamers. Ingen av dem hade hört talas om Ryzen, och bara en av dem om AMD...

Mitt intryck är att de får hjälp av andra när de skall köpa något, för de vet aldrig hur mycket RAM de har osv.

Jag tror kategorin "okunniga samt ointresserade" är vanligare än vad man som läsare här vill tro eller veta.

ah, känner flera som e sådana. De har inte en susning vad de lirar på för hårdvara.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

MS tänkte nästan inte ge skylake stöd, kaby lake låg också i farozonen, men även där ändrade sig MS. Så man får se om det är sista CPUn med stöd, rätt trist för win8.1 är ju ändå inte så gamalt (märkts tydligt dom vill att man ska ha 10:an kosta vad det vill).

Fixa buggar fungerar riktigt dåligt i alla fall och att släppa uppdateringar med medvetna fel är fult.

Det finns anledningar till att man vill göra detta, få bort en del legacy-funktionalitet blandannat. För säkert 99% är det ett icke-problem att man inte kan köra Windows OS äldre än Windows 10 på senaste hårdvaran. Är ju inte som att folk vill köra Windows XP eller Windows 9x på sina Skylakes direkt. Med tanke på hur enkelt det är att virtualisera så finns även den möjligheten om man behöver köra något gammalt OS.

Passar det inte är det fritt fram att börja använda Linux. Ett gyllene tillfälle för Desktop-Linux att nå och ta sig förbi 1%. Kommer de upp till 5%, vilket jag tvivlar på att kommer hända, så är det så pass stort att mjukvaruutvecklare kommer tvingas att ta hänsyn för plattformen. Kan vara värt kostnaden att utveckla mot Linux om det finns köpkraft.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Syns även här i forumet men ännu mer på andra håll. Vi entusiaster är en minskande grupp och folk litar blint på något de hört på Youtube eller någon de känner. Blivit klart värre under senare år.

Hur många gånger har man inte hört någon beskrivas som kunnig om datorer då de "spelar data och kan så mycket" men när kollar vad de kan så inser man fort att de faktiskt inte kan mer än att spela CS. Undantag finns förstås alltid.

AMD behöver en riktigt vass PR-avdelning då de har ett stort problem att lösa här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Syns även här i forumet men ännu mer på andra håll. Vi entusiaster är en minskande grupp och folk litar blint på något de hört på Youtube eller någon de känner. Blivit klart värre under senare år.

Hur många gånger har man inte hört någon beskrivas som kunnig om datorer då de "spelar data och kan så mycket" men när kollar vad de kan så inser man fort att de faktiskt inte kan mer än att spela CS. Undantag finns förstås alltid.

AMD behöver en riktigt vass PR-avdelning då de har ett stort problem att lösa här.

Vi kan ju till att börja med att ge alla som säljer hårdvara till vanliga Svenssons på diverse ställen (typ El Giganten m.m.) sparken om dom vill sälja Intel istället för AMD. Många säljer Intel bara för att Intel har varit snabbast ett bra tag nu och dessa försäljare har säkert ingen koll hur bra Ryzen kommer att bli

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Vi kan ju till att börja med att ge alla som säljer hårdvara till vanliga Svenssons på diverse ställen (typ El Giganten m.m.) sparken om dom vill sälja Intel istället för AMD. Många säljer Intel bara för att Intel har varit snabbast ett bra tag nu och dessa försäljare har säkert ingen koll hur bra Ryzen kommer att bli

Hehe, om det vore så enkelt. Men de bör veta vad de säljer, inte för att yrket säljare normalt ingjuter tillit och respekt, men de är ju en viktig del i försäljningsledet.

Om de, efter lanseringen, fortfarande vägrar sälja AMD's produkter så är det rätt illa och förmodligen tjänstefel såvida inte butiken eller kedjan den eventuellt tillhör har det som någon policy. Vilket vore än värre.

Svenska handeln är inte direkt lätt att arbeta med kan jag tänka mig. AMD hade marknadsföringsrättigheterna för Battlefield 4. Vad hände här i Sverige? Jo, butikerna sålde färdiga Battlefield-system med Nvidia-produkter, de struntade helt i detta. Jag såg aldrig hur det hela slutade men i praktiken så betalade AMD för Nvidias marknadsföring...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hehe, om det vore så enkelt. Men de bör veta vad de säljer, inte för att yrket säljare normalt ingjuter tillit och respekt, men de är ju en viktig del i försäljningsledet.

Om de, efter lanseringen, fortfarande vägrar sälja AMD's produkter så är det rätt illa och förmodligen tjänstefel såvida inte butiken eller kedjan den eventuellt tillhör har det som någon policy. Vilket vore än värre.

Svenska handeln är inte direkt lätt att arbeta med kan jag tänka mig. AMD hade marknadsföringsrättigheterna för Battlefield 4. Vad hände här i Sverige? Jo, butikerna sålde färdiga Battlefield-system med Nvidia-produkter, de struntade helt i detta. Jag såg aldrig hur det hela slutade men i praktiken så betalade AMD för Nvidias marknadsföring...

Men nu verkar tillverkarna vara trötta på det samma gamla som Intel och Amd har erbjudit. Min bild är att tillverkarna själva vill spotta ut AM4 system då 1 de e billigare att köpa in å två simplare och billigare att designa/utveckla. Moderkorten kommer nog kosta till slutkund ungefär lika mycket som Intels motsvarigheter så jag tror de är på Ryzen tåget utan att tveka.

Bara för låg prestanda eller ett för högt pris på Ryzen prollarna som kan fälla AMD nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@anon78208:
Nej. TDP är inte ett mått på vilken effekt som används av processorn (det är just effekt som är det värdet, mäts i watt).
TDP är en uppskattning av hur mycket värme som man behöver avleda från processorn vid ett worst case.

Det är heller inte processorns fulla effekt som blir värme, utan en del används för att utföra arbete. Värmeutvecklingen är ineffektivitet.

@anon5930:
Linux är ett operativsystem som man installerar av en anledning, windows är ett operativ som "bara finns". Det finns ingen anledning för Svensson att byta på sin desktop. Vad skulle man uppnå som man inte redan har?

För allt som inte är desktop har ju dock Linux redan slagit igenom och är ett av de större, om inte det största operativsystemet redan. Så i grund och botten har YoL redan varit, och vi missade det allihop.