Enorm FPS-drop vid borderless windowed

Permalänk
Medlem

Enorm FPS-drop vid borderless windowed

Jag har ett drygt problem gällande FPS-drop vid borderless windowed (främst i Rainbow Six: Siege).
Undrar om någon här har eller har haft liknande problem och som möjligtvis sitter på en fix.

Det sker för tillfället i Rainbow Six: Siege och i Resident Evil 7, då det är dessa spel jag lirar för stunden.
I fullscreen flyter det på som vanligt med hög FPS, låt oss säga 150 - 180.
Kör man det i borderless windowed blir det vanligtvis en liten FPS-drop och sänks till 130 - 160.
Detta sker även för mig också; IBLAND!
Jag vet inte hur det händer eller vad det är som gör att det spökar men när jag kör det i borderless windowed blir det en FPS på drygt 25 och helt ospelbart.
Jag trodde det bara var R6: Siege till en början, tills det att jag märkte att RE7 fick samma problem. Dock kunde jag lösa det i RE7 med att ändra till fullscreen och sedan tillbaka till borderless windowed. Detta trick funkar tyvärr inte i R6: Siege.
Jag har pillat i inställningarna för spelet och även i kontrollpanelen för NVIDIA utan framgång.
Det sjuka är att det funkar smärtfritt ibland och allt går som det ska, men bara ibland... vet nån varför?
Det löser sig när man bara kör med en skärm, men det är inte det som är vitsen.
Någonstans krockar det.

TLDR
FPS-drop vid borderless windowed (Rainbow Six: Siege).
Ibland fungerar det som det ska, men bara ibland.
Det verkar krocka någonstans i systemet som bidrar till FPS-dropen.

Mitt system
Asus Z170 Pro Gaming
i7-6700K
EVGA GTX 1070 SC
16GB RAM
Mainskärm [144hz + Gsync]
Extraskärm [60hz]
(Allt är uppdaterat till senaste firmware etc.)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av halomaki:

Jag har ett drygt problem gällande FPS-drop vid borderless windowed (främst i Rainbow Six: Siege).
Undrar om någon här har eller har haft liknande problem och som möjligtvis sitter på en fix.

Det sker för tillfället i Rainbow Six: Siege och i Resident Evil 7, då det är dessa spel jag lirar för stunden.
I fullscreen flyter det på som vanligt med hög FPS, låt oss säga 150 - 180.
Kör man det i borderless windowed blir det vanligtvis en liten FPS-drop och sänks till 130 - 160.
Detta sker även för mig också; IBLAND!
Jag vet inte hur det händer eller vad det är som gör att det spökar men när jag kör det i borderless windowed blir det en FPS på drygt 25 och helt ospelbart.
Jag trodde det bara var R6: Siege till en början, tills det att jag märkte att RE7 fick samma problem. Dock kunde jag lösa det i RE7 med att ändra till fullscreen och sedan tillbaka till borderless windowed. Detta trick funkar tyvärr inte i R6: Siege.
Jag har pillat i inställningarna för spelet och även i kontrollpanelen för NVIDIA utan framgång.
Det sjuka är att det funkar smärtfritt ibland och allt går som det ska, men bara ibland... vet nån varför?
Det löser sig när man bara kör med en skärm, men det är inte det som är vitsen.
Någonstans krockar det.

TLDR
FPS-drop vid borderless windowed (Rainbow Six: Siege).
Ibland fungerar det som det ska, men bara ibland.
Det verkar krocka någonstans i systemet som bidrar till FPS-dropen.

Mitt system
Asus Z170 Pro Gaming
i7-6700K
EVGA GTX 1070 SC
16GB RAM
Mainskärm [144hz + Gsync]
Extraskärm [60hz]
(Allt är uppdaterat till senaste firmware etc.)

Testa utan extra skärmen i.

edit: nvm såg du gjorde det nu.

Det är problemet olika Hz med windowmode + G-SYNC, finns ingen lösning utan att köra alla i samma Hz därav skaffar jag aldrig olika skärmar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Testa utan extra skärmen i.

edit: nvm såg du gjorde det nu.

Det är problemet olika Hz med windowmode + G-SYNC, finns ingen lösning utan att köra alla i samma Hz därav skaffar jag aldrig olika skärmar.

Tack för svaret.

Jo, jag tänkte att det kanske kunde var nåt sånt. Men det konstiga är att det fungerar ibland.
Man känner att det antingen ska fungera eller inte, men allt kanske inte är så svart och vitt hela tiden.