Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av Ugga:

Frågan är ju isåfall om man ska köpa första Cloud och köra hörlurarna i Supern och mikrofonen i mitt lilla Deltacoljudkort? Gissar på att ljudet i Usb-kortet till Cloud 2 är rätt dåligt och jag slipper förgrening till lurar/mikrofon om jag inte vill köra det medföljande ljudkortet. Eller är det helt ok?

650 vs 750kr på Dustin med studentrabatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det gör jobbet bra..Duger gott för ett headset helt enkelt. Värt att notera är att Kingston släppt drivare till hyper X. Mitt exemplar hade redan den senaste versionen direkt ur kartong.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ugga:

Frågan är ju isåfall om man ska köpa första Cloud och köra hörlurarna i Supern och mikrofonen i mitt lilla Deltacoljudkort? Gissar på att ljudet i Usb-kortet till Cloud 2 är rätt dåligt och jag slipper förgrening till lurar/mikrofon om jag inte vill köra det medföljande ljudkortet. Eller är det helt ok?

Skrivet av Agustavsson:

Tycker det gör jobbet bra..Duger gott för ett headset helt enkelt. Värt att notera är att Kingston släppt drivare till hyper X. Mitt exemplar hade redan den senaste versionen direkt ur kartong.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dysfunco:

En hörlur som jag kan tänka mig inte får den kärlek jag personligen tycker de förtjänar, och som i min mening klår lovordade lurar som till exempel Fidelio X2, är Beyerdynamic DT 770 Pro LTD. Älskar verkligen ljudprofilen i dessa, känns som de lyckas få all musik att låta mycket behagligare trots att det inte är på bekostnad av detaljrikedom eller klarhet. Men det där med ljud är ju förstås en väldigt individuell fråga också... Beroende på hur ens öron är, och hörsel, så kan man säkert vara olika mottaglig och tolerant för olika register med mera. Men för mig, rent personligen, slår dessa faktiskt de flesta lurarna jag testat - trots den blygsamma prislappen:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1943897

Det finns väl ingen anledning alls att välja DT 770 LTD om man inte är hörselskadad eller av annan anledning behöver en limiter?

Vanliga DT 770 är mycket lättare att få tag på.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur vill ni beskriva karraktären på ljudet för DT150, DT770, DT990, Fidelio X2, respektive HD598?
X2 har jag uppfattat som lite mer "spelglad" än HD598, själv äger jag ett par HD598 och uppskattar dess neutrala kanske lite tråkiga ton, jag vill inte ha markerad bas eller diskant, misstänker att Beyerdynamics lurar är väldigt neutrala.
Alla tre har skaplig upplösning på ljudet, antar jag.
Denna prisklass tror jag annars passar oss lite "halvseriösa" lyssnare ganska bra och bör vara en lämplig instegsklass för många.
En nackdel med DT150 för en del av oss, är att den verkar ganska tungdriven.

Jag tycker Beyers Tesla serie är bättre än DT. Hade 770pro 32 ohm och tyckte den vart nja. Inte samma fina närvaro som i T series. Hade T70p och ljudet där vart flera nivåer bättre däremot lite för ljusa i längden och vart mer intresserad över en Beyer T90. Fast har aldrig investerat i T90 eftersom jag ej använder lurar i hemmet. Beyer är lite färgade åt det ljusa i grundtonen och toppen när man närmar sig T serien medan DT känns mer basig. Nästan alla lurar har någon form utav färgning vilket man inte kan frångå utan det blir mindre maskerat ju dyrare upp i serie man närmar sig.

Permalänk
Medlem

Gav Z-reviews en chans nu och tittade på hans recension av HD800S. Den var över förväntan faktiskt, och tyckte han beskrev ungefär på det sättet jag själv skulle gjort. Möjligtvis inte klankat ned på komforten som han gjorde, men det är ju en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

I mitt fall drog jag precis en lättnadens suck att jag inte gick fullt ut för usb lösningarna... Jag jämförde CloudX Revolver mot Focal Elear. Nog den mest orättvisa jämförelsen du kan göra. Focal Elear 10000 kr lur på 8000 kr DAC och 5000 kr+ förstärkare mot en stackars 800 kr Xonar U7 och 1000 kr Revolver.

Körde Doom 4 som demo material dock så det ska ju va hemmaplan för Revolver iaf ;). Slutsatsen blev att Revolver var okay men Elear setupen bra mycket bättre. Kör Revolvern på hifi systemet nu och herrejösses vad den växer. Det är inte totalt slöseri ösa pengar på den här luren. Slår inte Focal Elear på något sätt men det saknas ingenting uppenbart längre.

Kingston ska ha någon egen drivare till Revolver men känns som de ärvt en del av DT 770s v-formade signatur ändå men låter öppnare än jag minns den. Men Revolver är portad så de förklarar den saken kanske.

Apropå 7.1 så begriper jag inte riktigt vitsen av det jag testat hittills.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

Några tips på spel som drar nytta av 7.1 mix till hörlurar vore kul att undersöka detta lite närmare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vill inte vara 'that guy', men det bör väl finnas en egen tråd för headsets..?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av oatp1b1:

Vill inte vara 'that guy', men det bör väl finnas en egen tråd för headsets..?

Nu finns det i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Snyggt!

OnT: Ligger ut en Schiit Lyr 1 på Blocket för 2 papp. Rätt bra pris!

Permalänk

Jag letar efter öppna hörlurar att använda till mitt kommande bygge. Jag har kollat lite på BeyerDynamic DT 990, och har hört att de är bra bortsett från ett för vissa överdrivet vasst högt register.

Jag letar efter något i prisklassen ett till två tusen kronor för lurarna, och sedan förmodar jag att jag behöver en extern förstärkare för att kunna driva dessa. Jag är inte helt säker på vilken av 32, 250, eller 600 ohm som är den bästa impedansen. Jag har också hört att ett ordentligt moderkort kan driva tunga hörlurar, så det känns lockande då jag ändå behöver ett sånt för mitt bygge.

Tror ni att detta kan stämma? Om inte: Finns det någon förstärkare som också ligger i prisklassen ett till två tusen? Jag har inte lust att punga ut så många tusenlappar. Jag är bara en student som vill ha ett skapligt ljud till min musik till mina filmer och spel. Om någon har bättre förslag på hörlurar i den prisklassen uppskattas det. Jag bryr mig inte alls om utseende, utan enbart ljud och komfort.

En annan sak som jag funderar på är att skaffa en seriös extern mikrofon. Jag har kollat lite på AT2020, men vet inte riktigt hur stor skillnaden är mellan XLR och USB, och om det går att finna någon vettig förförstärkare. Om det finns någon kombination av förstärkare och förförstärkare skulle det kunna vara något. Jag väldigt grön i det här området.

Permalänk
Medlem

Headset är ju iof hörlurar med mic men kan absolut fortsätta diskussionen gällande surround i den andra tråden

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ugga:

Jag skulle behöva komplettera mina Philips X1 med Boompro med ett par stängda lurar för lyssning/gaming kvällstid pga ommöblering här hemma.. Har ni några förslag?

HyperX Cloud 2 kanske duger och då slipper jag köpa en Modmic om jag ska prata i lurarna. Vet att t.ex Custom one pro och MRS7 passar med min Boompro men tror MRS7 är för neutrala i ljudet för min smak och Custom one pro är jag lite osäker på när jag läst lite på Headfi.

DT770 är ju också en kandidat men då måste jag även köpa en Modmic. Jag driver mina Philips X1 med en Hegel Super för tillfället som fungerar galant.

Jag lyssnar mest på Metal och älskar ljudsignaturen på X1 så mycket så jag har ett extra par i skåpet..

Dold text

Vet inte om du kommer gilla Cloud lurarna om X1 är din smak. De skiljer en del om Cloud 2 är desamma som vanliga Cloud modellen.X1 PDF Vanliga Cloud PDF, fast inte rebrandade

Skrivet av Ratatosk:

Hur vill ni beskriva karraktären på ljudet för DT150, DT770, DT990, Fidelio X2, respektive HD598?
X2 har jag uppfattat som lite mer "spelglad" än HD598, själv äger jag ett par HD598 och uppskattar dess neutrala kanske lite tråkiga ton, jag vill inte ha markerad bas eller diskant, misstänker att Beyerdynamics lurar är väldigt neutrala.
Alla tre har skaplig upplösning på ljudet, antar jag.
Denna prisklass tror jag annars passar oss lite "halvseriösa" lyssnare ganska bra och bör vara en lämplig instegsklass för många.
En nackdel med DT150 för en del av oss, är att den verkar ganska tungdriven.

Dold text

HD598 är väl inte så neutral om du frågar mig.. "Tråkiga" är väl mer åt rätt håll dock
De har noll bas under 100hz(?), men en mindre puckel där, hmm, själva dunket i basen finns, dvs runt 150hz(?). Har en aning uppat mellanregister, och väldigt trista highs. Troligen sistnämnda som gör de lite "tråkiga". Ja, de är någorlunda neutrala på många plan, men det är så extrema fall på sina håll att det, för mig, blir svårt att kalla dom neutrala.
I övrigt håller jag nog med tidigare talare.

Skrivet av OskarTegby:

Jag letar efter öppna hörlurar att använda till mitt kommande bygge. Jag har kollat lite på BeyerDynamic DT 990, och har hört att de är bra bortsett från ett för vissa överdrivet vasst högt register.

Jag letar efter något i prisklassen ett till två tusen kronor för lurarna, och sedan förmodar jag att jag behöver en extern förstärkare för att kunna driva dessa. Jag är inte helt säker på vilken av 32, 250, eller 600 ohm som är den bästa impedansen. Jag har också hört att ett ordentligt moderkort kan driva tunga hörlurar, så det känns lockande då jag ändå behöver ett sånt för mitt bygge.

Tror ni att detta kan stämma? Om inte: Finns det någon förstärkare som också ligger i prisklassen ett till två tusen? Jag har inte lust att punga ut så många tusenlappar. Jag är bara en student som vill ha ett skapligt ljud till min musik till mina filmer och spel. Om någon har bättre förslag på hörlurar i den prisklassen uppskattas det. Jag bryr mig inte alls om utseende, utan enbart ljud och komfort.

En annan sak som jag funderar på är att skaffa en seriös extern mikrofon. Jag har kollat lite på AT2020, men vet inte riktigt hur stor skillnaden är mellan XLR och USB, och om det går att finna någon vettig förförstärkare. Om det finns någon kombination av förstärkare och förförstärkare skulle det kunna vara något. Jag väldigt grön i det här området.

Dold text

Beror på vad du gillar för ljudsignatur, ska du ha neutralare hållet är nog DT880 ett bättre val. Kan du ge några lurar du gillar som exempel blir det betydligt lättare att rekommendera, då du kanske inte stör dig på DT990s uppade highs.

600ohm är som jag förstått bättre, enligt min smak, men du får läsa på lite. Återkommer med länk som kan hjälpa: Länk. Men att lyssna själv är alltid bäst.

Förstärkare är nog ett plus, ja. Finns rätt mycket under 2k men jag har tyvärr ingen koll på det. Shiit, O2 är väl rätt vanliga rekommendationer.

XLR är bättre, men jag är lagom tveksam på att det är värt det för någon som ska gejma. Blue Yeti, AT2020USB lär vara mer än nog för de flesta. Har du problem med massa störningar kan XLR kanske vara något dock..

Permalänk
Hjälpsam

@oqvist: Hörlursdelen borde man kunna dikutera här (?), såg en test där det sades att skillnaden mellan Cloud X och Cloud x2 var ganska liten, Revolver ansågs dock låta betydligt bättre.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vet inte hur duktiga de är på Pcgamer när det kommer till att mäta, men det finns lite mätningar på gejmingheadsets här (cloud 1&2 samt revolver är med)

Permalänk
Medlem

Har ett dilemma. Jag har ett par Philips X1 med en V-Moda Boompro som jag har inkopplade med förgreningen till en Hegel Super och mikrofonen till ett billigt externt USB-ljudkort. Låter kanon men får oljud i bakgrunden. Kör jag bara ett par hörlurar i Hegeln så låter det inte illa alls, helt knäpptyst(även med mikrofonen inkopplad i det andra ljudkortet). Kopplar jag in båda i det billiga ljudkortet är det inte några missljud så jag gissar på att det kan vara något med att utgången på Hegeln också fungerar som en optisk ut och den stör på något vis(genom kabeln som delar Boompron till hörlur och mikrofon)? Jag har ingen aning men just nu lutar det åt att uppgradera till någon stationär DAC/AMP-kombo t.ex Schiit men jag tycker ju ljudet i min Hegel är så jäkla bra.. Kanske köpa en Modmic istället för Boompro? Har ju dock Boompro för att det är lämpligt med bara en kabel. Det är ju billigare än att köpa ny DAC/AMP, men samtidigt får jag ju Hegeln över att ta till jobbet eller något..

Permalänk

Tack för hjälpen, Wille. Jag var in på 4Sound och pratade lite. Jag har lärt mig att DT 990 och DT 990 Pro är lite olika: Pro-varianten ska tydligen ha ett lite snällare högt register. Det ska enligt flera källor vara fullt möjligt att driva DT 990 Pro 250 Ohm med Focusrite Scarlett Solo utan problem. Därmed har jag löst problemet med att hitta en förstärkare för hörlurarna och en förförstärkare för mikrofonen för en rimling peng eftersom att dessa täcks roller fylls av Scarlett Solo. Jag har också fått klarhet om impedansen. Alltså har jag fått klarhet i allt som jag funderade på: Registret, förstärkare, förförstärkare, och impedans.

Det enda problemet som jag har är att det egentligen är suboptimalt att använda öppna hörlurar för att spela in med en kondensatormikrofon. Jag kommer däremot mest att använda den för spelande och samtal, möjligtvis och streaming. Då får jag helt enkelt använda push to talk och dämpa ljudet automatiskt lite då jag spelar in.

Jag tror att det här blir bra. Det enda frågatecknet om möjligt är om impedansen på Scarlett Solo räcker i längden, och om jag är för optimistisk om inspelningen. Jag ska fundera lite på det, men jag slår nog till om en vecka eller två.

Permalänk
Inaktiv

@OskarTegby:
Vet inte om jag tycker att jag gjorde så mycket.. Men men, varsegod!

Nej, öppna är inte super i samband med inspelning. Men det skulle ju kunna lösas med billiga stängda lurar, och sedan lyssna nogrannt med de öppna i efterhand.
För gejming.. folk kan stå ut, tror jag. Mina stackars kompanjoner får stå ut med massvis av brus pga att mitt inbyggda ljudkort är helt åt skogen med just mic-delen(mer brus än röst på dåliga dagar). Och jag är långt från den enda som är så ondskefull (behöver minst din lösning för att få bot på det, skulle jag tro) De känsliga brukar vara hyfsat nöjda när jag kör push to talk, så det ska nog bli bra, så länge du inte är rädd för att folk ska höra dig lyssna på dina guilty pleasure låtar av och till..

"Räcker impedancen på Scarlett"? Lite lustig fråga, men jag antar att du tänker på 1/8 regeln om utimpedansen. Då kan det väl bli sisådär med, te x, 32ohm lurar, men det är många som nöjer dig med STX-liknande ljudkorten, och de har alla hög utimpedance(över 10 oftast), så jag tror inte det är så märkvärdigt att du behöver oroa dig medsamma. I värsta fall kan du ju köpa en flashigare amp senare och koppla ihop dom, då jag tror att det ändå kan anses vara värt att uppgradera.

Du kan ju också överväga USB mic, så blir det lite simplare. Att testa skadar inte, om du har möjligheten såklart.

Permalänk
Medlem

@Ugga: Jag har ett par fidelio x2 samt en vmoda boompro-mikrofon och upplever samma missljud som du om jag kopplar ljud- och mikrofonkabel till olika källor. Kan tipsa om beyerdynamics "custom one pro headset gear" som har samma funktion men den ger inga missljud när den kopplas till olika källor

länk: http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/195926-beyerdyna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stool:

@Udd3n: Jag har ett par fidelio x2 samt en vmoda boompro-mikrofon och upplever samma missljud som du om jag kopplar ljud- och mikrofonkabel till olika källor. Kan tipsa om beyerdynamics "custom one pro headset gear" som har samma funktion men den ger inga missljud när den kopplas till olika källor

länk: http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/195926-beyerdyna...

Missljudet försvinner om jag sänker volymen på kabeln och höjer på Supern istället.. Men jag gissar på att det inte är "Best practice".
Funderar ändå på att kanske köpa en Modmic då jag kanske ska komplettera med ett par DT 770 för att störa mindre kvällstid här hemma.

Permalänk
Avstängd

Satt nyss och lyssnade på DT 990 Pro 250 Ohm med LG V10 och det låter ljuvligt, kan utan problem driva hörlurar ända upp till 600 ohm. Dacen i LG´s V10 är utmärkt.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Србо:

Satt nyss och lyssnade på DT 990 Pro 250 Ohm med LG V10 och det låter ljuvligt, kan utan problem driva hörlurar ända upp till 600 ohm. Dacen i LG´s V10 är utmärkt.

Ja DACen och hörlursförstärkaren V10 är väldigt mycket bättre än i andra mobiler. Bästa musikmobben tycker jag. Synd LG är så sega med att släppa V20:an här.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Ligger ett par LCD-X ute på magasinet för 14'. Jäkligt bra pris tbh

Permalänk
Medlem

Eller mina LCD-2 för en spottstyver av de pengarna. Här kan vi snacka om oengagerad säljare

Börjar bli lite less på min motorola 2016. Mest pga det låsta lagringsutrymmet det blir svårare och svårare att prioritera bort appar för att kunna hålla den uppdaterad så klart intressant med LGn

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Eller mina LCD-2 för en spottstyver av de pengarna. Här kan vi snacka om oengagerad säljare

Ska du köpa annat eller bara rensa i hörlursförrådet?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Ugga:

Missljudet försvinner om jag sänker volymen på kabeln och höjer på Supern istället.. Men jag gissar på att det inte är "Best practice".

Hmm, just det som är Best Practice. Om du har flera steg av volymreglering i en signalkedja är det väl bäst att justera volymen så sent som möjligt. Kör du lågt på din Hegel Super och sedan höjer via analoga vridmotståndet på din hörlurskabel så borde det inte låta lika bra. Du begränsar dynamik och signal/brusförhållandet tidigt i kedjan och sedan så höjer du i ett senare skede och förstärker därmed även bruset, inte bra.

Men testa dig fram till en bra volym från Hegeln, begränsa i sladden utan att skicka för mycket effekt så lurarna distar. I min teori så högre ljud tidigt i kedjan som du sedan begränsar på slutet. Bäst är att inte köra analog sladdvolym då vridmotståndet är ljudförsämrande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Börjar bli lite less på min motorola 2016. Mest pga det låsta lagringsutrymmet det blir svårare och svårare att prioritera bort appar för att kunna hålla den uppdaterad så klart intressant med LGn

Vad är en spottstyver?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Ska du köpa annat eller bara rensa i hörlursförrådet?

Det ska rensas är tanken.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x