Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Åsyftade snarare 'hur mycket' och inte de facto vad det betydde.

Surt sent inlägg
Permalänk
Medlem

Hej tråden, känner att det är dags att uppgradera den svagaste länken i min musiklyssnar setup. Använder mitt moderkorts inbyggda ljudkort och det är väl helt enkelt inte så hävert. Är på jakt efter en extern DAC och och om det behövs hörlursförstärkare men känner att jag har noll koll. Hade tidigare ett Xonar ST jag var nöjd med, men sålde det efter att PCI dog ut, därav externt, så jag slipper oroa mig över sådant.

Hörlurarna jag använder är idag AKG K240, Sennheiser HD598 och Philips X2. Den kommer enbart användas vid datorn så portabilitet är av 0 intresse.

Har sneglat lite på en O2/ODAC kombo, men vet inte om det är ett prisvärt alternativ eller ej. Verkar ligga på ca 2000-2200kr på headnhifi.com beroende på vilken version man väljer.

Så några tankar? Är det gogo på en O2/ODAC eller finns det något bättre för ~2000kr?

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Inaktiv

Skumt.. Spräkte trumman, men känner ingen smärta och finner mig höra bättre.. Hur vet jag? Kan blåsa luft ur örat
Ska dock tilläggas att jag varit sjuk och antagligen har något rejält lock i andra örat. Måttligt störande att behöva dra ett finger i örat för att kunna snyta sig dock..

Edit: Soundstage är på helt annan nivå.. Börjar nästan tro att jag hittat nå lifehack...

Permalänk
Medlem

@AlbertMwugabi: Jag personligen skulle kunna klara mig med O2/ODAC utan att behöva uppgradera.
Dock ska man (jag) inte underskatta nyfikenheten och det finns ju inget som säger att du inte kan prova något annat framöver bara för att du skaffat en O2/ODAC.

Om du bor i Karlstad med omnejd skulle du kunna få låna min för att testköra lite.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Visst är det så, alltid kul att testa nya saker. Snöade väl mest in mig på en O2/ODAC som ett första hopp från moderkortets inbyggda ljud då jag läst att den kombon har ett bra "ljud/pengar" förhållande.

Har tyvärr en bit till Karlstad, men tack för erbjudandet.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen ett par AQ Nighthawk. Har lyssnat på dem drygt i en vecka fram och tillbaka och jag gillar dem skarpt.
Växlar för tillfället mellan hd700 och dessa, då x2 har fått ta ett steg tillbaka.

Kan tipsa om att de säljer ut dem billigt på hifiklubben. Kolla under erbjudande => fyndmarknad så kan ni hitta demo-ex för mellan 3700-4500. Köpte mina för 3,7 osedda och var orolig över skicket, men var positivt överraskad då de var i princip i mint skick.

Permalänk
Medlem

Letar efter en kortare 3.5mm kabel mellan dacen och lurarna. Ska vara ca 1.5m gärna tygklädd. Verkar inte hitta någonstans.

Permalänk
Skrivet av Margarin:

Letar efter en kortare 3.5mm kabel mellan dacen och lurarna. Ska vara ca 1.5m gärna tygklädd. Verkar inte hitta någonstans.

Denna kanske?

Permalänk

Om någon är sugen på Sennheiser HD800 S samt odac combon kan de PMA mig, försöker fortfarande hitta rätt lurar för mig..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrorstork:

Om någon är sugen på Sennheiser HD800 S samt odac combon kan de PMA mig, försöker fortfarande hitta rätt lurar för mig..

Skickades från m.sweclockers.com

Tråkigt! Vad var fel med dem?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Ugga:

Har ett dilemma. Jag har ett par Philips X1 med en V-Moda Boompro som jag har inkopplade med förgreningen till en Hegel Super och mikrofonen till ett billigt externt USB-ljudkort. Låter kanon men får oljud i bakgrunden. Kör jag bara ett par hörlurar i Hegeln så låter det inte illa alls, helt knäpptyst(även med mikrofonen inkopplad i det andra ljudkortet). Kopplar jag in båda i det billiga ljudkortet är det inte några missljud så jag gissar på att det kan vara något med att utgången på Hegeln också fungerar som en optisk ut och den stör på något vis(genom kabeln som delar Boompron till hörlur och mikrofon)? Jag har ingen aning men just nu lutar det åt att uppgradera till någon stationär DAC/AMP-kombo t.ex Schiit men jag tycker ju ljudet i min Hegel är så jäkla bra.. Kanske köpa en Modmic istället för Boompro? Har ju dock Boompro för att det är lämpligt med bara en kabel. Det är ju billigare än att köpa ny DAC/AMP, men samtidigt får jag ju Hegeln över att ta till jobbet eller något..

Skrivet av Mumu55:

Hmm, just det som är Best Practice. Om du har flera steg av volymreglering i en signalkedja är det väl bäst att justera volymen så sent som möjligt. Kör du lågt på din Hegel Super och sedan höjer via analoga vridmotståndet på din hörlurskabel så borde det inte låta lika bra. Du begränsar dynamik och signal/brusförhållandet tidigt i kedjan och sedan så höjer du i ett senare skede och förstärker därmed även bruset, inte bra.

Men testa dig fram till en bra volym från Hegeln, begränsa i sladden utan att skicka för mycket effekt så lurarna distar. I min teori så högre ljud tidigt i kedjan som du sedan begränsar på slutet. Bäst är att inte köra analog sladdvolym då vridmotståndet är ljudförsämrande.

Hmm behövs lite edit. Ovan lite rödvinsinfluerat flumsvar från min sida.

I fallet Hegel Super -> hörlurar med sladdvolym så ska sladdvolymen vara på max. Och sedan utnivån regleras via volymen på Hegeln, som är digital och sköts från datorn. I ditt fall med brus när du kör Boompro y-kabeln till Hegeln och ett annat USB ljudkort så är det ett mysterium och jag är inte säker att det löser sig med annan USB-DAC tyvärr. Men gissar att det är relaterat till att du skapar en slinga från 2 usb portar via Y-kabeln. Så testa att köra en micken helt separerat utan y-kabeln till USB ljudkortet?

För det är väl denna mic/kabel du har?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Köpte nyligen ett par AQ Nighthawk. Har lyssnat på dem drygt i en vecka fram och tillbaka och jag gillar dem skarpt.
Växlar för tillfället mellan hd700 och dessa, då x2 har fått ta ett steg tillbaka.

Kan tipsa om att de säljer ut dem billigt på hifiklubben. Kolla under erbjudande => fyndmarknad så kan ni hitta demo-ex för mellan 3700-4500. Köpte mina för 3,7 osedda och var orolig över skicket, men var positivt överraskad då de var i princip i mint skick.

Jo Nighthawk (träpulver) ersätts ju av Nighthawk Carbon (svart) så klubben rear ut alla demoexen. Tyvärr har Prisjakt inte förstått att det är olika modeller ännu.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Tråkigt! Vad var fel med dem?

Tjaa egentligen inget alls, en kombination av att vilja testa nått lite mer basigt/roligt och en väldigt dyr månad generellt så behöver pengarna

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av AlbertMwugabi:

Hej tråden, känner att det är dags att uppgradera den svagaste länken i min musiklyssnar setup. Använder mitt moderkorts inbyggda ljudkort och det är väl helt enkelt inte så hävert. Är på jakt efter en extern DAC och och om det behövs hörlursförstärkare men känner att jag har noll koll. Hade tidigare ett Xonar ST jag var nöjd med, men sålde det efter att PCI dog ut, därav externt, så jag slipper oroa mig över sådant.

Hörlurarna jag använder är idag AKG K240, Sennheiser HD598 och Philips X2. Den kommer enbart användas vid datorn så portabilitet är av 0 intresse.

Har sneglat lite på en O2/ODAC kombo, men vet inte om det är ett prisvärt alternativ eller ej. Verkar ligga på ca 2000-2200kr på headnhifi.com beroende på vilken version man väljer.

Så några tankar? Är det gogo på en O2/ODAC eller finns det något bättre för ~2000kr?

Jag tycker Geek Out 450 så får du en bättre DAC, klass A i hörlursförstärkaren och i mina öron bättre ljud till ett lägre pris. Äger både Geek Out och O2/ODAC. Och Geek Out parar riktigt bra med Fidelio X2.

http://m.ebay.com/itm/Geek-Out-450-USB-DAC-Headphone-Amplifie...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Hmm behövs lite edit. Ovan lite rödvinsinfluerat flumsvar från min sida.

I fallet Hegel Super -> hörlurar med sladdvolym så ska sladdvolymen vara på max. Och sedan utnivån regleras via volymen på Hegeln, som är digital och sköts från datorn. I ditt fall med brus när du kör Boompro y-kabeln till Hegeln och ett annat USB ljudkort så är det ett mysterium och jag är inte säker att det löser sig med annan USB-DAC tyvärr. Men gissar att det är relaterat till att du skapar en slinga från 2 usb portar via Y-kabeln. Så testa att köra en micken helt separerat utan y-kabeln till USB ljudkortet?

För det är väl denna mic/kabel du har?

http://v-moda.com/content/images/boompro/boompro-screen-05-v2.png

Jag har gjort så, alltså haft fullt på sladdvolymen och ändrat volym på datorn, dock när mikrofonen är ikopplad sänker jag sladdvolymen lite och höjer på Hegeln just för att slippa höra det där oljudet..

Mikrofonen går inte att köra utan Y-kabeln, bara om jag kopplar in i mobilen utan Y-kabeln. Men kör jag bara mikrofonen och en annan kabel till hörlurarna är det knäpptyst och mikrofonen låter bättre med.

Vet inte riktigt vad jag ska göra, älskar ljudet i Supern så vill helst inte uppgradera den heller.. Så blir kanske en modmic ändå, även om den kanske är lite sämre än Boompro i ljudet och dessutom jäkligt dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Precis en sån. Svårt att hitta en i Sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Farbrorstork: Synd. Dags att titta mot t.ex. Oppo eller Audeze då.

Permalänk
Skrivet av Margarin:

Precis en sån. Svårt att höra en i Sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du inte bara beställa den från ebay? Hur lätt som helst och som du ser, asbilligt!

Annars kan du denna Kabel från Kjell

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Farbrorstork:

Om någon är sugen på Sennheiser HD800 S samt odac combon kan de PMA mig, försöker fortfarande hitta rätt lurar för mig..

Skickades från m.sweclockers.com

Musiksmak?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Fick hem mina JVC HA-S500 i dag..Fick dock tulla 189kr på inköpspriset 300..Hur som helst så är dom fasen riktigt schyssta som portabla lurar! Saknar bara en mick på sladden men det kan man nog lösa så småningom.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Musiksmak?

Rock/metal/electronics musik 😊

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Farbrorstork:

Rock/metal/electronics musik 😊

Hehe ok kanske inte HD800S är optimalt då. Bra inspelad elektronisk musik brukar ju fungera på de flesta hörlurar. Men rock/metal är svårt. Jag tyckte gamla blå Hifiman HE-400 var bra med rock. Och även Shure 1540. Ut och lyssna igen då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Hehe ok kanske inte HD800S är optimalt då. Bra inspelad elektronisk musik brukar ju fungera på de flesta hörlurar. Men rock/metal är svårt. Jag tyckte gamla blå Hifiman HE-400 var bra med rock. Och även Shure 1540. Ut och lyssna igen då

Skickades från m.sweclockers.com

+1

Låter som kanske HE-500 eller HE-6 kan falla i smaken också. Krävs en stereoförstärkare för att komma till sin rätt dock (kan dock vara billigare än en hörlursförstärkare)

Permalänk
Skrivet av Farbrorstork:

Tjaa egentligen inget alls, en kombination av att vilja testa nått lite mer basigt/roligt och en väldigt dyr månad generellt så behöver pengarna

Alltid trist att behöva sälja iväg prylar. Om du har möjlighet, provlyssna Focal Elear. Roliga hörlurar tycker jag iaf. Eller kanske Audioquest Nighthawk ? Reas ut nu i förmån för de nya lurarna i sortimentet.

Mvh

Permalänk

Jag är fortfarande osäker på Scarlett Solo som förstärkare för Beyerdynamic DT 990 Pro. Jag vet inte om jag är dumsnål bara för att få ett låda både för hörlurarna och min mikrofon.

Permalänk
Inaktiv

Edit2: Verkar inte finnas kabel för min smak, och då har jag sökt runt i över 30min.. Så ni kan ignorera frågan nedan. (vill bli av med knölen där den fördelas)
Edit: Visst ja, hade ju en fråga till resten också.. Någon som har tips på vettig kabel till HE400i? Stör mig rätt rejält på stock som fastnar i mina kläder hela tiden.. Billigt går bra Bara den inte är dålig på ljuddelen och någorlunda att handskas med. (nya kablarna, 2.5mm ingångar)

@OskarTegby: Hade du lyssnat på dessa tillsammans? Jag antog att du gjort det nämligen. Men nu efter att ha kikat närmare verkar de finnas chans att det blir lite lite, om du ska ha 250/600ohm modell i alla fall. Om det är +10dbu som sidan säger så får du liksom ut 0.008W med 250ohm. Vilket är lite lite, typ det *10 så känns det rimligare för 96dB/mW. Kan dock vara lite annorlunda i praktiken då de har väldigt bristande info på sin sida.. Så det är lite därför jag undrar om du lyssnat eller ej. Spelar ju inte så stor roll vad matematiken kan få en att tro om det lät bra enligt dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Edit: Visst ja, hade ju en fråga till resten också.. Någon som har tips på vettig kabel till HE400i? Stör mig rätt rejält på stock som fastnar i mina kläder hela tiden.. Billigt går bra Bara den inte är dålig på ljuddelen och någorlunda att handskas med. (nya kablarna, 2.5mm ingångar)

Finns inga jättebilliga, men Forzas billigaste får du för 50€ inklusive frakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

Finns inga jättebilliga, men Forzas billigaste får du för 50€ inklusive frakt.

Ähh, kollat runt nu, och det finns inte något som ser ut att falla mig i smaken för rimliga priser.. Tack i alla fall

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Ähh, kollat runt nu, och det finns inte något som ser ut att falla mig i smaken för rimliga priser.. Tack i alla fall

Finns en hel hög på ebay typ: http://m.ebay.com/itm/NEW-Replacement-Audio-upgrade-Cable-For...

Permalänk
Inaktiv

@Hifisnubben: Helt otroligt.. Du hitta en som faktiskt ser vettig ut! Hmm.. Får jag forska lite om ifall den är nått att ha nu då. Tackar tackar