Permalänk

Datorn startars om varje 10 sekund

Hej, det är så här att jag har byggt en dstor och när jag startar den så startar den i ungefär 10 sekunder, skärmen får ingen signal eller något och musen och tangentbordet fungerar inte. Sen så stängs datorn av och är avstängd i några sekunder och sen startar den igen. Jag undrar vad det kan vara för fel, jag har testat bytat plats på minnena och köra ett i taget osv, jag har startat datorn utan hårdiskar och bytt nättagg också och det är fortfarnade samma problem och jag kommer inte ens in i bios skärmen. Jag undrar om ni vet vad det kan vara för fel, borde jag testa starta om bios eller så om det skulle kunna hjälpa, kan det vara något med processorn eller något?

Tacksam för alla svar
Mvh Ludvig

Stavfel
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du får börja med att stapla upp allt bättre.

Vad har du för delar?
Vad har du försökt med själv? Felsökning?
Hur är det monterat? Allt korrekt? Alla nödvändiga distanser på rätt plats?
CPU-kylaren inkopplad på rätt plats?
Är det en disk med OS på?

Se manualen för hur du kommer in i UEFI.

Permalänk

@Luddegust:

Du bör ÅTMINSTONE skriva vilken processor och vilket moderkort du har. Ibland måste man uppgradera BIOS för att ett moderkort ska stödja en viss processor, sånt kan in forummedlemmarna svara på om du inte uppger vilken hårdvara problemet gäller.

Jag förstår inte att så många struntar i detta.

MVH

Daniel

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du får börja med att stapla upp allt bättre.

Vad har du för delar?
Vad har du försökt med själv? Felsökning?
Hur är det monterat? Allt korrekt? Alla nödvändiga distanser på rätt plats?
CPU-kylaren inkopplad på rätt plats?
Är det en disk med OS på?

Se manualen för hur du kommer in i UEFI.

Allt verkar vara på rätt plats och fläkten sitter nog rätt har kopplat ur den några gånger osv, disken hade os men inget kom upp med eller utan den.

Moderkortet heter GIGABYTE Z170-GAMING K3
Processorn heter Intel Core i7-7700 LGA1151
Ram är corsair vengance LPX två stycken med 8 gb i ddr4
Grafikkort är MSI Gtx 980ti
Nätagget som vi har just nu är på 850watt och det innan var på 650watt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av skurtbert:

@Luddegust:

Du bör ÅTMINSTONE skriva vilken processor och vilket moderkort du har. Ibland måste man uppgradera BIOS för att ett moderkort ska stödja en viss processor, sånt kan in forummedlemmarna svara på om du inte uppger vilken hårdvara problemet gäller.

Jag förstår inte att så många struntar i detta.

MVH

Daniel

Moderkortet heter GIGABYTE Z170-GAMING K3
Processorn heter Intel Core i7-7700 LGA1151
Ram är corsair vengance LPX två stycken med 8 gb i ddr4
Grafikkort är MSI Gtx 980ti
Nätagget som vi har just nu är på 850watt och det innan var på 650watt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Luddegust:

Du har ett Skylake-moderkort så du måste uppdatera det till senaste BIOS för att din Kaby Lake CPU ska fungera.
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5720#b...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Inaktiv

Varför köpte du inte z270 moderkort, nu måste du köpa en skylake CPU och uppdatera BIOS först.
Innan du kan använda kabylake cpun

Permalänk

@D-ryd: Hur göra jag det ska jag ladda ner det på usb eller? För kommer inte in i bios

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan göra ett bootbart USB-minne, man ska alltid komma in i BIOS/EFI på ett eller annat sätt.
Att komma ihåg är att antal W inte spelar nån större roll utan det är kvaliteten på nätagget som avgör, vad är det för tillverkare/modell?

Permalänk
Medlem

@Luddegust:

Du måste ha en Skylake CPU för att få bild och kunna uppdatera bios, det kan du göra med USB, läs manualen.
Har du någon du kan låna en sån CPU från?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

Du har ett skylake moderkort, och en kaby lake cpu. Du måste ha en skylake cpu för att kunna uppdatera bios. Vem var det som köpte dessa delar? Antar att det var någon okunnig? Och varför valde hen inte en i7 7700k?

Har du möjlighet att lämna tillbaka moderkortet och cpun gör det genast. Och köp dessa istället:
https://www.inet.se/produkt/1900172/asus-prime-z270-a#specs
https://www.inet.se/produkt/5300180/intel-core-i7-7700k-4-2-g...

Permalänk
Skrivet av Fantgrenen:

Du har ett skylake moderkort, och en kaby lake cpu. Du måste ha en skylake cpu för att kunna uppdatera bios. Vem var det som köpte dessa delar? Antar att det var någon okunnig? Och varför valde hen inte en i7 7700k?

Har du möjlighet att lämna tillbaka moderkortet och cpun gör det genast. Och köp dessa istället:
https://www.inet.se/produkt/1900172/asus-prime-z270-a#specs
https://www.inet.se/produkt/5300180/intel-core-i7-7700k-4-2-g...

Finns det någon lite billigare processor till det dära moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@Luddegust:

Du måste ha en Skylake CPU för att få bild och kunna uppdatera bios, det kan du göra med USB, läs manualen.
Har du någon du kan låna en sån CPU från?

Tyvär inte så det blir väll att försöka lämna tillbaka processorn isåfall om jag kan det, om det inte finns något annat sätt att lösa det här på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Fantgrenen:

Du har ett skylake moderkort, och en kaby lake cpu. Du måste ha en skylake cpu för att kunna uppdatera bios. Vem var det som köpte dessa delar? Antar att det var någon okunnig? Och varför valde hen inte en i7 7700k?

Har du möjlighet att lämna tillbaka moderkortet och cpun gör det genast. Och köp dessa istället:
https://www.inet.se/produkt/1900172/asus-prime-z270-a#specs
https://www.inet.se/produkt/5300180/intel-core-i7-7700k-4-2-g...

Funderar på att köpa den här isåfall, för den ska väll fungera till kaby lake serien, är det ett bra moderkort?

https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du kan göra ett bootbart USB-minne, man ska alltid komma in i BIOS/EFI på ett eller annat sätt.
Att komma ihåg är att antal W inte spelar nån större roll utan det är kvaliteten på nätagget som avgör, vad är det för tillverkare/modell?

Skulle det gå med 650 watt corsair cx650m

Det vi skaffade nu som är på 850watt heter Evga supernova 850 g2.
Skulle det gå att köra med det på 650watt

Permalänk
Skrivet av Luddegust:

Skulle det gå med 650 watt corsair cx650m

Det vi skaffade nu som är på 850watt heter Evga supernova 850 g2.
Skulle det gå att köra med det på 650watt

650w räcker gott o väl, jag undrar bara ifall du har möjlighet att lämna tillbaka och varan/byta vara eftersom du köpt fel. Känns ju onödigt eftersom du ändå spenderat massa pengar. Men först tycker jag att du borde fråga någon som du känner ifall de har en skylake cpu. Annars kan du gå in till netonnet (ifall det var där du köpte grejerna) och fråga ifall de kan hjälpa dig att uppgradera bios. Dem på netonnet brukar ofta vara schyssta och hjälpa till på plats.

Det moderkortet du länkade funkar bra, men det finns bättre och mer prisvärda.

Permalänk
Skrivet av Fantgrenen:

650w räcker gott o väl, jag undrar bara ifall du har möjlighet att lämna tillbaka och varan/byta vara eftersom du köpt fel. Känns ju onödigt eftersom du ändå spenderat massa pengar. Men först tycker jag att du borde fråga någon som du känner ifall de har en skylake cpu. Annars kan du gå in till netonnet (ifall det var där du köpte grejerna) och fråga ifall de kan hjälpa dig att uppgradera bios. Dem på netonnet brukar ofta vara schyssta och hjälpa till på plats.

Det moderkortet du länkade funkar bra, men det finns bättre och mer prisvärda.

Har kollat med vänner men dom har amd processorer, jag kan lämna tillbaka det och så har jag tänkt köpa ett msi kort istället.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddegust:

Har kollat med vänner men dom har amd processorer, jag kan lämna tillbaka det och så har jag tänkt köpa ett msi kort istället.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

Skickades från m.sweclockers.com

Men om det är en i7 7700 (UTAN K) som du köpt så finns det ingen anledning att köpa ett Z moderkort.. Då kan du lika gärna köpa dig ett billigare moderkort som inte klarar överklockning, så vida du inte tänkt uppgradera i framtiden.. Men då borde du köpt en i7 7700K redan från början.

Bäst vore om du kunde lämna tillbaka både moderkort och processor för att köpa Z270 och i7 7700K alternativt lämna tillbaka processorn och köpa en i7 6700K.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddegust:

För kommer inte in i bios

Du borde kunna ta dig in i BIOS så länge tangentbord och skärm är anslutna. Att du måste ha en tidigare generations CPU för att uppgradera BIOS tror jag inte på. Hör med gigabytes support för att få det bekräftat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejma:

Du borde kunna ta dig in i BIOS så länge tangentbord och skärm är anslutna. Att du måste ha en tidigare generations CPU för att uppgradera BIOS tror jag inte på. Hör med gigabytes support för att få det bekräftat.

Om BIOS versionen han har nu inte stöder Kaby Lake så låter det väl inte alls så konstigt? Man kan inte komma in i BIOS utan processor så att ha en processor som inte stöds är väl ungefär samma sak.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Om BIOS versionen han har nu inte stöder Kaby Lake så låter det väl inte alls så konstigt? Man kan inte komma in i BIOS utan processor så att ha en processor som inte stöds är väl ungefär samma sak.

BIOS är lilla systemet och skall fungera utan att kringutrustningen som tex CPU snurrar. Vart i manualen står att användaren måste ha tillgång till 2 olika generationer CPU för att kunna uppgradera firmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejma:

BIOS är lilla systemet och skall fungera utan att kringutrustningen som tex CPU snurrar. Vart i manualen står att användaren måste ha tillgång till 2 olika generationer CPU för att kunna uppgradera firmware?

prova montera ut din cpu och gå in i bios

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejma:

BIOS är lilla systemet och skall fungera utan att kringutrustningen som tex CPU snurrar. Vart i manualen står att användaren måste ha tillgång till 2 olika generationer CPU för att kunna uppgradera firmware?

Tyvärr så måste det finnas en cpu tillgänglig för att kunna använda bios, hade iofs var bra om det hade suttit ngn billig arm cpu inbyggd i moderkortet som hanterade just bios/uefi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som det är sagt du behöver en intel cpu från 6000(lga 1151) serien för att uppdatera ditt moderkort så att det stödjer Kaby Lake serien.
Det du kan göra är att fråga om Netonnet om de kan hjälpa dig med att uppdatera biosen alternativt byta ut ditt moderkort mot ett som stödjer Kaby Lake serien.
Som jag förstod så hade du en Core I7 7700 och den är inte överklockningsbar då kan du välja ex detta moderkort i stället
https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

650w räcker gott o väl, jag undrar bara ifall du har möjlighet att lämna tillbaka och varan/byta vara eftersom du köpt fel. Känns ju onödigt eftersom du ändå spenderat massa pengar. Men först tycker jag att du borde fråga någon som du känner ifall de har en skylake cpu. Annars kan du gå in till netonnet (ifall det var där du köpte grejerna) och fråga ifall de kan hjälpa dig att uppgradera bios. Dem på netonnet brukar ofta vara schyssta och hjälpa till på plats.

Det moderkortet du länkade funkar bra, men det finns bättre och mer prisvärda.

Du borde definitivt kunna få biosen uppdaterad, står ju på Gigabytes hemsida att den cpu:n är supportad, antar att det inte heller stod angivet bios-version på moderkortet när du köpte det.