Utvecklare: "Antivirus-mjukvara är ett gissel"

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Förmodligen betydligt mer komplex säkerhet i Windows än Apple någonsin varit i kontakt med.

Mer komplex kanske, men inte bättre.
MacOS är en Linux, och har mycket starkare strukturellt skydd än vad Windows har. Windows har alltid varit en röra, och Microsoft började inte bry sig om säkerhet förrän med Windows 7, och de har alltid prioriterat bakåtkompatibilitet och utvecklarnas önskemål framför säkerhet. T.ex. är det virusjägar-företagen som krävde att drivrutiner skulle installeras på ring noll i operativsystemet, vilket i praktiken innebär att det aldrig kan bli säkert. Man ska nog komma ihåg att virusjägar-företagen absolut inte vill ha säkra operativsystem.
Problemet nu för tiden är spioneri och datastöld snarare än gammaldags virus, och det vill ingen stoppa eftersom alla, inklusive Microsoft, tjänar pengar på att sälja användardata. Det finns en anledning till att privatpersoner inte får köpa Windows 10 Enterprise.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

T.ex. är det virusjägar-företagen som krävde att drivrutiner skulle installeras på ring noll i operativsystemet, vilket i praktiken innebär att det aldrig kan bli säkert.

Kan du förklara vad som menas med "ring noll" i operativsystemet?.

Skrivet av Awakeruad:

Problemet nu för tiden är spioneri och datastöld snarare än gammaldags virus, och det vill ingen stoppa eftersom alla, inklusive Microsoft, tjänar pengar på att sälja användardata.

Har du möjligtvis källa på detta påstående? (räcker med källa och ingen wall-of-text tack).
Googlade lite men hittade inget (måste kanske levla mina Google-skills).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Du får nog ta en rejäl funderar ändå. Windows dator OS sitter väl på runt 90% av marknaden idag.
Vad tror du lönar sig för virusskapare och hackers osv?
Förmodligen betydligt mer komplex säkerhet i Windows än Apple någonsin varit i kontakt med.

Ja, det låter ju...troligt. Du ligger bara ungefär 20% fel i användarbasen, men med den påhittade siffran så har du ju redan bevisat din okunskap.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Awakeruad
Lite som att säga, jag bor i Europa och har högre säkerhet än USA. Vilken konkret och praktisk säkerhet pratar du om som är applicerbar idag?
Har väldigt svårt att tro det då Windows har stenhårt grepp inom företagsverksamheter där hög säkerhet prioriteters som nummer ett.
Funktionalitet har ju en direkt koppling till säkerhet.
Jag skulle kunna stänga av datorn och beundra min "säkerhet" men det är inte så kul.

@Segas
Jasså... förlåt, jag visst inte att att det bara är du som har behörighet till att hitta på saker och avfärda andras åsikter.
Du har helt enkelt bestämt dig hur du vill att din verklighet ska vara.

Tips, kom med trovärdiga källor om du inte vill bli konfronterad.

Permalänk
Skrivet av tattis:

Kan du förklara vad som menas med "ring noll" i operativsystemet?.

Det är den högsta säkerhetsnivån, där bara kritiska operativsystemrutiner ska hålla till. Virusjägare vill ha tillgång till den nivån för att ha full tillgång till allt på datorn, men genom att tillåta tredjepartsprogram att installera sig på den nivån går det inte att göra systemet säkert: kan en virusjägare installera sig där så kan ett virus också göra det. Inte säker, men jag tror det var McAfee som stämde Microsoft under utvecklingen av Windows 8 för att Microsoft ville hindra tredjepartsprogram från att installera sig i ring noll.

Citat:

Har du möjligtvis källa på detta påstående?

http://www.techrepublic.com/article/windows-10-collects-too-m...
Vilket naturligvis är ett integritets/säkerhetsproblem:
http://gizmodo.com/how-much-microsoft-charges-the-fbi-for-use...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ja, det låter ju...troligt. Du ligger bara ungefär 20% fel i användarbasen, men med den påhittade siffran så har du ju redan bevisat din okunskap.

https://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share....

Runt 88% får jag det till December 2016 som market share.
Så förlåt om inte "runt 90%" inte stämde.

Dock förstår jag inte riktigt vad du får 20% ifrån men det kommer jag nog aldrig få veta.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Har väldigt svårt att tro det då Windows har stenhårt grepp inom företagsverksamheter där hög säkerhet prioriteters som nummer ett.

Att Windows inte är lika skyddat som Linux mot virus innebär inte att det inte har hyfsad säkerhet, särskilt som användare på företag inte har administratörsrättigheter och säkerheten sköts centralt. Ett företag kanske kan undvika lite kostnader för att återställa infekterade Windows-maskiner genom att byta till Linux, men det kostar säkert mer att lära användarna att använda det nya systemet och vara nöjda med den mjukvara som finns till Linux.

Citat:

Funktionalitet har ju en direkt koppling till säkerhet.

En mycket viktig poäng. Jag irriterar mig ständigt över att varenda skit-site nu mer kräver tvåfaktor validering och låser kontot ifall man loggar in från en ny maskin. Allt behöver inte vara säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det är den högsta säkerhetsnivån, där bara kritiska operativsystemrutiner ska hålla till. Virusjägare vill ha tillgång till den nivån för att ha full tillgång till allt på datorn, men genom att tillåta tredjepartsprogram att installera sig på den nivån går det inte att göra systemet säkert: kan en virusjägare installera sig där så kan ett virus också göra det. Inte säker, men jag tror det var McAfee som stämde Microsoft under utvecklingen av Windows 8 för att Microsoft ville hindra tredjepartsprogram från att installera sig i ring noll.

Förstår jag dig rätt om du skriver att Microsoft tillåter virusjägare access till ring noll?.

Grymt tack. Jag läser och återkommer

Permalänk
Medlem

På tal om detta ämnet fick jag nyss detta problem:

Citat:

QUESTION:
When I click on Play to launch the For Honor Closed Beta on PC, nothing happens. What can I do to make the game start?

ANSWER:
We have identified a conflict between the For Honor Closed Beta and the application Bitdefender. If you run Bitdefender on your system, it may prevent the For Honor Closed Beta from launching.

This issue will be fixed for the release of For Honor. In the meantime, to be able to play the Closed Beta, please try disabling Active Threat Control in Bitdefender. This should allow you to start the Closed Beta and play.

Kan inte anti-virus i alla fall säga till att det blockerar något så att man slipper dammsuga Google efter lösningar och ger fel utvecklare skit?

Ironiskt nog bytade jag från Comhem Trygg Surf (F-secure) just för att F-secure fick Elder Scrolls Online att inte fungera. Även när F-secure var inaktiverat! Hur vet jag att det just var F-secure? För att problemet försvann när F-secure helt avinstallerades. Är det något jag inte gillar så är det när man stänger ner/avaktiverar ett program men det ändå körs i bakgrunden utan ens vetskap.

Permalänk
Medlem

Det han ser ser inte jag, Avast är det jag använder och det har nästan aldrig hänt nånting allvarligt.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Detta är inget nytt, de flesta tredjeparts antivirus skyddar mot kända hot, men är inte skrivna säkert i sig själva.
Eftersom antivirusprogrammen både injicerar DLL-filer, plugins till kända program, bråkar med minneshantering och gör andra injections kan de skapa nya hotbilder. Sedan ska vi inte glömma vad antivirusprogrammen är, de är i huvudsak en stor svartlistande databas.

Inne på sweclockers brukar det vara ett enormt gnäll på att köra exempelvis microsofts inbyggda. Referensen är ett "test", men det finns inga vetenskapliga test. Det finns inga dubbelblindade studier, för det tycker utvecklare och recensenter är svårt.

inne på sweclockers saknas medvetenheten om att antivirus i sig alltså är en stor angreppsyta för exploiter som angriper just antivirus.
Att använda "sunt förnuft" innebär alltså att du inte har installerat en ny angreppsyta i den maskin, men att du tappar svartlistningsskyddet mot farliga binärer.

Fördelen med att använda microsofts inbyggda lösning är att det ligger i deras intresse att den är välintegrerad med windows och inte skapar säkerhetshål i operativsystemet.

Några exempel:
http://www.forbes.com/forbes/welcome/?toURL=http://www.forbes...
https://www.syscan360.org/slides/2014_EN_BreakingAVSoftware_J...

Det är alltså inte så enkelt som att man läst i något test vilket AV som är bäst, för det säger ingenting om användarbeteenden eller nya hot, allt det säger är hur AV agerar mot ett antal, utvalda, hot.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Problemet nu för tiden är spioneri och datastöld snarare än gammaldags virus, och det vill ingen stoppa eftersom alla, inklusive Microsoft, tjänar pengar på att sälja användardata.

Vi verkar ha lite olika syn på detta. Medans du verkar känna att alla de stora teknikföretagen gärna delar med sig av kundernas data för att tjäna pengar, så har jag en annan syn.

Här är 3 viktiga event (samt senaste nytt från microsoft ang. integritet):

• Apple kämpade på bra mot FBI (med Google + Microsoft m.fl bakom sig) när de ville ha hjälp med att låsa upp Syed Farooks iPhone förra året.

• Microsoft stämmer den amerikanska staten för att få meddela sina kunder när myndigheter vill ta del av deras information.
    “People do not give up their rights when they move their private information from physical storage to the cloud,” Microsoft says in the lawsuit. It adds that the government “has exploited the transition to cloud computing as a means of expanding its power to conduct secret investigations.”

• Microsoft Wins Appeal on Overseas Data Searches
    "For the last few years, American technology giants have been embroiled in a power struggle with the United States government over when authorities get to see and use the digital data that the companies collect.
    On Thursday, Microsoft won a surprise victory in one such legal battle against the government over access to data that is stored outside the United States."

• Terry Myerson - January 10, 2017 9:00 am - Our continuing commitment to your privacy with Windows 10

Tycker att du ger dom lite dåligt med cred faktiskt.

Sedan, du tror inte att dom tar betalt för att det faktiskt kostar dom något att göra detta?. Alternativen är vad:

1. Att göra det gratis

2. Att vägra, och sedan bli sönderstämda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Inte på långa vägar, men det är roande när folk tror att det är så.

Källa på det?

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:VUGMjAu...

Skrivet av DasIch:

Det är väl just resultatet man får om man klumpar ihop olika versioner av Windows och OS X? Mäter man sedan hur allvarliga säkerhetshålen är har jag får mig OS X har betydligt färre allvarliga hot.

Källa på det?

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:VUGMjAu...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Mer komplex kanske, men inte bättre.
MacOS är en Linux, och har mycket starkare strukturellt skydd än vad Windows har. Windows har alltid varit en röra, och Microsoft började inte bry sig om säkerhet förrän med Windows 7, och de har alltid prioriterat bakåtkompatibilitet och utvecklarnas önskemål framför säkerhet.

På vilket sätt är Linux strukturellt bättre? Om Microsoft inte brydde sig om säkerhet förrän i och med Windows 7, hur kommer det sig att DEP lades till i Windows XP SP2 och ASLR i Windows Vista?

Permalänk
Medlem

Firefox, noscript, adblock, Windows defender och där var problemet löst.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

På vilket sätt är Linux strukturellt bättre? Om Microsoft inte brydde sig om säkerhet förrän i och med Windows 7, hur kommer det sig att DEP lades till i Windows XP SP2 och ASLR i Windows Vista?

Samtidigt gillar det faktum att folk menar att bristen på virus till Linux beror på operativsystemet i sig... Det är ungefär samma argument som okunniga sprider runt sig om Mac OSX.. Att marknaden består nästan 90% av Microsoftbaserade operativsystem och därför ligger det största fokuset på virusskapande till denna plattform verkar inte folk reflektera över. Skulle Linux mot all förmodan bli dominant på marknaden så skulle allt fler virus kodas mot operativsystemet och det skulle märkas.. För just nu är den största orsaken till att virus inte kodas mot Linux just det faktum att OS:et hos privatpersoner snarare är en nisch än något annat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Säkerhet är tvådelad. Vid lite mer kritiska problem kan för mycket generell opåliglig säkerhet ställa till med mer problem än nytta. Ett enkelt exempel se bara på en brandvägg, visst skitbra, men vad händer om brandväggen stoppar en signal som absolut ej får stoppas?
Detsamma gäller antivirusprogram, vad händer om de skulle stanna en process som under inga omständigheter får stanna? Och det där antivirusprogrammet kan få för sig att flytta filer till karantän, vem tusan vet vad som händer då?

Nå den stora skaran idag använder sin dator mer eller mindre som webbläsare, där jag själv har börjat mer och mer och gå över till Linux på dessa maskiner.
Nu med HTML 5 så blir väl webläsare säkrare då man kan göra mycket i webbläsaren utan att behöva ladda hem activeX, flash och allt vad det heter.

Permalänk
Medlem

Kaspersky FTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Samtidigt gillar det faktum att folk menar att bristen på virus till Linux beror på operativsystemet i sig... Det är ungefär samma argument som okunniga sprider runt sig om Mac OSX.. Att marknaden består nästan 90% av Microsoftbaserade operativsystem och därför ligger det största fokuset på virusskapande till denna plattform verkar inte folk reflektera över. Skulle Linux mot all förmodan bli dominant på marknaden så skulle allt fler virus kodas mot operativsystemet och det skulle märkas.. För just nu är den största orsaken till att virus inte kodas mot Linux just det faktum att OS:et hos privatpersoner snarare är en nisch än något annat.

Ett bra exempel på de är ju just Android som är ett linux os. Är ju de största mobila os:et med en rätt snarlik marknadsandel som Windows och även där är det överlägset mest skadlig kod.

Report: 97% Of Mobile Malware Is On Android. This Is The Easy Way You Stay Safe

Visa signatur

CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

Använder Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zilanto:

Ett bra exempel på de är ju just Android som är ett linux os. Är ju de största mobila os:et med en rätt snarlik marknadsandel som Windows och även där är det överlägset mest skadlig kod.

Report: 97% Of Mobile Malware Is On Android. This Is The Easy Way You Stay Safe

Absolut. Viruskodarna tjänar mest på sitt arbete genom att skapa skit mot det dominerande operativsystemet eftersom de vet att det kommer att spridas enormt mycket snabbare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem

Okej har läst tråden men tänker fortvarande Thuga Premium Antivirus har gjort det i 10 år+ tänker inte sluta

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Använder Eset NOD32 sedan ca 8 år tillbaka och känner mig trygg. Defender har jag inaktiverat såklart.
Mig veterligen inte haft några virus. Tror också att det spelar roll vad man aktar sig för att klicka på, särskilt email.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Är väl knappast brist på Linux-mål i världen om man inkluderar mer än desktop. Har inga siffror förutom mitt eget minne men på servermarknaden är ju Linux långt ifrån mariginellt, lägg därtill android.
Kanske svårare att knäcka servrar än att få kryptolocker installerat hos kleti och pleti dock...

Sen tror jag att Linux är strukturellt säkrare än Windows då Windows som default har generösare rättigheter på en defaultanvändare än vad Linux har. Men användarvänlighet och säkerhet går väl lite hand i hand, ju mer användarvänligt desto sämre säkerhet och vice versa.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bardbard:

Är väl knappast brist på Linux-mål i världen om man inkluderar mer än desktop. Har inga siffror förutom mitt eget minne men på servermarknaden är ju Linux långt ifrån mariginellt, lägg därtill android.
Kanske svårare att knäcka servrar än att få kryptolocker installerat hos kleti och pleti dock...

Sen tror jag att Linux är strukturellt säkrare än Windows då Windows som default har generösare rättigheter på en defaultanvändare än vad Linux har. Men användarvänlighet och säkerhet går väl lite hand i hand, ju mer användarvänligt desto sämre säkerhet och vice versa.

Det är det absolut. Säkerheten är hög hos de flesta serverföretag men det är inte allt för sällan folk tar sig in ändå. Däremot är jag fortfarande säker på att om Linux skulle ta över som ett dominerande operativsystem hos den gemene användaren så skulle det inom loppet av några år vara lika stora problem med virus som det är för windowsanvändare idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

men de flesta virus kommer ju in via browser/email, hur många sitter på en *nix-server å surfar?

sen är den andra punkten lite kul, jag håller med om att linux kan vara lite säkrare eftersom windows har generösare rättigheter, men vilket jävla liv det blev här på forumet när UAC kom och fortsatte finnas

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Här t.ex.:
http://www.zdnet.com/article/mac-os-x-is-the-most-vulnerable-...

Räknar man ihop Windows såsom man gjort med OS X har Windows fler säkerhetshål, varav 67% är allvarliga gentemot 43% för OS X.

Nu är förstås dessa undersökningar i grunden ren skit och rapporterar bara på redan kända och ofta fixade problem. Att klumpa ihop systemen innebär även att vissa saker räknas två gånger.

Det är väldigt trubbigt verktyg för ett mycket mer komplext problem.

Permalänk
Medlem

Har bara fått infekterade filer av att ladda ner mysko saker där jag fått skylla mig själva -- och aldrig har något allvarligt skett som följd av det.

Jag har nog aldrig haft ett regelrätt virus som sabbat datorn, enbart malware som fuckat runt med webbläsaren som man har kunnat ta bort i felsäkertläge.

Anti-virus har jag aldrig köpt och kommer aldrig köpa. Precis som artikeln antyder gör de mer skada än nytta.

Permalänk
Medlem

Det där tycker jag är något alla borde läsa. Både intressant och skrämmande hur usla AV-programmen är.

Permalänk
Medlem

Så...vad ska man göra? Köra ett kommersiellt AV eller inte?

När jag försöker hitta "best antivirus" så säger alla sidor man hamnar på lite olika saker och alla AV program verkar ungefär lika bra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så...vad ska man göra? Köra ett kommersiellt AV eller inte?

När jag försöker hitta "best antivirus" så säger alla sidor man hamnar på lite olika saker och alla AV program verkar ungefär lika bra.

Jag ser det så här, för realtidsövervakning föredrar jag microsofts egna, av den anledning att det inte bråkar med övrig säkerhet i systemet.

Är det för att scanna filer och mail på en server, där man kanske inte vill köra realtidsövervakning, så skulle ett kommersiellt dito kunna göra ett bättre jobb.

"Skulle kunna" säger jag, för att det finns inga AV-tester som är vetenskapligt utförda. Det bästa man hittar är detection rate på ett antal utvalda hot.

Tror man måste utgå från sitt egna usecase och kompromissa därifrån.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x