AMD gör nytt förlustkvartal – spår bättre tider med Ryzen och Vega

Permalänk
Melding Plague

AMD gör nytt förlustkvartal – spår bättre tider med Ryzen och Vega

AMD avrundar 2016 med ännu ett kvartal med röda siffror, men den negativa trenden är på väg att vända. I samband med årets två stora lanseringar räknar bolaget med att åter göra vinst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, efter att Ryzen släpps kommer det (troligtvis) börja klirra i kassan hos AMD igen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hoppas på vinst.

Det är på tiden det blir ordentlig konkurreras.

Synd att det inte finns minst två aktörer till för cpu och gpu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tror också på ett uppsving för AMD nu med både Ryzen och Vega som båda två ser mycket lovande ut.

Bra att lag Blå och lag Grön får lite konkurrens.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag kommer dra mitt strå till stacken genom att köpa toppmodellen av Ryzen. Säkert rät fina marginaler på dem-

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

no shit... just nu har de 0 intressanta processorer och mellanklass grafikkort som knappt är prisvärda skiljer högst någon hundralapp hit och dit jämfört med motsvarande nvidia.

RX 480 8gb är dock ett kompetent kort om man kan köpa det för under 2500kr pga VRAM för framtida CF uppgraderingar annars är 1060 6gb bättre och RX 470 är bra om man får tag i det för under 1800kr men annars är GTX 1060 3gb de bättre valet i den prisklassen

RX 460 känns lite misplacerad nu när vi fick både 1050 och 1050 Ti iallafall

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

no shit... just nu har de 0 intressanta processorer och mellanklass grafikkort som knappt är prisvärda skiljer högst någon hundralapp hit och dit jämfört med motsvarande nvidia.

RX 480 8gb är dock ett kompetent kort om man kan köpa det för under 2500kr pga VRAM för framtida CF uppgraderingar annars är 1060 6gb bättre och RX 470 är bra om man får tag i det för under 1800kr men annars är GTX 1060 3gb de bättre valet i den prisklassen

RX 460 känns lite misplacerad nu när vi fick både 1050 och 1050 Ti iallafall

nyare tester 1060 6gb mot RX 480 8gb säger tvärtom, RX 480 är starkare i de flesta titlarna och oftast även billigare. Nobrainer för den prismedvetna. Hoppas på liknande scenario med Vega, bättre än motsvarande Nvidia till lägre peng.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Hoppas att Ryzen och Vega lever upp till förväntningarna. AMDs senaste track-record är ju inte det bästa, tyvärr.

Men blir det en kompetent processor till bra pris så kanske jag slår till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

nyare tester 1060 6gb mot RX 480 8gb säger tvärtom, RX 480 är starkare i de flesta titlarna och oftast även billigare. Nobrainer för den prismedvetna. Hoppas på liknande scenario med Vega, bättre än motsvarande Nvidia till lägre peng.

Precis, RX 480 vinner när de är lägre prissatt än GTX 1060 6gb.

om man letar kort i den prisklassen ska man ju slå till på de kortet som är billigast vid inköp..

prestandan håller jag inte med om iallafall för RX 480 tappar i äldre titlar med DX11 dock är det mer intressant pga mängden vram som ger dig möjligheten att enkelt uppgradera med ett till senare, om man kollar tillbaka så gjorde dem som köpte 7970 3gb korten bra affär eftersom man fortfarande idag med 2 sådana i crossfire kan köra alla nya spel på high settings i 1080p och de korten är över 5 år gamla nu ganska imponerande!

sitter själv och väntar på ryzen så man kan byta ut sin i7 3770k mot antingen ryzen eller möjligtvis en prisdumpad i7 7700k.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hoppas allting görs rätt med Ryzen och Vega nu! Då lär det kanske bli andra siffror framöver

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Precis, RX 480 vinner när de är lägre prissatt än GTX 1060 6gb.

om man letar kort i den prisklassen ska man ju slå till på de kortet som är billigast vid inköp..

prestandan håller jag inte med om iallafall för RX 480 tappar i äldre titlar med DX11 dock är det mer intressant pga mängden vram som ger dig möjligheten att enkelt uppgradera med ett till senare, om man kollar tillbaka så gjorde dem som köpte 7970 3gb korten bra affär eftersom man fortfarande idag med 2 sådana i crossfire kan köra alla nya spel på high settings i 1080p och de korten är över 5 år gamla nu ganska imponerande!

sitter själv och väntar på ryzen så man kan byta ut sin i7 3770k mot antingen ryzen eller möjligtvis en prisdumpad i7 7700k.

även ett singel hd 7970 är fullt tillräckligt för det mesta i 1080p idag om man skruvar lite med inställningar
sitter ett i min ena burk och den har inga problem att dra runt tex overwatch i 140fps i medium settings.

ett riktigt beast kort för sin tid och som bara kostade som mellankorten gör idag..

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Är det inte alltid så att "nästa grej AMD släpper, då!!! blir det bra"

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Lite smått otroligt att AMD inte har gått i kk med tanke på hur många år de gjort förlust. Hoppas de lyckas hänga kvar tills Ryzen och Vega börjar generera lite intäkter, och givetvis att produkterna i sig levererar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Är det inte alltid så att "nästa grej AMD släpper, då!!! blir det bra"

Är väl bara Bulldozer som floppat?

Permalänk
Medlem

Detta blir nog ärligt talat AMDs sista chans att leverera en bra produkt. Om inte stänger de nog igen dörrarna till deras konsumentsegment för gott (om ens företagssegmentet överlever..).

Hype'a kan de och marknadsföring som går ut på att måla diagram där deras produkt har högst stapel är de världsledande inom. Men det känns som att man måste släppa iaf en godkänd produkt per decennium för att gå runt som företag i dagens marknad.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Inaktiv

Otroligt vad lite pengar det egentligen handlar om. AMDs omsättningen för det senaste fem åren kommer staten vaska bort på något som de ej kan använda, detta bara för att skryta för omvärlden hur rika vi är: http://www.dn.se/debatt/kop-av-utslappsratter-ska-gora-brunko...

Nå man får hoppas att AMD lyckas, jag ser att hur det går för AMD kommer påverka människan väldigt mycket på kort sikt, då vår utveckling har stagnerat allteftersom datakraften har gjort detsamma. Jag tycker mer borde satsas på forskning, då behovet av just billig datakraft är en sådan stort problem idag.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av MickeOj:

Är väl bara Bulldozer som floppat?

Jag tycker inte något som AMD släppt de senaste åren vart något spännande. Snart vet vi om Ryzen blir bra, hade själv tänkt mig att köpa en 7700k men till Mars kan jag hålla mig och se vad AMD lyckas med.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Intäkterna i artikeln måste blivit fel. Där står 1,11 miljarder Q4 2016, 1,31 miljoner Q3 2016, och 958 miljoner Q4 2015.

Permalänk

Man kan bara hålla tummarna då att Ryzen och Vega levererar, för AMD behövs. Säga vad man vill om det.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag tycker inte något som AMD släppt de senaste åren vart något spännande. Snart vet vi om Ryzen blir bra, hade själv tänkt mig att köpa en 7700k men till Mars kan jag hålla mig och se vad AMD lyckas med.

Nä, de senaste tre åren eller något så har AMD hela tiden legat snäppet bakom Nvidia. Mot Intel har det inte ens varit en match, av uppenbar anledning. Vid varje släpp så hypeas det upp att det kommer något riktigt bra som sedan visar sig vara ganska så medelmåtta.

Deras apuer har inte heller varit något direkt intressant.

Detta gör mig skeptisk till ryzen och vega men håller tummarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag tycker inte något som AMD släppt de senaste åren vart något spännande. Snart vet vi om Ryzen blir bra, hade själv tänkt mig att köpa en 7700k men till Mars kan jag hålla mig och se vad AMD lyckas med.

Kan bara hålla med, väntat snart 1 år och det lutar fortfarande mot att det blir en 7700k.
AMD visade ganska tydligt på CES att de inte var i närheten av Intel i spel. En antik 2600k kan också få ett GTX1080 att flaska i BF1 i 4k.
Skulle vara om AMD kan få upp HZn på den 4a kärniga varianten i närheten av 5ghz, helst över.

Hoppas att AMD kan överraska, men som du säger det var ett tag sen.

Permalänk
Medlem

Misstänker att de tror att de måste göra röda siffror för att matcha AMD's nuvarande färgtema

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeOj:

Är väl bara Bulldozer som floppat?

Fury X och Nano blev väl också lite av en flopp?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

även ett singel hd 7970 är fullt tillräckligt för det mesta i 1080p idag om man skruvar lite med inställningar
sitter ett i min ena burk och den har inga problem att dra runt tex overwatch i 140fps i medium settings.

ett riktigt beast kort för sin tid och som bara kostade som mellankorten gör idag..

Säger det samma om 290X... 5kkr är inte lite pengar, men jämfört med idag är det 1070 pengar... och detta kort köptes 2014 Q1... så 3 år gammalt grafikkort, som är i 480/1060s prestanda nivåer än idag, och dessa kort kostar trots allt 2000+ kr. Så detta kort har tappat 1000kr per år i prestanda värde. Titta på tex 980Tis värde... de tappade ju ffs nästan 50% på en generation i värde eller 3000kr+ på ett år.

Bästa köpen jag någonsin gjort på GPUer... 7970 och 290x. Aldrig haft kort som presterat så bra, så länge som dessa kort. Visst har man haft kort länge, men de har blivit ork-lösa efter 1 år eller 2... inte fullt användbara 3+ år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Säger det samma om 290X... 5kkr är inte lite pengar, men jämfört med idag är det 1070 pengar... och detta kort köptes 2014 Q1... så 3 år gammalt grafikkort, som är i 480/1060s prestanda nivåer än idag, och dessa kort kostar trots allt 2000+ kr. Så detta kort har tappat 1000kr per år i prestanda värde. Titta på tex 980Tis värde... de tappade ju ffs nästan 50% på en generation i värde eller 3000kr+ på ett år.

Bästa köpen jag någonsin gjort på GPUer... 7970 och 290x. Aldrig haft kort som presterat så bra, så länge som dessa kort. Visst har man haft kort länge, men de har blivit ork-lösa efter 1 år eller 2... inte fullt användbara 3+ år senare.

7970/290x är väl lite av grafikkortens sandy bridge

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeOj:

Är väl bara Bulldozer som floppat?

Det är ett ganska stort "bara" med tanke på att de kört med Bulldozer i över 6 år nu. Och Phenom-serien innan dess var ju inte direkt någon höjdare i början heller. Så det har tyvärr blivit något av en tradition att AMD nya arkitekturer hypats rejält innan lansering för att sen visa sig vara en besvikelse när recensionerna kommit. Kanske blir det annorlunda den här gången, men de som tror att AMD kommer lansera en Intel-dräpare blir nog återigen besvikna. Men förhoppningsvis så kommer de med något som gör att man kan börja rekommendera AMD-CPUer igen.

Mest av allt hoppas jag dock på att de lanserar Ryzen någon gång, så att nyheterna kan handla om något annat för en gångs skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

7970/290x är väl lite av grafikkortens sandy bridge

tycker inte bara att det gäller hd 7970 eller 290(x), de flesta AMD kort de senaste 5-6-7 åren har haft längre lifespan än motsvarande Nvidia. Testa exempelvis att lira någon nyare titel på HD 6950 och jämför mot prestandan hos ett 560ti, no contest.

det mönstret går igen i varje generation på GPU sidan där AMD haft konkurerande kort till Nvidia

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

7970/290x är väl lite av grafikkortens sandy bridge?

Utan tvekan. De är för AMD vad 2600k är för Intel
The long lived heros...

Tror att AMD kan komma på fötter igen, bara de siktar på att göra sina kort lite mer effekitva. De måste inte vinna toppen, men de måste vinna prestanda/krona och göra exakt det som de gjort på senaste, nämligen att fixa drivarna.

När 7970 kom var ju drivarna katastrof, och även med 290 så förlorade ju korten mot Nvidia pga dålig Dx11, (de verkade ha satsat för mycket på mantle).

Nu idag är dessa kort kanonbra, och värda varje krona. De är ofta underskattade hur mycket prestanda de kan ge. Och drivarna blir bara bättre och bättre, färre buggar, bättre CF stöd och mycket mer. De är var Nvidia var med 700-900 serien i drivarna i stabilitet, medan Nvidia gör tabbe och tårta på tårta. Även 480 börjar nu mogna bra...

Vi får se vad som sker, men jag tror AMD kommer få bättre resultat helt klart. De har sedan 2015 kämpat hårt för att minska kostnaderna och tittar man på resultatet ovan så syns det. Intäkterna har ökat, rörelse resultatet är bättre, och de har nu trots detta investerat hårt i RnD för både GPU och CPU... det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är ett ganska stort "bara" med tanke på att de kört med Bulldozer i över 6 år nu. Och Phenom-serien innan dess var ju inte direkt någon höjdare i början heller. Så det har tyvärr blivit något av en tradition att AMD nya arkitekturer hypats rejält innan lansering för att sen visa sig vara en besvikelse när recensionerna kommit. Kanske blir det annorlunda den här gången, men de som tror att AMD kommer lansera en Intel-dräpare blir nog återigen besvikna. Men förhoppningsvis så kommer de med något som gör att man kan börja rekommendera AMD-CPUer igen.

Mest av allt hoppas jag dock på att de lanserar Ryzen någon gång, så att nyheterna kan handla om något annat för en gångs skull

Du menar som Intels P4 Prescott, Intels hela satsning i miljardollar nivåer på plattor och mobila enheter?
Eller kanske Nvidias Tegra som först nu flera generationer senare är något att ha? Nvidia Shield som ja... fattade eld. Något 590 GPUer också tydligen kunde göra. Kanske vi kan nämna Titan Z... $3000 dollar GPUn som slogs av ett kort för halva priset?

Alla tillverkare gör misstag, och AMD är utan tvekan en av dem. Problemet är att AMD inte haft råd att ändra det. De hade satsat mycket pengar på den CPU arkitekturen, och den gick åt H.... Det jag dock håller med är dumt är att de gjorde detta efter att både IBM och Intel gjort samma miss.

Jag tror dock inte det blir en Intel-dräpare... men jag tror helt klart att det blir en Intel-överpris-dräpare...

Permalänk
Medlem

Ska det verkligen stå 1,31 miljoner i tabellen? Inte miljarder?