Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

@anon186252: Jag har en liknande till mina HD650 och den känns inte lika bra som original kabeln så för det mesta ligger den i byrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hifisnubben:

Är det där samma tillverkare som den extrakabeln jag har till mina HD598 så är den kass. Väldigt stel och för med sig minsta ljud om man petar på den.

Permalänk
Inaktiv

Happ.. Då var drömmen om en kabel som inte fastnar, för rimligt pris, än en gång död

Permalänk
Inaktiv

Hmm.. Vad kan det kosta att göra en egen tro? Kan löda, så det bör väl inte vara helt långsökt, tycker jag.. Frågan är kanske snarare: Har någon koll på vad man ska köpa för delar/kabel till ändamålet?

Permalänk
Medlem

Äger kabeln som linkas och ser inga problem med den. Har inga ljud för sig när man rör den och skulle inte kalla den för stel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Äger kabeln som linkas och ser inga problem med den. Har inga ljud för sig när man rör den och skulle inte kalla den för stel.

Nänänä, nu blir det inget mer fram och tillbaka, nu blir det egen
Tackar i alla fall för upplysningen. Det kan nog vara bra att veta att det finns alternativ när jag inte lyckas med mer än att bränna bort fingrarna.
Det verkar faktiskt förvåningsvärt billigt om man inte ska ha någon `golden titanium hyper edition´ på allt. Elektrokit verkar ha det mesta för några kr per del, om man bara ska ha vanliga pryttlar dvs. Men är det någon som har koll på kabel som passar? AWG20 kanske?

Permalänk
Skrivet av anon186252:

@OskarTegby: Hade du lyssnat på dessa tillsammans? Jag antog att du gjort det nämligen. Men nu efter att ha kikat närmare verkar de finnas chans att det blir lite lite, om du ska ha 250/600ohm modell i alla fall. Om det är +10dbu som sidan säger så får du liksom ut 0.008W med 250ohm. Vilket är lite lite, typ det *10 så känns det rimligare för 96dB/mW. Kan dock vara lite annorlunda i praktiken då de har väldigt bristande info på sin sida.. Så det är lite därför jag undrar om du lyssnat eller ej. Spelar ju inte så stor roll vad matematiken kan få en att tro om det lät bra enligt dig

Jag har inte prövat DT 990 Pro tillsammans med Scarlett Solo. Jag har enbart prövat DT 990 Pro. Jag ska gå tillbaka till 4Sound och pröva DT 990 Pro med Scarlett Solo och en kraftfullare förstärkare för att se om det är någon skillnad.

Permalänk
Inaktiv

Aja, 140kr för allt, utan någon strumpa av något slag, plus en 3.5han -> 3.5hon dock. Låter rätt ok

Skrivet av OskarTegby:

Jag har inte prövat DT 990 Pro tillsammans med Scarlett Solo. Jag har enbart prövat DT 990 Pro. Jag ska gå tillbaka till 4Sound och pröva DT 990 Pro med Scarlett Solo och en kraftfullare förstärkare för att se om det är någon skillnad.

Kan vara en god idé. Låter dock konstigt att de skulle rekommendera den om det inte fungerar >.>

Permalänk

@Hifisnubben: Ja får iaf läsa lite om dem och se vad folk säger! Måste hur som helst bli av med lurarna och odacen innan jag kan fundera på att köpa något Men lär inte vara allt för svårt att sälja

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Nänänä, nu blir det inget mer fram och tillbaka, nu blir det egen
Tackar i alla fall för upplysningen. Det kan nog vara bra att veta att det finns alternativ när jag inte lyckas med mer än att bränna bort fingrarna.
Det verkar faktiskt förvåningsvärt billigt om man inte ska ha någon `golden titanium hyper edition´ på allt. Elektrokit verkar ha det mesta för några kr per del, om man bara ska ha vanliga pryttlar dvs. Men är det någon som har koll på kabel som passar? AWG20 kanske?

Det är inte lätt att hitta en bra kabel i svea rike tyvärr. De flesta är alldeles för hårda eller av relativt sopig kvalitet.

Använder själv denna samt dessa kontakter.

Kabel blir finfin om du orkar dra över lite paracord också riktigt mjuk å följsamt samt att ledarna är av bra kvalitet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Agustavsson:

Det är inte lätt att hitta en bra kabel i svea rike tyvärr. De flesta är alldeles för hårda eller av relativt sopig kvalitet.

Använder själv denna samt dessa kontakter.

Kabel blir finfin om du orkar dra över lite paracord också riktigt mjuk å följsamt samt att ledarna är av bra kvalitet.

Var inte helt dumt rent prismässigt det heller. Tänkte att denna och dessa kontakter bör funka annars. (samma typ på 2.5mm sidan)

Permalänk
Inaktiv

Hmm.. En annan fråga, som jag tror är knepigare. Vad tror ni om denna simpla metod för att kolla output impedance? Och om det går med någorlunda vettigt resultat, hur i hel** ska jag veta vad för motstånd som är lämpligt? Är ju därför jag vill göra testet >.> (effekttåligheten på motståndet alltså)
Tänker förvisso på min receiver(pdf), men det är väl samma princip..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Hmm.. En annan fråga, som jag tror är knepigare. Vad tror ni om denna simpla metod för att kolla output impedance? Och om det går med någorlunda vettigt resultat, hur i hel** ska jag veta vad för motstånd som är lämpligt? Är ju därför jag vill göra testet >.> (effekttåligheten på motståndet alltså)

Planerar du att köra hörlurarna via högtalarterminalerna? Om inte, varför ska du använda dig av ett motstånd?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Planerar du att köra hörlurarna via högtalarterminalerna? Om inte, varför ska du använda dig av ett motstånd?

Umm, njae, det var inte min plan. Hur föreslår du att jag går till väga utan motstånd? Jag tänkte mig att köra någon kabel i uttaget och sen köra + -> R -> jord. Och såklart mätinstrumentet där emellan.

Permalänk
Skrivet av Farbrorstork:

@Hifisnubben: Ja får iaf läsa lite om dem och se vad folk säger! Måste hur som helst bli av med lurarna och odacen innan jag kan fundera på att köpa något Men lär inte vara allt för svårt att sälja

Det råder delade meningar om båda så det är svårt att läsa sig till ett enhetlig slutsats. Jag tog chansen på Elear då en tidigare provlyssning till nighthawk inte föll mig i smaken. Nya Amiron från beyerdynamic verkar intressant med.

Du har inte funderat på att endast sälja hd800s ? Odac / O2 är ju bra grejer som lär passa till vilket framtida hörlur du kan tänkas köpa.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Umm, njae, det var inte min plan. Hur föreslår du att jag går till väga utan motstånd? Jag tänkte mig att köra någon kabel i uttaget och sen köra + -> R -> jord. Och såklart mätinstrumentet där emellan.

Blir förvirrad av detta inlägget. Ska du koppla in hörlurarna i hörlursuttaget? Varför ska du isåfall använda dig av ett motstånd? Vad är syftet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon186252:

Ja det borde fungera, metoden är rätt men det finns ett par "men" att tänka på, resistorn bör vara en "ren" resistor, dvs sakna andra värden, ett trådlindat effektmotstånd kan tex ha hög induktans och ökar mätfelet. enklare multimetrar och liknade är oftast tänkta att fungera bra när man mäter dc och på elnätet och de kan mäta fel om frekvensen ökar så man bör ta reda på vilket frekvensmässigt arbetsområde instrumentet har och hålla sig inom det.
Det kan vara svårt att mäta små impedanser korrekt eftersom mätningen kan påverkas relativt mycket av kabel och kontaktresistanser.
Effekttåligheten på mätresistorerna kan du till viss del själv välja genom att anpassa spänningen, det går ju att räkna ut maximal effekt om du vet spänningen och klarar resistorn inte effekten så sänker du spänningen, du använder ju en skillnad för att räkna ut impedanserna så du måste inte köra maximal spänning ut från förstärkarsteget för att kunna mäta men det behövs nog inga jätteeffekter ens för att mäta på stora hörlursförstärkare för de lär inte ge mer än några watt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Kan vara en god idé. Låter dock konstigt att de skulle rekommendera den om det inte fungerar >.>

Jag ska dit idag och prata med dem. Har du något exempel på en ordentlig förstärkare under 2 000 kr? Det bästa skulle ju vara om jag kunde kombinera en förstärkare till hörlurarna med en förförstärkare till mikrofonen, men om det blir svårt får jag köpa separata lådor.

Jag tror att killen som jag pratade med förra gången var lite för skön. Jag ska passa på att pröva DT 770 och DT 990 Pro för att avgöra skillnaden mellan öppet och stängt ljud samt avgöra om jag stör mig på DT 990 Pros ljudbild.

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Var inte helt dumt rent prismässigt det heller. Tänkte att denna och dessa kontakter bör funka annars. (samma typ på 2.5mm sidan)

Jag är skeptisk Men prova så får du se hur det går. Kan rekommendera en kontakt med högre kvalitet dock. Dom där billiga i metal är ärligt talat skräp.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon186252:

Som sagt resistansen måste klara effekten, den får inte heller vara för låg, då riskerar du bränna recivern, minst 8 ohm.
Nu kan jag redan nu säga att din outputimpedans är extremt låg, det är lite av vitsen med reciverns förstärkare, den skall orka driva besvärliga laster utan att dessa utspänning ändras.

Ett sätt är att testa med tex en volt sinusvåg 1kHz, över 16 ohm, och och ändra detta till 8 ohm, spänningen skall då sjunka så lite som möjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

OK! Då är det väl en annan än den jag köpte. De såg väldigt lika ut bara.

Permalänk
Inaktiv

Öjöj.. här var det drag..

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Blir förvirrad av detta inlägget. Ska du koppla in hörlurarna i hörlursuttaget? Varför ska du isåfall använda dig av ett motstånd? Vad är syftet?

Att mäta hur mycket kraft och impedans det är i hörlursdelen utav receiverns förstärkare? Jag blir också lite förvirrad av vår diskussion

Skrivet av mrqaffe:

Ja det borde fungera, metoden är rätt men det finns ett par "men" att tänka på, resistorn bör vara en "ren" resistor, dvs sakna andra värden, ett trådlindat effektmotstånd kan tex ha hög induktans och ökar mätfelet. enklare multimetrar och liknade är oftast tänkta att fungera bra när man mäter dc och på elnätet och de kan mäta fel om frekvensen ökar så man bör ta reda på vilket frekvensmässigt arbetsområde instrumentet har och hålla sig inom det.
Det kan vara svårt att mäta små impedanser korrekt eftersom mätningen kan påverkas relativt mycket av kabel och kontaktresistanser.
Effekttåligheten på mätresistorerna kan du till viss del själv välja genom att anpassa spänningen, det går ju att räkna ut maximal effekt om du vet spänningen och klarar resistorn inte effekten så sänker du spänningen, du använder ju en skillnad för att räkna ut impedanserna så du måste inte köra maximal spänning ut från förstärkarsteget för att kunna mäta men det behövs nog inga jätteeffekter ens för att mäta på stora hörlursförstärkare för de lär inte ge mer än några watt.

Jo jag tyckte att det kändes korrekt, men var lite osäker. Var ett par år sedan jag läste el, och då trodde jag inte att jag någonsin skulle använda mig utav det.. *facepalm*
Men ja, mycket tänkvärt här. Får ta och klura en stund tror jag, framför allt gällande mätinstrumentet. Jag har en stark känsla av att det kan vara en svag länk..

Skrivet av OskarTegby:

Jag ska dit idag och prata med dem. Har du något exempel på en ordentlig förstärkare under 2 000 kr? Det bästa skulle ju vara om jag kunde kombinera en förstärkare till hörlurarna med en förförstärkare till mikrofonen, men om det blir svårt får jag köpa separata lådor.

Jag tror att killen som jag pratade med förra gången var lite för skön. Jag ska passa på att pröva DT 770 och DT 990 Pro för att avgöra skillnaden mellan öppet och stängt ljud samt avgöra om jag stör mig på DT 990 Pros ljudbild.

Separata är nog enklast skulle jag tro. Dock så får jag för mig att scarlett solo är det billigaste alternativet som fortfarande är ganska vettigt när det kommer till mic.. Jag säger nog som sist, USB mic är värt att överväga.
O2(+ODAC), Schiit Magni(modi=dac), sen finns det fler, men lyssna på det där nu så tar vi resterande sen

Skrivet av Agustavsson:

Jag är skeptisk Men prova så får du se hur det går. Kan rekommendera en kontakt med högre kvalitet dock. Dom där billiga i metal är ärligt talat skräp.

Hmm.. Kommer nog inte betälla nu medsamma. Mer tips är bara bra, så kan jag planera noga

Skrivet av Ratatosk:

Som sagt resistansen måste klara effekten, den får inte heller vara för låg, då riskerar du bränna recivern, minst 8 ohm.
Nu kan jag redan nu säga att din outputimpedans är extremt låg, det är lite av vitsen med reciverns förstärkare, den skall orka driva besvärliga laster utan att dessa utspänning ändras.

Ett sätt är att testa med tex en volt sinusvåg 1kHz, över 16 ohm, och och ändra detta till 8 ohm, spänningen skall då sjunka så lite som möjligt.

Jasså? Trodde att dessa pjäsers hörlursjack ofta var mer som en extra grej, bara var där för att det måste finnas. Men ja, jo.. Känns väl i för sig konstigt att göra en receiver som ska klara 4-8ohm laster utan knasigheter, men sedan anpassa hörlursjacket för 600ohm..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Hjälpsam

@anon186252: Fattade inte att du avsåg hörlursuttaget.
Då blir det en helt annan femma.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Inaktiv

@Ratatosk: Ahh, tänkte inte på att förtydliga det i början. Jag antog att ni andra skulle anta att det var vad jag sökte Sitter trots allt i hörlurstråden

Permalänk
Medlem

NFB-15? Vill också ha en sån. Discontinued som jag förstått det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ugga: 11

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Snyggt. Nyinköpt? Något preliminärt utlåtande?

Kan väl slänga in ett nyinköp jag också. Preliminärt till stereon, men funderar på att koppla in den i hörlursanläggningen också. Är man ute efter en DA-omvandlare kan jag verkligen rekommendera att sondera begagnatmarkanden efter Hegels prylar. De har ett par år på nacken oftast (HD10, HD11 samt HD20), men låter förbaskat bra och kostar relativt lite. Tänkte först köpa en Modi Multibit men fick HD11:an för samma pris, och då var det inte svårt att välja..

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Ja, den är precis uthämtad.

Utlåtande: Kraftfull men jag vettefan om den låter annorlunda än O2-kombon. Om den gör det så har jag nog för dålig hörsel eller för lite ormolja i mitt blod.

Tar mer utrymme.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hifisnubben:

Det råder delade meningar om båda så det är svårt att läsa sig till ett enhetlig slutsats. Jag tog chansen på Elear då en tidigare provlyssning till nighthawk inte föll mig i smaken. Nya Amiron från beyerdynamic verkar intressant med.

Du har inte funderat på att endast sälja hd800s ? Odac / O2 är ju bra grejer som lär passa till vilket framtida hörlur du kan tänkas köpa.

Mvh

Jo det är sant, men man kan få ett litet humm iallafall vad det är för typ av lurar. Angående Beyer har jag inte provat någon av deras lurar! Skulle vilja pröva DT770 för att se hur jag uppfattar dom. Ja vi får se om jag får något bud på odacen hur jag gör, det är faktiskt rätt smart att spara den Har iallafall lagt ut rubbet nu på blocket så får man se vad som händer.