Permalänk
Medlem

HDD till ssd!!

Hej, har 1TB HDD och nu har jag köpt 240GB SSD oc jag undrar om man kan flytta bara OS (WIN 10) till SSD utan att förlora allt jag har redan installerat på HDD och sen hur kan man ta bort OS från HDD så att den är kvar bara på SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1kol4j:

Hej, har 1TB HDD och nu har jag köpt 240GB SSD oc jag undrar om man kan flytta bara OS (WIN 10) till SSD utan att förlora allt jag har redan installerat på HDD och sen hur kan man ta bort OS från HDD så att den är kvar bara på SSD.

Prova att göra en sökning här på forumet. Denna fråga har varit upp många gånger redan

Permalänk

Om du bara vill kopiera över windows från din hdd till ssd´n så fungerar "AOMEI Partition Assistant" hyfsat bra, har klonat ett antal hdd diskar till SSD med deras programvara.
http://www.aomeitech.com/freeware.html

Men om du har endast en stor partition på din 1 tb disk så får du jobba lite först, kanske om möjligt krympa "C" partitionen och skapa en extra partition där du kan lägga över allt som inte har med windows installationen att göra.
Efter det klona "C".
Har du fyllt din 1TB hdd´n och inte kan flytta det så blir det knepigt om du endast har en partition på disken.

Visa signatur

Dator 1: begagnat gott & blandat
Chassi: lian li pc-o11 dynamic Processor: Ryzen 5900X @4.1GHz Moderkort: MSI X570-A pro Ram: Corsair Vengeance 2x16Gb Hdd/Ssd: Corsair MP600 kylare: custom loop Grafikkort: RTX 3080TI Nätagg: Dark base 700 Tangentbord: hemmabygge Headset: The one and only Pioneer Monitor 10 från 1978 :-P