Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

GTA 1 är nog inte riktigt samma sak som GTA 5 xD

Nä, du har nog rätt. GTA 1 är värre. Automatisk 2x multiplier för att köra ihjäl fotgängare med polisbil, kör ihjäl en flock Hare Krishna, för "GOURANGA" bonus, "Kill Freenzy" med tank, osv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Underlig åsikt när åldersgränser är rekommendationer - inte lag.

Gulligt att du tror att dina regler följs om dina grabbar är 12+

Orkar inte gå in i diskussionen om hur spel påverkar (eller inte) yngre människor, men en sak kan jag säga; restriktioner fungerar sällan, tvärtom stjälper dom mer än hjälper.

Aldrig påstått att det är en lag, eller ens insinuerat det, men rekommendationen finns där av en anledning.

Jag delar inte din nyliberala "ungarna får lära sig själva"-uppfattning gällande uppfostran. Föräldrars roll är att sätta gränser, lära vad som är rätt och fel, bra och dåligt, vara en förebild och hjälpa dem utvecklas. Barn klarar inte sånt själva.

---

Sen förstår jag inte varför många är så ivriga över att lägga massvis med energi på att försöka kringgå en sådan sak som knappast är något livshinder utan möjligen kan vara ett skydd.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Uppfostran tenderar att vara lite mer invecklat än så. Vad en förälder låter/inte tillåter sina kids att göra beror på väldigt många faktorer, varav somliga kan vara förbannat subjektiva och/eller godtyckliga.

Det hade vart oändligt mkt enklare om TS hade beskrivit problematiken lite mer ingående. Vad anger föräldrarna för skäl? Vad är det eg för spel han nekas spela?

Hursom, som päron till 2 tjejer på 8 resp 10 år så håller jag koll på vad de spelar och deras övriga internetanvändning + prstar med dom om allt från vad som är bra med nätet till vad som är mindre bra. Hoppas det ska ge dom en tillräckligt stabil grund att stå på för att själva kunna vara lite självkritiska i framtiden...

Klart det är mer invecklat.
Nu var det varken 8 eller 12-åring vi pratade om dock, och efter 15 gäller inte alltid samma regler.
Man blir straffmyndig och byxmyndig och som jag citerade får man tydligen ingå avtal och spendera sina egna pengar.
Det verkar då märkligt om man inte får använda sakerna det spenderas på (givetvis förutsatt att det inte är saker som bryter mot någon annan lag).

Och kul att inlägget efter mitt drog upp den påhittade 18-årsgränsen direkt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Om du vill ha det privat så kan du ha ha porr uppe i bakgrunden

Riktigt bra förslag där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

@cider123: Jag vet att de följs.

Så du har koll på när de är iväg hos kompisar och loggar all trafik på routern? fyfan vad kränkande.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Klart det är mer invecklat.
Nu var det varken 8 eller 12-åring vi pratade om dock, och efter 15 gäller inte alltid samma regler.
Man blir straffmyndig och byxmyndig och som jag citerade får man tydligen ingå avtal och spendera sina egna pengar.
Det verkar då märkligt om man inte får använda sakerna det spenderas på (givetvis förutsatt att det inte är saker som bryter mot någon annan lag).

Och kul att inlägget efter mitt drog upp den påhittade 18-årsgränsen direkt.

Min poäng, dåligt beskriven som den var, är att du har ett oskrivet socialt kontrakt mellan päron och barn, även om han är byxmyndig eller ej. Det brukar funka bäst när man kommunicerar klart med varandra, något barn och föräldrar inte alltid är jättebäst på. Mig själv och mina kids inkluderade.

Vi vet liksom alldeles för lite för att ge TS ett konstruktivt svar här, imo. Kanske är han en emotionellt omogen strulpelle som inte borde spela våldsspel, kanske är han mönsterelev och socialt begåvad utöver det vanliga. Troligen ligger sanninigen någonstans där emellan

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Så du har koll på när de är iväg hos kompisar och loggar all trafik på routern? fyfan vad kränkande.

Kränkt är tidens melodi.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Underlig åsikt när åldersgränser är rekommendationer - inte lag.

Gulligt att du tror att dina regler följs om dina grabbar är 12+

Orkar inte gå in i diskussionen om hur spel påverkar (eller inte) yngre människor, men en sak kan jag säga; restriktioner fungerar sällan, tvärtom stjälper dom mer än hjälper.

This, en polare vars styvmor över 5 år sedan var alltför grundlöst restriktiv mot honom, även om han följde hennes tillsägelser så var hans relation med henne allt annat än bra med åren som gick. Givetvis så vågade han inte säga något till hans far iom hur sträng hon var.

Styvmoderns son var däremot "perfekt" även om han gjorde jävulskap.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Spela våldsspel hos polarna och andra spel hemma? Fast först, testa o snacka med föräldrarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Min poäng, dåligt beskriven som den var, är att du har ett oskrivet socialt kontrakt mellan päron och barn, även om han är byxmyndig eller ej. Det brukar funka bäst när man kommunicerar klart med varandra, något barn och föräldrar inte alltid är jättebäst på. Mig själv och mina kids inkluderade.

Vi vet liksom alldeles för lite för att ge TS ett konstruktivt svar här, imo. Kanske är han en emotionellt omogen strulpelle som inte borde spela våldsspel, kanske är han mönsterelev och socialt begåvad utöver det vanliga. Troligen ligger sanninigen någonstans där emellan

Så är det ju.
Min poäng vänder sig dock mot de tvärsäkra uttalandena om att föräldrarna får bestämma hursomhelst.
Det kanske de får, men efter 15 är det lite andra rättigheter och skyldigheter som gäller som sagt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."