Permalänk
Medlem

Android TV eller WebOS

hej ska inskaffa min första smart tv och kan inte bestämma mig vilken ska jag ha.

PHILIPS 43PUT6401 eller LG 43UH664V

jag har kodi hemma som vill gärna att det skulle vara tillgängligt på tv som vidare kopplats till NAS.
android tv låter som det jag ute efter men med min undersökning så är den lite seg och kan vara lite ostabil.
jämfört med webOS som är snabb o smidig men har ingen större kunskap inom de...
tänker, kan man installera lokala app på webOS? som ex. showbox? eller de här det går gränsen?
har jo android mobil och älskar den jämfört med IOS. jag vill jo ha ish samma frihet på tv som android har
vilken system rekommenderar ni & varför?

Permalänk
Inaktiv

Jag hade köpt en ShieldTV eller annan box och kopplat till TVn för kodi etc. Varenda TV jag provat har fullkomligt urkass prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag har kommit fram till slutsatsen:
Mjukvara inuti en TV är skit. Jag älskar Android, men du kommer hata Android inuti en TV.
Gå efter bildkvalité och sedan köper du en Android Box och kopplar till.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schten:

Mjukvara inuti en TV är skit. Jag älskar Android, men du kommer hata Android inuti en TV.

Tänker du faktisk Android TV nu, eller tillverkares tidiga fullösningar med Android i TV:n?
Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med Android TV i min Sony, fungerar som förväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag hade köpt en ShieldTV eller annan box och kopplat till TVn för kodi etc. Varenda TV jag provat har fullkomligt urkass prestanda.

Skrivet av Schten:

aha... besvikelse där
kör nu kodi på ras pi3 men hoppades att kunna flytta funktionen till tv och använda pi till något annat -.-'
man kan ni installera appar från usb exempelvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krasha:

aha... besvikelse där
kör nu kodi på ras pi3 men hoppades att kunna flytta funktionen till tv och använda pi till något annat -.-'
man kan ni installera appar från usb exempelvis?

Går att installera appar från både USB och nätverket, om de inte finns på Google Play. Kodi finns att installera direkt från Google Play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Tänker du faktisk Android TV nu, eller tillverkares tidiga fullösningar med Android i TV:n?
Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med Android TV i min Sony, fungerar som förväntat.

Jag hatar prestandan inuti en TV - För att förtydliga det.

Har också en Sony 9-series - KD-65X9005C
https://www.sony.se/support/sv/product/KD-65X9005C

Men du kan inte jämnföra det med en separat enhet som kör Android TV. Laddningstiderna är groteska inuti TV-apparaterna.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Går att installera appar från både USB och nätverket, om de inte finns på Google Play. Kodi finns att installera direkt från Google Play.

det jo bra det. Men det nog lutar åt LG WebOS... bara för att få snabb o smidig system och fortsätta med kodi på pi och kanske uppgradera sig senare till shield eller nåt

Permalänk
Bildexpert 📺

@krasha: Helt ärligt: du väljer mellan de två sämsta apparaterna jag träffat på under 2016. Köp ingen av dem. Philipsen får inte en färg rätt och LG:n har den uslaste IPS-panelen de någonsin skapat med märkligt WRGB-pixelstruktur, sanslös gulbrun glow-effekt och ett kontrastförhållande som hör hemma på 00-talet.

Det går att fiska TV på annat håll och som skrivet, du kan alltid komplettera med andra källor, till exempel Nvidia Shield.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@krasha: Helt ärligt: du väljer mellan de två sämsta apparaterna jag träffat på under 2016. Köp ingen av dem. Philipsen får inte en färg rätt och LG:n har den uslaste IPS-panelen de någonsin skapat med märkligt WRGB-pixelstruktur, sanslös gulbrun glow-effekt och ett kontrastförhållande som hör hemma på 00-talet.

Det går att fiska TV på annat håll och som skrivet, du kan alltid komplettera med andra källor, till exempel Nvidia Shield.

vilken tv skulle du rekommendera då? i 5-6k pris klass.

Permalänk
Bildexpert 📺

@krasha: Någon annan än just de två jag sett är dåliga? Det torde finnas rätt många.

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att Smart TVns funktionalitet beror helt på TVns pris.
Desto dyrare TV desto bättre hårdvara sitter det i TVn.
Ta min LG OLED E6V som exempel, bästa och minst laggfria smart TVn jag har haft, den skulle lätt kunna ersätta min NUC, allt man kan tänkas behöva finns i den Plex, Spotify, Netflix, Viaplay.
Hade det inte varit för att jag vill ha HD ljud till min förstärkare så hade jag sålt min NUC direkt och bara kört på TVn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950X3D@Stock, ASUS RTX 5080 OC Prime, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, , G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Samsung NVME 980Pro 2TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: LG 32 OLED", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

Instämmer med flera andra, avskyr Android på TV-apparater. WebOS är inte mycket bättre men det är iallafall inget som känns som att det är "i vägen" vilket det gjort på de (få) apparater jag testat med Android.
Så gå på allt utom mjukvara och kör dator/NUC/Chromecast/Miracast/whatever istället.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

jag hittade ingen annan alternativ tv så köpte den LG tv.
rätt nöjd med färger och mjukvaran. tom hade OSMC i den utan scrappers men ändå ff rätt bra, så jag är nöjd