AMD Ryzen i 17 modeller hittar ut på webben – R7 1800X är flaggskeppet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mange43:

Vi vänjer oss nog,
Men jag håller med.
Just att dom härmar intel med 3,5,7
Dom kunde väl lagt till en nolla eller 2 på slutet i alla fall.:)

Eller DL, GTI, Turbo mm 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Inte om man faktiskt tar och ser skillnaden på tidigare noder före 2600K och prestandavinsterna framför dessa. Sedan Q1 2011 som 2600K släpptes så har prestandan IPC ungefär ökat med 50-55%. En skillnad som faktiskt slås av hoppet från Q9650 till 2600K. Så när man tänker på det så är det egentligen inte så "SJUK" prestandaökning med tanke på att man är inne på den sjunde generationens i-core just nu.

Mellan Q9650 och 2600K är det både "en tick och en tock", det hoppade inte 50% på ett steg.

Den ökningen Intel har kört sedan t.ex. Core-i7 980 fram till I7-7700K snittar väl på (helt klart) under 10% per generation. Detta är rätt vettigt per generation enligt mitt tycke. Problemet är nog kanske att det har gått från 32nm till 14nm under samma tidsram, mycket av vinsterna är förmodligen pga tillverkningstekniska framsteg.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Citat:

Bland sexkärniga återfinns två modeller vid namn R5 1600X och R5 1500, följt av två fyrkärniga modeller som också ska ha suffixet R5 – R5 1400X och R5 1300. Avslutningsvis listas även två fyrkärnig varianter i R3-serien utan SMT vid namn R3 1200X och R3 1100.

Det ska vara prefix

I övrigt, ganska generöst med fyrkärniga R3:or om de nu ska konkurrera med Intels i3-serien både pris- och prestandamässigt.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Visst spelar IPC och andra faktorer in i arkitekturen, men vad jag ser som du inte gör kanske (glasögon kanske vore något? eller "ctrl" + "+" några gånger)
Vad jag ser är iallafall frekvenser på cirka 3Ghz-3.5Ghz. Inte speciellt roligt. Säkert väldigt bra cpus för mångtrådade program eller benchmarks. Men väldigt tråkigt för fåtrådade applikationer eller spel. (det som jag bryr mig mest om, därav inflikandet av 7700k som jag lätt får upp i 5Ghz).

Du tycker alltså att 6800K-6900K-prestanda på 95W istället för 140 inte är imponerande. Det är ju lite... märkligt, faktiskt. Att produkten inte är optimal för just dig har ju liksom inte med det att göra. Sen är ju det här ryktet avfärdat.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det som behövs är ny moderkortplattform som räcker ett tag inte samma som de sista generationerna (förutom NVME ,U.2 , M.2 då) Annars så har vi haft lite innovation där, ddr4 istället för ddr3 men vi kör fortfarande på pci-e3 det som skulle behövas är ny teknik på moderkortplattform i nu läget ser jag ingen vits att uppgradera till Ryzen med de moderkorkretsar som finns till den plattformen i nuläget. Förhoppningsvis släpper dom något mer upphetsande framöver.
Processor prestanda har inte varit ett bekymmer på massa år.
Men trevligt att det verkar bli lite konkurrens i mellanskiktet igen.(moderkortsplattformar)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det som behövs är ny moderkortplattform som räcker ett tag inte samma som de sista generationerna (förutom NVME ,U.2 , M.2 då) Annars så har vi haft lite innovation där, ddr4 istället för ddr3 men vi kör fortfarande på pci-e3 det som skulle behövas är ny teknik på moderkortplattform i nu läget ser jag ingen vits att uppgradera till Ryzen med de moderkorkretsar som finns till den plattformen i nuläget. Förhoppningsvis släpper dom något mer upphetsande framöver.
Processor prestanda har inte varit ett bekymmer på massa år.

Vad gör du med datorn om pcie 3 är ett problem men inte processorkraft?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad gör du med datorn om pcie 3 är ett problem men inte processorkraft?

Har i nuläget en 5960 i 4,7Ghz och dubbla grafikkort bara NVME diskar & server för lagring. Musik-skapande ,cad, spel, lite foto,video-hantering,osv. nåt mer du vill veta?
Håller fortfarande fast vid att moderkortplattformen är viktigare än ny processor.
fast beror ju vad man ska använda dator till surfa på nätet spela eller annat.

Sen handlar det inte om att vad har jag för behov nu, utan vad kommer behövas om ett år eller 2 speciellt för en plattform från AMD som ska existera i 4-5 år (intel byter ju ut vid varannan release)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad gör du med datorn om pcie 3 är ett problem men inte processorkraft?

Hen kanske kör med en SSD i PCI-E porten?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Har i nuläget en 5960 i 4,7Ghz och dubbla grafikkort bara NVME diskar & server för lagring. Musik ,cad, spel, lite foto,video-hantering,osv. nåt mer du vill veta?
Håller fortfarande fast vid att moderkortplattformen är viktigare än ny processor.
fast beror ju vad man ska använda dator till surfa på nätet spela eller annat.

Jag menade det inte som någon tramsfråga utan var uppriktigt intresserad.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Tumnus:
Ja i en av de 7 pci-e portarna och en m:2 & en U.2 sen försvinner 1 pci-e till dsp kort (musik) 2 grafikkort ett thunderboltkort och en pcie till m.2 så mellanserien har för få pci-e linor för mig vilket skulle bli samma problem med ryzen i nuläget men nog snackat om mig & mitt det är ny teknik som är det interssanta inte vad jag har .

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: I nuläget är pci-e 3 inte ett bekymmer men hur blir det om 2 år tex .
Jag uppgraderar inte varje generation utan vart 3e eller liknande.
Hoppas du fått svar på din fråga nu MVH Arne
Sen ska AMD s plattform hålla ett tag därav att det är ännu viktigare med ny teknik vid lansering så inte moderkortplattformen blir utdaterad på ett år bara.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Vore fint med konkurrens. Däremot ser jag fortfarande ingen anledning att uppgradera min cpu. Nya bättre cpu's oavsett märke, saknar oftast betydelse så länge de är hyfsade. Det är grafikkorten som har betydelse för majoriteten. Uppgradera min cpu skulle ge minimal % i fps-vinst.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

@tvelander: 1156 gick i graven 2012 så fem år.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var inga jätteroliga frekvenser. Hoppas att det går att överklocka rätt bra.

Låga frekvenser är bra för att hålla ner effektförbrukningen.
Kan AMD sedan leverera som tidigare (Athlon XP för ~15 år sedan) när det gäller att få ut bra beräkningskraft per klockcykel så räcker frekvenserna mycket långt.

Det som gör mig lite orolig är att den publicerade listan likställer 12-trådiga Zen med högpresterande Core i5. Antyder att Zen med sina lägre frekvenser inte gör bra ifrån sig på enkel- och fåtrådiga applikationer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Låga frekvenser är bra för att hålla ner effektförbrukningen.
Kan AMD sedan leverera som tidigare (Athlon XP för ~15 år sedan) när det gäller att få ut bra beräkningskraft per klockcykel så räcker frekvenserna mycket långt.

Det som gör mig lite orolig är att den publicerade listan likställer 12-trådiga Zen med högpresterande Core i5. Antyder att Zen med sina lägre frekvenser inte gör bra ifrån sig på enkel- och fåtrådiga applikationer.

Som knappast är trovärdig eftersom den visar en skev bild där fler kärnor även leder till högre klockade CPU:er. Jag menar.. Varför skulle AMD lansera en fyrkärnig processor (som ligger på samma TDP dessutom) som kommer mindre klockad än de åttakärniga? Sedan så pekar den inte heller på HUR den går upp emot Intels motsvarigheter.. Är det i pris? Eller i prestanda? När den är så oklar som den är så måste man ta den med en skopa salt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

Har i nuläget en 5960 i 4,7Ghz och dubbla grafikkort bara NVME diskar & server för lagring. Musik-skapande ,cad, spel, lite foto,video-hantering,osv. nåt mer du vill veta?
Håller fortfarande fast vid att moderkortplattformen är viktigare än ny processor.
fast beror ju vad man ska använda dator till surfa på nätet spela eller annat.

Sen handlar det inte om att vad har jag för behov nu, utan vad kommer behövas om ett år eller 2 speciellt för en plattform från AMD som ska existera i 4-5 år (intel byter ju ut vid varannan release)

Kan du lista din fulla spec inkl skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Som knappast är trovärdig...

Det har dykt upp flera indikationer på att den är ett falsarium, ja, men...

Skrivet av Tumnus:

... Varför skulle AMD lansera en fyrkärnig processor (som ligger på samma TDP dessutom) som kommer mindre klockad än de åttakärniga?

Kanske av samma anledning som Intel säljer Core i5 med lägre frekvenser än Core i7? Täcka upp i lägre prissegment och slippa kassera så många chip som inte klarar specen på alla åtta kärnor!
(Dock med lägre TDP för Core i5 än Core i7, men som sagt: Den presenterade bilden är av allt att döma ett falsarium som kommer från en person känd för att publicera den här typen av "läckor".)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Det har dykt upp flera indikationer på att den är ett falsarium, ja, men...
Kanske av samma anledning som Intel säljer Core i5 med lägre frekvenser än Core i7? Täcka upp i lägre prissegment och slippa kassera så många chip som inte klarar specen på alla åtta kärnor!
(Dock med lägre TDP för Core i5 än Core i7, men som sagt: Den presenterade bilden är av allt att döma ett falsarium som kommer från en person känd för att publicera den här typen av "läckor".)

Det är inte en slump att Intels 4+ kärniga alternativ kommer i betydligt lägre klocks ur boxen. Orsaken varför klocken är lägre på i5 är antagligen (som du nämner) att hålla nere TDPn.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds