Problem med hantverkare/entreprenör
Hej!
I Mars 2016 flyttade jag och min madam in i vår nya bostadsrätt. Bostadsrätten är nybyggd i befintlig bostadsförenings hus (i vad som tidigare var bostadsförenings föreningslokal).
Själva byggnationen beställdes av föreningen, och det var sedan föreningen själva som sålde lägenheten till oss.
Precis som vanligt så fanns där ju saker att anmärka på när allting var "klart". Vi blev ombedda att ta upp detta med föreningens ordförande, så skulle han sköta kontakten med entreprenören.
Vi gjorde detta från början, men ordförandens intresse dog ut väldigt fort och det slutade med att han bad oss att kontakta entreprenören själva.
Jag ska inte tråka ut er med detaljerna om vad som var felaktigt, det som är centralt i min frågeställning har med de interna fönsterkarmarna att göra. Dessa skulle vara i marmor, men vid inflyttning saknades dessa helt. Vid blev lovade att dessa skulle komma på plats inom 2-3 veckor.
Tiden gick, och till slut så fick vi besked om att dessa skulle installeras (det hade vid det här lagt gått ca 3 månader från inflytt, det hela skedde i juni-juli 2016). Jag är vid det här laget väldigt trött på entreprenören och hantverkarna, så jag känner att jag verkligen vill övervaka när de är här så jag kan se vad som görs och se till att de fixar alla saker vi anmärkt på när de ändå är här. Tyvärr hade jag och min dam vid det här laget redan bokat en resa till utlandet, vilket omöjliggör vår närvaro under installationstillfället.
Eftersom allting dragit ut extremt mycket på tiden redan, så är vi nervösa över att missa detta tillfälle (då vi inte vet när nästa tillfälle uppenbarar sig). Föreningens ordförande erbjuder då oss att lämna nycklarna till honom så ser han till att hantverkarna kommer in.
Jag ogillar verkligen detta, då jag vill ha uppsikt över människor som befinner sig i min lägenhet men mot bakgrund av alla förseningar så känner jag mig tvingad till det hela. Ordförande har inte möjlighet att träffa mig utan säger till mig att lämna nycklarna i föreningens brevlåda (även detta känns extremt dumt, men jag lämnade nycklarna där till slut).
Snabbspolar framåt lite, jag och damen kommer hem från vår resa och till vår stora förtjusning så ser vi att fönsterkarmarna är på plats i hemmet och allting ser kanonfint ut. Vi märker dock att inga av de andra felen på lägenheten åtgärdats, men vi tänker att detta kommer förhoppningsvis att ske snart då entreprenör och hantverkare nu äntligen tycks ha börjat att åtgärda saker här.
Tiden går och inget händer. Jag kontaktar till slut (efter ett par veckor) ordföranden gällande mina nycklar då det ändå inte verkar som om hantverkarna tänker komma dit och fixa något mer. Ordföranden berättar för mig att han inte har dem, utan hänvisar till entreprenören. Entreprenören i sin tur hävdar att han återlämnat dessa genom att lägga dem i vår låsbara brevlåda.
Vi har ju såklart inte fått nycklarna, men entreprenören svär sig fri från ansvar numera då han säger att alla andra fått tillbaka sina nycklar (där var 7 nybyggda lägenheter och alla fick marmorskivorna installerade samtidigt).
Frågeställningen:
Vad kan jag och min sambo göra i detta läge? Ska vi bara acceptera att vi får betala för låsbyte? Detta känns väldigt fel, även om jag kunde hanterat nyckelöverlämnandet bättre genom att kräva kvittens och dylikt. Faktum kvarstår ju dock att nycklarna överlämnats, marmorskivor har installerats och sedan efter detta så försvann nycklarna.
BONUSFRÅGA:
Besiktningsmannen i denna byggnationen var projektledaren för bygget. Ska inte denna person vara en opartisk person som inte har anknytning till vare sig byggare eller beställare?