Problem med hantverkare/entreprenör

Permalänk
Medlem

Problem med hantverkare/entreprenör

Hej!

I Mars 2016 flyttade jag och min madam in i vår nya bostadsrätt. Bostadsrätten är nybyggd i befintlig bostadsförenings hus (i vad som tidigare var bostadsförenings föreningslokal).

Själva byggnationen beställdes av föreningen, och det var sedan föreningen själva som sålde lägenheten till oss.

Precis som vanligt så fanns där ju saker att anmärka på när allting var "klart". Vi blev ombedda att ta upp detta med föreningens ordförande, så skulle han sköta kontakten med entreprenören.

Vi gjorde detta från början, men ordförandens intresse dog ut väldigt fort och det slutade med att han bad oss att kontakta entreprenören själva.

Jag ska inte tråka ut er med detaljerna om vad som var felaktigt, det som är centralt i min frågeställning har med de interna fönsterkarmarna att göra. Dessa skulle vara i marmor, men vid inflyttning saknades dessa helt. Vid blev lovade att dessa skulle komma på plats inom 2-3 veckor.

Tiden gick, och till slut så fick vi besked om att dessa skulle installeras (det hade vid det här lagt gått ca 3 månader från inflytt, det hela skedde i juni-juli 2016). Jag är vid det här laget väldigt trött på entreprenören och hantverkarna, så jag känner att jag verkligen vill övervaka när de är här så jag kan se vad som görs och se till att de fixar alla saker vi anmärkt på när de ändå är här. Tyvärr hade jag och min dam vid det här laget redan bokat en resa till utlandet, vilket omöjliggör vår närvaro under installationstillfället.

Eftersom allting dragit ut extremt mycket på tiden redan, så är vi nervösa över att missa detta tillfälle (då vi inte vet när nästa tillfälle uppenbarar sig). Föreningens ordförande erbjuder då oss att lämna nycklarna till honom så ser han till att hantverkarna kommer in.

Jag ogillar verkligen detta, då jag vill ha uppsikt över människor som befinner sig i min lägenhet men mot bakgrund av alla förseningar så känner jag mig tvingad till det hela. Ordförande har inte möjlighet att träffa mig utan säger till mig att lämna nycklarna i föreningens brevlåda (även detta känns extremt dumt, men jag lämnade nycklarna där till slut).

Snabbspolar framåt lite, jag och damen kommer hem från vår resa och till vår stora förtjusning så ser vi att fönsterkarmarna är på plats i hemmet och allting ser kanonfint ut. Vi märker dock att inga av de andra felen på lägenheten åtgärdats, men vi tänker att detta kommer förhoppningsvis att ske snart då entreprenör och hantverkare nu äntligen tycks ha börjat att åtgärda saker här.

Tiden går och inget händer. Jag kontaktar till slut (efter ett par veckor) ordföranden gällande mina nycklar då det ändå inte verkar som om hantverkarna tänker komma dit och fixa något mer. Ordföranden berättar för mig att han inte har dem, utan hänvisar till entreprenören. Entreprenören i sin tur hävdar att han återlämnat dessa genom att lägga dem i vår låsbara brevlåda.

Vi har ju såklart inte fått nycklarna, men entreprenören svär sig fri från ansvar numera då han säger att alla andra fått tillbaka sina nycklar (där var 7 nybyggda lägenheter och alla fick marmorskivorna installerade samtidigt).

Frågeställningen:

Vad kan jag och min sambo göra i detta läge? Ska vi bara acceptera att vi får betala för låsbyte? Detta känns väldigt fel, även om jag kunde hanterat nyckelöverlämnandet bättre genom att kräva kvittens och dylikt. Faktum kvarstår ju dock att nycklarna överlämnats, marmorskivor har installerats och sedan efter detta så försvann nycklarna.

BONUSFRÅGA:
Besiktningsmannen i denna byggnationen var projektledaren för bygget. Ska inte denna person vara en opartisk person som inte har anknytning till vare sig byggare eller beställare?

Permalänk
Medlem

Finns det något sms eller mejl ifrån ordförande att han fick nycklarna eller gjordes detta enbart muntligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoneZ87:

Finns det något sms eller mejl ifrån ordförande att han fick nycklarna eller gjordes detta enbart muntligt?

Jag kollade igenom de extremt spretiga mailkonversationerna nu precis och jag fick faktiskt ett mail från ordföranden där han bekräftar att han mottagit nyckeln. Men detta kunde vi ju redan konstatera genom att hantverkarna varit på palts och monterat marmorskivorna medan vi var på semester redan. Men jag antar att det är positivt att ha det bekräftat av mottagaren själv iaf.

Permalänk
Skrivet av iDEOT:

Jag kollade igenom de extremt spretiga mailkonversationerna nu precis och jag fick faktiskt ett mail från ordföranden där han bekräftar att han mottagit nyckeln. Men detta kunde vi ju redan konstatera genom att hantverkarna varit på palts och monterat marmorskivorna medan vi var på semester redan. Men jag antar att det är positivt att ha det bekräftat av mottagaren själv iaf.

jå då låter det ju iaf för mig solklart att är det ju hyresvärden som har ansvaret att entreprenören återlämnar nycklarna eller byter lås...är ju iinte du som slarvat bort dem utan entreprenören under ansvar från din hyresvärd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Jag kollade igenom de extremt spretiga mailkonversationerna nu precis och jag fick faktiskt ett mail från ordföranden där han bekräftar att han mottagit nyckeln. Men detta kunde vi ju redan konstatera genom att hantverkarna varit på palts och monterat marmorskivorna medan vi var på semester redan. Men jag antar att det är positivt att ha det bekräftat av mottagaren själv iaf.

Även om ni kan konstatera det så görs det inte om det skulle behöva gå så långt som en polisanmälan (då det är förlust anmälan och någon ska vara ansvarig), om ordförande har mottagit nyckeln och skickat konfirmation så är det dens skyldighet att nyckeln kommer tillbaka till er på ett säkert sätt.
Kan dock tycka låter konstigt att de behövde en av era nycklar för de borde ha en huvud nyckel som låser upp alla dörrar ut i fall en ambulans, brandkår, eller polis behöver komma in i bostaden (enbart vid akuta fall), så har vi i min bostadsrättsförening åtminstone.
Så det är ordförande eller föreningen som får stå för låsbytet ur mitt perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

BONUSFRÅGA:
Besiktningsmannen i denna byggnationen var projektledaren för bygget. Ska inte denna person vara en opartisk person som inte har anknytning till vare sig byggare eller beställare?

Vi skulle kunna ha en hel egen tråd om bara besiktningsmän. Självklart borde dom vara opartiska, men det finns inget som kräver det.
När det gäller renoveringar och byggen, så är det tyvärr så att det är inte förrän man gått på alla miner som man kommer fram till att man måste avtala allt på papper. Nästa gång du släpper ifrån dig nycklar, så kommer du ju begära en kvittens
Vår förening anlitade en sämre firma att göra stambyte och renovera alla våra badrum. När våra dåligt gjorda badrum sen ska besiktas då kommer den besiktningsmannen som byggfirman alltid anlitar och han har så klart inga större anmärkningar. Om han inte säger det som byggfirman vill höra, då får han inga jobb framöver. Jäv? Ja! Men helt enligt praxis...
Läxan är att nästa gång jag gör något större ska jag dra av 3000kr från offerten och ta in en egen besiktningsman.