Problem vid installation av RPi

Permalänk
Medlem

Problem vid installation av RPi

Hej,
Har haft en RPi snurrandes nåt år men plötsligt så kom jag inte åt den längre, trots ombootningar.
Tog ner den, formaterade minneskortet och hämtade ner senaste versionen av Jessie Lite som jag drog in imagen av.
Enligt instruktionen så ska man lägga till en tom fil med namnet "ssh" i root för att kunna använda det för åtkomst.

Kopplade in den på nätverket och hittar den och det ip som den tilldelats.

När jag med Putty försöker komma åt den för installation så får jag bara meddelandet:
Network error. Connection refused

Vad kan vara galet?

Visa signatur

Bättre fråga och verka dum, än inte fråga och förbli dum

Permalänk
Medlem

På vilken partition lägger du ssh-filen? Den skall ligga i roten på FAT32-partitionen.

Jag har själv lagt in filen på den nya imagen och därefter använt ssh utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

På vilken partition lägger du ssh-filen? Den skall ligga i roten på FAT32-partitionen.

Jag har själv lagt in filen på den nya imagen och därefter använt ssh utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Har lagt den i root på SD.

Visa signatur

Bättre fråga och verka dum, än inte fråga och förbli dum

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Ja, men dessvärre ingen direkt lösning

Visa signatur

Bättre fråga och verka dum, än inte fråga och förbli dum

Permalänk
Medlem

Du har inte möjlighet att plugga in den till monitor eller tv?
I så fall borde det gå att aktivera i raspiconfig.
För att sedan koppla ur skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensws:

Du har inte möjlighet att plugga in den till monitor eller tv?
I så fall borde det gå att aktivera i raspiconfig.
För att sedan koppla ur skärmen.

Ska undersöka den möjligheten.

Visa signatur

Bättre fråga och verka dum, än inte fråga och förbli dum

Permalänk
Medlem

Det är möjligen inte så att RPi:n får samma IP som tidigare (innan du gjorde ominstallationen)?

I så fall kan det bero på att ssh-certifikatet (som du accepterar vid första anslutningen till din RPi) för PuttY inte längre överensstämmer med RPi:s certifikat då den ominstallerats.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Det är möjligen inte så att RPi:n får samma IP som tidigare (innan du gjorde ominstallationen)?

I så fall kan det bero på att ssh-certifikatet (som du accepterar vid första anslutningen till din RPi) för PuttY inte längre överensstämmer med RPi:s certifikat då den ominstallerats.

Nej, det är ett nytt ip.

Visa signatur

Bättre fråga och verka dum, än inte fråga och förbli dum