Permalänk

Dator fryser vid belastning

Hej!

Mitt problem är att datorn fryser/stänger av sig, har sökt efter lösningar men inte hittat något.

Oftast sker detta vid lite högre belastning, i mitt fall spel. Har även hänt 2-3 gånger senaste två veckorna vid lägre belastning, typ YouTube. Har aldrig lyckats spela längre än 5-10 min utan krasch sedan December, förutom Limbo, som inte är så värst krävande.

Ibland fryser skärmen så att man inte kan göra någonting/ibland stänger den av sig av sig själv. Vid 90% av gångerna efter att den stängt av sig/jag har tvingat avstängning med knappen så har den fastnat i en bootloop, där den sätter på sig och stänger av sig själv efter 3-4 sekunder. Denna fortsätter utan att datorn sätter på sig helt, enda sättet då har varit att bryta strömmen.

Jag har testat att byta kylpasta för ett par dagar sedan, då jag misstänkte att det var problem med hög temperatur i processorn. Temperaturen har blivit bättre efter det men krascherna återkommer fortfarande.

System: Det mesta i datorn är sen jag köpte den 2011, är saker utbytta sedan dess står det
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium 64b, sen idag 11/2 nyinstallerat, sedan tidigare installerat Januari 2015
Processor: Intel Core i7 2600K
Processorkylare: Antec Kuhler H2O 620 CPU Kylare
Moderkort: MSI P67A-G45 B3
Minne: Corsair Vengeance# DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3 modules
Grafikkort: Gainward GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA sedan November 2014
Hårddisk: Kingston SSDNow V300 240GB, sedan Januari 2015
Nätaggregat: Silver Power SP-SS620M 620W PSU
Övrig kylning: 160 mm in fram, 200 mm in sida, 160 mm ut top, 120 mm ut vid radiatorn för vattenkylningen bak
Övriga komponenter: ASUS CD-läsare, 2 Seagate 1TB HDD för lagring
Temperaturer:
Efter ny kylpasta: ca 35-40 vid vanlig användning, har aldrig sett Core-temperaturen gå över 60 innan den kraschat.
Innan ny kylpasta: Som varmast ca 70 grader Core-temperatur, detta var i December då jag började övervaka temperatur

Hur går jag tillväga för att felsöka på bästa sätt?

Blev rätt mycket text, men säg till om du vill ha ytterligare info, försökte följa guiderna...

Permalänk
Medlem

@DTMSilverback: Om temperaturen är ok skulle jag gissa på att minnet. Kör ett minnestest. Googla på Windows Memory Diagnostic.

Permalänk

@Danero: Testade precis, inga fel funna säger den.

Är det värt att ta ut minnesstickorna en efter en och testa igen?

Permalänk
Medlem

@DTMSilverback: Ja, det är väl en av dom enklare grejjerna att prova. Byta GPU är ju också rätt lätt, om du har någon att byta med.

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet...

Permalänk
Medlem

Låter som att det är nätaggregatet. Det börjar kanske att ge upp. Är det också från 2011? Kanske värt att uppgradera nätaggregatet. Finns många bra och prisvärda alternativ att välja mellan.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Skrivet av Danero:

@DTMSilverback: Ja, det är väl en av dom enklare grejjerna att prova. Byta GPU är ju också rätt lätt, om du har någon att byta med.

Har nu testat att ta ut alla RAM-minnen, köra med en eller två i taget, har även testat de olika slotsen på moderkortet... det konstiga är att nu verkar datorn funka stabilt...

Skrivet av Shoppey:

Nätaggregatet...

Skrivet av mrbrix:

Låter som att det är nätaggregatet.

Vad brukar det vara för symtom/orsaker att/när nätaggregatet pajjar?

Permalänk

@mrbrix: Som sagt är mitt nätagg rätt gammalt, om jag ska uppgradera, något särskilt jag bör tänka på för att det ska vara kompatibelt?

Vad för Watt är lagom? Tittade på dessa, eller är det overkill? Kommer det räcka även med 750 W om jag skulle uppgradera Mobo/CPU till något nytt, typ i7/Z270-kort?

Permalänk
Medlem

@DTMSilverback:
850wattarna duger fint. Räcker gott och väl till ny cpu + mobo + till och med 2st gpu´er.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk

@mrbrix: Nån särskilt att tänka på? Eller borde egentligen alla 3 funka lika bra?