Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Skrivet av zonar:

@Rickykling:

Jag kör xpenology på min sedan ca 1 år tillbaka och det rullar perfekt. Bootloadern körs från ett Micro SD kort i platsen på moderkortet.

Mvh z

ah smidigt! Ska prova köra det på en Virtualbox för o känna på det lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Okej tack!
Så med Xpenology så blir det som en "vanlig" nas kan man säga. Dvs lika enkel att konfiguera som en sådan färdig nas man köper?

Ja, men de brukar ligga strax "bakom" Synologys DSM i versioner mm. Vet inte om det är lika smidigt att uppgradera när det kommer patchar mm. Jag skulle undvika den lösningen om den ska vara åtkomlig från internet (utom via VPN då), eftersom man då gärna vill kunna köra senaste patcharna.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Ja, men de brukar ligga strax "bakom" Synologys DSM i versioner mm. Vet inte om det är lika smidigt att uppgradera när det kommer patchar mm. Jag skulle undvika den lösningen om den ska vara åtkomlig från internet (utom via VPN då), eftersom man då gärna vill kunna köra senaste patcharna.

Självklart kör jag OpenVPN med certifikat för fjärranslutning mitt nätverk via pfSense! Denna lösning rekommenderas varmt.

Jag håller på och funderar på och jag ska göra en ansträngning och uppgradera till DSM 6. Dock är det precis som du säger lite mer osäkert att allt kommer gå enligt plan med denna lösningen varför jag har för avsikt att ta backup på allt om det mot förmodan skulle skita sig totalt.

Mvh z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

Min burk har börjat "flygplansstarta" på fläktarna ungefär var femte minut. Kör 4 diskar i raid 10 och en SSD i ODS. Har startat om utan lösning. Försöker ansluta till ILO men får besked om att anslutning inte kan ske. Websidan laddas men anslutning inte kan ske med ILO. Sitter inte fysiskt vid maskinen just nu.

Medan jag skriver så har ILO plötsligt börjat fungera. Gick inte igår kväll eller för ca 5 minuter sedan. Enligt loggarna i ILO finns inga fel rapporterade. Någon annans maskin som beter sig så här?

Server 2012R2
Raid10
Fläktar rapporteras köra på 6% enligt ILO.
Dock varvar den upp något kollosalt i en minut för att varva ned och starta igen fem minuter senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Dock varvar den upp något kollosalt i en minut för att varva ned och starta igen fem minuter senare.

Spekulation, men... En av fläktarna som börjar bli sliten och hamnar under något "lägsta varvtal" som triggar en "fläkt blockerad" funktion, och fläktkontrollern är inte smart nog att dra igång bara den fläkten på högre varvtal? Jag vet inte om HP har den funktionen i sina system, jag har den i ett par tredjeparts fläktkontrollers, på gott och ont...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Min ILO loggar ILO reset by watchdog. Tappar anslutningen för en stund. Kör senaste firmware /1.50 tror jag). ILO-version 4. Ingen aning om det kan vara relaterat. Hur fungerar HP´s support på dessa maskinerna?

Permalänk

Suttit med HP support och återställt ILO, NVRAM med mera. Enda lösningen tycks bli att byta moderkort. Då är det billigare att skaffa en ny maskin. Ingen som har tips på var de är billiga just nu (eller möjligtvis var man kan skaffa moderkorten billiga)? Kanske någon har en defekt men ett fungerande moderkort att sälja?

Permalänk
Medlem

Har du testat att göra den helt strömlös en stund? Råkade ut för det i höstas på en äldre HP-server, blev tvungen att rycka ur båda strömsladdarna och vänta en stund innan den bootade som den skulle. Omstart och vanlig avstängning hjälpte inte. Tänkte att det är gratis att testa iaf.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Har du testat att göra den helt strömlös en stund? Råkade ut för det i höstas på en äldre HP-server, blev tvungen att rycka ur båda strömsladdarna och vänta en stund innan den bootade som den skulle. Omstart och vanlig avstängning hjälpte inte. Tänkte att det är gratis att testa iaf.

Ska testas

Permalänk
Medlem

Råkade läsa en artikel på hur förträffligt SMB3 är och jag funderar på om jag ska stänga av RAID10 och köra på SMB3/Storage spaces istället (jag kör windows server 2012r2 och windows10 rakt igenom i min domän, kanske kör Ubuntu i Hyper V virtuellt senare).

Kommer jag förlora fläktfunktionen (att varvar mer än vad den gör nu när jag kör RAID)?

Och i så fall vilket sätt är bäst att göra det på? Diskarna är tomma. Men raiden är uppe. Oset är installerat på separat SSD på gen8 servern.

Permalänk
Medlem

Nu har det blivit lite ordning gällande min egen Microsrv Gen8:

Kör ubuntu server 16.10 på separat SSD kopplad till ODD porten samt 1TB HDD i port 1, ska kasta i andra/fler diskar när ekonomin tillåter.

Grejer som körs:

Webbserver - Apache med 2st hemsidor och en webbmail
Mail server - Postfix och dovecot
UrBackup - Centraliserad backup av min desktop och laptop
PXE - Ger möjlighet att installera diverse OS genom att boota via nätverket
MySQL - Databas för ovan nämnda tjänster
SAMBA filserver

Allt rullar felfritt och till synes stabilt, jävligt nöjd med burken, att nått så litet kan så mycket.

10 av 10 Hårddiskvaggor!

Visa signatur

"Life is a sexually transmitted disease and the mortality rate is 100%." - R. D. Laing

Permalänk
Inaktiv

@Zoap: Fast den har ju bara fyra

Kul att det fungerar bra dock

Permalänk

Många installeras sitt OS på en USB sticka eller SD-kort... Håller verkligen USB och sd-kort att vara igång konstant under flera månader (eller års) tid? Lär det inte bli problem om stickan skulle dö tex? eller är det "bara" att bränna ny img på stickan och ladda konfigurationsfilen på nytt?

Sen liten annan fråga:
Jag ska köpa en Gen 8 + 4x 4TB och köra den med xpenology. Ska mest använda den till att streama film, men även lagra annat.
Räcker originalprocessorn för min del? Eller när kan den behövas bytas?
Och är det fortfarande 1GB RAM per 1TB lagring som gäller?

Tack:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Många installeras sitt OS på en USB sticka eller SD-kort... Håller verkligen USB och sd-kort att vara igång konstant under flera månader (eller års) tid? Lär det inte bli problem om stickan skulle dö tex? eller är det "bara" att bränna ny img på stickan och ladda konfigurationsfilen på nytt?

Sen liten annan fråga:
Jag ska köpa en Gen 8 + 4x 4TB och köra den med xpenology. Ska mest använda den till att streama film, men även lagra annat.
Räcker originalprocessorn för min del? Eller när kan den behövas bytas?
Och är det fortfarande 1GB RAM per 1TB lagring som gäller?

Tack:)

Beror ju på vilket OS det gäller och hur skrivintensivt det är. ESXi t ex funkar jättebra på USB eller SD-kort bara man ser till att välja dräglig kvalitet och flyttar syslog till ett datastore t ex - annars skriver man sönder dem.

Det finns säkert något sätt att backa upp configen på en fristående (frigående? ) ESXi men oftast har man kanske inte jättemycket config på host:en så det går i allmänhet fort att installera om. Man kan ju göra en image av SD/USB också när man har en fungerande så har man en att utgå ifrån.

Om du ska transcoda törs jag inte svara men processorn bör räcka ganska lätt för t ex xpenology med tanke på att den är ganska mycket vassare än atom-propparna som sitter i många av de "billigare" x86-modellerna från Synology.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har lagt upp en i3 3240 här på Swec-marknaden, rätt så billigt om nån är intresserad.

EDIT: Som alltså har ECC stöd i HP gen 8 Microserver, oavsett vad som står på Intel-ark och övriga kommentarer i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Jag har lagt upp en i3 3240 här på Swec-marknaden, rätt så billigt om nån är intresserad.

Intresserad! Intel ARK säger "ECC Memory Supported: NO", varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Bara varianterna med T-suffix som har stöd för ECC, har jag för mig.

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Har en 3470S i5 om det skulle finnas intresse för, dock har inte den heller stöd för ECC.

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

@Rickykling: Ha en 1610t cpu med 16gb ram, transcoda, så klara den 720p filmer utan problem. 1080p går de nästa 100% felfri.. De händer att de hacka till ibland. Men de var så lite.
Fick ta på en i3 3220t som jag ska testa de nästa helg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Bara varianterna med T-suffix som har stöd för ECC, har jag för mig.

Nej den vanliga som jag lagt upp stöder ECC också men den gör det bara på tillsammans med serverchipset (som det finns på moderkortet gen8 microserver).

i3 3240 stödjer ECC..........

@hultron

Intel tog bort ECC från webben då de antagligen fick problem från "vanliga användare" som trodde de kunde få ECC på sina konsumentbrädor.

http://news.softpedia.com/news/how-to-upgrade-the-processor-o...

i5an stödjer det dock inte ECC så vitt jag vet, även med servermoderkort. Jag kan dock ha fel men rätt så säker på att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Nej den vanliga som jag lagt upp stöder ECC också men den gör det bara på tillsammans med serverchipset (som det finns på moderkortet gen8 microserver).

i3 3240 stödjer ECC..........

@sickhouse

Intel tog bort ECC från webben då de antagligen fick problem från "vanliga användare" som trodde de kunde få ECC på sina konsumentbrädor.

http://news.softpedia.com/news/how-to-upgrade-the-processor-o...

i5an stödjer det dock inte ECC så vitt jag vet, även med servermoderkort. Jag kan dock ha fel men rätt så säker på att jag har rätt.

Hur klarar kylaren sig? Intel G1610T har TDP på 35W medans i3:an har 55W.

Permalänk
Medlem

@hultron:

Han diskuterar detta i länken i min förra post. Det är inga problem, är man jätteorolig så kan man "lappa" kylaren och/eller öka kylningen till optimal.

"I've used the original passive heat sink on my Celeron, and in idle state, the temperatures rise to 35 degrees Celsius. On high load, I've reached 60 degrees, which posed no trouble for me. You can always increase the case fan speed via BIOS settings. I run on minimum fan speed."

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hej,
Ingen som har en Bios nyare än J06 (11/02/2015) eller kanske inte finns en?
Verkar inte vara med i spp det senaste, och man måste väl ha garanti för just den maskinen för att komma åt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Hej,
Ingen som har en Bios nyare än J06 (11/02/2015) eller kanske inte finns en?
Verkar inte vara med i spp det senaste, och man måste väl ha garanti för just den maskinen för att komma åt.

http://www.sweclockers.com/forum/post/16453283

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Länken är död, kan du tänka dig att ladda upp ison igen?
Tack på förhand

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Skrivet av modaset:

Länken är död, kan du tänka dig att ladda upp ison igen?
Tack på förhand

Jag har följande 871790_001_spp-2016.10.0-SPP2016100.2016_1015.191.iso på burken hemma. Kan ladda upp och länka.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Jag har följande 871790_001_spp-2016.10.0-SPP2016100.2016_1015.191.iso på burken hemma. Kan ladda upp och länka.

Tycker det borde vara emot någon form av lag att dölja biosuppdateringar bakom betalväggar.
All heder åt er som lägger upp filerna här!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Tycker det borde vara emot någon form av lag att dölja biosuppdateringar bakom betalväggar.
All heder åt er som lägger upp filerna här!

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att rätt ska vara rätt, är det verkligen en betalvägg? Räcker det inte med att registrera maskinen för att få tillgång till SPP?

Sedan håller jag ju dock villigt med om att alla former av obligatorisk registrering - även gratis sådan - för att komma åt uppdateringar är aids.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!