Permalänk
Medlem

Prime95 - Small FFTs test

Har suttit och testat lite överklockning och stabilitet, och även kört en drös stress-tester:
- Intels stress test i Extreme Tuning Utility
- OCCT
- Cinebench
- ASUS Realbench
- m.m.

Men det överlägset bästa testet, både för att kolla efter fel/stabilitet och för att kolla CPU temperaturen är "Small FFTs" i Prime95 (menyn Options - Torture Test och välj Small FFTs). "Blend" som är default när man startar Prime95 är inte alls lika bra, åtminstone inte för min dator.

För min egen del så ger den mer än 10 grader högre CPU temperatur än någon annan test, och brukar dessutom snabbt visa på fel om saker inte fungerar. Fast om ni inte testat den förut, var beredd på höga temperaturer. Och var också beredd på att få fel (om en eller fler trådar dör med fel typ "rounding error" är ert system inte stabilt).

För egen del så får jag 80 - 85 grader i Prime95 - Small FFTs, och det är med en mycket snällt överklockad CPU (i7 7700k, 4.5 GHz, 1.2 vcore). Fast CPU fläkten är strypt till 7v så kan få lägre.

Rapportera gärna vad ni får, intressant att höra.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@MagnusHH: Anledningen till att du får högre temperaturer med Prime95 med din Skylake är för att Prime95 FFT använder sig av AVX instruktionen. AVX instruktionen kräver även mer spänning så du får helt enkelt en liten knuff när denne används.

Detta översätts direkt till 0.1V högre spänning när du belastar processorn med AVX-baserade stresstester. Prime95 rekommenderas inte till Haswell eller senare just på grund av detta beteende.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bleh. Inte ens nästan korrekt. Den enda nackdelen med att köra Prime95 på en Skylake CPU är att det finns scenarion där CPU'n låser sig pga en bug. Det har ingenting med värmen att göra. För att buggen ska framträda måste man tvinga Prime95 att köra AVX, i stället för AVX2.
CPU'n matar på extra spänning för att hantera en tung last, precis som den ska, och den gör det oavsett om du kör AVX, eller AVX2. Intel själva säger att de har identifierat en skylake bug som kan orsaka bekymmer med Prime95 under vissa omständigheter, men inget övrigt om Prime95.

Citat:

"Intel has identified an issue that potentially affects the 6th Gen Intel Core family of products. This issue only occurs under certain complex workload conditions, like those that may be encountered when running applications like Prime95," an Intel community manager acknowledged.

Källa. (Tyvärr verkar länken till själva uttalandet vara död)

Det finns inget, och har aldrig funnints något problem med att köra Prime95 på Intel CPU'er. Folk fick frispel för att Intels CPU'er skickar på mer ström, och blir varmare än annars, med AVX instruktioner, men det är per design, och helt i enlighet med vad CPU'n ska göra. Kan man inte hantera det och CPU'n blir för varm, eller instabil för att man inte klarar av att lämna ren ström, så har man problem med sin överklockning, inte med mjukvaran man testar med. Vill man då hellre testa med något som är mindre krävande för CPU'n, varså god, men då får man just ett mindre träffsäkert test.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ahh, så det är pga AVX som den är så krävande.

Min taktik har i alla fall varit att lägga mig på en vcore och core-mult som ger max 90 grader peak i Prime96 - Small FFTs (enligt HWMonitor), vilket är ca 85 grader i snitt. Eftersom jag kör CPU fläkten med en low-noice adapter så blev det inget häftig överklockning, men å andra sidan är datorn helt tyst vid normal load (Cinebench etc), och temperaturen ligger då på ca 70 grader vilket känns acceptabelt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns inget, och har aldrig funnints något problem med att köra Prime95 på Intel CPU'er. Folk fick frispel för att Intels CPU'er skickar på mer ström, och blir varmare än annars, med AVX instruktioner, men det är per design, och helt i enlighet med vad CPU'n ska göra. Kan man inte hantera det och CPU'n blir för varm, eller instabil för att man inte klarar av att lämna ren ström, så har man problem med sin överklockning, inte med mjukvaran man testar med. Vill man då hellre testa med något som är mindre krävande för CPU'n, varså god, men då får man just ett mindre träffsäkert test.
B!

Jag sa ju absolut inget annat. Det är helt per design helt rätt.

Just buggen du pratar om är en bugg i mikrokoden i processorerna som manifesterar sig med just ett specifikt och väldigt stort primtal (som man kan använda när t ex Mersenne-algoritmen används).

Jag syftade på att man skulle vara medveten om att just Prime ger väldigt hög värmeutveckling av en specifik anledning och man skall se till detta. Dock har Prime95 som egentligen är en beräkningsmotor för primtal många nackdelar. Den lämpar sig bra som stresstest för väldigt hög belastning men missar helt lastförändringar som ofta får processorer att krascha på grund av för aggressiv LLC eller för hög spänning. Även för kraftig skillnad mellan Cache och RAM kan framkalla krascher vid t ex Linpack-baserade tester. Något som Prime missar helt.

Generellt sett är Prime skitbra för att just testa maximal effektutveckling. För faktiskt stabilitet är det rätt mediokert och det har inte med AVX eller temperaturer att göra utan med att den inte varierar belastningsgrad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

För faktiskt stabilitet är det rätt mediokert och det har inte med AVX eller temperaturer att göra utan med att den inte varierar belastningsgrad.

Det skiljer sig nog lite, för mig har Prime95 varit bäst. Program som Cinebench eller Intels stress test har fungerat bra, medan Prime95 har fett beräkningsfel typ rouding errors. Sedan har Prime 95 - Small FFTs varit bra för att max-testa temperaturutvecklingen, håller man sig under 90 i den så skall det not mycket till om man i spel eller andra "vanliga" program får crachar eller throttling.

Fast jag har bara testat min egen dator/setup, och skall väl antagligen inte dra för mycket slutsatser av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag sa ju absolut inget annat. Det är helt per design helt rätt.

Då är vi överens. Om man vill avråda från Prime95 för att man tycker att det är ett dåligt verktyg att testa stabilitet med, är det en personlig åsikt, men den vanliga skrönan om att Prime95 får CPU'er att göra något onaturligt, och att de därför blir för varma, så att värmeproblem som uppstår med Prime95 behöver man inte ta hänsyn till, är felaktig.

Skrivet av DavidtheDoom:

Dock har Prime95 som egentligen är en beräkningsmotor för primtal många nackdelar. Den lämpar sig bra som stresstest för väldigt hög belastning men missar helt lastförändringar som ofta får processorer att krascha på grund av för aggressiv LLC eller för hög spänning. Även för kraftig skillnad mellan Cache och RAM kan framkalla krascher vid t ex Linpack-baserade tester. Något som Prime missar helt.

Generellt sett är Prime skitbra för att just testa maximal effektutveckling. För faktiskt stabilitet är det rätt mediokert och det har inte med AVX eller temperaturer att göra utan med att den inte varierar belastningsgrad.

Då kan vi konstatera att vi är i huvudsak överens i alla fall. Jag använder Prime95 flitigt, men just för att få koll på temp. För stabilitets test har jag mer och mer gått över till OCCT, men jag har ingen som helst koll på om det egentligen är bra eller dåligt...
Det är praktiskt, vilket har varit mitt utgångsläge.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jag får högre temp när jag kör Blend, jag trodde FTT skulle ge högst belastning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS