Registrera/aktivera WinXP. Ingen kontakt med MS aktivering?

Permalänk
Medlem

Registrera/aktivera WinXP. Ingen kontakt med MS aktivering?

Tänkte att jag skulle bygga ihop en speldator av vår gamla HTPC (som efter 5 år trogen tjänst, blivit överflödig, ersatt med en dator för både spel och media i TV-bänken)).
WinXP som operativsystem och hårdvara huvudsakligen från 2010-2012, för gamla spel som inte längre fungerar under Win7.

Fick ändra till IDE funktion för SSD:erna för att WinXP skulle upptäcka dom. Efter många om och men så blev WinXP sp1 installerad. Mesta strulet berodde på CD-skivan som är i ett dåligt skick.

När jag försökte aktivera WinXP så fick datorn inte kontakt med MS-servar, trots problemfri Internet uppkoppling.
Utan registrering är det inte lönt att installera spel om datorn inte kan användas efter 30 dagar.

PS. Det är en AMD A10-5700 processor och moderkort utklassar den AMD Athlon XP2400 och dito grafik som OS:et köptes för 2003 (eller om det var 2004). DS.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

@Kronvrak: Testa att aktivera över telefon. ser ut som MS har tagit ner aktiveringsservern för XP samtidigt som OSet nådde EOL.

Permalänk
Medlem

Även om du lyckas aktivera det, tänk på att Microsoft slutade ge support till XP för 3 år sedan och har inte släppt några säkerhetsuppdateringar sedan dess. Eftersom XP har många kända säkerhetshål så rekommenderas det inte att ha en dator med XP ansluten till nätet.

Permalänk
Medlem

Det ligger väl i lite av en juridisk gråzon, men i och med att du ändå äger en XP-licens så skulle i alla fall jag inte ha något dåligt samvete över att patcha in en SLP-table i en BIOS-image och flasha den. Med det gjort kan man installera korresponderande SLP-OEM-version av XP, och komma runt aktiveringskraven helt. Installationen kommer bli aktiverad från scratch, utan att behöva kontakta någon aktiveringsserver. Att bygga sitt eget SLP-installationsmedia är en baggis med nLite, om man inte redan har någon installationsskiva från lämplig OEM.

Vill man inte göra patchningen själv, kan man ofta googla rätt på en färdigpatchad och testad BIOS-image. Googla på <ditt moderkort> SLIC 2.1 BIOS. Det är tänkt för W7, men SLP-tablen för XP ingår så gott som alltid.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar (utom det propaganda inlägget om hur sårbart WinXP är).
Ringde MS aktivering och "klarade biffen" genom siffer- och bokstavskombinationen från teleboten.

Jag ser inte WinXP som mer sårbart än någon annan Windowsversion.
MS har i veckan skjutit upp en säkerhets patch för Win10 en månad som bland annaat borde ha innehållit Adobes säkerhetspatchar för Flash.

Vill jag surfa säkert så används Linux, Windows är för lek.

När jag rotade runt i gamla spel från från Hedenhöstid, så visade sig de flesta vara för Win95.
WinXP:s stöd för Win95 klår Win7.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Tack för alla svar (utom det propaganda inlägget om hur sårbart WinXP är).
Ringde MS aktivering och "klarade biffen" genom siffer- och bokstavskombinationen från teleboten.

Jag ser inte WinXP som mer sårbart än någon annan Windowsversion.
MS har i veckan skjutit upp en säkerhets patch för Win10 en månad som bland annaat borde ha innehållit Adobes säkerhetspatchar för Flash.

Vill jag surfa säkert så används Linux, Windows är för lek.

När jag rotade runt i gamla spel från från Hedenhöstid, så visade sig de flesta vara för Win95.
WinXP:s stöd för Win95 klår Win7.

Det är en sårbar Windowsversion, hur kan du tro annat? Men kör du det hemma offline och lokalt så är riskerna mindre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Rekordmedlem

Många gamla saker fungerar idag bättre via wine i linux än det gör i modernare winversioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det är en sårbar Windowsversion, hur kan du tro annat? Men kör du det hemma offline och lokalt så är riskerna mindre.

Ja, ja gnällmoster!
Jag lovar på heder och samvete att inte röra Win10.
Detta är inte en dator som jag betalar räkningar med eller kontaktar myndigheter och företag med.
Till det används en Linux dator.

Windows används för lek (En till dator kör Win7 och används för underhållning).

Visa signatur