Allt-i-Allo mediaspelare som klarar 4k, 3D BD-RIP/ISO, har vettigt GUI

Permalänk
Inaktiv

Allt-i-Allo mediaspelare som klarar 4k, 3D BD-RIP/ISO, har vettigt GUI

Jag äter mediaspelare som godis. Är inne på min 5:e lösning nu tror jag. Har kört Mac Mini (plex), Apple-TV 4:th (plex), Popcorn + ett par till.

Har funderat på att byta till en Nvida Shield för att få 4k men den verkar inte ha stöd för "frame packaging" av 3d filmer vilket är ett måste för mig.

Har idag en Popcorn A-410 som jag är rätt nöjd med, den spelar allt som den kan mumsa i sig, men klarar inte 4k och är inte så jääteförtjust i deras Jukebox player. Har funderat på en Popcorn A-500 som fixar 4k och i övrigt har allt.

Jag är inte så jäätesugen på att bygga en HTPC, har inte den tiden och vill inte lägga en timme innan jag ska titta på film för att något skit gått sönder.

Finns det någon premium player idag som fixar?

-4k 60 FPS med HDR
-3D support för MKV/ISO/"BD Folder" som klarar äkta 3D (dvs dubbla 1080p strömmar)
-Ett GUI som är i klass med plex
-NFS eller CIFS/SMB
-Helt inga interna HDs
-Gigabit LAN
-Gärna en app och/eller webgui för styra den
-Gärna en fjärr som använder Radio/BT istället för värdelösa IR.
-Förslagsvis från någon som har bra support, dvs det kommer firmware uppgraderingar ganska frekvent (Min A-410 släppte sin senaste 2013 sen skiter man i dessa kunder)

Permalänk
Medlem

En snabb googling gav mig detta: http://zappiti.com/zappiti_player_4k.html

Verkar ganska trevlig, men har inget belägg för att påstå det. Kan dock vara värt att undersöka närmre då jag själv är ute efter något liknande du beskriver

Permalänk
Medlem

Börjar nog snart bli problem att hitta nåt som grejar 3D då de stora drakarna i branschen (LG, Samsung & Sony bla) lagt ner det projektet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kolla zappity 4k spelare. Blir min nästa media spelare. Hur 3d stödet är vet jag dock ej

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag har också ätit mediaspelare genom åren och har fortfarande inte hittat modellen som kan "allt" utan har haft flera olika modeller för att täcka behoven.

Allt handlar ju om vad man menar med "allt"

Jag är just nu väldigt nöjd med kombinationen:

Nvidia Shield - Netflix (4K, HDR) Kodi (HD-ljud, 4K, HDR) SVTplay, TV4play, Viaplay

Dune HD Solo 4K - enbart för Blu-ray ISO, 2D och 3D
(enda mediaspelaren som klarar 3D ISO med blu-ray menyer över nätverk)
https://dune-hd.com/eng/products/full_hd_media_players/48
Köpte den från Holland - verkar inte gå att köpa i Sverige.
Dyr - men kanske ändå "bäst" för 3D

Apple TV4 för de streaming-appar som (ännu) inte finns till Android TV som Cmore, HBO Nordic mfl.

Skulle jag endast kunna behålla en spelare är det fortfarande Nvidia Shield som är favoriten.

Skrivet av MatteN:

Börjar nog snart bli problem att hitta nåt som grejar 3D då de stora drakarna i branschen (LG, Samsung & Sony bla) lagt ner det projektet.

Fast anledning till att frame-packad 3D inte fungerar på Nvidia Shield är ju främst för att Kodi inte hanterar det och har aldrig gjort det pga svårigheter att få till funktionen i mjukvaran.
Nu har ju TV-tillverkarna du nämner tagit bort funktionen i sina nya TV-apparater från 2017 vilket på sikt innebär att formatet kommer att "dö"

Permalänk
Medlem

Tjena..
Jag kör en H96 pro Octacore liknande denna på ALI

Kan rekommendera denna

https://www.aliexpress.com/item/H96-Pro-Android-TV-Box-Amlogi...

Den fungerar utmärkt är en Android 6.0 med kodi .. har dock lagt in kodi 16.1 istället för 17 tycker det är bättre stöd där.... Fungerar med 4k HDR etc... + du kan köra alla android appar du hittar med play store exvis viaplay,netflix,svtplay,tv4play.... etc kodi klarar iso kodi klarar ju 3d

Fjärren är kanske ir men spelaren har BT, så.. jag köpte en fjärr till den som går på 2.4 ,, fungerar nästan som magic remote på LG tv..

klarar 4k2k*60hz

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Den fungerar utmärkt är en Android 6.0 med kodi .. har dock lagt in kodi 16.1 istället för 17 tycker det är bättre stöd där.... Fungerar med 4k HDR etc... + du kan köra alla android appar du hittar med play store exvis viaplay,netflix,svtplay,tv4play.... etc kodi klarar iso kodi klarar ju 3d

Jag har ingenting emot valfria sk "Kina-spelare" av olika märken men tycker personligen att de är lite "begränsade"

Appar som exempelvis Netflix eller Amazon fungerar inte med 4K eller HDR (även om hårdvaran i spelaren klarar det)

Vanliga Android (i motsats till Android TV som exemeplvis Shield kör) är egentligen inte anpassat för TV-formatet och kan vara lite svårtstyrt och man stöter lätt på olika navigerings-problem och appar som inte är "tv-anpassade"

Kodi kan spela upp SBS (sidebyside) 3D i Mkv-format, men då får man bara halva upplösningen jämfört med frame-packad 3D

ISO-filer fungerar att spela upp, men endast 2D och (oftast) inte med blu-ray menyer - ska man spela upp 3D ISO filer är en dedikerad mediaspelare (typ Dune) överlägsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Tjena..
Jag kör en H96 pro Octacore liknande denna på ALI

Kan rekommendera denna

https://www.aliexpress.com/item/H96-Pro-Android-TV-Box-Amlogi...

Den fungerar utmärkt är en Android 6.0 med kodi .. har dock lagt in kodi 16.1 istället för 17 tycker det är bättre stöd där.... Fungerar med 4k HDR etc... + du kan köra alla android appar du hittar med play store exvis viaplay,netflix,svtplay,tv4play.... etc kodi klarar iso kodi klarar ju 3d

Fjärren är kanske ir men spelaren har BT, så.. jag köpte en fjärr till den som går på 2.4 ,, fungerar nästan som magic remote på LG tv..

klarar 4k2k*60hz

Amlogic S912 avråder experterna på Kodiforumet för, buggigt skit med experimentell mjukvara full med buggar som inte kommer att fixas, S912 kommer inte få nån support vare sig från Kodifolket eller LibreELEC.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.