Dell XPS 15, ersättare till stationär?

Permalänk
Avstängd

Dell XPS 15, ersättare till stationär?

Tjotjo!
Är just nu på jakt efter en dator till skolan (pluggar första året maskinteknik på LTH) men som jag även kan använda till att redigera film och spela lite på. Den får gärna vara lätt och smidig att bära runt. Kollade lite på 13 tums ultrabooks och trillade sedan in på Dell XPS 15. Kom då i tankarna att kanske även ersätta min stationära (se signatur), dum idé?. Varianten jag kollar på är:

http://www.dell.com/se/p/xps-15-9560-laptop/pd?oc=cnx95603&model_id=xps-15-9560-laptop

Dock har jag lite frågor och funderingar kring datorn:

  • Hur mycket större och klumpigare är den än en ultrabook?(syrran har en Asus ux305 som ni gärna får jämföra med)

  • Kan man koppla in extern GPU och hur bra funkar det? (latency ev. problem)

  • Hur bra är det interna ljudkortet? Värt att köpa en DAC? (Kommer användas tillsammans med ATH-M50x och Firestone Audio Cute Beyond Headphone Amp)

  • Hur bra funkar det att koppla till 2 externa skärmar och vad för kontakt? (har två 1080p skärmar med hdmi men funderar på att uppgradera till skärmar med högre upplösning i framtiden)

  • Kan man få någon studenrabatt? (hittar inget med Mecenat, kanske är jag som är dålig på att leta...)

Någon moderator får gärna flytta tråden om den hamnat fel.

Tacksam för alla svar och råd jag kan få och ni som redan har datorn får gärna berätta er upplevelse med den

//gollawolla

Permalänk
Medlem

XPS 15: Höjd: 11–17 mm | Bredd: 357 mm | Djup: 235 mm | Vikt från 1,8 kg med ett batteri på 56 Wh
XPS 13: Höjd 9–15 mm × bredd 304 mm × djup 200 mm - Vikt från 1,2 kg utan pekskärm, 1,29 kg med pekskärm

XPS 15 är ju ganska snarlik till måtten jämfört mot UX305.

Jag har själv en XPS 13 med 4K skärm. Diggar den skarpt men jag vete tusan om jag hade velat gnugga i skolan på en sån liten maskin, är dock lite bredare mellan axlarna. Men visst är det fint och gå omkring med ett löv under armen.

Permalänk
Medlem

En bärbar dator för 18,000 kr och det bästa man trycker in i den är ett ynka 1050, inte ens 1050 Ti? Allt annat inuti den lät ju kanoners. Är det istället för Apple man köper denna Dell, att den är liten, snygg etc? 1920x1080 också, så ingen 4k. Något jag missar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av onekind:

En bärbar dator för 18,000 kr och det bästa man trycker in i den är ett ynka 1050, inte ens 1050 Ti? Allt annat inuti den lät ju kanoners. Är det istället för Apple man köper denna Dell, att den är liten, snygg etc? 1920x1080 också, så ingen 4k. Något jag missar?

Anledning att jag fastnade för denna var storleken kombinerat med specifikationerna. Hittar du en billigare dator som inte är större med likvärdiga specifikationer så får du gärna säga till

Gtx 1050 räcker gott för mig idag men i framtiden vill jag kanske koppla in ett externt grafikkort och undrar därför hur bra det funkar.

Det finns en 4k variant också för 3000kr mer, dock verkar den väldigt reflekterande samt dra ner på batteritiden. 1080p verkar funka för mig men dela gärna med dig av dina erfarenheter

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av gollawolla:

Anledning att jag fastnade för denna var storleken kombinerat med specifikationerna. Hittar du en billigare dator som inte är större med likvärdiga specifikationer så får du gärna säga till

Gtx 1050 räcker gott för mig idag men i framtiden vill jag kanske koppla in ett externt grafikkort och undrar därför hur bra det funkar.

Det finns en 4k variant också för 3000kr mer, dock verkar den väldigt reflekterande samt dra ner på batteritiden. 1080p verkar funka för mig men dela gärna med dig av dina erfarenheter

Jag har precis beställt en FHD/512- variant och är mycket spänd att se vad man får för pengarna (2,5v leveranstid ska nämnas). Du kan enkelt få 10% rabatt från dells-support antingen här på sweclockers eller (enklare) genom deras facebook (du får bifoga en bild på ditt studentkort bara). Externt grafikkort - du har en tunderbolt port som flertalet har lycktas koppla in extern lösning ala Razer Core. Dock är det en gimpad version (2 trådar istället för 4) vilket innebär (vad jag har läst) ett prestandatapp på kanske 10-15% ungefär. Läste även här om dagen att Dell i detta nuet undersöker möjligheten att certifiera XPS15 till just e-gpu (hur detta kommer påverka prestanda vet jag inte, har hört allt från underverk till "määh"), men det är inte omöjligt (hade dock inte hållit andan).

Permalänk
Skrivet av onekind:

En bärbar dator för 18,000 kr och det bästa man trycker in i den är ett ynka 1050, inte ens 1050 Ti? Allt annat inuti den lät ju kanoners. Är det istället för Apple man köper denna Dell, att den är liten, snygg etc? 1920x1080 också, så ingen 4k. Något jag missar?

Poängen med XPS-serien är att leverera en kompromiss mellan prestanda och portabilitet. Maskinen skulle sannolikt throttla ned TI:t så att det i praktiken inte varit någon större skillnad. Dell slänger dock med 4GB minne, vilket är trevligt.

Det är nätt och jämt att kylningen kan hantera GTX 1050. Dell har placerat sig precis på gränsen, och maxar du CPU+GPU under 5-10 min+ kommer maskinen att throttla på GPU:n så länge du inte bytt kylpasta och satt thermal padding på spänningsregulatorerna och undervoltat CPU:n, men även då har många svårt att helt och hållet undvika det. För tyngre sammanhängande last är kylningen klart underdimensionerad, men det är naturligtvis en medveten kompromiss.

XPS 15 9560 såväl som 9550 finns med 4K-skärm.

XPS-serien är nog helt fel val om man endast ser till "prestanda per krona". Ser man till prestanda och portabilitet finns det väl inte så värst mycket att välja på, och i jämförelse med Macbook Pro är den rentav billig.

Skrivet av gollawolla:

Hur bra funkar det att koppla till 2 externa skärmar och vad för kontakt? (har två 1080p skärmar med hdmi men funderar på att uppgradera till skärmar med högre upplösning i framtiden)[/li]

[/ul]

Jag kör 2xWQHD-skärmar med denna dockninggsstation och det fungerar bra för min del med 9560 (de dåliga recensionerna till trots): http://www.dell.com/en-us/shop/dell-dock-wd15-with-180w-adapt.... Du hittar dem till bra pris på eBay -
se bara till att uppdatera till senaste firmware (ligger på XPS 9560-supportsidan, under tillbehör).

För 4K duger den dock inte, om du inte vill sitta med 30Hz. I sådana fall behöver du deras thunderboltdocka TB16, men den är i dagsläget inte särskilt billig och verkar lida av en del problem. Kommer i sinom tid bättre TB-lösningar skulle jag tro, som både är billigare och mer kompakta....och mer välfungerande. WD15 är en hygglig kompromiss i väntan på bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Jag har precis beställt en FHD/512- variant och är mycket spänd att se vad man får för pengarna (2,5v leveranstid ska nämnas). Du kan enkelt få 10% rabatt från dells-support antingen här på sweclockers eller (enklare) genom deras facebook (du får bifoga en bild på ditt studentkort bara). Externt grafikkort - du har en tunderbolt port som flertalet har lycktas koppla in extern lösning ala Razer Core. Dock är det en gimpad version (2 trådar istället för 4) vilket innebär (vad jag har läst) ett prestandatapp på kanske 10-15% ungefär. Läste även här om dagen att Dell i detta nuet undersöker möjligheten att certifiera XPS15 till just e-gpu (hur detta kommer påverka prestanda vet jag inte, har hört allt från underverk till "määh"), men det är inte omöjligt (hade dock inte hållit andan).

Lär inte påverka prestandan men däremot smidigheten i installationen med drivrutiner och annat som jag förstått det.