Behöver hjälp med komponenter, gubben är tokgammal och dement.

Permalänk

Behöver hjälp med komponenter, gubben är tokgammal och dement.

Tjo.

År sedan jag byggde burk och det är dags att bygga en till sonen.

Jag har i dagsläget ett GTX980Ti samt ett chassi jag kommer använda. Behöver lite generella tips för vad jag behöver i övrigt. Ser gärna att moderkortet är klockvänligt (vill lära sonen), CPU'n (intel) från senaste generationen (kom nyss nytt va?), snabbt minne och ok kraft agg. Tanken är att burken ska hålla för minst en generation GPU till när nuvarande går för mycket på knäna. Fläktljud får gärna vara lågt då burken kommer stå igång.

Spel som spelas är oftast bilspel och RPG.
Budgeten ligger på kring 9000:-

Jag läser på under tiden men alla tips är hjärtligt välkomna då det som sagt var några år sedan jag hängde med i hårdvarumarknanden.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Domifuling:

Tjo.

År sedan jag byggde burk och det är dags att bygga en till sonen.

Jag har i dagsläget ett GTX980Ti samt ett chassi jag kommer använda. Behöver lite generella tips för vad jag behöver i övrigt. Ser gärna att moderkortet är klockvänligt (vill lära sonen), CPU'n (intel) från senaste generationen (kom nyss nytt va?), snabbt minne och ok kraft agg. Tanken är att burken ska hålla för minst en generation GPU till när nuvarande går för mycket på knäna. Fläktljud får gärna vara lågt då burken kommer stå igång.

Spel som spelas är oftast bilspel och RPG.
Budgeten ligger på kring 9000:-

Jag läser på under tiden men alla tips är hjärtligt välkomna då det som sagt var några år sedan jag hängde med i hårdvarumarknanden.

Vad är det för chassi?

Permalänk

Sorry, sa ju jag vart dement skulle även behöva en ok SSD för systemet.

Chassi: fractal design core 2500. Vet att det är lite B men fick det av komplett så tänkte använda det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Hedersmedlem

Vänta två veckor så finns AMDs nya generation processorer på marknaden. Det ser ut att kunna hända en del med priserna som är just nu, om inte annat kan det vara bra att ha fler alternativ.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Vänta två veckor så finns AMDs nya generation processorer på marknaden. Det ser ut att kunna hända en del med priserna som är just nu, om inte annat kan det vara bra att ha fler alternativ.

Behöver Intel pga virtialisering.

Visa signatur

- Mark Pitta

Permalänk
Visa signatur

- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

@Domifuling:

Samma CPU+Mobo finns som ett paket också om du känner för att spara 500:-

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/262474-asus_...

Mellanskillnaden kan du ju lägga på ett lite bättre nätaggregat typ detta

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/225572-evga_...

Permalänk

Jä! Stort tack. Handlade igår men inte packat upp än så drar förbi senare.

Bör jag gå upp till 750W på agget?

Visa signatur

- Mark Pitta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Domifuling:

Jä! Stort tack. Handlade igår men inte packat upp än så drar förbi senare.

Bör jag gå upp till 750W på agget?

Bitfenix Whisper M 750W ska vara ett minst lika bra nätaggregat som G2/RMx. Kostar mindre också

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4050436

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Behöver Intel pga virtialisering.

Priserna på intelprocessorer kan komma att sjunka när amd släpper sina nya, så jag hade väntat oavsett.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG