SweClockers prestandatestar Ryzen – AMD öppnar upp för förbeställningar

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aleshi:

Hade hoppats på spelprestanda, men det bekräftar läckorna. Så det ser ju jävligt bra ut.
Men, var detta med XFR? Vad var de faktiska frekvenserna under de olika testen?

Skrivet av LeVvE:

Tänker inte förboka, vill se lite mer tester först och vill veta exakt hur XFR funkar för att se om det är värt öht eller om man lika gärna kan köra manuellt endast och spara pengar.

Om man kan få upp 1700 i 4.4-4.5GHz så kan man iaf få helt ok ST prestanda och samtidigt sopa banan med en 7700K i MT.

Även jag skulle vilja se de faktiska frekvenserna loggade så man får en uppfattning om IPC:n. Det är en mycket viktig del av bilden.

Ser dock onekligen attraktivt ut. Speciellt för mig som har mer och mer flertrådad belastning att arbeta med och mindre och mindre behov av superhård IPC. Hoppas på några riktigt roliga 6-kärniga som kan ge det bästa av två världar. Bra megaflips på en kärna och rejält med trådar. Om de inte överklockar superbra kommer i7 7700K fortsätta vara kungen för spel med sin höga frekvens och IPC.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Cinebench R15
AMD 1700: 1410 - Kostar $329
Intel 6900K: 1474 - Kostar $1050

Härligt med konkurrens

Permalänk

Kommer de sexkärniga och fyrkärniga också vara tillgängliga för förhandsbokning?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Hjälpsam

Skall inte förboka, skall inte förboka, skall inte...

Måste förboka, måste förboka...

Tror inte att jag kommer att kunna hålla mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Kan någon förklara tanken med de olika modellerna med tillhörande pris? Om det enda som skiljer sig är klockfrekvensen så kan man ju lika gärna köra på 1700 modellen och sedan klocka den till samma hastighet som 1800x eller?

Man ser ju folk i tråden som piper om att de vill ha 1700x respektive 1800x... Vilka är det som köper 1700x och 1800x egentligen? De som inte klarar av att klocka själv då förstår jag?

Jag skulle inte bli förvånad om 1800x/1700x i regel går att överklocka högre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@LeVvE: Om jag inte räknar helt fel så har alltså Ryzen bättre IPC än Kaby lake i cinebench om vi räknar med att performance skalar linjärt med Ghz,

Permalänk
Medlem

"Nä vi ska inte ha nån pappersrelease denna gången" -AMD

"Förbokning" is the new "Papperslansering"

Hehe.

Lovande siffror iaf. Pris per krona lär ju kunna hamna på en human nivå ser det ut som

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se prestandan i spel endå, med OC

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Något som är intressant är 4.8 miljarder transistorer i ett format som är snäppet mindre än CPU-delen i Skylake och Kaby Lake.

Broadwell-E har 3.6 miljarder transistorer på 246mm2 och Haswell-E 2.6 miljarder transistorer på 355mm2.

Det låter... varmt?

Skrivet av Palme_570:

Det skulle innebär att skylake är snäppet vassare per clock tyvärr antaget att 1700 går i fullturbo och 7700k går i full turbo dvs 3,7 vs 4,5 ghz så

194P/4500 = 0,043
146/3700 = 0,0395

Hade hoppats på motsatsen..

Det kändes väl ganska uppenbart? Skylake och Kaby Lake har skyhög IPC.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@Xaves: precis så är min tanke med. Vad motiverar den stora prisskillnaden då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag skulle inte bli förvånad om 1800x/1700x i regel går att överklocka högre.

Jag skulle bli förvånad om så är fallet, eftersom modellerna fysiskt sett är identiska.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Kan någon förklara tanken med de olika modellerna med tillhörande pris? Om det enda som skiljer sig är klockfrekvensen så kan man ju lika gärna köra på 1700 modellen och sedan klocka den till samma hastighet som 1800x eller?

Vilka är det som köper 1700x och 1800x? De som inte klarar av att klocka själv?

X-modellerna har XFR. Vilket innebär att TDP tillåts överskridas och Turbon kan gå långt högre än vad vi ser i officiella specs om kylningen är tillräcklig, det hela styrs av temperaturen. Den kanske är uppe i 4,5GHz i dessa tester.

Sedan har det pratats lite om det finns lite "golden samples" som är extra energisnåla och klockar extra bra, dessa görs till 1800X. Det är ju normalt att de kretsar som klarar högst frekvens blir dyraste modellen, men med Globalfoundries 14nm verkar det även finnas betydande skillnader i läckage. Vi har ju fått se fall där vissa Polariskretsar som skiljt sig markant från andra Polariskretsar på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Vilka är det som köper 1700x och 1800x? De som inte klarar av att klocka själv?

Ja precis. AMD är helt tillbaka till sina gamla dagar. För så köpte man nästan alltid den billigaste AMD CPUn och tryckte up den via HT:n. Vilket kunde lyfte hela systemet. Men man måste ju ha tur med binningen också.

Det enda som fattas nu är att DFI ska göra comeback så är nostalgin total.

Permalänk
Medlem

Känns ju som om redaktionen vet betydligt mer än vad de berättar (får berätta) och känner man in sinnestämningen i de artiklar som har skrivits så kan man ju läsa mellan raderna att Sweclockers själva känner att det här är bra grejer på G.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Man ser ju folk i tråden som piper om att de vill ha 1700x respektive 1800x... Varför frågar jag mig? För att de inte klarar av att klocka själva eller?

Systembyggare, eller folk som inte klockar själv. Sen är det inte säkert alla kretsar är lika bra, och då kan det krävas mer kylning och högre spänning för att nå samma nivå som en 1800X i stock eller dylikt. Nog kan vi anta att 1700 kör lägre spänning också. Sen har du ju XFR på X-modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Något som är intressant är 4.8 miljarder transistorer i ett format som är snäppet mindre än CPU-delen i Skylake och Kaby Lake.

Broadwell-E har 3.6 miljarder transistorer på 246mm2 och Haswell-E 2.6 miljarder transistorer på 355mm2.

Det låter... varmt?

Det kändes väl ganska uppenbart? Skylake och Kaby Lake har skyhög IPC.

Det ligger mer eller mindre on par nu så uppenbart nej. AMD i nuvarande form mer eller mindre står och faller med Zen om det inte åtminstone hade levererat det som gjorde nu hade det varit kk eller uppköpta.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Jag skulle bli förvånad om så är fallet, eftersom modellerna fysiskt sett är identiska.

Du hängde inte med förr va? Innan antal kärnor och hyperthreading kom så var klockfrekvens det enda som skiljde för det mesta inom en serie. Men en Thunderbird 1200 klockade rätt mycket bättre än en Thunderbird 750.
Det handlar om binning helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

"Nä vi ska inte ha nån pappersrelease denna gången" -AMD

"Förbokning" is the new "Papperslansering"

Hehe.

Lovande siffror iaf. Pris per krona lär ju kunna hamna på en human nivå ser det ut som

Är Ryzen lanserad för försäljning på pappret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Det enda som fattas nu är att DFI ska göra comeback så är nostalgin total.

Då kan man äntligen köra Lanparty igen, i ordets rätta bemärkelse!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

X-modellerna har XFR. Vilket innebär att TDP tillåts överskridas och Turbon kan gå långt högre än vad vi ser i officiella specs om kylningen är tillräcklig, det hela styrs av temperaturen. Den kanske är uppe i 4,5GHz i dessa tester.

Sedan har det pratats lite om det finns lite "golden samples" som är extra energisnåla och klockar extra bra, dessa görs till 1800X. Det är ju normalt att de kretsar som klarar högst frekvens blir dyraste modellen, men med Globalfoundries 14nm verkar det även finnas betydande skillnader i läckage. Vi har ju fått se fall där vissa Polariskretsar som skiljt sig markant från andra Polariskretsar på den punkten.

Intressant, tack för informationen. Men varför får jag känslan av att "någon" kommer att komma på ett sätt att komma runt detta med modellerna som inte bestyckats med XFR och på så sätt plocka bort denna "TDP begränsning". Liknande har ju hänt tidigare med AMD grafikkort där folk låst upp mer prestanda med skräddarsydda bios.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Skäggig legend

Jag hoppas verkligen på kanon prestanda. Det jag verkligen inte gillar med detta är just att de låter SweC släppa specifika tester. Jag vill inte tänka mörkt och det känns lite oroligt

Hur som haver. Gamla AMD hjärtat i mig brinner just nu <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Intressant, tack för informationen. Men varför får jag känslan av att "någon" kommer att komma på ett sätt att komma runt detta med modellerna som inte bestyckats med XFR och på så sätt plocka bort denna "TDP begränsning" Liknande har hänt med AMD grafikkort där folk låst upp mer prestanda med skräddarsydda bios.

Alla processorer är upplåsta och man kan manuellt överskrida TDP hur mycket man vill. Bara att klocka på. Så finns inget att gå runt så.
Det som XFR gör är att processorn själv tillåts göra det automagiskt.

Permalänk

Kategorin finns.. Fast inte processorer ännu!
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/processorer/...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
  • "Ryzen 7 är den första processorserien baserad på AMD:s nya Zen-arkitektur.

• De nya kretsarna utlovas klara av 52% fler instruktioner per cykel (IPC) än Excavator.

• Serien består av tre nya modeller: 1800X, 1700X och 1700.

• AMD:s egna tester antyder att toppmodellen 1800X slår Intels 10 000-kronorsprocessor i7-6900K i flertrådsarbeten såsom videobehandling.

• Löftet är bättre flertrådsprestanda än Intels motsvarighet, till betydligt lägre pris.

• Lansering sker 2 mars, men Ryzen kan förhandsbokas från och med idag.

• AMD poängterar att toppmodellen av AMD Ryzen (1800X) prestanderar likvärdigt med 6900K vid 4K-gaming.

• AMD medger även att Intel Kaby Lake kommer ha en fördel i många spel i och med högre klockfrekvenser."

bah

snott ifrån NH. https://www.nordichardware.se/nyheter/cpu/har-ar-amd-ryzen-pr...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tänker inte förboka, vill se lite mer tester först och vill veta exakt hur XFR funkar för att se om det är värt öht eller om man lika gärna kan köra manuellt endast och spara pengar.

Om man kan få upp 1700 i 4.4-4.5GHz så kan man iaf få helt ok ST prestanda och samtidigt sopa banan med en 7700K i MT.

Jag har inte ens pengarna så jag får vänta vare sig jag vill eller inte

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

Det ligger mer eller mindre on par nu så uppenbart nej. AMD i nuvarande form mer eller mindre står och faller med Zen om det inte åtminstone hade levererat det som gjorde nu hade det varit kk eller uppköpta.

Nu utgår du från resultat som vi inte vet omständigheterna på. Dessutom väldigt specifika tester där AMD visar sig från deras bästa sida, något annat hade ju varit dumt ur marknadsföringssynpunkt. Så det är inte alls uppenbart.

Jag är ganska övertygad om att 7700K fortfarande kommer vara toppmodellen för dagens spel och ett bra tag framöver.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

https://en.wikipedia.org/wiki/Product_binning

Viss skillnad blir det men om man kan överklocka och har lite tur så får man samma resultat.

Permalänk
Medlem

Hggggggnnnnn The hype is real!
Kommer för min del vänta tills Vega rullat ut först innan jag skaffar Ryzen.
Men beroende på hur väl 1700 klockar, så ser den mest attraktiv ut.
XFR ser intressant ut för de som inte vågar klocka manuellt. Men från från Linus senaste video om Ryzen, så handlar det bara om en extra 100MHz turbo klock med bättre kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är Ryzen lanserad på pappret?

Troligtvis inte eftersom AMD sagt att de inte ska göra så

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Är det någon annan skillnad på Zen processorerna än klocken?
Eller kan man lika gärna köpa en 1700X och överklocka den lite?
Vad är moroten för att köpa en 1800X?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.