AMD Ryzen med moderkort redo för förbeställning i svenska butiker

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kinc:

2133, 2400 och 2666MHz är vad plattformen har stöd för. Överklockning (inkl. överklockade minnesfrekvenser) får inte kommuniceras innan lanseringsdagen. Så i dagsläget är det missvisande att jämföra t.ex. ROG Crosshair VI Hero + Ryzen med ROG Maximus IX Hero + Kaby Lake. Vi får helt enkelt vänta och se om det går att klocka

Puh!
Låter lovande.
Är rejält sugen på ett ASUS Prime X370-Pro, och jag har redan köpt minnen på 3000 MT/s.

edit beställt ett nu.
Nyfiken på ljuddelen, där skryter Asus en del, hoppas att skrytet är befogat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Tja inte blev det billigare än Intel inte som många trodde
Cpu samma pris typ, moderkorten samma pris eller dyrare (iaf X370, ex HERO)
Minnes OC 2666MHZ är ett skämt imo.

Får väll se hur dom klockar och hur dom prestar i spel, men ser ingen anledning att röra AMD över Intel personligen.

*bort*
Du får en 1700 till samma pris som 7700k, 8c/16t med en helvetes massa kraft för pengarna och samma IPC prestanda (det kaby vinner på är klockhastighet).
1800x är inte den billigare än sin direkta utmanare 6900k? Really? Den presterar precis lika bra Och den kostar hälften så mycket.

Minnen kommer enligt Asrock kunna köras i över 3000MHz så ingen idé att oroa sig på den fronten.

Skrivet av Andreaz1:

Om en CPU med 8C/16T från AMD väntas ha samma prestanda som 4C/8T från Intel känns det ju som världens fail igen? Jag förstår inte hur det går ihop men jag hoppas verkligen att så inte är fallet utan att poängen är närmsta prismässiga konkurrent.

Ja 1700 är ju närmast 7700k prismässigt.
Kaby kommer troligen fortfarande vara snabbare i dåligt trådade spel ifall inte Ryzen går att komma ikapp med lite OC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Förstår ej hur du har lust och tålamod, dom som ej förstår eller klarar av att inse hur bra detta erbjudande är prismässigt förtjänar att leva i ovisshet. 8 kärnor med 16 trådar var fram tills idag väldigt dyrt, ca 10 000 kr, nu går det att köpa för 3699 kr i en tid då spel och applikationer drar allt större nytta av fler trådar, fantastiskt, minst sagt.

Jag hoppas att AMD får det genomslag dom förtjänar med dessa produkter, jag kommer personligen köpa ett par st och på sikt sälja det jag har idag.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Du kan absolut inte jämföra X370 mot X99.

Z270 hero kortet är just nu 500 kronor billigare, det är en ganska rejäl skillnad ändå.

Cpuerna är det dock väldigt bra pris på, moderkorten är jag inte imponerad över priserna på,

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Frågan är hur stor skillnad det är med XFR och ej.

Känns som att B350 + 1700 känns som den roligaste kombinationen. Eventuellt om de släpper en rapp 6-kärnig.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Brukar det gå till såhär?

Skrivet av kinc:

Hej suzieq,

Tack för att du förhandsbokat ett ASUS-moderkort.

Vi fick reda på det sent igår (jag vet inte detaljerna varför det blev så plötsligt) så vi har jobbat för fullt med att få upp produkterna på asus.com. Produktsidorna för asus.com har mycket riktigt varit klar sedan ett tag tillbaka men eftersom prestanda och överklockning inte får kommuniceras innan 2:a mars måste vi först ändra om en hel del innan vi lägger upp.

Vilket moderkort vill du ha produktblad på?

Mvh,
Marcus

Att hårdvarutillverkarna får reda på det såhär hastigt, kan det betyda något eller har någon en förklaring på varför? Nu frågar jag inte kinc specifikt men känn dig fri att svara om du vill och kan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av ClintBeastwood:

Brukar det gå till såhär?
Att hårdvarutillverkarna får reda på det såhär hastigt, kan det betyda något eller har någon en förklaring på varför? Nu frågar jag inte kinc specifikt men känn dig fri att svara om du vill.

Det är långt ifrån första gången ja, efter 10 år i branschen skulle jag säga att det snarare är regel än undantag

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Det är långt ifrån första gången ja, efter 10 år i branschen skulle jag säga att det snarare är regel än undantag

Ajfan, jag hoppades att vi kunde dra några slutsatser av det eller få igång lite spekulationer. Tack för ditt svar!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

USB är mjukvarustyrt. Firewire, PCI express har interupts och belastar då inte CPU.

Kan verkligen rekommendera MOTUs kort. Jag har haft haft flera olika modeller. Bra omvandlare och låg ASIO latency.
https://www.thomann.de/se/motu_828_mk_iii_hybrid.htm

Det finns ändå bra usb-interface med låg latency.

Och det du länkade till är nog utanför budgeten. Men vad vet jag. Han skulle ev ersätta ett 700 kronors kort.

Nu är vi sjukt off topic här dock.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:
Nej de är sant. Hoppas bara att AMD kan göra en bra comeback. Även om de känns som att de blir lite som för ett antal år sen när AMD va först med Quad Core. Den presterade bättre än Intels 8500K, men 8500K vann oftast i spel pga de dåliga stödet för 4 kärnor. Så Högst klockfrekvenzer vann.

Sen kan vi ju hoppas att DX12 utnyttjar 16 trådar i framtiden. Då har verkligen AMD slagit tillbaka sig på marknaden.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort ska man nu välja? Vill endast ha ett grafikkort och gärna intel nic.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Såg det

Ja det är såklart frågan, de är väl medvetna om att de inte kan slå Intel på single thread då det inte vill prata så mycket om det eller prata så mycket om spel.

Nej det blev väldigt uppenbart i testsviten de tagit fram på Linus techtips reportaget från presskonferensen idag.
Tråkiga är att det blir lite som att säga att man är bäst på teoretisk prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vet inte vad du ville få ut med din kommentar för om du själv hade kollat så hade du sett att sortimentet är samma hos alla butiker.

När jag postade min kommentar så var även Inet den enda butiken som hade något utlagt.

Jag ville påpeka att det är motsägelsefullt att använda Inet som en referens gällande utbud när deras hör till de mindre.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvis_z89:

För saftigt pris i jämförelse med vad? Jag tror inte att du har någon vidare koll på vad AMD:s processorer historiskt har kostat:
http://www.anandtech.com/show/1676

Ta med inflation i beräkningen och den lanseringen var dyrare/identisk i pris med denna. Priserna är fortfarande "vettiga" sett till vad du får, vad hade du förväntat dig egentligen?

Haha, han blir väl inte nöjd förrän AMD skänker bort sina processorer

För min del är det nog dags att vinna lite på tipset så jag kan köpa en ny dator

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@lowngcawt: Du kan absolut inte jämföra X370 mot X99.

Z270 hero kortet är just nu 500 kronor billigare, det är en ganska rejäl skillnad ändå.

Cpuerna är det dock väldigt bra pris på, moderkorten är jag inte imponerad över priserna på,

Varför kan jag inte jämföra x370 med x99?
Ser du några cpuer i Intels mainstream Lineup som har fler än 4 kärnor?

Dessutom så kostade ju faktist z270 Hero 3k vid launch så det är inget konstigt på den fronten heller.

Några fler argument?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@Andreaz1:
Nej de är sant. Hoppas bara att AMD kan göra en bra comeback. Även om de känns som att de blir lite som för ett antal år sen när AMD va först med Quad Core. Den presterade bättre än Intels 8500K, men 8500K vann oftast i spel pga de dåliga stödet för 4 kärnor. Så Högst klockfrekvenzer vann.

Sen kan vi ju hoppas att DX12 utnyttjar 16 trådar i framtiden. Då har verkligen AMD slagit tillbaka sig på marknaden.

Går ju att diskutera, Intel var först med Quad (QX) dock var det inga nativa quads, AMD kom ut med den första nativa.
För konsumenterna gör det ingen skillnad, mest på den tekniska nivån.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@lowngcawt: Förstår ej hur du har lust och tålamod, dom som ej förstår eller klarar av att inse hur bra detta erbjudande är prismässigt förtjänar att leva i ovisshet. 8 kärnor med 16 trådar var fram tills idag väldigt dyrt, ca 10 000 kr, nu går det att köpa för 3699 kr i en tid då spel och applikationer drar allt större nytta av fler trådar, fantastiskt, minst sagt.

Jag hoppas att AMD får det genomslag dom förtjänar med dessa produkter, jag kommer personligen köpa ett par st och på sikt sälja det jag har idag.

MVH

Nä, i vanliga fall orkar jag inte göra det.
Men när någon kommer och skriver saker som helt enkelt inte har ens en uns av verklighetsförankring så kan jag inte låta bli.

Jag säger det nu, Ryzen är det bästa som har hänt CPU marknaden på många år. Detta kommer driva utvecklingen framåt som vanligt när AMD gör bra saker, titta bara på vad mantle drog igång, eller HBM minnen, eller ja vafan GDDR5!
Att mainstream får högt presterande cpuer med många trådar är början på något riktigt bra, Intel måste lyfta på arslet nu och göra något på riktigt och inte bara släppa skylake refresh refresh refresh, annars kommer de bli överkörda av AMD med Zen+ och resten av efterföljande cpuer.

Visa signatur

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: För X99 och X370 bjuder på exakt samma funktioner eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Fast kaby och Ryzen har ju samma IPC. Det kaby vinner på i single-core är att kaby har högre klockhastighet.
Om 1700 klockar bra så kommer den springa 8or runt 7700k i multicore och dra jämnt i single-core

Vi får hoppas Tror dock inte det är helt realistiskt, inledningsvis lär 1700 vara sämre binnade och även toppmodellen ligger en bit under Kaby Lake i frekvens. Fler kärnor på det lär inte underlätta heller.

En sak som däremot hade varit intressant i Sweclockers prestandatestning hade varit någon form av simulerad multitasking. Typ köra en testslinga på några spel samtidigt som man har ett gäng flikar uppe i webbläsaren, en stream snurrande, spotify igång, och lite annat sådant. Det hade varit ett intressant experiment att se om antalet kärnor kan kast om prestandaordningen mer då

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Puh!
Låter lovande.
Är rejält sugen på ett ASUS Prime X370-Pro, och jag har redan köpt minnen på 3000 MT/s.

edit beställt ett nu.
Nyfiken på ljuddelen, där skryter Asus en del, hoppas att skrytet är befogat.

Ska det vara dual eller quad RAM till Ryzen?

Permalänk
Medlem

Då var en Ryzen 1800x samt ett ASUS PRIME X370-PRO beställt hos netonnet

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Vealgarden:

Ska det vara dual eller quad RAM till Ryzen?

Det är dual, så skall du köra 16 GB, välj 2*8.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd

Så när kommer Sweclockers ändra sin Benchmark plattform till Ryzen ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

Nah är för saftigt pris säger jag bara du kanske inte har koll på vad AMD cpuer brukar kosta tidigare . Men förhoppningsvis är dessa bara pre order priser så efter 2 mars kommer det la vara ett vettigt pris hoppas man .

verkligen....

Dubbla mängden kärnor över intel nästan dubbla Multitråd kraft över intel till lägre pris och det är dåligt ??

Det här är vettiga priser. du kanske borde satsa på 6/12 CPUn om du vill ha något under 3000 kr för det är vad jag kommer göra.

men ska man streama så är AMD det solklara valet nu.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Går ju att diskutera, Intel var först med Quad (QX) dock var det inga nativa quads, AMD kom ut med den första nativa.
För konsumenterna gör det ingen skillnad, mest på den tekniska nivån.

Ja de är möjligt att jag fått de lite om bakfoten. Jag vill bara minnas att många valde just intels 1kärniga (2trådar) framför AMD's Quad för att de presterade oftast bättre i spel. Jag körde själv AMD förr. Men fick ju övergå till Intel om man ville ha de bästa. Dom låg kanske i samma prisklass.? Intel har ju haft sina 10.000kr processorer. Men de är inte alla som vill lägga dom pengarna på en processor. Här tror jag att AMD har ett grymt svar på detta. Sen när de gäller 7700k mot 1700 eller 1700x. Så lär de bli tufft för AMD i spel, tror jag. Återstå och se helt enkelt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av Lexius:

Nah för dyrt går inte dem priserna ner kommer det bli en bulldozer fail igen

Så vänta på de billigare varianterna?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ett Asus Xonar D1. Det har bra ASIO-stöd och SNR på 116db. den integrerade kretsen klarar bara 104db vad jag kunnat läsa mig till vilket känns som ett rejält nedköp.

Vet att DX finns som PCI-E-variant, men dels är jag opepp på att pynta 750Kr och dels kräver det extern strömmatning vilket känns störigt.

Men om det nu är så att 10 faser är en nödvändighet och helt överlägset 6 faser så kansle det är värt den ändå?

Jag har D1 (har även haft DX) och de är naturligtvis ljudmässigt överlägsna allt som kommer integrerat på moderkort.
Så spelar ljud någon roll för dig så är det ett enkelt val.
Sen så är det naturligtvis så att alla som ska satsa tungt på överklockning går på X370 moderkorten.
Men för lite mer normal överklockning så kommer garanterat B350 att funka fint med.
Det som är mest spännande (och oklart i nuläget) är ju hur processorerna i sig kommer att klocka?
Så jag hade väntat tills Ryzen-recensionerna finns ute.

Permalänk
Medlem

Man står här snarare med fler frågor än svar nu. När kommer Ryzen 5, och ska man köpa nVidia-grafikkort, eller vänta på Vega, och när kommer Vega? Gaah. Jag vill ha nytt nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Intel har ju haft sina 10.000kr processorer.

Jag införskaffade en Athlon 750 (Thunderbird) för strax över 10000kr... *skämskudde*

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 5600G, 2x32GB, Exos18 16TBx9 RAIDZ2, CM Stacker
AUX: Asus B550, Ryzen 5700G, 2x32GB, Phanteks P400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nej det blev väldigt uppenbart i testsviten de tagit fram på Linus techtips reportaget från presskonferensen idag.
Tråkiga är att det blir lite som att säga att man är bäst på teoretisk prestanda.

Skojar du? Tror du själv att hela CPU världen kretsar kring spel?

Finns gott om real world områden när flertrådsprestandarn är extremt viktig. Har nog ett 10 tal på jobbet som nog gärna vill få in 8/16 i sina datorer.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304