Ny kampanj mot svenska fildelare inleds – tusentals riskerar skadestånd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Det gör dem om de har fått in en polisanmälan på den personen, vilket de måste enligt IPRED.

Så kul att se detta nu. Kommer ihåg när man var ute på Sergels för att protestera IPRED, och man fick skit ("ta på dig foliehatten haha", "jävla vänsterpack", "orka vara konspirationsälskare" etc) för det. Nu klagar många av samma människor på detta, när de faktiskt ser konsekvenserna.

"MEN.....MEN.....LAGEN VAR JU BARA TILL FÖR ATT JAGA PEDOFILER OCH TERRORISTER" hahaha, hur fan kunde man inte se detta komma på mils avstånd.....

Vem som helst med något innanför pannbenet förstod ju vad IPRED skulle fokusera på. Det var väl Säpo enbart som påstod att fokus skulle ligga på hot mot rikets säkerhet medan många andra förstod att IPRED skulle användas i nästan uteslutande mot piratkopierare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bill50x:

Hur har Svenska Netflix varit ett skämt?

/ B

Serier som inte har den senaste episoden... regionala låsningar och vägran att betala beloppen som krävs för att få vissa serier till Sverige.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Om dom har nu bevis på fildelarna, varför inte bara stämma alla och kräv på miljon belopp? Det tjänar dom mycket mer på än skicka ut kravbrev på 2000-3000kr per film? Att skicka kravbrev betyder dom är inte 100% på att vinna i domstolen och därför kör med maffia metoder för skrämma folk att betala.

Tror mera att bara ha IP adress, är inte 100% tillräckligt bevis för visa att det är verkligen personen dom stämmer som fildelar och det är omöjligt för dom att bevisa vem det är som fildelar just vid den tidpunkten.

IP adress kan bli kapad av hackare för illegala aktiviteter och det kan dom inte bevisa att sån illegal handling inte hänt.

Sista stycket är intressant.
http://www.pcworld.com/article/2893517/what-to-do-if-someone-steals-your-ip-address.html

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Är väl bara att neka att man laddat ner något olagligt och säga att man har ett öppet trådlöst nätverk, eller bara säga att flera vänner brukar låna ens internet etc. Så måste de bevisa att du har laddat ned deras produkt och någon husrannsakan är det inte på tal om för något sånt här.

Permalänk
Medlem

Att det rör sig om små summor är ganska givet. Eftersom dessa mål avgörs civilrättsligt där vardera part får betala sina egna rättegångskostnader vill man att "offret" skall välja mellan 2-3000 kontra rättegångskostnader som snabbt drar iväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fyfan vilket äckligt beteende att inte ge bort saker man lagt tid och pengar på att skapa och har som primär inkomstkälla!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

När var du inne senast?
Tycker Netflix har fått ett rejält uppsving med alla nya kvlitetsserier. Nästa så jag t.o.m. skulle kunna tänka mig att betala för det
Räcker inte det svenska utbudet kan man tydligen enligt uppgift med enkla medel ansluta sig till Netflix USA och ta del av deras urval också.

Det amerikanska utbudet är grymt på Netflix men det är inte så enkelt att komma åt det härifrån längre då de är ganska bra på att blockera åtkomsten. Jag kommer åt Hulu och typ alla amerikanska kanalers streamingtjänster men Netflix går inte exempelvis, och jag har prövat lite olika tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Nej det stämmer inte, man måste bevisa vem i hushållet som har gjort den faktiska gärningen.

Jaså? Det vore ju trevligt, men vill minnas att det ändrades i något tillfälle. Du (eller någon annan i tråden) råkar inte ha en källa?

Permalänk

Det roliga i det hela är ju dock att allt detta bara lär Svensson att skydda sig bättre. Det måste vara riktiga guld-tider för vpn-tjänster nuförtiden.

Som andra ständigt påpekar så behöver det lagliga utbudet bli bättre här i norden för att piratkopiering ska minskas. Tjänsterna finns och är dugliga, men hur utbudet funkar utanför USA är bara ren idioti och deras egna fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Att det rör sig om små summor är ganska givet. Eftersom dessa mål avgörs civilrättsligt där vardera part får betala sina egna rättegångskostnader vill man att "offret" skall välja mellan 2-3000 kontra rättegångskostnader som snabbt drar iväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Det vore ju ganska äckligt, speciellt om dom har råd att spendera ett par miljoner utan att rycka på axlarna, och samtidigt försätta en privatperson i personlig konkurs...

Det är ju så enkelt att man inte har råd att vara oskyldig... de skulle kunna skicka kravbrev till vem som helst och dra folk till domstol, med eller utan bevisning isåfall.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lite lustigt att de försöker sig på liknande grepp som spridningskollen, med tanke på hur det gick.

Man kan knappast påstå att dom innehar någon form av intelligens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Precis, folk kommer undan med mord då det inte går att bevisa "vem av de två personerna som gjorde det", om man då är flera i hushållet kan de ju knappast bevisa vem det var som fildelade.
Att den som står för abonnemanget automatiskt skulle vara skyldig kan ju knappast hålla, som att döma mördaren grundat på vem som ägde kniven.

Problemet är att det en industri som är villiga och har pengar i överflöd att lägga ut på utdragna rättsprocesser, samt domstolar som är lika kunniga i ämnet som min dementa mormor..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hur har kampanjerna i Danmark, Finland och Norge utfallit?

Vore intressant att se om dom fått något större resultat, eller det enbart är en skrämsel och publicitets taktik.

I Finland har endast TVÅ av 30 000+ brev hittills lett till tvist i marknadsdomstolen. Enligt allmänhetens åsikt handlar det främst om att skrämma folk till att betala. Vettefan hur många de vågar dra till domstol efter det andra beslutet (läs nedan). Nämnvärt är att kravsummorna i breven legat på 600-3000€, betydligt större summor än de som planeras i Sverige.

Det första fallet behandlades förra året, där förlorade den svarande främst p.g.a. att han skrev inlägg (inkl. bild på brevet han fick) på ett allmänt diskussionsforum där han dessutom sade sig ha laddat ner filerna i fråga. Kärande lyckades sammankoppla profilen till honom. Marknadsdomstolen ansåg att det fanns tillräckliga bevis för att den svarande själv delat filerna. Han dömdes ersättningsskyldig till ca. 32 000€, varav 600€ för de filer han laddat ner och delat vidare, resten var rättegångskostnader. Det handlade om tio avsnitt av Black Sails samt filmen A Walk Among the Tombstones, för vilka den svarande krävdes på 2100€ i ersättning. Summan rundades alltså av "något" nedåt, 200€ för ett avsnitt av en TV-serie skulle ju varit rena rama utopin.
För den som förstår sig på finska: http://www.markkinaoikeus.fi/fi/index/paatokset/teollisjateki...

Nu i början av februari (7.2) kom beslutet för det andra rättsfallet. I detta fall åtalades den svarande för att ha spridit tre avsnitt av Black Sails samt filmen A Walk Among the Tombstones. Totala kravsumman var 3250€, varav 1000€ för filmen och 2250€ (750€ per avsnitt) för serieavsnitten. Kärande kunde inte bevisa att den svarandes trådlösa nätverk hade varit låst under tiden då fildelningen ägde rum. Kärande hade dessutom efter begäran av den svarande vägrat utföra en undersökning av den svarandes lagringsmedia (NAS, Linux-digibox och datorhårdskivor), så den svarande gjorde detta själv med hjälp av en utomstående firma. Ingenting som tydde på fildelning hittades och lagringsmediat visade inga tecken på att ha skrivits över. Marknadsdomstolen ansåg att det inte fanns tillräckliga bevis för att den svarande själv utfört fildelningen och förkastade filmbolagens krävan på runt 30 000€ i rättegångskostnader samt ersättning. Filmbolagen tvingas betala den svarande ca. 29 000€ i rättegångskostnader.
http://www.markkinaoikeus.fi/fi/index/paatokset/teollisjateki...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

I Finland har endast TVÅ av 30 000+ brev hittills lett till tvist i marknadsdomstolen. Enligt allmänhetens åsikt handlar det främst om att skrämma folk till att betala. Vettefan hur många de vågar dra till domstol efter det andra beslutet (läs nedan). Nämnvärt är att kravsummorna i breven legat på 600-3000€, betydligt större summor än de som planeras i Sverige.

Det första fallet behandlades förra året, där förlorade den svarande främst p.g.a. att han skrev inlägg (inkl. bild på brevet han fick) på ett allmänt diskussionsforum där han dessutom sade sig ha laddat ner filerna i fråga. Kärande lyckades sammankoppla profilen till honom. Marknadsdomstolen ansåg att det fanns tillräckliga bevis för att den svarande själv delat filerna. Han dömdes ersättningsskyldig till ca. 32 000€, varav 600€ för de filer han laddat ner och delat vidare, resten var rättegångskostnader. Det handlade om tio avsnitt av Black Sails samt filmen A Walk Among the Tombstones, för vilka den svarande krävdes på 2100€ i ersättning. Summan rundades alltså av "något" nedåt, 200€ för ett avsnitt av en TV-serie skulle ju varit rena rama utopin.
För den som förstår sig på finska: http://www.markkinaoikeus.fi/fi/index/paatokset/teollisjateki...

Nu i början av februari (7.2) kom beslutet för det andra rättsfallet. I detta fall åtalades den svarande för att ha spridit tre avsnitt av Black Sails samt filmen A Walk Among the Tombstones. Kärande kunde inte bevisa att den svarandes trådlösa nätverk hade varit låst under tiden då fildelningen ägde rum. Kärande hade dessutom efter begäran av den svarande vägrat utföra en undersökning av den svarandes lagringsmedia (NAS, Linux-digibox och datorhårdskivor), så den svarande gjorde detta själv med hjälp av en utomstående firma. Ingenting som tydde på fildelning hittades och lagringsmediat visade inga tecken på att ha skrivits över. Marknadsdomstolen ansåg att det inte fanns tillräckliga bevis för att den svarande själv utfört fildelningen och förkastade filmbolagens krävan på runt 30 000€ i rättegångskostnader samt ersättning. Filmbolagen tvingas betala den svarande ca. 29 000€ i rättegångskostnader.
http://www.markkinaoikeus.fi/fi/index/paatokset/teollisjateki...

OK! Super Tack!

Finska kan jag inte förutom yxi kaxi... Tror att även det blev fel

Men rätt intressant, även om jag inte vet om det kan appliceras på Svensk lag och lagföring.

Men pekar ju ändå på att om man inte är allt för klanting så kan det i slutändan bli dyrt för lagfirman och deras klienter, borde ju om det upprepas ett par gånger få dom att vara ytterst försiktiga.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det är ju fortfarande utpressning...

Permalänk
Medlem

Tur att jag bara privatkopierar, vi delar bara våra filmer mellan våra vänner.

Permalänk
Medlem

Suck, lägg era resurser och pengar på att utveckla ordentliga streamingtjänster istället för att dalta runt så här.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Entusiast
Skrivet av g146:

Tur att jag bara privatkopierar, vi delar bara våra filmer mellan våra vänner.

Du skulle väl inte ägna dig åt ILLEGAL KOPIERING OCH BYTESHANDEL?!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se hur någon skulle kunna bli dömd även om en IP-adress med namn skulle ges ut? Om någons IP-adress används vid fildelning eller någons dator, hur ska man kunna bevisa att den personen fildelade något upphovsrättsskyddat? Eller är det ägaren av maskinen i fråga som döms? Eller IP-adressen?

Låter som de inte har så mycket att komma med, oavsett vilka uppgifter de får ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Vi vill bara skydda våra filmer och ge oss efter de som stjäl dem. Vi vill ge de som älskar våra filmer och betalar för dem bättre möjligheter. – Anders Kjærhauge, administrativ direktör på Zentropa"

Aha, så det är snattare i videobutiker de tänker sätta åt?

Märkligt att inte ens folk som är utbildade i juridik kan hålla ordning på begreppen.

Själv sitter man som Bahnhof-kund. De sparar bara data i 24h så lycka till att fiska IP-adresser hos dem

Lite lustigt att de försöker sig på liknande grepp som spridningskollen, med tanke på hur det gick.

Folk som är utbildade i juridik förstår att det finns olika sorters egendom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Om jag minns rätt är tyvärr den som står för abbonemanget ansvarig att se till att det inte används i olagligt syfte. :/

Fel. Den som har ansvaret ligger alltid hos personen ifråga och inte hos hushållet. På samma sätt som det är inte ägaren på bilens fel att någon tar den och kör mot rött eller att det inte är ägarens fel att någon dödar en annan människa i ägarens hus.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Är dessa stämningar som med fortkörning? Om jag står på abonnemanget är det jag som blir anklagad? Annars känns det som att det borde behöva bevisas VEM som laddat ned materialet?
Vi är 7 i familjen, behöver ju inte nödvändigtvis vara jag utan den icke straffmyndiga 14åringen som laddat ned...

Fortkörning är en kriminell handling och den som har kört bilen vid det aktuella tillfället måste identifieras, självklart blir du som ägare frågat om vem som körde, men det är polisen(åklagare) som måste bevisa att det var du.
Det samma ser inte ut till att gälla för internetanslutning, fast det borde nog det.
(sedan är det skillnad på brottmål och civilmål, du kan som abonnents ägare bli dömd till skadestånd utan att du har begått en kriminell handling själv då du är ansvarig för hur anslutningen används)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är riskfritt från deras sida. Det finns inget förtroende som kan skadas eftersom de inte har något till att börja med. Så de jobbar förmodligen efter devisen "lite svinn får man räkna med".

Jo, det är ju ganska bra vid denna typ av mål att båda har något förlora. Så om något skulle hända och OM de skulle gå vidare till domstol skulle jag svara med en motstämning på nåt roligt belopp, typ sveda och värk, förlorad arbetsinkomst närmsta 20 åren osv osv.

Några mille sådär så bägge parterna har något förlora, annars blir det ju tråkigt och ensidigt. Begära kvarstad på deras egendom och begära ut all deras email angående detta.

Inte för jag vet om det skulle gå igenom, men om de har något förlora också så blir det ju roligare "fight".

Å vem faaan ser på Zentropa filmer? Är inte det nån dansk skit där de bokstavligt talat filmar bajs med skakig kamera och låtsas vara "kulturella"? Skulle krävas mycket betalt se sånt! Det är nog snarare det som är problemet, "Ingen ser våra filmer, vad konstigt? De som är så BRA. Måste vara alla piratar dem!!!" Jo, tjena.

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Fildelning med local host

*Privatkopiering*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Sjukt om Telia,Bredbandsbolaget,Telenor ger ut Namn och IP adresser bara så där...

Det kommer dem inte göra, finns inte en chans.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Fel. Den som har ansvaret ligger alltid hos personen ifråga och inte hos hushållet. På samma sätt som det är inte ägaren på bilens fel att någon tar den och kör mot rött eller att det inte är ägarens fel att någon dödar en annan människa i ägarens hus.

Tja, jag sa "om jag minns rätt" så du kan knappast kalla det ett felaktigt påstående.

Som jag svarade till någon annan som också hävdade att det inte stämde: du får gärna ge en källa, hade varit mycket trevligt om du har rätt.

Edit: ganska dåliga liknelser. Som bilägare får du fortfarande böter om du lånat ut den till någon som parkerar den felaktigt. Beror helt på hur lagen är formulerad.. Bara för att inte tala om vad som kan hända om du lånat ut pistolen i ditt scenario...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Tja, jag sa "om jag minns rätt" så du kan knappast kalla det ett felaktigt påstående.

Som jag svarade till någon annan som också hävdade att det inte stämde: du får gärna ge en källa, hade varit mycket trevligt om du har rätt.

Edit: ganska dåliga liknelser. Som bilägare får du fortfarande böter om du lånat ut den till någon som parkerar den felaktigt. Beror helt på hur lagen är formulerad..

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.dn.se/nyheter/sverige/maste-bevisa-vem-som-suttit-...

Angående min liknelse så har man alltid ett personligt ansvar. Det är den som kör för fort som får böter.. Inte den som äger bilen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

OK! Super Tack!

Finska kan jag inte förutom yxi kaxi... Tror att även det blev fel

Men rätt intressant, även om jag inte vet om det kan appliceras på Svensk lag och lagföring.

Men pekar ju ändå på att om man inte är allt för klanting så kan det i slutändan bli dyrt för lagfirman och deras klienter, borde ju om det upprepas ett par gånger få dom att vara ytterst försiktiga.

Nu har jag inte själv läst åtalen heller men det är sannolikt att de svarande har försökt bestrida åtalen.

Det är allmänt känt här att om man får ett sånt här brev så är det absolut bäst att totalt ignorera det. Bränn upp det i brasan om man känner för. Såna här initiativ lever på de fåtal som faktiskt betalar och bestrider någon det hela så det går till domstol kan rättegångskostnaderna hamna på lite vem som helst.
Om man helt enkelt ignorerar det hela så finns det ingen chans att du dras till domstol för det ligger inte heller i deras intresse.

Förövrigt kan jag meddela att jag inte vet en enda person som har fått något sånt här brev fast det piratkopieras friskt bland vänner och bekanta, så särskilt vanligt är det inte.

Permalänk
Medlem

Pengar kåta töntar. "Vi vill bara ge dom som älskar våra filmer mer möjligheter"
Dagens skit snack.
Jag har varit en downloader sedan jag fick min första dator för 25 år sedan.
Det är tack vare torrent jag köpt massa spel. Jag hatar att köpa grisen i säcken, och det är inte mitt fel. Det är dom som har slutat ge ut demo versioner på spel. Istället kör dom alpha / beta versioner där man har 3 - 5 dagar på sig att hitta spelet och sedan spela det.
Tur finns det trailers för filmer och där sponsrar jag för det är så mycket trevligare att se en bra film på bio. Men köpa dvd filmer är inget för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Detta är bara ett patetiskt försök att få pengar genom skrämseltaktik i högsta rang.

Har person X fildelat filmbolaget Ys filmer så polisanmäler man. Det finns ingen annan utväg. Då dessa bluffakturor är bara slöseri på mänskliga resurser, snarare så skall dessa skojare få rättsliga bakslag.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH