Det är egentligen möjligheten att köra DOS-spel som är den stora vägdelaren. I fallet att du kör W9x är det ju synnerligen begränsande att inte se till att få den möjligheten, och till det behöver du ett ISA-ljudkort, och följdaktligen ISA-platser i datorn. En bra grund är ett 440BX-moderkort med Pentium II/III-processor och 512 MB RAM. Är du beredd att offra lite kompatibilitet/stabilitet, men istället få rent monstruös prestanda, så kan du skaffa något KT133A-moderkort och en Athlon/Athlon XP. Det ska väl dock sägas att det är fullständig overkill till ungefär allt annat än om du vill köra Build-spelen i 1280x1024 och högre typ.
Generellt kan det också sägas att man får vara rätt picky med moderkortet om man vill prestandamaximera, av det enkla skälet att man i sådana fall kommer vilja köra processorer som släpptes i slutet av chipsetens livstid, och att det inte alls är säkert att alla moderkort har BIOS-stöd för dem.
I mitt Intelmonster kör jag en PIII Coppermine 1.1 GHz i slotket på ett Abit BH6 (skulle nog funka att uppgradera till en 1.4GHz Tualatin-celeron efter lite slotketmoddning också), i AMD-monstret sitter ett Chaintech 7AJA2 och en Athlon XP 2400+ Thoroughbred i 133MHz FSB-utförande.
Nöjer man sig däremot med en medelklass-PIII:a runt 500 MHz eller så, så funkar i princip vilket 440BX-moderkort som helst. Det kanske vore en idé att börja där. En sådan orkar med typ allt i DOS/W98-spelväg, är enkel att få tag i grejor till, och kommer innebära minimalt strul.
Vad det gäller grafiken i ovanstående, så tycker jag tidiga Geforcekort är kanon. Bra bildkvalitet och så gott som perfekt VESA 2.0-stöd. Kör Ti4400 resp Ti4600 i mina monsterburkar. GF FX och senare bör undvikas, de droppar stöd för en del funktioner i tidiga DX-versioner. Har Voodoo2-kort i dem specifikt för Glide-spel också, men det är väl lite överkurs. Ett annat väldigt bra alternativ är Voodoo3-5, de funkar skitbra med DOS-spel, har fantastisk VESA 2.0-kompatibilitet, och du får Glide-stöd på kuppen, utan en massa passthroughkablar och skit.
Ljudkort då. I Windows spelar det typ ingen roll, bara det finns drivers för önskat OS. I DOS skulle jag för bekvämlighetens skull hållit mig till SB16, SB32, AWE32 eller AWE64. Det finns jäkligt bra SB-kompatibla kort från andra tillverkare, men det kan man börja labba med när man lärt sig så att säga. Själv kör jag AWE32 + Vortex 2 i ena burken, AWE64 + SB Live! i andra. Linjeutgångarna är kopplade till samma mottagare via en passiv mixer. ISA-korten körs i DOS, och PCI-korten i Windows.
Vad det gäller nätverk är den enkla vägen att ta nåt Realtek-kort. De är skitbra på att hålla med drivers för äldre OS, det finns DOS-stöd till och med för deras gigabitkort om jag inte missminner mig.
Ska du köra W2k kan du lika gärna köra XP, och då funkar egentligen vad som helst upp till Ivy Bridge. Oavsett vilken NT-version av Windows du kör är DOS-spel bara att glömma. Det finns lösningar typ WDMsound, men de funkar i bästa fall sisådär. Då kan du lika bra köra DOSbox.
Sikta på att maximera enkeltrådsprestanda, väldigt få XP-spel som stödjer fler cores ändå. Jag hade väl gått på nåt C2D-bygge med 4GB minne om jag skulle bygga dedikerat, det är lätt att få tag i grejer till, och är billigt, i och med att det är för gammalt att köra moderna OS/mjukvara på, men inte gammalt nog för att ha blivit sällsynt och retro. Mer specifikt hade jag nog skaffat säg ett Asus P5B, P5H eller P5K, en C2D E8600 och 4GB Corsair XMS2, samt nåt totalt overkill grafikkort. Du har också möjligheten att 771-modda ett sådant moderkort och proppa i en Xeon. I min XP-burk kör jag en Xeon X5470 på ett Asus P5B, som benchar mer än hälften av min i7 3770k-maskin. Ett riktigt monster kort och gott
Är du riktigt jobbig, så kan väl vald socket775-hårdvara också funka ihop med W98. Då kan du dualboota W98 och XP på en och samma maskin, i vad mån man inte kan köra det mesta för W98 i XP också.
Användandet av DOSbox och liknande är en styggelse.