Permalänk
Medlem

7700k pre-binned liquid metal

Hej!

Är det värt att köpa en 7700k som är pre-binnad för 4,9-5,0 Ghz och fått Intels TIM ubytt mot "liquid metal" för 400:- extra?

Ska sitta i dator med custom vattenloop och har tänkt ha en mild överklock.

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Är det en produkt du kommer att ha garanti och reklamationsrätt enligt konsumentköplagen på?
Om ja; så ja, jag skulle köpt det. Om nej; nej, jag skulle inte köpt det.

Permalänk
Medlem

@Gabrioth: Okej, företaget ger 1års garanti på produkten. Samma garanti som på vanlig OEM CPU enligt dem.

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

@Dave_001: Var hittar du detta?

Permalänk
Medlem

@Leyer: Overclockers UK

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du bara ska köra en lätt överklock och ändå custom loop så vet jag inte om du får så mycket för dom där 400:-. Är väl iofs ingen stor sak oavsett.

Permalänk
Medlem

@lorgix: Kanske inte... Ville kunna köra 4,9 GHz i alla fall men den flytande metallen sänker ju även tempen vilket är trevligt med för vattenloopen då jag kan köra lägre hastighet på fläktarna.

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen

Med tanke på vad hela datorn inklusive vattenkylning kommer kosta skulle jag säga att 400:- är en vattenmolekyl i havet i sammanhanget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Antingen är jag blind eller så hittar jag inte det TS kollar på. 7700k Pre-binned 5GHz är 1000kr dyrare och 4.9GHz är 660kr dyrare.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Antingen är jag blind eller så hittar jag inte det TS kollar på. 7700k Pre-binned 5GHz är 1000kr dyrare och 4.9GHz är 660kr dyrare.

~4650 kr Får jag priset till. En vanlig går på 3590 kr här hemma.

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Jag syftar på 4,9 GHz pre-binn som är 550:- dyrare än retailversionen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_001:

@Elghinnarisa: Jag syftar på 4,9 GHz pre-binn som är 550:- dyrare än retailversionen

Man kan dock fundera lite på skillnaden mellan 4.9GHz och 5GHz prollarna dom säljer. Pre-binned och testade, skiljer ganska mycket i pris. Så troligen lär ju 4.9GHz modellen vara en som ej klarade sig hela vägen upp till 5GHz. Så det är möjligt att den redan nu ligger ganska på gränsen av vad den klarar att bli klockad till. Svårt att avgöra men skadar inte att fundera lite på det.

Undra hur det skulle gå om du får problem inom tiden du har garanti. Burkar ibland vara lite små jobbigt när man har handlat utomlands. Gäller 1års garantin processorn i sig eller även den hastighet som den är testad i?

Inga stora summor direkt men personligen hade jag nog valt att köpa en vanlig i Sverige istället. Haft problem med affärer gjort i andra länder över nätet förr och har sedan dess ingen ork med att eventuellt behöva gå igenom det igen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_001:

@Leyer: Overclockers UK

Då är svaret nej, jag skulle bara köpa en sådan grej av ett svenskt företag så att du får tre års reklamationsrätt enligt konsumenköplagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_001:

Du får tänka på att runt 60% av alla 7700k når 5 Ghz, närmare 80% når 4,9 Ghz.

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Jo har också funderat det. Den skulle klara 4,9 GHz för 24/7 bruk. Den kan klara högre med bättre kylning dock.
Man skulle få ett år garanti för 4,9 GHz överklock.

Men jag kommer att fundera vidare på det hela.
En annan sak jag funderat på: Vad är egentligen skillnaden mellan OEM och Retail versionen av processorn?

Visa signatur

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Köper du din CPU online i Sverige har du 14 dagar att skicka tillbaka den med, och sedan är det bara köpa en till och testa överklocka den. Tillslut får du en som fixar tex 5ghz

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Köper du din CPU online i Sverige har du 14 dagar att skicka tillbaka den med, och sedan är det bara köpa en till och testa överklocka den. Tillslut får du en som fixar tex 5ghz

Det gör ju att du bryter garantin på produkten vilket du inte får göra om du ska utnyttja 14dagars ångerrätt. Visst intel eller butiken kan nog inte bevisa det men det är inte för att folk ska få ett chip som klockar bra lagen kom till. Det gör ju att butikernas marginaler blir sämre eftersom de får sälja produkten som fyndvara eller så fular de sig och säljer den som ny. Och någon betalar fullpris för en cpu du klockat med.
Ni som absolut måste få en som klarar 5ghz köp då en "pre-binned" grej så slipper normalt folk "lida"

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om man går till en butik så borde man kunna få kolla på etiketten innan man köper den, kanske tom fråga dem om de har en cpu inom en specifik batch. Jag fick en L639G049 och är en batch känd för att klocka bra.
Min klarar 5.0 i 1.28-1.29v och 5.1 i 1.37v. Vilket verkar va helt ok. Borde klara lägre med delid

Så kolla batch innan köp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gabrioth:

Då är svaret nej, jag skulle bara köpa en sådan grej av ett svenskt företag så att du får tre års reklamationsrätt enligt konsumenköplagen.

Det är sex års reklamationsrätt i Storbritannien.
http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guara...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ingen i Sverige som säljer samma sak? Pre-binned ?