Permalänk
Avstängd

@XHI:

Den här snubben är ju 100% idiot, de är väl antalet kalorier som räknas när man äter och inte hur mycket njutning man kan få ut på en skiva salami...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Förr i tiden, på min moppe-tid hade jag en ganska törstig Derbi Senda SM Extreme (-04).

Denna hade lite elektronikproblem, varpå bensinmätaren visade fel till och från.

En dag, hade jag varit ute med 5-10 polare och badat, varpå vi skulle åka in till närmaste orten (orten all bodde runt) och påväg därifrån hem till en polare fick jag soppatorsk.

Rullade hem moppen till min polare, då de hade åkt i förväg.

Frågade snällt om jag kunde få låna några deciliter eller ngn liter, så jag iaf kunde ta mig hem och tanka fullt (bodde då ca 1,2 mil hemifrån honom), men det fick jag inte.

Blev att man fick gå med moppen, på en varm ängslig landsväg i 1,2 mil innan jag kom hem och fick tankat moppen...

Har idag ingen kontakt med honom alls.

Tycker att det finns en skillnad på snål och äcklig. Det här är ett perfekt exempel på det senare. Han kunde ju tagit betalt eller svalt det även om han inte var bekväm med det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av md_89:

Tycker att det finns en skillnad på snål och äcklig. Det här är ett perfekt exempel på det senare. Han kunde ju tagit betalt eller svalt det även om han inte var bekväm med det

Jag försökte faktiskt få honom att ge mig lite soppa mot betalning, men det var inget han var sugen på..

Jag fick ju bra motion på hemvägen iaf, för det är då fan inte lätt att släpa på en moppe som väger 100kg+.. =P

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Man måste älska snåla människor, hur dessa unikum föredrar att tjäna in några enstaka kronor istället för att bara leva sina liv är ett ännu olöst mysterium. Jag får självklart lov att bidra till tråden som andrahandskälla då jag själv lyckligtvis inte var inblandad.

En polare (polare S (som i snål)) jag hade för ett par år sedan var riktigt snål vilket en annan polare (polare A) till mig fick erfara. Polare A har tråkigt och ringer upp polare S och föreslår att de ska sticka till affären och och köpa lite chips för att sedan kolla på en film. Polare S låter tveksam men accepterar erbjudandet förutsatt att polare A själv sticker förbi affären innan och köper Coca-Cola och Sourcream onion-chips. Polare A dyker upp med en 2L Coca-cola och en chipspåse och de börjar kolla på filmen. Tilltugget förtärs oerhört snabbt och glupskt av polare S som både dricker upp majoriteten av Coca-Colan och förtär större delen av chipsen.

Till följd av polare S frosseri så är polare A fortfarande törstig när Colan tagit slut och frågar om han möjligtvis skulle kunna få ett glas saft. Polare S funderar en kort stund och säger sedan att han har en kanna saft i kylen men att han ska ha den själv när polare A har gått hem, han tillägger även att saft inte är gratis och fortsätter äta chipsen.

[Polare] A som i aningslös? Vilken jävla lirare alltså...
Många av dom här historierna uppstår när snålhet kombineras med ett chockerande mått av fräckhet.

Skrivet av XHI:

Kanske redan postad, men klassiker.
https://youtu.be/wPrnxMfVxmI?t=35s

Tunnbröd är dyrt. Där finns det pengar att spara. Antagligen behöver han inte hipsterbrillorna heller...

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Alla antar att de va en diesel.
Han körde bensin för skatten var lägre 😂 Ca 6mil enkel resa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tompanhuhu:

@lord_vasagos: Alla antar att de va en diesel.
Han körde bensin för skatten var lägre 😂 Ca 6mil enkel resa.

skatten är ganska mycket lägre runt 2000kr för bensin 6500 året på disel när jag hade merca och båda var 190e för en massa år sedan men är bilen 30år är dom skattebefriad =0kr i skatt besiktning vart annat år och disel bilar drar betydligt mindre nästan hälften så den kombinationen är inte så ovanlig och gamla skrutt disel är inte så känsliga så där kan man köra frityr olja och spill olja och lite vad som helst som är gratis och var så den här killen körde och nu kan du berätta för han du känner hur han kan spara mer och bli hans nya hjälte

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsychedelicZ:

Jag skulle fan ge en massa människor jag är bekant med gratis tvål bara de började tvätta händerna.

Jo, kom osökt att tänka på en polare som *aldrig* tvättade händerna, jag såg honom inte en enda gång tvätta händerna när han var på toa och liknande heller, sade åt honom att tvätta händerna en gång, hörde det spolade massor med vatten länge och han öppnade dörren litet på glänt så att jag skulle se att handfatet var så fullt att det närapå svämmade över, -Kolla jag har tvättat händerna!
-Nä, skojade bara, jag blötte dem bara litet... Med ett brett flin.
Fick en godis av honom en tid senare som jag av artighets skäl tog emot, men höll gömd i handen tills jag kom hem och sköljde av den under vattenkranen...

(Detta var i lågstadiet, han var inte snål och en av mina bästa polare då, men såhär i efteråt var det litet roligt på tal om detdär...)

Han brukade också plugga in en massa råttbon av gamla egenbyggda elgrejer som ingen egentligen visste vad det var, direkt på vägguttaget för att se vad som hände, något jag också hade totalförbud mot hemma... (antar att han också egentligen hade det... Fast jag fick hålla mig till lågvolt för farsan via min gamla märklin transformator och en bildiod på en träklots)
-Inget, det kanske gick en propp?

Minns vi gjorde mycket kul tillsammans på den tiden.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Förvisso väldigt intressant läsning. Men jag skulle nog ändå påstå att ens överväga att äta sin avföring, pga den 20% av näringen man tidigare gick miste om, inte är annat än snålt (inte några exakta siffror såklart)

För koalorna har det inget med snålhet eller näring att göra, utan om överlevnad. Utan rätt mag-tarmbakterier kan dom helt enkelt inte tillgodogöra sig näringen. Så valet (i den mån det är något medvetet val) är att antingen äta lite skit eller dö. Tror nog dom flesta av oss skulle kunna äta lite skit under dom omständigheterna

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Vill bara tipsa om att hela första säsongen av Superspararna finns att se helt gratis på play.

http://www.dplay.se/superspararna/

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

En arbetskompis och god vän till mig är ett riktigt snålarsle.
Dock inte arbetspolare länge, men det är en annan sak.
Varje morgon på väg till jobbet hämtade jag upp honom, och det blev en ganska rejäl omväg för mig. Och jag tog inte en krona betalt, någon gång.

Jag hade lånat 20 kr av honom vid något tillfälle, som jag tänkte betala tillbaka.
Sen en dag när vi jobbade tänkte jag köpa läsk från en automat, och polaren sa något i stil med "köper du en åt mig med?".
Jag skämtar med honom och säger att "nej, det gör jag inte!".
Varpå han får ett mindre psykbryt och säger att jag minsann är skyldig honom 20 kr.
"Du, jag hämtar dig varenda dag på väg till jobbet, och har aldrig krävt bensinpengar av dig!"
Han fick så klart en läsk plus sin resterande tia.
Sen dess har jag inte lånat en krona av honom.
Fortsatt dock att hämta upp honom på morgonen.
Nu i efterhand funderar man varför.

A justja.
En morgon hade jag inte någon bil då flickvännen, nuvarande sambon, behövde bil.
Frågade då om polaren kunde hämta upp mig då han hade bil just den dagen.
Förvisso skulle det bli en rejäl omväg, men jag hade liksom plockat upp honom i säkert 6 mån.
Kunde han det? Nope...
Kommer inte ihåg vad jag fick för svar, men det gick inte.
Suck säger jag bara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

snålaste ever

delade lägenhet med en arbetskollega & på våran inflyttningsfest så ville han laga mat åt gästerna
men han ville att gästerna skulle betala 50kr var för maten
vi skulle endå bara kröka och han ville tjäna stålar på gästerna? wtf
vi fick endå presenter av gästerna så jag fattar inte varför han ville ta betalt

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

För koalorna har det inget med snålhet eller näring att göra, utan om överlevnad. Utan rätt mag-tarmbakterier kan dom helt enkelt inte tillgodogöra sig näringen. Så valet (i den mån det är något medvetet val) är att antingen äta lite skit eller dö. Tror nog dom flesta av oss skulle kunna äta lite skit under dom omständigheterna

Jojo, just i det fallet så kan jag helt klart köpa logiken. Dö eller sitta på en brun hög.. Hmm.. Svårt val.. Dock jävla härligt koncept de utvecklat. Trycka upp morsans tömning i sitt egna motsvarande..
Nu menade jag dock djuren som endast gör det för att de inte ska slösa på näringen. Vet förvisso inte hur vanligt det egentligen är, men det inträffar. Och i det fallet kan man inte argumentera för att vara miljömedveten i alla fall, marken kan ju faktiskt plocka upp näringen
Vi människor gör väl liknande med bröstmjölk för immunförsvaret, och kanske något annat(inte tillräckligt påläst). Sen finns det ju de som kör lite varianter av bola i likanande anda.. Funderar dock på om sistnämnda är ett skämt för att de gamla kroppsbyggarna ska få skratta åt nybörjarna lite..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av XHI:

Kanske redan postad, men klassiker.
https://youtu.be/wPrnxMfVxmI?t=35s

Skrivet av Granter:

@XHI:

Den här snubben är ju 100% idiot, de är väl antalet kalorier som räknas när man äter och inte hur mycket njutning man kan få ut på en skiva salami...

Jag blev än mer förundrad över ett av klippen som YT gav som förslag i samband med den videon, är hon ekonomisk, snål eller bara underlig ? Kanal 5 när de är som bäst och inte bara ger oss kvalitetsdokusåpor, klicka inte upp videon om du är känslig.
https://www.youtube.com/watch?v=piOIJMeRAnE

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag blev än mer förundrad över ett av klippen som YT gav som förslag i samband med den videon, är hon ekonomisk, snål eller bara underlig ? Kanal 5 när de är som bäst och inte bara ger oss kvalitetsdokusåpor, klicka inte upp videon om du är känslig.

Tackar, den där förbättrade helt klart livet
Kanske man ska lägga upp en annons på blocket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Jag skulle vilja nominera ca 98% av alla dom på mitt jobb.

Vi får lunch på jobbet. Den består mest av någon slags pastasallad och sen bröd med olika pålägg och juice osv. Ganska slimmad lunch men bra om man vill banta :).

Jag och 2 andra brukar därför gå ut o äta 1-2 ggr i veckan så att vi får rejäl mat. Ibland tar vi med oss denna till jobbet o käkar där. Genast är det en massa gamar framme o påpekar hur gott det ser, och om dom kan få smaka osv. Nu är det egentligen inte dessa jag stör mig på. Utan alla andra som går runt o gnäller på den tråkiga lunchen. VARJE. DAG. Gnälls det inte innan lunchen, så gnälls det efter och gärna däremellan samt när vi äter. Inte en enda gång har jag sett någon bortsett från vårt lilla gäng gå ut o äta. Dom sitter hellre o gnäller o äter samma tråkiga mat varje dag. Bara för att spara lite pengar.

Tilläggas bör också att de flesta tjänar rätt bra. Så det är inga fattiglappar vi pratar om. Bara snåla jävlar.

Jag förstår inte detta... vem tusan tvingar dem att äta det?
Vi bjuds på frukost på jobbet och folk beter sig väldigt konstigt. Man klagar på att det är fel märke på smöret, och det är fel typ av bröd, och fel pålägg. Men köp eget då...

Jag gillar inte smöret, så jag köper eget. Jag vill ibland ha annat pålägg än det som bjuds, och jag köper därför annat. Inget fel att äta det som bjuds, men man måste inte äta det heller... Man kan om man vill ta det nån eller några gånger i veckan, och sen ta något annat.

Hade jag varit på ditt jobb hade jag tagit med lite korv eller bacon osv som bara värms några dagar i veckan, vilket sen blir gott med pastasalladen. Inget som säger att man inte kan komplettera den... Sen hade jag gärna hängt med 1-2 gånger i veckan på att köpa något helt annat.

Skrivet av xcluzive:

Kanske drar något mindre om man tankar halvfull, men har han tänkt på att motorn lär gå sönder snabbare? Kondens och större del vatten i bensinen.. Inte speciellt ekonomiskt alls egentligen Men resten var rätt smart om man är riktigt snål

Borde inte vara ett problem idag då du har så mycket % etanol i bensinen så den kan absorbera detta. Men man måste ju också ta i aspekt att det kostar att köra till macken

Skrivet av MultiMan:

Det är inte så att han glömde berätta att man (iaf under en period) kunde riva ut allt bakom framsäten och regga om sin lyxdieselbil till en lätt lastbil med dramatiskt lägre fordonsskatt?
Jag vet flera som gjorde så med sin BMW 7-serie diesel när de sett sina bästa dagar.

Gör man detta så måste man ställa sig frågan... "varför fan har de en bil de inte har råd att ha?"

Skrivet av MultiMan:

Dumsnålhet: Min f d svärfar kunde åka flera mil för att köpa en burk fiskbullar pga den kostade 3 kronor mindre i en annan affär.

Skrivet av godspeed:

This!

Min kära mamma, hon är så småländsk och dumsnål att man ibland vill hänga henne på tork för att få ett par gram extra kött till våren som kompensation.

Detta tyckte jag var kul med min Mor också. Hon kunde köra tvärs över halva stan, eller till Trelleborg från Malmö för att "handla billigare bensin"... 10 öre billigare per liter så kunde hon släppa allt och köra o tanka.

Sen när man räknade på det... låt oss säga 40liter bensin* 10 öre... så 4kr. Så när man försökte förklara för henne att det kostade mer att köra och handla denna billigare bensin, så hade man räknat fel

Och ja sa till henne att om du bara lättar på gasen innan korsningar istället för att köra full fart fram och sen bromsa så sparar du in mer än dessa 4kr.. lätt. Då var man en snål idiot...

Gick inte att lära henne köra ekonomiskt, men bensinpriset var guld värt.

Skrivet av Trigger:

Vet en person som laddar mobilen på jobbet för att spara in på elräkningen...

O tack för påminnelsen. Inte för jag normalt laddar den på jobbet, men jag glömde ladda min mobil igår natt, och den hade skrikit om det i morse

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatSpacePanda:

Var hemma hos en klasskompis någon gång i låg/mellanstadiet och blev ombedd av hans mamma att inte använda tvål när jag tvätta händerna om jag skulle på toa. Något jag såklart gjorde ändå och när pappa kom o hämtade mig på kvällen blev han frågad på pengar för tvålen. Vi skämtar fortfarande om detta hemma

Så ingen hygien framför vadå? 50 öre värde av tvål? Låter ju fullt logiskt..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tänkte ta med en sak jag ansåg snålt som påverkade en hel del för mig och kunder igår.

Vårt serverrum har UPS till alla viktiga servrar och 2 säkringar (grupper) som båda går på nöd-generator, så om strömmen till huset går, så är allt igång fortfarande iaf 1 dygn (och detta kan förlängas). Med denna kombon så bör servrarna tåla de mesta problemen.

Så igår när några av servrarna gick ner, förstod jag inte varför. Då visade det sig att ena gruppen hade blivit strömlös och en del av UPSerna hade laddat ur, och sen stängt ner allt. Man hade kollat säkringen (påstods det) och den var uppe.

Nu började ju paniken, då telefonsystem och andra kritiska saker började stängas ner/sluta fungera. Så vi snabbt kopplade om UPSerna på annan säkring och började få igång allt igen.

När det kritiska är igång och en dator kopplades in igen (som inte är kritisk, och därför inte har UPS, men sitter på nödgeneratorn ändå) så sprakade det till och säkringen gick... Snabbt som tusan ut med den datorn igen och upp med säkringen, och UPSerna som precis fått liv, lyckades nöd o näppe hålla igång allt, så inte allt gick ner igen.

Samtidigt så beslöt jag mig för att kolla säkringsskåpet och där jag till slut hittade det (som självklart inte satt på logiskt ställe) så såg jag att ena gruppen hade utlöst. Något som tydligen hade kollats för typ 20 min sedan... påstods det. Slår till denna och allt är bra igen, och vi börjar undersöka vad det var som hänt.

Visar sig att folk har kopplat servrar med dubbla PSUer till samma säkring, med ena eller tom båda på UPSen... och UPSen så klart på samma säkring. Så när den gick, åkte allt. Så jag fick på eftermiddagen koppla om allt, genom att dra en PSU åt gången och låta de redundanta täcka för varandra, och skifta om allt under drift. Så de nu sitter på de två olika säkringarna från nödgeneratorn, med ena via UPS, så om strömmen går på ena, påverkas de inte igen. Detta fick jag förklarat för mig att det var gjort från början... men tydligen inte.

Sen började man titta på den datorn som small till... och får då reda på att detta är en av teknikernas egna extra maskiner. En stengammal PIIIa... denna hade haft dåligt nätaggregat förra året så han hade bytt den i julas. Vad som sedan kom fram var att han hade tagit ett gammalt agg från en kasserad dator nånstans, och satt in... som var troligen lika gammal som gatan.

Så en tekniker som tjänar bra är så satans snål att han först o främst kör med PIII maskiner från 2000-talet... och dessutom inte ens offrar 500kr på att iaf köpa ett nytt nätaggregat när det går sönder, utan istället gör hans snåleri att halva sabla server parken typ går ner... genialt. Något sur var man... Sabla måndagar säger jag bara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Tänkte ta med en sak jag ansåg snålt som påverkade en hel del för mig och kunder igår.

Vårt serverrum har UPS till alla viktiga servrar och 2 säkringar (grupper) som båda går på nöd-generator, så om strömmen till huset går, så är allt igång fortfarande iaf 1 dygn (och detta kan förlängas). Med denna kombon så bör servrarna tåla de mesta problemen.

Så igår när några av servrarna gick ner, förstod jag inte varför. Då visade det sig att ena gruppen hade blivit strömlös och en del av UPSerna hade laddat ur, och sen stängt ner allt. Man hade kollat säkringen (påstods det) och den var uppe.

Nu började ju paniken, då telefonsystem och andra kritiska saker började stängas ner/sluta fungera. Så vi snabbt kopplade om UPSerna på annan säkring och började få igång allt igen.

När det kritiska är igång och en dator kopplades in igen (som inte är kritisk, och därför inte har UPS, men sitter på nödgeneratorn ändå) så sprakade det till och säkringen gick... Snabbt som tusan ut med den datorn igen och upp med säkringen, och UPSerna som precis fått liv, lyckades nöd o näppe hålla igång allt, så inte allt gick ner igen.

Samtidigt så beslöt jag mig för att kolla säkringsskåpet och där jag till slut hittade det (som självklart inte satt på logiskt ställe) så såg jag att ena gruppen hade utlöst. Något som tydligen hade kollats för typ 20 min sedan... påstods det. Slår till denna och allt är bra igen, och vi börjar undersöka vad det var som hänt.

Visar sig att folk har kopplat servrar med dubbla PSUer till samma säkring, med ena eller tom båda på UPSen... och UPSen så klart på samma säkring. Så när den gick, åkte allt. Så jag fick på eftermiddagen koppla om allt, genom att dra en PSU åt gången och låta de redundanta täcka för varandra, och skifta om allt under drift. Så de nu sitter på de två olika säkringarna från nödgeneratorn, med ena via UPS, så om strömmen går på ena, påverkas de inte igen. Detta fick jag förklarat för mig att det var gjort från början... men tydligen inte.

Sen började man titta på den datorn som small till... och får då reda på att detta är en av teknikernas egna extra maskiner. En stengammal PIIIa... denna hade haft dåligt nätaggregat förra året så han hade bytt den i julas. Vad som sedan kom fram var att han hade tagit ett gammalt agg från en kasserad dator nånstans, och satt in... som var troligen lika gammal som gatan.

Så en tekniker som tjänar bra är så satans snål att han först o främst kör med PIII maskiner från 2000-talet... och dessutom inte ens offrar 500kr på att iaf köpa ett nytt nätaggregat när det går sönder, utan istället gör hans snåleri att halva sabla server parken typ går ner... genialt. Något sur var man... Sabla måndagar säger jag bara

"Men det fungerar ju..". Det som är mest förvånande är att en tekniker gnäller på att nätagg är gammalt och sedan tar ett nätagg som eventuellt är ännu äldre och stoppar in. Låter inte som snålhet utan snarare som dumhet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

wtf, var tvungen att slå av den, satan vad äckligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Att åka runt till flera affärer när man (stor)handlar är väl ändå rätt vanligt, snålt är det väl om man inte sparar mer än någon krona per besök. Sen handlar det kanske inte om vad potatisen och löken kostar, de kanske gillar hemodlat helt enkelt? Eller är det specifikt för att det blir billigare?

När de fyller bilen full i Tjeckien, handlas det specifikt för priset, eller för att det är Tjeckisk mat? Pulversoppa är ju ingen direkt höjdare.

Att vara snål är rätt vanligt JA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Haha kanske är en bra affärs ide med fapping in a jar för 50kr men blowjobbs gynnar båda och blir gratis sås

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"Men det fungerar ju..". Det som är mest förvånande är att en tekniker gnäller på att nätagg är gammalt och sedan tar ett nätagg som eventuellt är ännu äldre och stoppar in. Låter inte som snålhet utan snarare som dumhet.

Det roliga var ju att han nu skyllde på att det är dålig ström i server rummet... "PSUer smäller hela tiden". Detta trots att de enda jag hittat där som smällt är 10+ år gamla och hög o häpna... Ace of Sweden agg. Vad i helvete köper denna person in för saker?!

Han är kunnig på mjukvara, utan tvekan, men hans kunskap om hårdvara är i bäst fall som en osäker Sweclockers medlem, förutom att han inte frågar, utan bara köper. Men sen när han själv lätt har råd att köpa ett vettig system för server han själv har så snålar han och tar gamla delar...

Jag har också snålat och haft billiga/gamla delar i mina datorer i åratal, men jag vet vilka delar man kan snåla på, och vilka som man aldrig bör snåla på... tex PSU. Och vi pratar vad? 1-2 tim arbetskostnad i produkt... inte så jag säger att han måste köpa nyaste 2011 chipset med 8 kärnig 16 trådars Intel CPU för 20kkr... Bara ett vettigt, modernt aggregat för 500kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Detta tyckte jag var kul med min Mor också. Hon kunde köra tvärs över halva stan, eller till Trelleborg från Malmö för att "handla billigare bensin"... 10 öre billigare per liter så kunde hon släppa allt och köra o tanka.

Sen när man räknade på det... låt oss säga 40liter bensin* 10 öre... så 4kr. Så när man försökte förklara för henne att det kostade mer att köra och handla denna billigare bensin, så hade man räknat fel

Och ja sa till henne att om du bara lättar på gasen innan korsningar istället för att köra full fart fram och sen bromsa så sparar du in mer än dessa 4kr.. lätt. Då var man en snål idiot...

Gick inte att lära henne köra ekonomiskt, men bensinpriset var guld värt.

Har klurat några ggr på detta, och det jag kommit fram till är att de tycker soppan är för dyr i sig. Alltså inte att de tjänar på att köpa på annan plats. Nej nej. Det är bara en ren principsak, att soppan ska vara lägre prissatt.
Vet att min far resonerar så. Tog ett tag att klura ut då det låter så in i helvete korkat att bråka om ören, men det fanns någon faktiskt orsak i alla fall..

Permalänk
Medlem

Chefen på mitt förra jobb tyckte att en styrenhet för en truck för 5300kr va för dyrt så när våran gick sönder så köpte han en pirat del från Kina för 1400kr på ebay.. Och trucken smäller nästa gång man försöker använda sjutstativet.

Han tar dit trucknisse som tittar på trucken och hittar att piratdelen har bränt moderkortet.
Ett nytt sådan skulle kosta 30.000kr med installation.

Han nekar och beordrar trucknisse att löda i moderkortet, vilket han gör men inte lämnar några garantier.. Men kunnig som nisse är så fixar han kortslutningen med att ladda en jävla massa externa kablar mellan sektioner på moderkortet.

Slutade med att han köpte den dyrare delen av trucknisse och sedan försökte få de andra företaget som sålde piratdelen att betala för den. Men då de hade skrivit i beskrivningen att denna del passade men INTE fick användas för våran typ av truck så slapp de tillslut betala då de är köparens fel som inte läser hela infon.

Trucken körs än idag, dock utan någon typ av display då denna delen av moderkortet inte gick att rädda..

(historien fortsätter med att nisse skickar en fin saftig faktura för de gånger har va tvungen att åka ut m.m vilket min chef överklagar då han ansåg att nisses peng per timme va förstor.)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragone:

Chefen på mitt förra jobb tyckte att en styrenhet för en truck för 5300kr va för dyrt så när våran gick sönder så köpte han en pirat del från Kina för 1400kr på ebay.. Och trucken smäller nästa gång man försöker använda sjutstativet.

Han tar dit trucknisse som tittar på trucken och hittar att piratdelen har bränt moderkortet.
Ett nytt sådan skulle kosta 30.000kr med installation.

Han nekar och beordrar trucknisse att löda i moderkortet, vilket han gör men inte lämnar några garantier.. Men kunnig som nisse är så fixar han kortslutningen med att ladda en jävla massa externa kablar mellan sektioner på moderkortet.

Slutade med att han köpte den dyrare delen av trucknisse och sedan försökte få de andra företaget som sålde piratdelen att betala för den. Men då de hade skrivit i beskrivningen att denna del passade men INTE fick användas för våran typ av truck så slapp de tillslut betala då de är köparens fel som inte läser hela infon.

Trucken körs än idag, dock utan någon typ av display då denna delen av moderkortet inte gick att rädda..

(historien fortsätter med att nisse skickar en fin saftig faktura för de gånger har va tvungen att åka ut m.m vilket min chef överklagar då han ansåg att nisses peng per timme va förstor.)

Haha.

Kom just på att brorsans arbetsledare inte riktigt är där om vi säger så..

Brorsan jobbar som lastbilschaufför hos ett företag (vi ska inte nämna några namn här) som agerar åkare åt diverse företag. Hur som helst så har han en arbetsledare som antingen är så förbannat snål att det borde (och antagligen ÄR) olagligt alt. är han inte riktigt där. Hur som haver så har fler än brorsan gnällt på att däcken på lastbilen inte håller för vinterväg och några kedjor får de inte. Vet ni vad arbetsledaren anser? Att folk ska ha med sig en hink med sant och en spade för om man gör fast eller det är halkigt.. Går ju bra när man har en lastbil på flera tiotals ton som sitter fast i en backe eller liknande. Samma personer anser att kvastar är för dyra att köpa in så för att städa ut flak och annat som de har så måste varje person ta med sig en egen kvast för att skyffla av dessa. Det var även samma person som ansåg att man kunde spara en massa på att skita i att byta ut stolar i hytten utan man svetsar bara fast dem så de blir stumma.

Detta är även denna person som nu verkar befordras till arbetsledare för hela tjabraket. Får en att känna att man jobbat tidigare fel. Det gäller inte att vara produktiv eller visa framfötterna.. För att få en befordran så ska man komma med IQ befriade förslag och sedan skylla på andra när det går åt helvete.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Haha.

Kom just på att brorsans arbetsledare inte riktigt är där om vi säger så..

Brorsan jobbar som lastbilschaufför hos ett företag (vi ska inte nämna några namn här) som agerar åkare åt diverse företag. Hur som helst så har han en arbetsledare som antingen är så förbannat snål att det borde (och antagligen ÄR) olagligt alt. är han inte riktigt där. Hur som haver så har fler än brorsan gnällt på att däcken på lastbilen inte håller för vinterväg och några kedjor får de inte. Vet ni vad arbetsledaren anser? Att folk ska ha med sig en hink med sant och en spade för om man gör fast eller det är halkigt.. Går ju bra när man har en lastbil på flera tiotals ton som sitter fast i en backe eller liknande. Samma personer anser att kvastar är för dyra att köpa in så för att städa ut flak och annat som de har så måste varje person ta med sig en egen kvast för att skyffla av dessa. Det var även samma person som ansåg att man kunde spara en massa på att skita i att byta ut stolar i hytten utan man svetsar bara fast dem så de blir stumma.

Detta är även denna person som nu verkar befordras till arbetsledare för hela tjabraket. Får en att känna att man jobbat tidigare fel. Det gäller inte att vara produktiv eller visa framfötterna.. För att få en befordran så ska man komma med IQ befriade förslag och sedan skylla på andra när det går åt helvete.

Exakt!

Samma chef blev senare befordrad till regionchef och nu på senare tid hörde jag att han blivit produktionschef...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Har klurat några ggr på detta, och det jag kommit fram till är att de tycker soppan är för dyr i sig. Alltså inte att de tjänar på att köpa på annan plats. Nej nej. Det är bara en ren principsak, att soppan ska vara lägre prissatt.
Vet att min far resonerar så. Tog ett tag att klura ut då det låter så in i helvete korkat att bråka om ören, men det fanns någon faktiskt orsak i alla fall..

Principsak, ja. Men principsaken borde ju då vara att använda så lite av det som möjligt

Tankar du 3 gånger i månaden (relativt högt), och säg 50 liter per gång, och extrema 50 öre skillnad:

Så är det 3 x 50lit x 0,5kr x 12mån = 900kr på ett år. Detta är alltså orimligaste bästa fall scenario maximalt du kan spara.

Mer realistiskt är kanske 2 gånger per månad och 10 öre... dvs 2 x 50lit x 0,1kr x 12mån = 120kr på ett år... så två billiga snabbmat luncher, typ.

Om vi nu räknar med att du istället lyckas med bättre körning (ECO) sänka förbrukningen med 5%... så på 0,5l/mil ner till 0,475l/mil, på 1.0l/mil ner till 0.95l/mil, eller 1,5l/mil ner till 1.425l/mil, mao, en fullt rimlig mängd genom Eco körning för nästan alla förare. Så dessa 50 liter bör kunna minskas med ca 5% i räkningen ovan, då du kommer samma sträcka för 5% mindre. (50lit x 0,05 = 2,5liter). Räknar med "låga" 13kr/litern då det är runt det 95 oktan ligger idag. https://bensinpriser.nu/

3 x 2,5liter x 13kr x 12mån = 1170kr...
Så bara genom att ändra lite på hur du kör, så sparar du mer pengar på bränsle genom att köra ekonomiskt, än tom överdrivna 50 öre rabatt per liter ger... Och de flesta förare kan ofta spara 10-15% genom att köra vettigare, beroende på bilen så klart.

Självklart kommer besparingen bli mindre om du tex kör en hybrid som jag, som tankar 1x i månaden, men även med bara 1 gång i månaden, och 35 liter blir det (1,75x13x12mån=) 273kr per år. Så även på min lilla hybrid som drar typ 0,5-0.6l/mil i rusning i Malmö, så kan 5% minskning spara flera gånger om vad 10 öre billigare bensin kan göra för en vanlig bil med 100 liter per månad.

Mao... strunta i priset om det inte råkar vara "på vägen". Lägg energin på att minska förbrukningen istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Principsak, ja. Men principsaken borde ju då vara att använda så lite av det som möjligt

Tankar du 3 gånger i månaden (relativt högt), och säg 50 liter per gång, och extrema 50 öre skillnad:

Så är det 3 x 50lit x 0,5kr x 12mån = 900kr på ett år. Detta är alltså orimligaste bästa fall scenario maximalt du kan spara.

Mer realistiskt är kanske 2 gånger per månad och 10 öre... dvs 2 x 50lit x 0,1kr x 12mån = 120kr på ett år... så två billiga snabbmat luncher, typ.

Om vi nu räknar med att du istället lyckas med bättre körning (ECO) sänka förbrukningen med 5%... så på 0,5l/mil ner till 0,475l/mil, på 1.0l/mil ner till 0.95l/mil, eller 1,5l/mil ner till 1.425l/mil, mao, en fullt rimlig mängd genom Eco körning för nästan alla förare. Så dessa 50 liter bör kunna minskas med ca 5% i räkningen ovan, då du kommer samma sträcka för 5% mindre. (50lit x 0,05 = 2,5liter). Räknar med "låga" 13kr/litern då det är runt det 95 oktan ligger idag. https://bensinpriser.nu/

3 x 2,5liter x 13kr x 12mån = 1170kr...
Så bara genom att ändra lite på hur du kör, så sparar du mer pengar på bränsle genom att köra ekonomiskt, än tom överdrivna 50 öre rabatt per liter ger... Och de flesta förare kan ofta spara 10-15% genom att köra vettigare, beroende på bilen så klart.

Självklart kommer besparingen bli mindre om du tex kör en hybrid som jag, som tankar 1x i månaden, men även med bara 1 gång i månaden, och 35 liter blir det (1,75x13x12mån=) 273kr per år. Så även på min lilla hybrid som drar typ 0,5-0.6l/mil i rusning i Malmö, så kan 5% minskning spara flera gånger om vad 10 öre billigare bensin kan göra för en vanlig bil med 100 liter per månad.

Mao... strunta i priset om det inte råkar vara "på vägen". Lägg energin på att minska förbrukningen istället.

Jojo, jag är helt med dig i tankebanan. Hans lysande idé är faktumet att de inte ska få mer per liter än absolut nödvändigt. Att de tjänar mer på det är bortom hans resonemang. Jag förstår tanken, men ändå inte öht.. Hans idioti ger dem mer pengar precis som du skriver. Men i för sig, de forlorade några ören när bränslet väl är slut.. Måste tänka hur man ska straffa oljeshejkerna i det långa loppet vettu >.> (är i verkligheten bara bensinmacken som står nära till hands som fick några ören mindre..)

Edit: Jag kör förövrigt redan som en kärring, så jag tror inte jag behöver oroa mig. När jag väl hade gasat upp på motorvägen under provet fick jag den första kommentaren under resan "jaja, du kan accelerera också"..
Jag kör förvisso så för att jag vet att jag annars skulle vara en trafikfara..

Permalänk
Medlem

Min sambo när hon inte ville betala hemförsäkringen då det kostar för mycket. 600kr per halvår och 800kr i självrisk ifall något går sönder... Vi har kvar försäkringen och hon betalar hälften.

Permalänk
Medlem

@Silcan: Jag vet inte om det är snålhet egentligen. Att spara in 20-30% på hushållskostnader för mat och förbrukningsvaror är inte helt dumt.

Tvärtom är det väl lätt slösaktigt att handla oplanerat. Alla har såklart olika förutsättningar, men ponera att det ändå lönar sig långsiktigt och gör en väsentlig skillnad i förhållande till inkomsten. Tjänar man tillräckligt och behöver tiden till annat så är det kanske tvärtom mer lönsamt att få handlingen avklarad så fort som möjligt.

En tanke: hur många tycker det är snålt att äta rester?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather