Handla väteperoxid

Permalänk
Avstängd

Handla väteperoxid

Var köper man billigt väteperoxid för blekning av gamla datorer? Det verkar stört omöjligt att få tag på det bästa jag har hittat är 1 liter 12%, men XL-bygg finns naturligtvis inte i Göteborg.

http://www.fresks.se/sortiment/kem-tekniska-varor/losningsmed...

Några tips?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Annars kan du besöka en frisersalong och fråga om du får köpa lite.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

Vet någon hur länge man kan spara en sådan dunk 12% ?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Var köper man billigt väteperoxid för blekning av gamla datorer?

Byggfirma som har bra utbud måleriprodukter. Jag köpte peroxid från K-Rauta.

Skrivet av Mizzarrogh:

Vet någon hur länge man kan spara en sådan dunk 12% ?

Den blir långsamt svagare med tiden, men det betyder bara att den tar längre på sig att bleka. Ett par år är den säkert tillräckligt potent för att bleka hyfsat snabbt.

Permalänk
Avstängd

Den har jag köpt och provat, är alldeles för svag och för dyr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

Byggfirma som har bra utbud måleriprodukter. Jag köpte peroxid från K-Rauta.

Har sökt där, 0 träffar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Annars kan du besöka en frisersalong och fråga om du får köpa lite.

Provat, noll intresse, även hos frisör som har klippt frun i 10 år är speciellt intresserad att sälja till privatpersoner.

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Den har jag köpt och provat, är alldeles för svag och för dyr.

Brukar aldrig funka att köpa kemikalier från apotek.

Om du inte har nån stor byggfirma i närheten gäller nog att hitta nån välsorterad yrkes-måleri-butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Den har jag köpt och provat, är alldeles för svag och för dyr.

Du såg min andra länk där också hoppas jag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalasis:

Du såg min andra länk där också hoppas jag?

Självklart, samma som jag hittat men billigare. Tackar.

Permalänk
Medlem

Dom som håller på säljer färger, brukar kunna ha det.
Köpte 17% ifrån en färgbutik, Fråga efter det i olika butiker Lättare att ringa runt.
För det ska stå i kylen sägs det fast inte med på korken på skruvad då den expanderar.
Ev. annars dom som håller på med hästar alltså stall så brukar en del kunna ha eftersom det är sårrengörning om man blandar ut det tillräckligt, Dvs då kan dom inte köpa på apoteket 3% till stora rivsår efter taggtrådar etc.

Hittade nåt här vet ej nåt om sidan dock
http://re-fresh.se/sortiment/v-teperoxid-9-5-1000-ml

https://www.apotekhjartat.se/rx/330159-vateperoxid-losn-f-des...

Viktigt hur man blandar
http://www.idoexist.com/hur-man-blandar-vateperoxid-och-vatte...
Skulle nog oxå använda skyddsglasögon.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Ett aningens märkligt svar kanske, men du råkar inte känna någon pyroteknikintresserad? Väteperoxid är synnerligen användbart till sådant, och bör kunna köpas på samma ställen man hittar övriga kemikalier till ändamålet.

Det hjälper ju troligen inte dig, men när jag var grabb i slutet av 90-talet köpte vi alla starka syror, väteperoxid, etc av en mindre nogräknad järnhandlare på Ulvsundavägen i Bromma. Det kanske finns sådana kvar än idag, även i din hemstad?

Annars fråga loss på något pyroteknikforum. Flashback har väl nån sån avdelning kvar?

Det kan också vara så att det inte går att beställa hem hursomhelst. Väteperoxid är rätt instabilt, och den vid nedbrytningen bildade syrgasen är förstås både ett synnerligen kraftigt oxidationsmedel och bildar tryck i behållaren. Skulle inte förvåna mig det minsta om Posten har en del åsikter om att skicka det brevledes. Kanske är lättare att få tag i om man köper över disk.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har en flaska cream peroxide 12% som är till för hårblekning. Jag köpte den på nätet men efter en googling så verkar det svårt att hitta idag. Kolla fler frisörer är mitt tips

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Skrivet av kaput:

Ett aningens märkligt svar kanske, men du råkar inte känna någon pyroteknikintresserad? Väteperoxid är synnerligen användbart till sådant

30% väteperoxid är förbjuden nu mer just av den anledningen.

EDIT: Hittade 17% väteperoxid hos en målerifirma, men det står att man måste ha tillstånd för att köpa. Det är i så fall nytt, jag köpte 17% peroxid för bara nåt år sedan. Börjar bli lite väl nanny-state över Sverige nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

30% väteperoxid är förbjuden nu mer just av den anledningen.

Allt över 12% är förbjudet för privatpersoner att inhandla, men med tillstånd kan du handla hur stark väteperoxid du vill.

Permalänk
Medlem

Essentials (hydroponics) har en som heter Oxyplus och brukade vara starkare men numer nere på 17.5%, finns även en som heter Liquid Oxygen 11.5% och fanns iaf tidigare i Sverige i odlingsbutiker. Oxyplus brukade kostade 99kr när jag handlade för något år sedan sist men minns inte vad butiker heter? Finns välsorterade odlingsbutiker i S-holm och Göteborg iaf samt online sök lite på det, minns att butiken jag handlade från hade starkare än vad som får säljas i Sverige tidigare men ser bara 30% online nu och då utomlands.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fark:

Essentials (hydroponics) har en som heter Oxyplus och brukade vara starkare men numer nere på 17.5%, finns även en som heter Liquid Oxygen 11.5% och fanns iaf tidigare i Sverige i odlingsbutiker. Oxyplus brukade kostade 99kr när jag handlade för något år sedan sist men minns inte vad butiker heter? Finns välsorterade odlingsbutiker i S-holm och Göteborg iaf samt online sök lite på det, minns att butiken jag handlade från hade starkare än vad som får säljas i Sverige tidigare men ser bara 30% online nu och då utomlands.

hydrogarden finns i gbg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

30% väteperoxid är förbjuden nu mer just av den anledningen.

EDIT: Hittade 17% väteperoxid hos en målerifirma, men det står att man måste ha tillstånd för att köpa. Det är i så fall nytt, jag köpte 17% peroxid för bara nåt år sedan. Börjar bli lite väl nanny-state över Sverige nu.

Hah, ja där ser man, kanske inte helt otippat. Attityden till såntdär har väl ändrats lite sedan min tid också, har ju svårt att tänka mig att man skulle komma undan med att hålla på som vi gjorde idag. Det small både lite här och där, och ibland var det rätt kraftiga pjäser.

Då har vi i alla fall tillgång till 17-procentig väteperoxid i fackhandeln etablerad. Bör bara vara en fråga om att hitta en handlare med lite mer relaxad syn på den sortens regler

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

OT. När jag var ung kunde man köpa alkaliska metaller. Köpa Natrium över disk och slänga i brunnar var kul. Senare i livet jobbade jag som kemivikarie och tog emot en beställning på 1,2 kg Na. Det hade blivit fel. Vill helst inte ha sådana mängder på skolan. Det gick åt gramm åt gången. Tälja Na med oljig kniv är nervöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

hydrogarden finns i gbg

Super för verkar ha fysisk butik också utöver lagret.

http://www.hydrogarden.se/vaxtvard/essential-oxyplus.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

30% väteperoxid är förbjuden nu mer just av den anledningen.

EDIT: Hittade 17% väteperoxid hos en målerifirma, men det står att man måste ha tillstånd för att köpa. Det är i så fall nytt, jag köpte 17% peroxid för bara nåt år sedan. Börjar bli lite väl nanny-state över Sverige nu.

När hände detta?

edit: Tydligen gäller det sedan september 2014.
edit: Är det i Göteborg som gäller eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Är det i Göteborg som gäller eller?

Om du frågar mig så, ja. Hydrogarden verkar för tillfället billigast (1 liter) om man räknar in frakt.

Permalänk
Medlem

Tydligen ansöker man om tillstånd hos MSB, men de avslår med automatik de flesta ansökningar då de anser att den 12% väteperoxiden mer än väl fungerar till hushållssyften. De är väl livrädda för bombtillverkning och annat sattyg. Ärendet har varit uppe i Förvaltningsrätten som gick på MSB:s linje.

Om det är något unikt svenskt beslut eller internationellt vet jag inte, men finska polisen har på sin sida exakt samma datum (2 september 2014) som alla svenska sidor, så i alla fall Sverige och Finland har numera samma villkor, sannolikt hela EU i så fall?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera den här tog väl ca 3 timmar för mina gula SNES att bli gråa igen http://www.ebay.co.uk/itm/252205860664

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Lite info bara om någon skulle vara på jakt efter väteperoxid idag. I helgen handlade jag Väteperoxid 35% på Nordsjö Idé & Design 160kr för 1 liter. Inga konstigheter det vara bara att gå in och handla trots dess styrka.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Har högt koncentrerad väteperoxid på jobbet, används såklart för blekning.
Var glada att det inte enkelt går att få tag på, läskiga saker !
Starkt oxiderande kemikalier måste man vara mycket försiktig med.
En droppe på fel ställe och man kan sätta igång saker man inte enkelt kan stoppa -.-

Skulle inte hanterera >25% utan skyddsutrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Lite info bara om någon skulle vara på jakt efter väteperoxid idag. I helgen handlade jag Väteperoxid 35% på Nordsjö Idé & Design 160kr för 1 liter. Inga konstigheter det vara bara att gå in och handla trots dess styrka.

35%? Troligtvis är detta inte procentsatsen som anges utan volymen. Du har nog snarare fått tag på ~10 procentig väteperoxid.

Detta räcker långt, jag har blekt med 12% på en skinande solig dag och det går riktigt snabbt.

Permalänk
Medlem

Se också till att det inte är för kallt när du ska bleka. När min far blekte en jakttrofé svor han över hur dåligt det fungerade. Jag kläckte ur mig att ha projektet i ett uppvärmt utrymme, och det fungerade på nolltid. Som @nighteye skrev så funkar direkt solljus bra också, skyndar på processen.
Och som alla andra redan skrivit: använd handskar och skyddsglasögon, väteperoxid är srs bsns.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Se också till att det inte är för kallt när du ska bleka. När min far blekte en jakttrofé svor han över hur dåligt det fungerade. Jag kläckte ur mig att ha projektet i ett uppvärmt utrymme, och det fungerade på nolltid. Som @nighteye skrev så funkar direkt solljus bra också, skyndar på processen.
Och som alla andra redan skrivit: använd handskar och skyddsglasögon, väteperoxid är srs bsns.

Hehe, jo, man brukar mellan tumme och pekfinger säga att 10 graders temperaturhöjning dubblar reaktionshastigheten.

UV-index är dessutom jäkligt lågt på våra breddgrader om vintrarna, oavsett om det råkar vara en solig dag. Ska man hålla på med Retr0bright gör man det nog bäst på sommarhalvåret, om man inte tänkt köra med lampa.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!