Projekt för total nybörjare! (antagligen för advancerat för mig)

Permalänk
Medlem

Projekt för total nybörjare! (antagligen för advancerat för mig)

Tjenare!

Det är så att min pappa och hans vänner har ett litet projekt och min käre far frågade mig om jag hade lust och hjälpa till. Fick en raspberry pi2 model b i födelsedagspresent förra året och den hade nog varit perfekt till projektet!

Det är så att dom behöver vispa en vätska på ett speciellt sätt och då frågade min far om jag kunde lösa det på något sätt. Hur själva maskinen ska se ut har jag nog löst men programmeringsbiten och vad som krävs för att styra allting är ingenting jag kan!

Förklaring av vad som behövs göras:

Ett kärl kommer behöva stå på en platta som är motorstyrd, denna skall kunna rotera för att snurra kärlet hyffsat långsamt 30° åt gången (förklaring för detta kommer senare).

Nästa bit i projektet involverar en vanlig stavmixer med balingvisphuvud på, denna ska föras ner i vätskan för att "fluffa" upp det, denna skall föras ner varjegång i 15 sekunder när kärlet roterat 30°

Vet inte hur man programmerar och vad som behövs för att kunna börja programmera men antar jag behöver en raspberry samt en arduino då där kommer behövas saker för automatiseringen av det hela, hade även behövt en touchscreen till raspberryn så man enkelt kan starta och stoppa maskinen.

Nu till den stora frågan!

Vad krävs för att programmera på en raspberry, behöver man fixa linux på något sätt? Vilket är de "enklaste" programmet för att göra denna programmering?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Du behöver inte en raspberry pi samt en arduino, det är antingen eller som gäller då båda kommer att fungera för detta. Då du redan har en pi är det väl lämpligt att använda denna
Själv har jag enbart erfarenhet av att koda i python på pajen och det fungerar bra(kolla min signatur på ett bygge där en pi styr maskinen).
Det du behöver göra är att installera raspbian på ett minneskort så ingår python.
Vill du koda i python3 så kan du behöva ladda ner gpio-biblioteket för python3(kanske ingår nu, gjorde inte förut iaf). Är en rad i terminalen för att installera så inte direkt krångligt...

En fördel med python är att det finns mycket standardbibliotek för att styra lcd-skärmar, GPIO samt att det är ganska lätt att lära sig.

När jag har programmerat så sitter jag vid min laptop och för över filerna till pajen via nätverket, är skönare att sitta med en "riktig" dator och koda.

Låter som ett kul projekt och inte allt för avancerat, vore kul med lite bilder hur du har tänkt!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Du behöver inte en raspberry pi samt en arduino, det är antingen eller som gäller då båda kommer att fungera för detta. Då du redan har en pi är det väl lämpligt att använda denna
Själv har jag enbart erfarenhet av att koda i python på pajen och det fungerar bra(kolla min signatur på ett bygge där en pi styr maskinen).
Det du behöver göra är att installera raspbian på ett minneskort så ingår python.
Vill du koda i python3 så kan du behöva ladda ner gpio-biblioteket för python3(kanske ingår nu, gjorde inte förut iaf). Är en rad i terminalen för att installera så inte direkt krångligt...

En fördel med python är att det finns mycket standardbibliotek för att styra lcd-skärmar, GPIO samt att det är ganska lätt att lära sig.

När jag har programmerat så sitter jag vid min laptop och för över filerna till pajen via nätverket, är skönare att sitta med en "riktig" dator och koda.

Låter som ett kul projekt och inte allt för avancerat, vore kul med lite bilder hur du har tänkt!

OK, ska börja testa nästa vecka tänkte jag ska försöka rita upp det hela i scetchup o lägga upp en projekt tråd lite senare när jag fått klämm på lite! vet inte om vi ska bygga en prototyp på maskinen eller om vi ska göra en färdig produkt redan från början så

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Gjorde en lite snabb riktning hur jag hade tänkt de typ,

Hade tänkt att bottenplattan skall vara i delrin och allt annat i fräst aluminium ^^ om någon har något tips på ändringar hojta till!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |