Är tunnelbanetåg C20F i trafik?

Permalänk
Medlem

Är tunnelbanetåg C20F i trafik?

Ett tåg jag alltid velat åka med och varje gång jag gått på ett tåg på gröna linjen så har jag tittat över tågsettet för å se om det fanns med. Men hoppet har sjunkit för varje år och antagit att det tagits ur trafik.

MEN! Så i lördags när jag gått av ett tidigare tåg på rådmansgatan och stog och trixade med mobilens headset åker ett tåg "ej i trafik"-tåg förbi och till min glädje och förvåning så ser jag de blanka sidplåtarna som jag alltid haft utkik efter!!! Men som sagt, det var ett "ej i trafik"-tåg. Kanske övningskörning? Dock vare lördagskväll så antaligen inte...?

Någon som vet?

En bild så även icke-tunnelbanefantasterna kanske känner igen att de nyligen åkt med den?

Permalänk
Medlem

ja, det tåget går vissa linjer ibland. har sett det på gröna

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

åkte den på röda för nån månad sedan

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Om det tåget är det enda som har annorlunda och rymligare interiör, så ja. Har stött på det några gånger, en gång till och med två gånger på en dag! Jag åker med gröna tur och retur varje vardag, så har nog ganska stor chans att stöta på dem. Har dock aldrig noterat om de har sådana sidor.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Jag har också åkt med det tåget flera gånger så jag kan bekräfta att det går i trafik.

Kul att höra att du är tunnelbanefantast!
Jag har träffat på ett par tågfantaster men aldrig en tunnelbanefantast.
Vad är det som intresserar dig mest? Tunnelbanor i allmänhet, Stockholms tunnelbana, tåg och teknik, stationer eller något annat?
Vad gör man som tunnelbanefantast? Åker man bara tunnelbana så fort man har lite tid över eller är man med i någon förening, sitter på forum eller liknande?

Permalänk
Medlem

Här är ett halvdåligt foto från insidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ett tåg jag alltid velat åka med och varje gång jag gått på ett tåg på gröna linjen så har jag tittat över tågsettet för å se om det fanns med. Men hoppet har sjunkit för varje år och antagit att det tagits ur trafik.

MEN! Så i lördags när jag gått av ett tidigare tåg på rådmansgatan och stog och trixade med mobilens headset åker ett tåg "ej i trafik"-tåg förbi och till min glädje och förvåning så ser jag de blanka sidplåtarna som jag alltid haft utkik efter!!! Men som sagt, det var ett "ej i trafik"-tåg. Kanske övningskörning? Dock varje lördagskväll så antaligen inte...?

Någon som vet?

En bild så även icke-tunnelbanefantasterna kanske känner igen att de nyligen åkt med den?
https://i.ytimg.com/vi/ZOo8ScSbhRU/maxresdefault.jpg

Ska höra med en kompis som är trafikledare om han kan skvallra vilken linje det går på någon dag, om dom nu har samma namn internt som det du skrev. Han jobbar natt en vecka och är sedan ledig en vecka så det få bli någon kväll han jobbar isf.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag någon T-bane expert men är inte det där en specifik vagnstyp för högtrafik eller just för barnvagnar och cyklar?

Visa signatur

Asus Maximus IV Code | i7 7700k | 16gb 3000 CL15 Corsair Vengeance LP | EVGA Geforce GTX 980ti ACX+ SC | Fractal Design Newton R2 800w Modular | 256GB Samsung 840 | 2x1TB WD | Silverstone R03 | Noctua NH-C14 |

Permalänk
Medlem

Ser inte i princip alla tunnelbanetåg ut så..? o.o Fast har inte vart in till stan på typ en halvår nu, har dom bytt ut alla nyligen eller nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av styggson:

Nu är inte jag någon T-bane expert men är inte det där en specifik vagnstyp för högtrafik eller just för barnvagnar och cyklar?

Nej, C20F är en "experimentvagn" (det finns bara en enda enhet) som har en annan karossuppbyggnad som bl a ger tunnare väggar och lägre vikt. Därav de släta sidorna. Det är också den enda tunnelvagnen som hittills har levererats med luftkonditionering i hela vagnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Ska höra med en kompis som är trafikledare om han kan skvallra vilken linje det går på någon dag, om dom nu har samma namn internt som det du skrev. Han jobbar natt en vecka och är sedan ledig en vecka så det få bli någon kväll han jobbar isf.

Något annat har jag svårt att tro, men annars är det nummer 2000 Elvira (tidigare Inkognito).

Permalänk
Medlem

Wikipedia har en del uppgifter https://sv.wikipedia.org/wiki/C20_(tunnelbanevagn)

Kan varmt rekommendera entusiasterna här att besöka http://www.postvagnen.com/ där hittar ni många likasinnade och kan få mycket insideinformation Det är visserligen mest järnvägsfolk där, men det finns plats på tunnelbanor och spårväg också.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Åkt dessa flera gånger under 2000-talet

Visa signatur

Lian Li A3 / Corsair SF1000 Platinum / Gigabyte B650m / AMD 7950x / Kingstone 32GB@6000Mhz / Asus Strix 3080 ti OC / NVMe SSD x 2

Permalänk
Medlem

@Haptic @Laccy @Mr Mr @lundstrom.emil

Tack! Då får jag väl sätta mig på hötorgsstationen någon dag och invänta till det kommer å sen hoppa på (för mig veterligen går den bara på gröna linjen, stämmer också med era kommentar)! Hade som jag skrev i trådstarten litegrann givit upp då jag inte sett till det i verkligheten trots att jag spanat i några år. Dock åker jag väldigt sällan gröna linjen, brukar hålla mig på den röda. Hur som haver, härligt att höra att den fortfarande är i trafi!

Skrivet av milo_:

Här är ett halvdåligt foto från insidan

http://i.imgur.com/lUfsusfh.jpg

Tack! Gött med ett bildbevis. Metrotidningen ser hyffsad ny ut så kan ju inte vara en gammal bild heller

Skrivet av heatm:

Ja gärna!

Skrivet av GilbertG:

Kan varmt rekommendera entusiasterna här att besöka http://www.postvagnen.com/ där hittar ni många likasinnade och kan få mycket insideinformation Det är visserligen mest järnvägsfolk där, men det finns plats på tunnelbanor och spårväg också.

Tack!

Skrivet av styggson:

Nä det är nog de ombyggda C6-tågen du tänker på.

Det är "gamla" tåg som de byggt i några olika (3?) varianter för att testa inför upphandlingen av det nya tunnelbanetåget (C30) som ska ersätta C20.

---

C20F är väl egentligen ingen revolution. Visst det är några ton lättare, som syns på att väggarna är smalare (ex du har ingen tjock ram runt fönstrena) men också att den har AC (vilket förvisso är trevligt, men också lite hopplöst kan jag tänka mig när det ändå är så många dörrar som öppnar och ändå släpper ut luften och stoppen är många (som man iofs skulle kunna lösa lite likt de gör på vintern när man aktivt måste trycka på knappen för att öppna dörren på utomhusstationerna)).

Men det är väl mest för det är rolig kuriosa att vi kunde haft ett antal såna här vagnar som en midgenerationuppdatering än att köra på C20 i 20 år utan några särskilda uppdateringar.

Slänger in en bonus bild på nya C30. För tjugo år sedan var det ni på gröna linjen som fick vara först med nya tågvagnar medan vi på röda surt fick sitta med gamla skrammelvagnar i 2-3 år extra. Men nu så får vi äntligen vara först (senaste jag hört är iaf att C30 ska börja rulla på röda)!

Nåja! Tack för alla svar i tråden! Snabba var ni ju också! Dags å bege sig på tågjakt hehe

=== === ===

Skrivet av Mr Mr:

Vad gör man som tunnelbanefantast? Åker man bara tunnelbana så fort man har lite tid över

Ja exakt så Nä jag är nog inte bland de kunnigaste så sitter inte heller på forum dedikerade för järnväg (än). Om du regerade på ordvalet så är "-fantast" något jag uppfattat som litet av ett trendord på senaste tid för att ersätta "-nörd". Så är väl helt okay med att använda ett lite mer positivt skällsord

Skrivet av Mr Mr:

Vad är det som intresserar dig mest? Tunnelbanor i allmänhet, Stockholms tunnelbana, tåg och teknik, stationer eller något annat?

Jag är ganska intresserad av infrastruktur rent allmänt. Allt från basstationer för 3G till mer analoga saker som vanliga vägnät. Tåg hamanr väl lite där emellan då det är både ny och lite mer beprövad teknik. Tunnelbanor ligger väl ganska nära hjärtat då jag anser dom vara ganska effektiva transportsätt och dom höjer verkligen upplevelsen i stockholm när man kan ta sig från A till B så snabbt. Sen att de går så frekvent. Rätt snygga är dom med (Både de äldre c1-c15 och nyare C20 och kommande C30). Ja finns ju rätt lite att ogilla, förutom att trängas som en sardin i varm vagn mellan liljeholmen och hornstull 0730, det är ju inte så kul...

Sen jobbar jag med logistik så finns väl rätt många berörningpunkter med jobbet och intresset Tycker även mitt datorintresse genomsyras i infrastrukturintresset (ja som 3G-master)...

Permalänk
Medlem

@PlogarN97

Vagnen går nog i trafik på gröna linjen ikväll. (Men det betyder inte att den kommer vara på gröna för all framtid,det byts vagnar mellan banorna om det behövs

Så har du tur går den där imorgon bitti.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Wikipedia har en del uppgifter https://sv.wikipedia.org/wiki/C20_(tunnelbanevagn)

Kan också rekommendera boken Tunnelseende (eller Tunnel Vision) av Keith Lowe. Fiktiv bok men den handlar om en tunnelbanefantast som ska ta sig igenom hela Londons tunnelbanenät på ett dygn. Rätt rolig och mycket fakta insprängd i handlingen, främst om Londons system men även en del om tunnelbanor i allmänhet.

Permalänk
Medlem

@PlogarN97

Fotot är från maj 2016

Här är en till intressant nyhet: https://www.svd.se/135-miljarder-ska-minska-trangseln-i-t-ban...

"Trafiknämnden i landstinget tar på tisdagen beslut om att uppgradera 271 tunnelbanevagnar av modell C20. Tanken är att vagnarna i största möjliga mån ska efterlikna de 96 vagnar av modell C30 som ska tas i bruk på den röda linjen i slutet av året."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag åkte denna i morse från Åkeshov mot Skarpnäck på gröna linjen.

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk
Medlem

Har åkt C20F massa gånger genom åren. Den är ju avsevärt rymligare, dock tycker jag faktiskt de tjocka väggarna är bättre då man kan luta sig mot "fönsterbrädan".

Många länder har liknande layouter som C30 uppgraderade C20. Tyvärr kan jag rapportera att det är ganska rejält mycket sämre med det begränsade antalet sittplatser. Visst, det är väl bra under rusningstrafik i stan, men inte så kul att alltid behöva stå om man ska åka längre. I vissa länder har man löst detta med första klass vagnar på längre sträckor som kostar extra och ser ut ungefär som vanliga C20 vagnar.

Permalänk
Medlem

Tror jag åkt det någon eller flera gånger till KTH eller Stadion, inom de närmaste 5-6 åren.

Permalänk

Åkte med den idag, sågs senast lämna vällingby 12:54 mot hässelby

Permalänk
Avstängd

Inget nytt, snarare gammalt men vi som är äldre kan ha haft turen att åka med dessa vagnar: https://sv.wikipedia.org/wiki/C5_%28tunnelbanevagn%29

Jag hade den förmånen vid några tillfällen, men under 90-talet så togs alla åtta vagnarna bort.

Edit: Bilden ger inte vagnarna riktig rättvisa. De var i skinande metallfärg ("silver").

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

@MBY:
Ja spöktåget kallade vi det för, vissa vågade inte kliva på då det sades att somliga som gått på aldrig kom tillbaka... 🐣

Permalänk
Medlem

Stötte på en av dessa vagnar i går. Var vid Odenplan riktning norrut 12:51! Dock bara en av vagnarna, de andra två var vanliga C20.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Hoppas de kör fler C20F speciellt i sommar. Det blir otroligt varmt i C20.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så var den där vagnen den första som kom till Sverige men ändå valde de att bara ha en vagn. De gjorde om interiören i resterande vagnar till de som vi åker i vanligtvis. Vilket jag tycker är helt sämst. Den är perfekt i rusningen, speciellt i TCE-SLU.
Har åkte med den många gånger när jag jobbade för MTR.

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W