Guide: 5 steg för ett riktigt bra ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Du har inga mätningar före och efter basfällorna monteras? Svårt att mäta sånt där dock då det nog kan göra stor skillnad i delar av rummet men inte andra. Bas är lite lustigt på det sättet.

Tyvärr inga mätningar, men jag sitter i ett 4x3.5 m rum med betongväggar, så de absorbenter jag har behövs definitivt. Före jag satte upp dom var basen helt omöjlig (antingen tyst eller åska). Nu har jag, efter rums korrigeringar, hyfsat stabil bas från 35 hz och upp (ett par små dippar). Utan rumskorrigering är dock basen väldigt ojämn, behöver betydligt mera akustikbehandling för att fixa det, fast rumskorrigeringen är ju billig och fungerar bra så för mina syften duger det.

Permalänk
Medlem

@JimmieSan: Jag är ingen expert på audio-hårdvara, men DAC eller miniförstärkare med modifierbart delningsfilter till subben är trevligt. Jag använder min sub på samma ingångar som monitorerna, vilket fungerar bra i kombination med digital rumskorrigering men har sina begränsningar.

Själv började jag med att bara köpa en DAC + monitorer kopplade direkt till datorn, och har sedan köpt till sub, mätmikrofon och akustikbehandling. Min inställning har varit att ha så lite prylar som möjligt, så det ser ut som vilken dator som helst med ett par högtalare, fast låter som ett fullblods-HiFi system.

Men det är klart, med separat DAC/förstärkar som har sub utgång och USB in, har du bra förutsättningar, och när du ändå lägger ut så pass mycket pengar så skulle jag välja ett par bättre monitorer typ B&W + sub.

Har läst bra saker om dessa också, och dom ju helsnygga (fast kostar lite mera): KEF LS50

Permalänk
Medlem

Måste säga att förstärkare gör väldigt mycket för ljudet även fast de "bara" ska förstärka ljudet

Permalänk
Medlem

Tack för den här underbara informationen!

Permalänk
Medlem

@MagnusHH: Bilder på det färdiga resultatet? Särskilt hur det ser ut med basfällor och absorbenter. (Fy fasiken, vilka ockerpriser på sådant, förresten!)

Det går alltså bra att använda DAC:arna även till högtalare, även om de verkar inriktade på hörlurar på butikssidorna? Kan ingenting om detta, som synes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

@MagnusHH: Bilder på det färdiga resultatet? Särskilt hur det ser ut med basfällor och absorbenter. (Fy fasiken, vilka ockerpriser på sådant, förresten!)

Det går alltså bra att använda DAC:arna även till högtalare, även om de verkar inriktade på hörlurar på butikssidorna? Kan ingenting om detta, som synes.

Ska fixa en bild sedan. Direkt från DAC till högtalare går utmärkt, förutsatt att högtalarna är aktiva (dvs har inbyggd förstärkare). I mitt fall har jag sedan kopplat vidare från högtalarna till subwoofern, och använder subwooferns delningsfilter.

Sedan kör jag DACen i "exclusive mode" och den tar volym-informationen från Windows, så när jag ändrar volym i Windows så ändrar jag egentligen i DACen, som har bra digital volymhantering (Windows skickar helt omodifierad digital signal till DACen).

Permalänk
Medlem

Jag är mycket skeptisk till ljudabsorbenter gjorda av skum. Den enda fördelen med dem är nog att de inte väger så mycket och är lätta att frakta

Nå, oavsett: Innan ni köper något så kontrollera att det finns fullständiga tester från akrediterat lab att tanka hem.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag är mycket skeptisk till ljudabsorbenter gjorda av skum. Den enda fördelen med dem är nog att de inte väger så mycket och är lätta att frakta

Nå, oavsett: Innan ni köper något så kontrollera att det finns fullständiga tester från akrediterat lab att tanka hem.

.

Jag är inte så insatt men kag antar att du menar att dom fungerar sämre än t.ex. stenullsskivor? Är dom för "täta" eller?

Jag tyckte dom där basfällorna mer såg ut som "defusers", alltså mer för att dämpa reverb och lugna ner lite högre frekvenser. Fast det verkar ju finnas data till dom fast bara ner till 125 Hz på hemsidan. Det blir ju jobbigare och jobbigare ju lägre frekvenser vi vill dämpa så jag antar att det krävs lite större doningar för att göra någon nytta för längre våglängder.

Allt som inte är plant och hårt brukar ju funka i nån grad.

Bara nyfiken!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag är inte så insatt men kag antar att du menar att dom fungerar sämre än t.ex. stenullsskivor? Är dom för "täta" eller?

Jag tyckte dom där basfällorna mer såg ut som "defusers", alltså mer för att dämpa reverb och lugna ner lite högre frekvenser. Fast det verkar ju finnas data till dom fast bara ner till 125 Hz på hemsidan. Det blir ju jobbigare och jobbigare ju lägre frekvenser vi vill dämpa så jag antar att det krävs lite större doningar för att göra någon nytta för längre våglängder.

Allt som inte är plant och hårt brukar ju funka i nån grad.

Bara nyfiken!

Ett absorberande material kan inte fungera som diffusorer annat än i extremhöga frekvenser Anledningen till att dom tillverkar dem med sådant utseende är att i ekofria kammare så använder man wedges för att diffusera extremt höga frekvenser - de som har så kort våglängd att de faktiskt kan studsa på materialet, istället för att absorberas av det. Den typen av diffusion har man absolut ingen glädje av i hem eller kontor. Men vi har ju alla sett bilder på sådana kammare och därför görs de för att efterlikna detta.

Skum innehåller inga fibrer som kan vibrera. Datan på hemsidan skulle jag vilja påstå är högst tveksam, och det är därför jag efterlyser ett riktigt testprotokoll, snarare än en graf. Kanske man kan uppnå dessa värden om man testar dem med trianglarna (upphöjningarna) inåt väggen - för då får man ut så mycket av materialet som möjligt ut från väggen. Men så monterar ju ingen dem - dels för att det inte ser lika häftigt ut och dels för att tillverkaren inte upplyser om detta.

Tillägg: En riktig diffusor är gjord enligt en matematisk formel, för att sprida ut ett visst spektrum av våglängder i rummet. Äggkartonger, bokhyllor med mera fungerar därför inte då de inte är gjorda i enlighet med denna formel

.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@SweMerlin: Mmm, jo, jag anade att det var något sånt svar jag skulle få.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag har ett biorum som jag lagt mycket pengar och år av research och teori på. Högtalare och ljudprylar för runt 80k. Tjocka absorbenter på alla reflexpunkter inkl taket och basfällor stora som garderober. Uppmätt med mätmikrofon och analyserat. Kalibrerad frekvensgång med DSP, har t.om. en extra DSP bara för basen. Jag kör enbart Blu-ray för att få bästa ljudkvalitet från källan.

Allt detta för att det är BRA grejer som förbättra ljudet. Missförstå inte. Men jag som har kört hela det där ljudförbättrings-racet som tråden tar upp kanske kan ge lite perspektiv.

Ska man börja från scratch med en begränsad budget så ska man lägga fokus och pengar på flaskhalsarna som ger störst märkbar förbättring per krona. Inte allting samtidigt. Och att börja med tusenlappar på DACar och små svindyra ineffektiva skumgummibitar är snudd på provocerande dåligt råd. Sämre ljud för samma pengar. :/

  • Högtalare: 3000 kr för högtalare och en inbyggd förstärkare... Kan absolut ge ett fint ljud, och praktiskt som datorhögtalare. Som allmänt råd för en bra ljudbudgetpost mot välljud, nej. Mer pengar på högtalarna ger mer ljudförbättring än allt annat finlir i tråden.

  • Ett vettigt ljudkort/DAC, absolut. Högkvalitets-DACar som ren komponent även i svindyra förstärkare kostar dock i storleksordningen en hundralapp. Inte många som känner till det. Behövs såklart mer elektronik runt om också. Men för 2000 spänn betalar man helt enkelt extra för en statuspryl i en tjusig låda.

  • Akustikreglering: Som sagt, jag har själv ett akustikreglerat rum LÅNGT utöver vad vad folk brukar ha. Det lät skit när jag började i mitt betongrum. Ändå. Ett normalt möblerat rum hyfsat ombonat med tjocka mattor och bokhyllor osv räcker långt för efterklang och ekon. Ett kalt "nytt" rum med många tomma väggar som när man just flyttat hemifrån t.ex. behöver man dock fylla upp med mjuka material som absorberar ljudreflexerna.

  • Absorbenter: Köp inte överprisat skumgummi som bara absorberar lite diskant, och dutta upp på väggarna. Bygg egna absorbenter av isolering och tyg, det är inte svårt. Billigare, mycket bättre absorbering över ett större frekvensspann och lättare att få stora och täcka upp reflekterande ytor.

  • Manuell DSP: Rätt använt en stor ljudförbättring till minimalt med pengar. Ofta effektivt för att enkelt fixa de värsta bristerna i ljudet. Kan dock inte åtgärda allt, som lång efterklang/eko som grötar till ljudet.

  • Ljudformat och kvalitet. Man "behöver" inte alls FLAC. Betala för Spotify eller annan musiktjänst, slå på hög kvalitet, done. Kör FLAC enbart ifall det ändå är kul och känns bra för själen, inte för att det märks i blindtest.

Efter 4 år med att förbättra mitt biorum och mycket längre tid med att prova och samla på mig prylar så börjar jag bli riktigt nöjd med ljudupplevelsen. Kämpa på med ert ljudintresse och ha kul.

Permalänk
Medlem

@Frux: Det som gav överlägset mest ljud för pengarna var rums korrigeringen, 1000 kronor (och lite nedlagd tid) för en STOR förbättring (framförallt om man fixar phase också). Men då sitter jag i ett problematiskt rum.

Vad gäller absorbenter så fungerar Auralex basfällor riktigt bra, kanske inte lika bra som hörnbyggen fyllda med stenull, men ändå en klar förbättring. De tunnare absorbenterna hjälper till med högre frekvenser (mindre reflektioner = klarare ljud), men är verkningslösa för bas. Fast dyr är dom, och var jag inte så lat skulle jag också bygga egna

Vad gäller DAC så tycker jag man behöver en hyfsad DAC, typ den jag har (som inte är en låda, ser ut som ett USB minne). Men när man går upp i priset så drabbas man av extrem "diminishing return".

Allt som allt, så tycker jag att min guide är ganska balanserad. Jag har trots allt bara lagt ut 15000 och för dom pengarna låter det otroligt bra (trots ett dåligt lyssningsrum). Ca 7000 på högtalare, 2000 för en DAC, 3500 för absorbenter, 1000 för en mätmikrofon, en jitterbug och lite kablar. Jitterbuggen var en skoj förbättring. Jag var skeptisk när jag köpte den och var beredd att lämna tillbaka den, men den sitter kvar än.

Exempelvis har jag, efter att nu förbättrat rums korrigeringen, inga större problem att höra skillnad på 320 kbit mp3 och flac (något som vissa hävdar är omöjligt), och behöver inte ens skruva upp volymen för att höra skillnaden.

Permalänk
Testpilot

Tycker utrustning är väldigt dyr för att vara "relativt billigt"!

Själv körde/kör jag med;
Monitorer: Behringer MS16.
AudioInterface: Presonus AudioBox / Focusrite Scarlett Solo 2nd Gen / Asus Xonar U5.
Akustik: the t.akustik Iso-Pad 5 + the t.akustik CBT-37 + the t.akustik HiLo-N40.
Headphones: Audio Technica ATH-M50 (jag har utan X modellen) + AKG K-240 MKII.
Mic: RØDE NT1A + the t.bone Micscreen LE + Mic arm från dx.com/ Blue Snowball iCE + Kjell & Co. Mic bordstativ

Setupsen jag har kunnat gjort genom dessa prylar har gett mig otroligt fint ljud trots att jag bor i en lägenhet med betongväggar i alla rum. Saker har inhandlats allt eftersom jag har haft råd och tycker jag kommit undan riktigt billigt faktiskt - Med tanke på ljudkvalitén jag har lyckats åstakommit!

Förövrigt en bra guide som jag uppskattade, men tycker helt klart du kan skriva en guide (eller komplettera den du redan gjort) som är lite mer åt budget hållet då man kan få riktigt bra ljud för väldigt lite pengar idag!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tycker utrustning är väldigt dyr för att vara "relativt billigt"!

Själv körde/kör jag med;
Monitorer: Behringer MS16.
AudioInterface: Presonus AudioBox / Focusrite Scarlett Solo 2nd Gen / Asus Xonar U5.
Akustik: the t.akustik Iso-Pad 5 + the t.akustik CBT-37 + the t.akustik HiLo-N40.
Headphones: Audio Technica ATH-M50 (jag har utan X modellen) + AKG K-240 MKII.
Mic: RØDE NT1A + the t.bone Micscreen LE + Mic arm från dx.com/ Blue Snowball iCE + Kjell & Co. Mic bordstativ

Setupsen jag har kunnat gjort genom dessa prylar har gett mig otroligt fint ljud trots att jag bor i en lägenhet med betongväggar i alla rum. Saker har inhandlats allt eftersom jag har haft råd och tycker jag kommit undan riktigt billigt faktiskt - Med tanke på ljudkvalitén jag har lyckats åstakommit!

Förövrigt en bra guide som jag uppskattade, men tycker helt klart du kan skriva en guide (eller komplettera den du redan gjort) som är lite mer åt budget hållet då man kan få riktigt bra ljud för väldigt lite pengar idag!

Varför kör du två mickar? Är dom för olika ändamål och om du nu använder Røden samtidigt när du skriver, går det att få bort tangentljuden eller är det bara att glömma?

En rejäl mick med interface är mitt nästa köp. Jag lutar dock att gå på en dynamisk mick för att minimera bakgrundsljud men letar ständigt efter en prisvärd killed setup.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Testpilot
Skrivet av heatm:

Varför kör du två mickar? Är dom för olika ändamål och om du nu använder Røden samtidigt när du skriver, går det att få bort tangentljuden eller är det bara att glömma?

En rejäl mick med interface är mitt nästa köp. Jag lutar dock att gå på en dynamisk mick för att minimera bakgrundsljud men letar ständigt efter en prisvärd killed setup.

Jag köpte Snowball micen först och uppgraderade sedan till NT1A.an när ekonomin tillät
Har dock inte kvar någon av dessa idag då jag sålde av min streaming setup relativt nyligen då jag inte har möjlighet längre (pendlar mycket i studierna så har inte tid längre). Så tuckar på med ett Corsair H2100 just nu.

Det tog lite arbete och det försvann aldrig helt, men det gick att få ner ljudnivån väldigt bra från tangenbordet genom att placera micscreen/arm/mic "rätt". Dock blev det helt tyst när jag körde med ett membran istället för mekaniskt (Steelseries Raw), körde det när jag streamade eller spelade med mer ljudkänsliga vänner!

Skulle nästan rekommendera en Shotgun mic isåfall. När/om jag väl går tillbaka till en liknande setup till den jag hade så blir det helt klart en Shotgun mic för min del, mycket enklare att få till ljudet bra och man slipper tänka på hur mycket tangenterna smattrar - Förutsatt att du inte sitter med tangenbordet i ansiktet då
Nackdelen är ju kostnaden, då en lite bättre sådan kan ligga runt 3,000kr och uppåt! Men det finns såklart dugliga micar till rätt bra pris med, Audio-Technica AT 875 R för 1500kr exempelvis (kom ihåg att det krävs en interface med fantom matning bara för att driva).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: tack för utförligt svar!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tycker utrustning är väldigt dyr för att vara "relativt billigt"!

Allt är relativt, men med tanke på hur det låter är det billig. Och i extrema audiofil sammanhang, du vet grabbarna som köper kablar för 20.000 / meter, är det ju nästan gratis.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MagnusHH:

Allt är relativt, men med tanke på hur det låter är det billig. Och i extrema audiofil sammanhang, du vet grabbarna som köper kablar för 20.000 / meter, är det ju nästan gratis.

Helt klart, det håller jag med om!

Jag som kanske är lite "petig" när det kommer till ordet "billigt" bara

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Visa signatur

Asus P8Z77-V PRO
Intel 3770k @ 4.1 GHZ, 16 GB DDR3 2400 MHZ
Geforce 780 GTX
Creative Sound Blaster X7, Qpad 1339, B&W MM-1

Permalänk
Medlem

Jag funderade på MM-1 när jag köpte mina högtalare, men det slutade med AudioEngine 5+. Jag har inte testat SB X7. Jag är däremot mycket nöjd med DragonFly Red, och läser man reviews, "best dac" lister osv så är jag inte ensam.

Permalänk
Medlem

Är de där dragonfly så bra som alla säger?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

@Cameltotem: Här är WhatHiFis lista över bästa DACs indelande i prisgrupper: WhatHiFi 6 of the best DACs